• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

MrPlow

Rolex
Jag försöker stÀlla in min Aqualand JP1010 efter en stund i lÄdan (sommartid). Sekund och minut gÄr bra. Men sen nÀr jag ska hoppa till timme gÄr den tillbaka som om jag tryckt pÄ fel knapp.

Provade att reseta den men det funkar ÀndÄ inte...

DÄligt batteri? SBK? HjÀlp!
 

MrPlow

Rolex
Jag försöker stÀlla in min Aqualand JP1010 efter en stund i lÄdan (sommartid). Sekund och minut gÄr bra. Men sen nÀr jag ska hoppa till timme gÄr den tillbaka som om jag tryckt pÄ fel knapp.

Provade att reseta den men det funkar ÀndÄ inte...

DÄligt batteri? SBK? HjÀlp!
Samtidigt hoppar sekundvisaren tvÄ sekunder i taget. Ska nog prova att byta batteri!

 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Kort frÄga, det har aldrig gjorts nÄgon form av reissue pÄ Enzo vÀl? Letar efter en Enzo men verkar ganska svÄrt att fÄr tag i, sÄ funderar pÄ om det finns nÄgot modernare alternativ.
 

Simon.x

Rolex
Kort frÄga, det har aldrig gjorts nÄgon form av reissue pÄ Enzo vÀl? Letar efter en Enzo men verkar ganska svÄrt att fÄr tag i, sÄ funderar pÄ om det finns nÄgot modernare alternativ.

Hej
Vet inte om det finns en reissue pÄ Enzo i dags lÀget men finns pÄ ur o penn för under 3000 kr.
Men i silver och med runt lock pÄ baksidan.

//Simon
 

Simon.x

Rolex
Det Àr just en svart PVD:ad jag letar efter, men verkar inte finnas nÄgon!

Om jag minns rÀtt sÄ va en av dom Àldre i Titanium med svart PVD even en i rostfritt samt i svart PVD finns lite ex i denna trÄd.
Gissar pÄ om du söker pÄ nÀtet sÄ kan det vara gammalt skal med nytt verk.
Samt att priset Àr mycket högre om du fÄr tag i en i fint skick :)
Det ligger en ute i vattnet vid VÀrmdö

(denna lossnade vid ett dyk för ett bra tag sedan) ;)

//Simon
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Om jag minns rÀtt sÄ va en av dom Àldre i Titanium med svart PVD even en i rostfritt samt i svart PVD finns lite ex i denna trÄd.
Gissar pÄ om du söker pÄ nÀtet sÄ kan det vara gammalt skal med nytt verk.
Samt att priset Àr mycket högre om du fÄr tag i en i fint skick :)
Det ligger en ute i vattnet vid VÀrmdö

(denna lossnade vid ett dyk för ett bra tag sedan) ;)

//Simon
Ska fortsÀtta leta runt lite, verkar vara en gammal jag fÄr sikta pÄ :)
Haha kanske Àr vÀrt att dra ut och leta efter den, de ska vÀl tÄla lite stryk?? ;)
 

Simon.x

Rolex
Ska fortsÀtta leta runt lite, verkar vara en gammal jag fÄr sikta pÄ :)
Haha kanske Àr vÀrt att dra ut och leta efter den, de ska vÀl tÄla lite stryk?? ;)

ASG jo vi har letat bara för skojs skull men utan resultat :rolleyes:
Men vi har hittat lite annat krimskrams ist
Jag tror inte vi kommer att hitta denna sÄ vi har gett upp hoppet :D
Den som hittar denna fÄr behÄlla den :)
Jag gör inget ansprÄk pÄ denna som lossnade i detta dyk :D

//Simon
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
ASG jo vi har letat bara för skojs skull men utan resultat :rolleyes:
Men vi har hittat lite annat krimskrams ist
Jag tror inte vi kommer att hitta denna sÄ vi har gett upp hoppet :D
Den som hittar denna fÄr behÄlla den :)
Jag gör inget ansprÄk pÄ denna som lossnade i detta dyk :D

//Simon
Haha fÄr bli dyksemester pÄ VÀrmdö i Är assÄ! ;)
 

Simon.x

Rolex
Haha fÄr bli dyksemester pÄ VÀrmdö i Är assÄ! ;)

Ta för dej bara glöm inte ficklampan :D
Jag tror det kallas (Lite osÀker) för VÀrmdö brygga kÀnt dyk stÀlle lÀtt att parkera.
DÄ vi var dÀr senast sÄ fanns det nÄgon som man kunde lÀmna nycklar, mobiler samt en typ ICE lista denna till handa höll.
Vi var 4 sÄ vi dök om lott 2 pÄ land 2 i vattnet ;)

Ett annat tips Àr att dyka i en bÄt hamn (med ett medgivande frÄn bÄt klubben) :)
DÀr kan man hitta saker men akta dej för bÄt propellrar mm :eek: :hungover:

//Simon
 
Senast Àndrad:

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Ta för dej bara glöm inte ficklampan :D
Jag tror det kallar för VÀrmdö brygga kÀnt dyk stÀlle lÀtt att parkera.
DÄ vi var dÀr senast sÄ fanns det nÄgon som man kunde lÀmna nycklar, mobiler samt en typ ICE lista denna till handa höll.
Vi var 4 sÄ vi dök om lott 2 pÄ land 2 i vattnet ;)

Ett annat tips Àr att dyka i en bÄt hamn (med ett medgivande frÄn bÄt klubben) :)
DÀr kan man hitta saker men akta dej för bÄt propellrar mm :eek: :hungover:

//Simon
LĂ„ter spĂ€nnande! Hade varit kul att börja dyka ”pĂ„ riktigt”, har bara snorklat hittills men fĂ„r ta och skaffa dykcert snart. LĂ„ter kul att leta grejer pĂ„ sjö/havsbotten! :)
 

Simon.x

Rolex
LĂ„ter spĂ€nnande! Hade varit kul att börja dyka ”pĂ„ riktigt”, har bara snorklat hittills men fĂ„r ta och skaffa dykcert snart. LĂ„ter kul att leta grejer pĂ„ sjö/havsbotten! :)

Jo det Àr kul att dyka men fÄ med dej en polare eller 2 sÄ man dyker i ett team (om det hÀnder nÄgot)
Snorkl dyk gÄr det med dÄ man fÄr in snittsen mellan kall suparna host host :D SÄ gick det dÄ jag testad detta :)
Nu finns det sÄ bra snorklar sÄ man ev slipper hosta sÄ mycket :D

https://www.svd.se/valbevarat-vrak-hittat-vid-varmdo

//Simon
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Jo det Àr kul att dyka men fÄ med dej en polare eller 2 sÄ man dyker i ett team (om det hÀnder nÄgot)
Snorkl dyk gÄr det med dÄ man fÄr in snittsen mellan kall suparna host host :D SÄ gick det dÄ jag testad detta :)
Nu finns det sÄ bra snorklar sÄ man ev slipper hosta sÄ mycket :D

https://www.svd.se/valbevarat-vrak-hittat-vid-varmdo

//Simon
Haha jo snorkel funkar ju till en viss grÀns liksom! Finns verkligen mycket spÀnnande pÄ havsbotten, blir riktigt sugen pÄ att börja dyka nÀr man ser vad de hittar! :)
 

silvernik

Breitling
Un super saluto dall' Italia al top forum Aqualand, i miei 2 Aqualand 1 vecchio e nuovo
Schermata 04-2456765 alle 15.15.53.png
 
Hej alla,
Min story Àr precis som alla andras. Hade en aqualand pÄ armen i nÀstan 20 Är. Gjorde mig av med den i ett tillfÀlle av hjÀrnslÀpp. Har haft separationsÄngest allt sedan dess. UpptÀckte denna trÄden och sedan var det kört. Modellen jag hade var stekarvarianten vad den nu heter, lÀngst till vÀnster i bilden nedan. Jag tog bara av den för batteribyte. Den följde med överallt. Jag dök med den ocksÄ. En riktigt kÀr vÀn som jag inte hade vett att uppskatta förrÀn den var borta tyvÀrr. Jag fick den av brorsan i mitten av 90-talet. Jag tror han köpte den i Bosnien. Jag hörde av mig till honom förra veckan och han hade tre olika som lÄg i lÄdan. Jag tog med dessa hem och kollade över packningar och batterier. Jag ska försöka övertala brorsan att avstÄ stekaren till mig. Helt oanvÀnd verkar den vara ocksÄ...brorsans beater var aqualand 2:an till höger.

Aqua_family.jpg

Stekaren, nÄgot analogt mysko och en aqualand 2. Vem fÄr först OCD-anfall pÄ 2:an?

NĂ„vĂ€l. Jag började kolla runt pĂ„ nĂ€tet efter lite nya straps och mĂ€tte bredden mellan bandhornen pĂ„ klockorna. Lustigt nog verkar den i mitten vara 21 mm? Är det vanligt? Gogglade lite och det verkar vara fel enligt alla kĂ€llor, men den Ă€r definitivt 21 mm mellan hornen. Se bilderna nedan.

Lugs1.jpg

21 millimeter?

Lugs2.jpg

20 millimeter som sig bör.

Lugs3.jpg

Det ensamma bandstiftet Àr till aqualand 2, dom andra tvÄ stiften Àr till den som 21 mm.

Jag har som sagt hamnat djupt ner i trĂ€sket och MÅSTE givetvis, som alla andra, ha en Enzo. Jag villhöver Ă€ven en JP2004-07e, men det verkar ju vara stört omöjligt att finna nĂ„gonstans...Jag har Ă€ven en C022 pĂ„ ingĂ„ng och sĂ„ mĂ„ste jag försöka hitta presentasken som ser ut som en dyktub hĂ€r hemma nĂ„gonstans. Bilder kommer.

//Martin
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla,
Min story Àr precis som alla andras. Hade en aqualand pÄ armen i nÀstan 20 Är. Gjorde mig av med den i ett tillfÀlle av hjÀrnslÀpp. Har haft separationsÄngest allt sedan dess. UpptÀckte denna trÄden och sedan var det kört. Modellen jag hade var stekarvarianten vad den nu heter, lÀngst till vÀnster i bilden nedan. Jag tog bara av den för batteribyte. Den följde med överallt. Jag dök med den ocksÄ. En riktigt kÀr vÀn som jag inte hade vett att uppskatta förrÀn den var borta tyvÀrr. Jag fick den av brorsan i mitten av 90-talet. Jag tror han köpte den i Bosnien. Jag hörde av mig till honom förra veckan och han hade tre olika som lÄg i lÄdan. Jag tog med dessa hem och kollade över packningar och batterier. Jag ska försöka övertala brorsan att avstÄ stekaren till mig. Helt oanvÀnd verkar den vara ocksÄ...brorsans beater var aqualand 2:an till höger.

Aqua_family.jpg

Stekaren, nÄgot analogt mysko och en aqualand 2. Vem fÄr först OCD-anfall pÄ 2:an?

NĂ„vĂ€l. Jag började kolla runt pĂ„ nĂ€tet efter lite nya straps och mĂ€tte bredden mellan bandhornen pĂ„ klockorna. Lustigt nog verkar den i mitten vara 21 mm? Är det vanligt? Gogglade lite och det verkar vara fel enligt alla kĂ€llor, men den Ă€r definitivt 21 mm mellan hornen. Se bilderna nedan.

Lugs1.jpg

21 millimeter?

Lugs2.jpg

20 millimeter som sig bör.

Lugs3.jpg

Det ensamma bandstiftet Àr till aqualand 2, dom andra tvÄ stiften Àr till den som 21 mm.

Jag har som sagt hamnat djupt ner i trĂ€sket och MÅSTE givetvis, som alla andra, ha en Enzo. Jag villhöver Ă€ven en JP2004-07e, men det verkar ju vara stört omöjligt att finna nĂ„gonstans...Jag har Ă€ven en C022 pĂ„ ingĂ„ng och sĂ„ mĂ„ste jag försöka hitta presentasken som ser ut som en dyktub hĂ€r hemma nĂ„gonstans. Bilder kommer.

//Martin
HÀrlig lÀsning och vÀlkommen till aqualandklubben :) Hoppas du varit snÀll mot brorsan ;)
Hans klocka i mitten, AL0004-03E, ska ha 21 mm lugs, precis som övriga AL000x-xxx ocksÄ har.
 
Senast Àndrad:

Fujoor

Patek
2-Faktor
Hej alla,
Min story Àr precis som alla andras. Hade en aqualand pÄ armen i nÀstan 20 Är. Gjorde mig av med den i ett tillfÀlle av hjÀrnslÀpp. Har haft separationsÄngest allt sedan dess. UpptÀckte denna trÄden och sedan var det kört. Modellen jag hade var stekarvarianten vad den nu heter, lÀngst till vÀnster i bilden nedan. Jag tog bara av den för batteribyte. Den följde med överallt. Jag dök med den ocksÄ. En riktigt kÀr vÀn som jag inte hade vett att uppskatta förrÀn den var borta tyvÀrr. Jag fick den av brorsan i mitten av 90-talet. Jag tror han köpte den i Bosnien. Jag hörde av mig till honom förra veckan och han hade tre olika som lÄg i lÄdan. Jag tog med dessa hem och kollade över packningar och batterier. Jag ska försöka övertala brorsan att avstÄ stekaren till mig. Helt oanvÀnd verkar den vara ocksÄ...brorsans beater var aqualand 2:an till höger.

Aqua_family.jpg

Stekaren, nÄgot analogt mysko och en aqualand 2. Vem fÄr först OCD-anfall pÄ 2:an?

NĂ„vĂ€l. Jag började kolla runt pĂ„ nĂ€tet efter lite nya straps och mĂ€tte bredden mellan bandhornen pĂ„ klockorna. Lustigt nog verkar den i mitten vara 21 mm? Är det vanligt? Gogglade lite och det verkar vara fel enligt alla kĂ€llor, men den Ă€r definitivt 21 mm mellan hornen. Se bilderna nedan.

Lugs1.jpg

21 millimeter?

Lugs2.jpg

20 millimeter som sig bör.

Lugs3.jpg

Det ensamma bandstiftet Àr till aqualand 2, dom andra tvÄ stiften Àr till den som 21 mm.

Jag har som sagt hamnat djupt ner i trĂ€sket och MÅSTE givetvis, som alla andra, ha en Enzo. Jag villhöver Ă€ven en JP2004-07e, men det verkar ju vara stört omöjligt att finna nĂ„gonstans...Jag har Ă€ven en C022 pĂ„ ingĂ„ng och sĂ„ mĂ„ste jag försöka hitta presentasken som ser ut som en dyktub hĂ€r hemma nĂ„gonstans. Bilder kommer.

//Martin
HÀrlig historia. Alltid kul med folk som har anvÀnt sina klockor i mÄnga Ärs tid. Jag önskar jag hade haft vettet att skaffa mig en rolig klocka under studieÄren och lÄtit den hÀnga med tills idag.
 
IMG_6235.jpg

Nu har jag bytat batteri i brorsans gamla klockor. Funktionen verkar sÄdÀr faktiskt. Sedan verkar alla klockor ha fÄtt visarna roterade pÄ sina axlar. Hur i hela friden har det kunnat hÀnda nÀr i alla fall AY:n bara har legat i en lÄda i 20 Är utan att ha anvÀnts??!!

Som synes pĂ„ bilden nedan borde den röda visaren peka pĂ„ EXIT i normallĂ€ge vid 56 min ungefĂ€r, nu pekar den pĂ„ 41. Även sekundvisaren och den lilla visaren i djupmĂ€taren under kl 12 har flyttat sig frĂ„n sitt rĂ€tta lĂ€ge. Mysko!! NĂ„ja. Det fĂ„r bli ett senare projekt!

IMG_6239.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6235.jpg

Nu har jag bytat batteri i brorsans gamla klockor. Funktionen verkar sÄdÀr faktiskt. Sedan verkar alla klockor ha fÄtt visarna roterade pÄ sina axlar. Hur i hela friden har det kunnat hÀnda nÀr i alla fall AY:n bara har legat i en lÄda i 20 Är utan att ha anvÀnts??!!

Som synes pĂ„ bilden nedan borde den röda visaren peka pĂ„ EXIT i normallĂ€ge vid 56 min ungefĂ€r, nu pekar den pĂ„ 41. Även sekundvisaren och den lilla visaren i djupmĂ€taren under kl 12 har flyttat sig frĂ„n sitt rĂ€tta lĂ€ge. Mysko!! NĂ„ja. Det fĂ„r bli ett senare projekt!

IMG_6239.jpg
Nice! Visarna kan du behöva justera efter batteribyte. Gör en "ALL RESET" genom att dra ut kronan till yttersta lÀget, och tryck dÀrefter ner de bÄda knapparna pÄ kronsidan, och slÀpp dem dÀrefter samtidigt. Sen kan du justera positionen av visarna genom att trycka/hÄlla en knapp nedtryckt osv, och beroende pÄ vilken "mode" klockan var i frÄn början. Kolla i instruktionsboken för "ALL reset", eller ladda ner "manual Citizen 3740".
 
Nice! Visarna kan du behöva justera efter batteribyte. Gör en "ALL RESET" genom att dra ut kronan till yttersta lÀget, och tryck dÀrefter ner de bÄda knapparna pÄ kronsidan, och slÀpp dem dÀrefter samtidigt. Sen kan du justera positionen av visarna genom att trycka/hÄlla en knapp nedtryckt osv, och beroende pÄ vilken "mode" klockan var i frÄn början. Kolla i instruktionsboken för "ALL reset", eller ladda ner "manual Citizen 3740".
@theargonaut du Àr fan en stjÀrna! Hade manualen, men vem fasen orkar lÀsa den! Jag bara förutsatte att den var ett fall för urmakaren. Gjorde som det stod och nu Àr den som ny!! Tack som f-n :)
 

Peddjy

Cartier
Hmmrr... det dÀr Àr ingen Aqualand :) En Aqualand ska nog ha djupmÀtare och 200WR, men det var en cool klocka ÀndÄ! Tveksam om det dÀr kan vara originalbandet, men fulcoolt om sÄ Àr fallet :)

Jag vet! Smög in den ÀndÄ :) men i och med att det stod Promaster pÄ locket sÄ tÀnkte jag att den kunde vara med, och att den har vissa drag av en Aqualand :angel: man kan vÀl sÀga att det Àr en kusin!
Det hÀr Àr en bild lÄnad frÄn nÀtet pÄ en modell med annan tavla med liknande band fast brunt. I mitt band stÄr det Àven Citizen. TÀnkte om de va olika tavelfÀrger med olika band. (HÀr i brunt/brunt, min gÄr i blÄtt/blÄtt)
5ADCB24C-89D6-4558-9E30-244226EBAABA.jpeg




LÀgger vÀl upp en riktig bild dÄ, med en katt bland hermelinerna!

161047F3-21C5-49A0-9416-A0E617CE9C1F.jpeg
 
Topp