• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

_jonte

Patek
Har en Aqualand med C020 verk.
Legat död en lÀngre tid och fick idag tre nya Varta SR69 batterier.
Dock vill inte den analoga delen hoppa igÄng.
NĂ„gra tips?
I bÀsta fall bara sekundvisare som geggat fast.
Först testa rejÀl "visargymnastik". Snurra visarna framÄt och bakÄt en bra stund.
Prova banka den lite i bordet i den riktning sekundvisare ska röra sig. Inte för hÄrt bara.
Tror det finns ett kickstart-lÀge nÀr man nollstÀller den. Dra ut kronan, tryck in alla knappar samtidigt i ett par sekunder för att nollstÀlla den. Tryck in kronan. (Googla pÄ det)
Ta isÀr den och försöka hjÀlpa igÄng visaren genom att putta den framÄt med nÄgot spetsigt. Du behöver inte vara jÀtteförsiktig.
Funkar inte det kan det vara svÄrt att fÄ igÄng den utan att ta isÀr verket.
 
Senast Àndrad:

mps

Cartier
I bÀsta fall bara sekundvisare som geggat fast.
Först testa rejÀl "visargymnastik". Snurra visarna framÄt och bakÄt en bra stund.
Prova banka den lite i bordet i den riktning sekundvisare ska röra sig. Inte för hÄrt bara.
Tror det finns ett kickstart-lÀge nÀr man nollstÀller den. Dra ut kronan, tryck in alla knappar samtidigt i ett par sekunder för att nollstÀlla den. Tryck in kronan. (Googla pÄ det)
Ta isÀr den och försöka hjÀlpa igÄng visaren genom att putta den framÄt med nÄgot spetsigt. Du behöver inte vara jÀtteförsiktig.
Funkar inte det kan det vara svÄrt att fÄ igÄng den utan att ta isÀr verket.
VĂ„ld it is!
 

mps

Cartier
Funkar inte försiktigt vÄld sÄ lÀmna in för rengöring & ny olja.
Tog ur och hjÀlpte sekundvisaren lite pÄ traven.
Hoppade igÄng efter att ha snurrat ett par varv.
Gick tvÄ timmar sen fick den puttas igÄng och har nu tickat pÄ en bra stund.
DSC_0224.JPG
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Grymt snyggt med det dĂ€r slitma bandet! 😍
Mina 5 som jag Àr rÀtt nöjd med :cool:
FCFBA13F-84F4-4952-A1B3-F0EC02CF4D89.jpeg

Kul att ha lÀnk till alla tre :)
CE412003-858D-4D00-BAB1-37EC43A893A9.jpeg
FörstĂ„r att du Ă€r nöjd med de dĂ€r pjĂ€serna och NOS-lĂ€nkarna. 😍
Till min stora förvÄning hittade jag ett gummi hos min lokala klockaffÀr. Rundat mot caset och förböjt mot handleden. Allt jag önskade. Som sammet mot handleden och nu mÀrks knappt klockan lÀngre. Bingo! (FrÄga mig inte vilket mÀrke det Àr för det visste dom inte ens sjÀlva). :)
gummi.jpg
Vilket fynd, det Ă€r ju precis sĂ„ man vill ha det. Om nĂ„gon hittar sĂ„ sĂ€g gĂ€rna till. Precis vad jag skulle önska mig. đŸ€—
Slöjdade lite, kaffebrun funkar sÄdÀr, blir nog ljusare brun nÀsta runda. SpÀnnena Àr Aqualand frÄn gamla band. 'Chicago screws' frÄn ebay.
👍😊
Tog ur och hjÀlpte sekundvisaren lite pÄ traven.
Hoppade igÄng efter att ha snurrat ett par varv.
Gick tvÄ timmar sen fick den puttas igÄng och har nu tickat pÄ en bra stund.
DSC_0224.JPG
👍😊

Vad hĂ€ndiga ni Ă€r som kan fixa och greja sĂ„dĂ€r. SjĂ€lv fĂ„r jag gĂ„ till urmakaren för att byta bĂ„de batterier och band. 😂
 

mps

Cartier
Grymt snyggt med det dÀr slitma bandet!
👍😊

👍😊

Vad hĂ€ndiga ni Ă€r som kan fixa och greja sĂ„dĂ€r. SjĂ€lv fĂ„r jag gĂ„ till urmakaren för att byta bĂ„de batterier och band. 😂
Bara att testa sig fram.
VÄga göra lite, prova, kolla Youtube.
Ganska avslappnande att pilla med sÄnt smÄtt.
Skön kÀnsla nÀr nÄgot faktiskt börjar funka igen.
Lite som att hitta fel och fixa en bil :)
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Bara att testa sig fram.
VÄga göra lite, prova, kolla Youtube.
Ganska avslappnande att pilla med sÄnt smÄtt.
Skön kÀnsla nÀr nÄgot faktiskt börjar funka igen.
Lite som att hitta fel och fixa en bil :)
Ja, det Ă€r vĂ€l egentligen bara att ta första steget och prova. Man behöver ju inte ge sig pĂ„ den dyraste klockan. 😊
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Hittade denna gamla dykare som satt pÄ min arm nÀr jag tog mitt PADI Open Water cert i början pÄ 2000-talet. Aqualand Promaster C500-S71254, extrainköpt stÄllÀnk. Finns det nÄt intresse av den? Annars kommer den antagligen fÄ ligga glömd i lÄdan i ytterligare 20 Är.
94696FD9-47B1-44A3-9E1C-7B9B3B13907F.jpeg
667FA0B8-219E-4286-91A2-088FDA3F7766.jpeg
DA2F8C01-A59F-46C5-AD99-E7B2F4CD2FEE.jpeg
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hittade denna gamla dykare som satt pÄ min arm nÀr jag tog mitt PADI Open Water cert i början pÄ 2000-talet. Aqualand Promaster C500-S71254, extrainköpt stÄllÀnk. Finns det nÄt intresse av den? Annars kommer den antagligen fÄ ligga glömd i lÄdan i ytterligare 20 Är.
94696FD9-47B1-44A3-9E1C-7B9B3B13907F.jpeg
667FA0B8-219E-4286-91A2-088FDA3F7766.jpeg
DA2F8C01-A59F-46C5-AD99-E7B2F4CD2FEE.jpeg
Den dĂ€r ska du ju fixa till, och behĂ„lla! Grym dinka med mycket minnen 😍
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hittade denna gamla dykare som satt pÄ min arm nÀr jag tog mitt PADI Open Water cert i början pÄ 2000-talet. Aqualand Promaster C500-S71254, extrainköpt stÄllÀnk. Finns det nÄt intresse av den? Annars kommer den antagligen fÄ ligga glömd i lÄdan i ytterligare 20 Är.
94696FD9-47B1-44A3-9E1C-7B9B3B13907F.jpeg
667FA0B8-219E-4286-91A2-088FDA3F7766.jpeg
DA2F8C01-A59F-46C5-AD99-E7B2F4CD2FEE.jpeg
Kul med en klocka du har minnen tillsammans med. SÀger som @McNulty att den borde du göra iordning och behÄlla. Annars finns kanske en risk att du Ängrar dig?! Om du dÀremot kÀnner att ni Àr helt klara med varandra skulle jag eventuellt kunna vara intresserad.
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul med en klocka du har minnen tillsammans med. SÀger som @McNulty att den borde du göra iordning och behÄlla. Annars finns kanske en risk att du Ängrar dig?! Om du dÀremot kÀnner att ni Àr helt klara med varandra skulle jag eventuellt kunna vara intresserad.
Bara för att testa om nostalgin infinner sig ska jag ordna med batteribyte och trycktest. Sen fÄr vi se om den fÄr lÀmna eller stanna.
 
Halloj alla Aqualandare!
NÀr OWGM var till Ànda och de andra klockorna skulle roteras sÄ upptÀckte jag att jag supit bort en av skruvarna pÄ min C022.
image.jpg

KÀnns lite ofullstÀndigt att knalla runt med icke helt komplett klocka sÄ nu efterfrÄgar jag tips om vart jag kan fÄ tag i en ersÀttare. Har förstÄtt att originalskruvar kan man glömma. Har sett att det finns pÄ bukten men hittar ingen sÀljare i EU, orkar inte med Postnords tullhantering. SÄ sitter du pÄ en skruv du kan avvara eller tips om en sÀljare inom EU vore jag tacksam.
 
Topp