• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
NÄgon som har koll pÄ dessa, rent funktionsmÀssigt?
Köptes pÄ Tradera med beskrivningen "Ingen funktion garanti. SÀljs som reparationsobjekt".
Det sistnÀmnda verkar stÀmma.

NÀr den kom hem sÄ hade batterierna i princip ingen spÀnning alls, sÄ jag plockade hem tre nya snabbt och lÀtt.
NÀr jag, ikvÀll, monterat in dessa sÄ mÀrker jag dock att det inte gjorde nÄgon större skillnad pÄ funktionen. Visarna Àr blixt stilla och displayen mörk.
Trycker jag dÀremot in samtliga pushers sÄ piper den glatt, som för att markera att den startats om.
Detta verkar dock inte göra nÄgon skillnad, utan den Àr ungefÀr lika stendöd ÀndÄ.

NÄgon som har nÄgra insikter?
Valda delar av klockan fungerar uppenbarligen med de nya batterierna, men inte allt.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
NÄgon som har koll pÄ dessa, rent funktionsmÀssigt?
Köptes pÄ Tradera med beskrivningen "Ingen funktion garanti. SÀljs som reparationsobjekt".
Det sistnÀmnda verkar stÀmma.

NÀr den kom hem sÄ hade batterierna i princip ingen spÀnning alls, sÄ jag plockade hem tre nya snabbt och lÀtt.
NÀr jag, ikvÀll, monterat in dessa sÄ mÀrker jag dock att det inte gjorde nÄgon större skillnad pÄ funktionen. Visarna Àr blixt stilla och displayen mörk.
Trycker jag dÀremot in samtliga pushers sÄ piper den glatt, som för att markera att den startats om.
Detta verkar dock inte göra nÄgon skillnad, utan den Àr ungefÀr lika stendöd ÀndÄ.

NÄgon som har nÄgra insikter?
Valda delar av klockan fungerar uppenbarligen med de nya batterierna, men inte allt.
De hÀr klockorna Àr ganska krÀsna nÀr det gÀller batterier sÄ se till att anvÀnda mÀrkesbatterier och inget hittepÄ till att börja med. Du kan ocksÄ testa att ladda ner manualen för urverket i din klocka och kolla hur man gör en total ÄterstÀllning, det ska man alltid göra efter batteribyte pÄ Aqualand (enligt manualen iaf).
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
De hÀr klockorna Àr ganska krÀsna nÀr det gÀller batterier sÄ se till att anvÀnda mÀrkesbatterier och inget hittepÄ till att börja med. Du kan ocksÄ testa att ladda ner manualen för urverket i din klocka och kolla hur man gör en total ÄterstÀllning, det ska man alltid göra efter batteribyte pÄ Aqualand (enligt manualen iaf).
Borde förmodligen kollat instruktionsböcker först...
Gick helt och hÄllet pÄ vilka batterier som satt i nÀr jag fick hem den (371/370/SR920W), men jag sÄg nu att det ska vara 395/399/SR927W.
Kanske kan vara nÄgot sÄnt som spökar(?).
Tillbaka till ruta ett! ;)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Borde förmodligen kollat instruktionsböcker först...
Gick helt och hÄllet pÄ vilka batterier som satt i nÀr jag fick hem den (371/370/SR920W), men jag sÄg nu att det ska vara 395/399/SR927W.
Kanske kan vara nÄgot sÄnt som spökar(?).
Tillbaka till ruta ett! ;)
RÀtt batteri lÄter ju som en bra start, hehe. Testa som sagt ocksÄ att göra en ÄterstÀllning nÀr du har bytt batterierna. Vi hÄller tummarna för att det funkar! :nailbiting:
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
RÀtt batteri lÄter ju som en bra start, hehe. Testa som sagt ocksÄ att göra en ÄterstÀllning nÀr du har bytt batterierna. Vi hÄller tummarna för att det funkar! :nailbiting:
Instruktionsböcker... Att det ska vara nödvÀndigt! ;)
Tre knappar plus krona utdragen verkar vara en factory reset - och det Àr dÄ klockan piper. FÄr se om det gör nÄgon skillnad med rÀtt batterier!
 

JDH

Cartier
NÄgon som har koll pÄ dessa, rent funktionsmÀssigt?
Köptes pÄ Tradera med beskrivningen "Ingen funktion garanti. SÀljs som reparationsobjekt".
Det sistnÀmnda verkar stÀmma.

NÀr den kom hem sÄ hade batterierna i princip ingen spÀnning alls, sÄ jag plockade hem tre nya snabbt och lÀtt.
NÀr jag, ikvÀll, monterat in dessa sÄ mÀrker jag dock att det inte gjorde nÄgon större skillnad pÄ funktionen. Visarna Àr blixt stilla och displayen mörk.
Trycker jag dÀremot in samtliga pushers sÄ piper den glatt, som för att markera att den startats om.
Detta verkar dock inte göra nÄgon skillnad, utan den Àr ungefÀr lika stendöd ÀndÄ.

NÄgon som har nÄgra insikter?
Valda delar av klockan fungerar uppenbarligen med de nya batterierna, men inte allt.
Hoppas du fÄr liv i den!
Jag var nÀra att buda pÄ den sjÀlv men lÀtbli nÀr jag fick reda pÄ att sÀljaren redan bytt batterier..
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hoppas du fÄr liv i den!
Jag var nÀra att buda pÄ den sjÀlv men lÀtbli nÀr jag fick reda pÄ att sÀljaren redan bytt batterier..

Kollade faktiskt aldrig med honom innan jag klickade hem den.
TÀnk om alla varit lika Àrliga som en sjÀlv, och bara skrivit ut detta i annonsen istÀllet för att mörka.
NÄvÀl, nu Àr den hemma sÄ nu fÄr jag i alla fall försöka fÄ liv i den.

MÀrkligt att batterierna mÀtte 0,x V nÀr jag testade dem...
 
  • Like
Reactions: JDH

Pikeeater

Breitling
Hej Anders
Var det du som var Loranga och tog C023:an för mig?
Enligt min mening sÄ ska det vara 371-batterier i den klockan. 395 Àr 0,5 mm tunnare.
Prova igen med exempelvis kvalitetsbatterier frÄn Kjell o Co sÄ ska du se att du fÄr sprutt pÄ den.
Meddela gÀrna hur det gÄr för dig. Hoppas du lyckas.
MVH
Pikeeater
 

M.M

Cartier
Enzo Àr hÀr, slÀpp hobbydykarna fria!
15282210339771436018634.jpg

Ses i Maiorca..
 

JDH

Cartier
Kollade faktiskt aldrig med honom innan jag klickade hem den.
TÀnk om alla varit lika Àrliga som en sjÀlv, och bara skrivit ut detta i annonsen istÀllet för att mörka.
NÄvÀl, nu Àr den hemma sÄ nu fÄr jag i alla fall försöka fÄ liv i den.

MÀrkligt att batterierna mÀtte 0,x V nÀr jag testade dem...
Hoppas det bara Àr batterierna.. eller nÄt annat som Àr lÀtt att ÄtgÀrda dÄ kan du ha gjort ett grymt klipp!!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej Anders
Var det du som var Loranga och tog C023:an för mig?
Enligt min mening sÄ ska det vara 371-batterier i den klockan. 395 Àr 0,5 mm tunnare.
Prova igen med exempelvis kvalitetsbatterier frÄn Kjell o Co sÄ ska du se att du fÄr sprutt pÄ den.
Meddela gÀrna hur det gÄr för dig. Hoppas du lyckas.
MVH
Pikeeater

Njae. DÀremot köpte jag den av en Loranga pÄ Tradera.
...vilket vÀl inte direkt gör mig sÀkrare pÄ att den ska gÄ att fÄ igÄng. :rolleyes:

Batterierna jag köpte var Renata - vilket vÀl Àr rÀtt okej batterier och ganska vanliga hos urmakarna?

I denna hittade jag i alla fall tecken pÄ att det borde vara SR927W:
https://watchguy.co.uk/technical/Citizen/C027 E-Book.pdf
Nu tror jag inte att det kommer att göra nÄgon skillnad, men det Àr vÀrt ett försök!
 

Pikeeater

Breitling
Hej igen Anders
Du satte myror i huvet pÄ mig nÀr du visade vilket batteri det skulle vara till C023.
Fick lov att försöka minnas nÀr jag bytte i min klocka.
Hittade till slut hur det gick till. De batterier som satt i var just 371/SR69 1,55 v 9,5x 2,1 mm. Tips pÄ just Watchuseek sade att det var dessa batterier man skulle ha.
""Re: Aqualand C023 battery and gasket questions
Yes, the first thing to do is to get a set of small inexpensive screwdrivers and pull the back off and get the old batteries out of there. Make sure there is no corrosion and ensure at least visibly there is no damage to the movement. Just read the model of the battery and do a search. I buy my replacements from the 'Bay. I believe your watch takes a 371/370 (3 of them actually).""

Din manual sÀger SR927W/395 1,55V Àr 9,5x 2, 6 mm.
Tydligen passar bÄda sorterna, med det mÄste vara bÀttre att ha det tjockare om det fÄr plats. Mindre risk för glapp. Min C022 gÄr i alla fall fint sen ett halvÄr tillbaka med de tunna.
Jag var pÄ jakt efter den tvÄfÀrgade. Har nu tvÄ st i stÄl. VÀntar in nÀsta med gulddetaljer.
Fortsatt lycka till med din fina dykare. hör gÀrna av dig hur det gÄr.
DSC_0077.JPG

Mvh
Pikeeater
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej igen Anders
Du satte myror i huvet pÄ mig nÀr du visade vilket batteri det skulle vara till C023.
Fick lov att försöka minnas nÀr jag bytte i min klocka.
Hittade till slut hur det gick till. De batterier som satt i var just 371/SR69 1,55 v 9,5x 2,1 mm. Tips pÄ just Watchuseek sade att det var dessa batterier man skulle ha.
""Re: Aqualand C023 battery and gasket questions
Yes, the first thing to do is to get a set of small inexpensive screwdrivers and pull the back off and get the old batteries out of there. Make sure there is no corrosion and ensure at least visibly there is no damage to the movement. Just read the model of the battery and do a search. I buy my replacements from the 'Bay. I believe your watch takes a 371/370 (3 of them actually).""

Din manual sÀger SR927W/395 1,55V Àr 9,5x 2, 6 mm.
Tydligen passar bÄda sorterna, med det mÄste vara bÀttre att ha det tjockare om det fÄr plats. Mindre risk för glapp. Min C022 gÄr i alla fall fint sen ett halvÄr tillbaka med de tunna.
Jag var pÄ jakt efter den tvÄfÀrgade. Har nu tvÄ st i stÄl. VÀntar in nÀsta med gulddetaljer.
Fortsatt lycka till med din fina dykare. hör gÀrna av dig hur det gÄr.
DSC_0077.JPG

Mvh
Pikeeater

Vet inte om hen som skrev manualen gÄtt pÄ crack, men det finns liksom inga möjligheter att fÄ nÄgra V395:eek:r pÄ plats.
Eller ja... TvÄ Àr pÄ plats hittills, men det tredje kÀnns omöjligt.
KĂ€nns ocksĂ„ ganska ”fel”.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
FortsÀtter spamma trÄden.

Med de tunna batterierna pÄ plats igen testar jag att göra en reset. Kronan ute och alla tre pushers i tre sekunder har jag lÀst mig till.
PIIIP.
Testar alla tre pushers i nÄn millisekund.
PIIIP.
Testar alla tre pushers i nÄn sekund, men med kronan inskruvad.
PIIIP.

Men sen testade jag alla tre pushers, kronan ute och tio sekunder.
PIIIP.
...och nÄgra svaga, svaga tecken tittar fram pÄ digitaldisplayen. Bara i nÄgon kort millisekund dock.
NÄn som har nÄgon teknisk förklaring pÄ varför det Àr skillnad pÄ en och tio sekunder? Pipet Àr ju detsamma.
Laddar man upp nÄgon form av kondensator nÀr man hÄller knapparna intryckta?
 

Gio

Omega
Hej alla Aqualand fantaster!
En frÄga om min aqualand CO23; jag köpte den 1993 av en vÀn som hade haft den i nÄgra mÄnader men hade Ängrat sig och ville köpa samma model med gulddetaljer istÀllet. Har anvÀnt den tills idag oavbrutet trots att den digitala delen har gÄtt sönder för ca 10 Är sedan (kanske mer). Hade inget problem med detta eftersom jag tyckte om den analoga delen och att det bara gick back ca 20 sek per mÄnad.
För nÄgra veckor sedan tappade jag den pÄ golvet frÄn 1-1,5 m höjd. Den började gÄ back ca 2 min per dygn...
Det blev vÀrre tyvÀrr. I helgen mÀrkte jag att den hade gÄtt back flera timmar inom ett dygn...

Min frÄga Àr: finns det nÄn som Àlskar sÄna klockor som kunde prova reparera den analoga delen? Visst kan jag köpa en ny men just denna klocka Àr jag sÄ kÀnslomÀssigt kopplad till!
 
It's Allive! I alla fall för stunden!
Analoga delen krÄnglade, jag höll pÄ med den för typ ett Är sen, gav upp men hittade den i en lÄda ikvÀll och testade en gÄng till med reesett och dom gamla batterierna!?! Och tada! Nu tickar den! En CO28 Enzo titanium! Bra lÄdfynd pÄ en torsdag!
20180607_212729.jpg
 
It's Allive! I alla fall för stunden!
Analoga delen krÄnglade, jag höll pÄ med den för typ ett Är sen, gav upp men hittade den i en lÄda ikvÀll och testade en gÄng till med reesett och dom gamla batterierna!?! Och tada! Nu tickar den! En CO28 Enzo titanium! Bra lÄdfynd pÄ en torsdag!
20180607_212729.jpg
Lyckan var god men kort! Nu har analoga delen stannat igen... men det finns liv i den! NÄgon som har tips pÄ vad man kan göra?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Lyckan var god men kort! Nu har analoga delen stannat igen... men det finns liv i den! NÄgon som har tips pÄ vad man kan göra?
KÀnns vÀl som den behöver lite nya, bra batteri? Den tuggar ju batteri rÀtt snabbt sÄ just till den modellen köper jag alltid bra batteri. MÀt gÀrna upp dem sÄ du ser att de Àr fulla
 
KÀnns vÀl som den behöver lite nya, bra batteri? Den tuggar ju batteri rÀtt snabbt sÄ just till den modellen köper jag alltid bra batteri. MÀt gÀrna upp dem sÄ du ser att de Àr fulla
Jo det blir den första testen! men det kÀnns som om sekundvisaren "hakar upp sig" och stÄr och tickar fram och tillbaka för att sen börja rulla igen..
 

JDH

Cartier
Hej alla Aqualand fantaster!
En frÄga om min aqualand CO23; jag köpte den 1993 av en vÀn som hade haft den i nÄgra mÄnader men hade Ängrat sig och ville köpa samma model med gulddetaljer istÀllet. Har anvÀnt den tills idag oavbrutet trots att den digitala delen har gÄtt sönder för ca 10 Är sedan (kanske mer). Hade inget problem med detta eftersom jag tyckte om den analoga delen och att det bara gick back ca 20 sek per mÄnad.
För nÄgra veckor sedan tappade jag den pÄ golvet frÄn 1-1,5 m höjd. Den började gÄ back ca 2 min per dygn...
Det blev vÀrre tyvÀrr. I helgen mÀrkte jag att den hade gÄtt back flera timmar inom ett dygn...

Min frÄga Àr: finns det nÄn som Àlskar sÄna klockor som kunde prova reparera den analoga delen? Visst kan jag köpa en ny men just denna klocka Àr jag sÄ kÀnslomÀssigt kopplad till!
Det Àr inte sÄ att ett batteri har hoppat loss och satt sig snett sÄ kontakten inte Àr hundra..?
 

Pikeeater

Breitling
OK Anders
DÄ mÄr jag lite bÀttre nÀr det verkar som jag har rÀtt batterier (371) i min C022 i alla fall.
Jag har Àven 395 batterier. Dom har jag till min 3740.
Keep on trying!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla Aqualand fantaster!
En frÄga om min aqualand CO23; jag köpte den 1993 av en vÀn som hade haft den i nÄgra mÄnader men hade Ängrat sig och ville köpa samma model med gulddetaljer istÀllet. Har anvÀnt den tills idag oavbrutet trots att den digitala delen har gÄtt sönder för ca 10 Är sedan (kanske mer). Hade inget problem med detta eftersom jag tyckte om den analoga delen och att det bara gick back ca 20 sek per mÄnad.
För nÄgra veckor sedan tappade jag den pÄ golvet frÄn 1-1,5 m höjd. Den började gÄ back ca 2 min per dygn...
Det blev vÀrre tyvÀrr. I helgen mÀrkte jag att den hade gÄtt back flera timmar inom ett dygn...

Min frÄga Àr: finns det nÄn som Àlskar sÄna klockor som kunde prova reparera den analoga delen? Visst kan jag köpa en ny men just denna klocka Àr jag sÄ kÀnslomÀssigt kopplad till!
Finns sÀkert urmakare eller andra kunniga som eventuellt skulle kunna fixa den, annars skulle jag nog försöka köpa en donatorklocka, att ta verket frÄn, sÄ fÄr du Àven en fungerande digital del. Det Àr den vÀrd iom det sentimentala vÀrdet.
 
  • Like
Reactions: Gio

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
En liten anekdot med anknytning till Enzo.

Är pĂ„ Maldiverna med familjen och knatar in pĂ„ öns dykshop för att se vad de tar för ett dyk (50kr för en flaska vatten skvallrar om att det nog Ă€r i de övre regionerna)

I affÀren stÄr en hipp lokalbo som förmodligen just sett point break (originalet avses). Han upplyser mig om att det kostar 500 för dyk, 250 för bÄthyra och 250 för utrustning. FrÄgar hur mÄnga dyk som ingÄr i turen, fÄr svaret ett...

Försöker vara lite putslustig och sÀger att jag har utrustning och pekar pÄ min Enzo, ynglingen sÀger dÄ "vad Àr det dÀr?" DÀr gick ridÄn för mig.

Jag kunde inte hÄlla mig utan sa att det Àr en riktig dykklocka (mot hans Suntoo) som man fÄr nÀr man tar bÄde Naui och Padi pÄ 90-talet under tiden man gör vÀrnplikt i kalla Sverige. Desutom med uppdyk i november utan torrdrÀkt och som uppvÀrmning armhÀvningar med dubbelflaskor (allt sant utom att jag fick klockan dÄ). SÄ jag ber honom visa en Àldre herre (fyller 40 om ett par dar) lite respekt dÄ jag förmodligen dykt sen innan han var pÄtÀnkt.

Men mest konfunderad blir han nÀr jag ber honom se filmen det stora blÄ och Äterkomma nÀr han insett vad en Enzo Àr och att den gör Ättor runt en Suntoo, i min bok iaf :) #krÀnktenzoÀgareoch förtiokris :)

IMG_20180609_174649.jpg
 

JDH

Cartier
En liten anekdot med anknytning till Enzo.

Är pĂ„ Maldiverna med familjen och knatar in pĂ„ öns dykshop för att se vad de tar för ett dyk (50kr för en flaska vatten skvallrar om att det nog Ă€r i de övre regionerna)

I affÀren stÄr en hipp lokalbo som förmodligen just sett point break (originalet avses). Han upplyser mig om att det kostar 500 för dyk, 250 för bÄthyra och 250 för utrustning. FrÄgar hur mÄnga dyk som ingÄr i turen, fÄr svaret ett...

Försöker vara lite putslustig och sÀger att jag har utrustning och pekar pÄ min Enzo, ynglingen sÀger dÄ "vad Àr det dÀr?" DÀr gick ridÄn för mig.

Jag kunde inte hÄlla mig utan sa att det Àr en riktig dykklocka (mot hans Suntoo) som man fÄr nÀr man tar bÄde Naui och Padi pÄ 90-talet under tiden man gör vÀrnplikt i kalla Sverige. Desutom med uppdyk i november utan torrdrÀkt och som uppvÀrmning armhÀvningar med dubbelflaskor (allt sant utom att jag fick klockan dÄ). SÄ jag ber honom visa en Àldre herre (fyller 40 om ett par dar) lite respekt dÄ jag förmodligen dykt sen innan han var pÄtÀnkt.

Men mest konfunderad blir han nÀr jag ber honom se filmen det stora blÄ och Äterkomma nÀr han insett vad en Enzo Àr och att den gör Ättor runt en Suntoo, i min bok iaf :) #krÀnktenzoÀgareoch förtiokris :)

IMG_20180609_174649.jpg

ASG:facepalm::D:D:D:D:D:D:D:banghead:
 
Topp