• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Gummo

Joker
2-Faktor
Tjo.

Har nÄgra svarta natoband men inte i 24mm och inte med svart spÀnne ska försöka hÄlla allt svart.

Kommer sÀkert Àndra mig i framtideno_O
Jag kör att svart canvas som Àr vÀldigt skönt.
C2D0D4C2-B96B-4B94-A4A6-EFCDB25037DA.jpeg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Canvas ser skönt ut, kanske ska satsa pÄ det.
Vad Àr det för skillnad pÄ nato och zulu band? Àr dom i canvas?

Är det ng som vet vad titanium enzon ungefĂ€r brukar gĂ„ för, ligger en pĂ„ ebay nu för 17 pap!!!

https://www.ebay.com/itm/OROLOGIO-CITIZEN-AQUALAND-1-VINTAGE-PROMASTER-TITANIUM-TITANIO-SUB-SCUBA-JAPAN/202145802570?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649
Det Ă€r nog ingen som ger 17’ utan vettiga bilder...

Egentillverkat band av ett gammalt spÀnnband och kardborre :)
47E35F0D-A572-47CD-B517-86510A689D40.jpeg
3646D34D-81F6-416F-BA37-0C35A9E48F3F.jpeg
 

Maqualand

Breitling
Hej!

Det hÀr blir premiÀrinlÀgget hÀr pÄ forumet frÄn mig. Ni fÄr ha lite överseende med att jag inte har koll pÄ terminologin Ànnu :)

Jag har haft en Aqualand II (tror jag den heter) sedan '99. Köpte den ny inför inryck och vill minnas att jag brÀnde större delen av det jag tjÀnat ihop pÄ sommarjobbet, dvs 2995kr :) Armbandet gav upp för nÄgra Är sedan och tyvÀrr gick det enligt urmakaren inte att fÄ tag pÄ nya original varför jag fick anpassa det lite med mattkniv för att passa.

Noterar att mÄnga kör med textilarmband. Tar det inte vÀldigt lÄng tid innan dom torkar nÀr dom vÀl blivit blöta? Den hÀr typen av klocka har vÀl en tendens att bli blöt ibland? :)

Nu har jag nÄgra frÄgor till er som Àr lite bÀttre bevandrade vad det gÀller klockorna:

A: GÄr det att fÄ tag pÄ originalarmband i gummi till Aqualand II?
B: GÄr det att fÄ tag pÄ original metallÀnk till Aqualand II? Pratade med en urmakare idag som menade att det var typ omöjligt att fÄ tag i originalarmband (lÀnk) till Citizen och hellre ville sÀlja pÄ mig eftermarknadsprylar. Jag tvivlar inte pÄ att det finns eftermarknadsprylar som Àr bra, eller kanske rent av bÀttre men jag tÀnkte försöka hÄlla den original. NÄgon nÀmnde ett armband som hette "14987" som dÄ skulle vara original till Aqualand I - Àr det samma som Àr original till Aqualand II?
C: Kilar in frÄgan Àven om det inte Àr en Aqualand (tillhör ju iaf ProMaster -serien). Till vÀnster pÄ bilden Àr ju en BN0100-42E, den sÀljs ju Àven med metallÀnk som BN0100-51E. Ni som klocknör... - ehm - klockintresserade förstÄr ju att man vill inte skicka ivÀg sin julklapp och byta till en med metallÀnk, sÄ jag tÀnkte mig helt enkelt att köpa armbandet löst sÄ kan jag vÀlja vilket jag vill ha. Hur listar man ut vad det kan tÀnkas heta?
Edit: svarar pÄ denna sjÀlv, armbandet heter 59-S04929. Har bestÀllt nu. Damen pÄ Ur&Pen lÀt förstÄ att det var vÀldigt tveksamt om dom skulle kunna fÄ fram ett. Det tog mig inte mÄnga minuter att mha Google bÄde lista ut vad det hette och dessutom bestÀlla ett...
Edit2: damen pÄ Ur&Pen Äterkom faktiskt idag och meddelade att det gick att bestÀlla ambandet men att leveranstiden var 6-10 veckor och priset faktiskt bara ca 500:-

Tack pÄ förhand!
 

Bilagor

  • _DSC8462.jpg
    _DSC8462.jpg
    184.9 KB · Visningar: 46
Senast Àndrad:

Starillusion

Cartier
HallÄ dÀr alla Aqualand fantaster. Jag tÀnkte frÄga om eran hjÀlp i val av en eventuell Aqualand och om rÄd i brist pÄ mina egna kunskaper kring denna klocka.

Men det jag blev nyfiken pÄ Àr egentligen Àr att vanliga Aqualand Àr i rostfritt stÄl (om jag fattar det rÀtt) och gÄr att köpa pÄ vanliga affÀrer sÄ som ur&penn ligger pÄ ett pris cirkus 3000kr plus minus nÄgon hundring.

Men sedan nÀr jag tittar in i den hÀr trÄden och ser att fler av er sitter pÄ en annan modell som Àr i svart Titanium sÄ blev jag vÀldigt sÄld direkt, och började göra mina eftersökningar. Men inser ganska omgÄende att informationen va vÀldigt begrÀnsad dÄ klockan inte görs lÀngre, (produktions Är mellan 1990- 00) och att den eventuellt gÄr att hitta nÄgon pÄ tradera eller dylikt. NÀr jag vÀl hittar nÄgon dÀr, dÄ det Àr ganska begrÀnsat antal sÄ ligger dom i pris mellan 10k - 17k.

Det jag undrar Àr den info jag har lyckats hitta rÀtt / rimlig? DÄ jag eventuellt hade tÀnkt att köpa och anvÀnda som arbetsklocka.
NÄgon fÄr gÀrna rÀtta mig om jag Àr ute och cyklar eller om nÄgon redan har svarat pÄ dom hÀr frÄgorna tidigare i trÄden gÀrna hÀnvisa mig dit.
Laddar upp en bild som jag tog idag frÄn Tradera (29/12/2017) med pris som exempel.

Super tacksam för svar och allt hjÀlp jag kan fÄ! ha de gött :)

Citizen.png
 
Senast Àndrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
HallÄ dÀr alla Aqualand fantaster. Jag tÀnkte frÄga om eran hjÀlp i val av en eventuell Aqualand och om rÄd i brist pÄ mina egna kunskaper kring denna klocka.

Men det jag blev nyfiken pÄ Àr egentligen Àr att vanliga Aqualand Àr i rostfritt stÄl (om jag fattar det rÀtt) och gÄr att köpa pÄ vanliga affÀrer sÄ som ur&penn ligger pÄ ett pris cirkus 3000kr plus minus nÄgon hundring.

Men sedan nÀr jag tittar in i den hÀr trÄden och ser att fler av er sitter pÄ en annan modell som Àr i svart Titanium sÄ blev jag vÀldigt sÄld direkt, och började göra mina eftersökningar. Men inser ganska omgÄende att informationen va vÀldigt begrÀnsad dÄ klockan inte görs lÀngre, (produktions Är mellan 1990- 00) och att den eventuellt gÄr att hitta nÄgon pÄ tradera eller dylikt. NÀr jag vÀl hittar nÄgon dÀr, dÄ det Àr ganska begrÀnsat antal sÄ ligger dom i pris mellan 10k - 17k.

Det jag undrar Àr den info jag har lyckats hitta rÀtt / rimlig? DÄ jag eventuellt hade tÀnkt att köpa och anvÀnda som arbetsklocka.
NÄgon fÄr gÀrna rÀtta mig om jag Àr ute och cyklar eller om nÄgon redan har svarat pÄ dom hÀr frÄgorna tidigare i trÄden gÀrna hÀnvisa mig dit.
Laddar upp en bild som jag dog idag frÄn Tradera (29/12/2017) med pris som exempel.

Super tacksam för svar och allt hjÀlp jag kan fÄ! ha de gött :)

Citizen.png
Finns olika modeller i svart utförande, och de tillverkades mellan ca -85 till -95. Priset ligger vÀl pÄ mellan 5-10k. De i "PVD-titan" ligger i det övre spannet, medan de i "PVD-stÄl" oftast Àr de billigare.
 

Starillusion

Cartier
Finns olika modeller i svart utförande, och de tillverkades mellan ca -85 till -95. Priset ligger vÀl pÄ mellan 5-10k. De i "PVD-titan" ligger i det övre spannet, medan de i "PVD-stÄl" oftast Àr de billigare.

Dom i stÄl finns ocksÄ i svart om jag fattar dig rÀtt? och borde kosta mellan 5-10k.

Titan - nĂ„gon som har erfarenheten av hur slittĂ„lig dom klockorna Ă€r ? jag jobbar med ett ganska pĂ„frestande yrke och har inte lust att det bara Ă€r soppor kvar av den efter 1-2 Ă„r. Är det rimligt med 10k för en sĂ„dan ?
 
Topp