• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

...nÀr jag röjde pÄ landet hittade jag denna folder om Citizen's Aqualand serie, vet ej nÀr den Àr ifrÄn men troligen tidigt 90:tal. Lite kul Àr att min Aqualand som Àr ifrÄn samma tid fortfarande finns kvar i Citizens sortiment idag. Lite trivia Àr att denna modell som kom 1985 anses vara den första riktiga dykklockan som hade en pÄlitlig djupsensor och rÀknas som en av stora dyk-klassikerna med sin Analoga/Digitala visning...

En kollega pÄ jobbet's bror har denna modell i svart PVD men tyvÀrr vill han inte sÀlja den men jag lever pÄ hoppet dÄ jag verkligen gillar den...

Aqualand_2.jpg


Aqualand_1.jpg


Aqualand_1.jpg


(Detta Àr en gammal blog artikel jag gjorde för nÄgot Är sedan men passade pÄ att ÄteranvÀnda den hÀr...)
 

Ricrob

Patek
Den du har Àr en stadig trea pÄ listan frÄn topp! Den svarta (Enzo) Àr lÀtt coolast och precis som du hoppas pÄ kollegan, hoppas jag pÄ förtur frÄn PierreS ;) Personligen gillar jag de med guld pÄ, sÄ dÀrför hamnar din pÄ en trea men nÀstan delad. Hade en JP2000 med gulddetaljer, som jag fick i inbyte av TF för lÀnge sedan, dessvÀrre sÄ lÀnge sedan att jag inte Ànnu hade vett att uppskatta den rackaren och sÄlde den sÄklart, vilket jag Ängrar Àn..
Sedan köpte jag TF's gamla beater C023, Àven den med guld, som Àr ack sÄ tuff men jag gillar inte det skruvade locket pÄ C023'orna, sÄ den satt inte heller fast nÀr ett byte dök upp.

JP2000
9d3a7c7f.jpg


C023
9ce6b448.jpg
 
Min Àr faktiskt en StÄl/Guld varianten men blev moddad för 10 Är sedan med stÄldetaljer, notera visarna som fortfarande Àr guld... :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag har förstÄtt att detta Àr en klassisk klocka, men för mig som inte kan se bortom att den faktiskt liknar en automatklocka med rund mojÀng utanför kl 9, two-tone osv... Vad Àr det jag missar, var Àr det ni ser?
 
Ricrob skrev:
masterkiller skrev:
Min Àr faktiskt en StÄl/Guld varianten men blev moddad för 10 Är sedan med stÄldetaljer, notera visarna som fortfarande Àr guld... :)
Ah, i see! Va synd dÄ, eller gillar du stÄlet bÀttre kanske?

Jag gillar stÄl bÀttre Àn G/S faktiskt sÄ för mig Àr det bra :)

daviden skrev:
Jag har förstÄtt att detta Àr en klassisk klocka, men för mig som inte kan se bortom att den faktiskt liknar en automatklocka med rund mojÀng utanför kl 9, two-tone osv... Vad Àr det jag missar, var Àr det ni ser?

Jag ser en ĂŒbertoolig ikon som inte tar nĂ„n skit som kan fĂ„s för en billig penning :)

En bra lÀnk till lite info om denna samt min bibel för dykardinkor...

http://scubawatch.org/citizen_promaster.html

Alla andra...

http://scubawatch.org/thumbnail.html

En annan tool klocka jag velat ha lÀnge men inte hittat, har haft ett par annonser ut pÄ TTT men fick aldrig napp...

http://scubawatch.org/chronosportUDT.html

979_0022-600x479.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool! Gillar dessa skarpt! Ska ha en version nÄgon gÄng tÀnkte jag. Killen pÄ andra sidan mittgÄngen under min förra flygtur hade en sÄn som du har (typ) och jag reagerade pÄ att den lös rÀtt fint.
 

PierreS

Cartier
Jag fick min första Aqualand av min bror för i runda slÀngar 15 Är sedan. En svart grym dykare som jag dÄ inte hade en aning om vad det egentligen var för klocka utan tyckte bara den sÄg ball ut.
Han köpte den i Malaysia nÀr han var dÀr pÄ dykresa och jag fick den i present av honom nÀr han kom hem.
TyvÀrr sÄ hade jag inte vett nog att behÄlla den utan bytte bort den mot nÄt annat som jag inte ens kommer ihÄg vad det var.

NÀr jag i vintras sÄg SL:s svarta pÄ TTT sÄ kunde jag inte förstÄ hur f-n jag kunde göra mig av med min för ett tiotal Är sedan. Det blev startskottet pÄ en jakt efter en C029 och den pÄgick i ett par mÄnader, rÀtt som det var dök den upp pÄ Bukten. Alarmet sattes pÄ 15 min innan auktionens utgÄng vilket betydde c:a 02:50 pÄ natten och en stund senare satt jag dÀr med ett fÄnigt leende, c:a 2500:- fattigare och en sömndrucken och förvÄnad flickvÀn som undrade vad jag gjorde uppe mitt i natten!

1 vecka senare damp en avi ner frÄn postombudet om att paketet lÄg hos dom och lycklig som ett barn pÄ julafton rusade jag dit, betalade glatt de i runda slÀngar 300:- som de ville ha för tullavgift etc, blev inte ens irriterad över extrakostnaden....vÀrt varenda krona :)
Numera lever den sitt liv pÄ ett svart Isofrane med matchande svart spÀnne och funkar perfekt som stenhÄrd beater eller toolis.

@RicRob! Om jag nÄnsin blir knÀpp och bestÀmmer mig för att sÀlja den sÄ har du första tjing men risken Àr liten! Försöker att inte göra om samma misstag och göra mig av med en nÀr man vÀl fÄtt tag i en :)

PĂ„ svart:

811CB45D-2CC4-4797-B85F-C392D6C996A5-6753-000008A806B1086B.jpg


Och pÄ sommarbandet:

3f2e8e7a.jpg


Lev vÀl gubbs :D
 

vekktah

Cartier
den hÀr modellen Àr jag besatt av. Haft pÄ mig alla mina dyk. har Àven en med vit tavla...
hittade en variant med vit tavla men i helstÄl pÄ fuerteventura. TyvÀrr satt bezeln löst och sÀljaren hÀvdade att "det ska vara sÄ" sÄ jag vÀnde pÄ klacken. Men den klockan har jag varken sett före eller efter. Och pÄ svenska marknaden har de inte funnits pÄ lÀnge lÀnge...
saknar bara den med titan (som denke flashar) men tycker inte den Àr sÄ vansinnigt snygg att den kommer fÄ kosta massa bara för att göra samlingen komplett...
1stpost_TTT16.jpg

LÄnad bild, min med ljusa tavlan Àr mycket mögligare...
l002.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
TÀnker bumpa denna trÄd och skriva in lite info för dom som kanske vill köpa en i framtiden?
(Denna info jag kommer med gÀller i första hand C022 men fungerar Àven till andra Aqualands)
Text och bilder kan eventuellt vara hittade pÄ google.se

Namnlös.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Citizen Serial Number 81107543
Movt. 1st made for sale in 1967
The 1st number of the serial number is '8' so 1968
The 2nd number is 1 [under the Seiko method we'd think January... However this is now thought to be wrong] it is the 2nd + 3rd number which is 1+1 = 11 so the Month is November

The watch was made in November 1968

Citizen Year:
Same year Method as the Seiko:

Citizen Year:
6 - 1996
7 - 1997
8 - 1998
9 - 1999
0 - 2000
1 - 2001
2 - 2002
3 - 2003
4 - 2004
5 - 2005

Citizen Month:
01 - January
02 - February
03 - March
04 - April
05 - May
06 - June
07 - July
08 - August
09 - September
10 - October
11 - November
12 - December

1987DecemberNO0148.jpg

CalibreNumber.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Ni som Àger en, har ni nÄgonsin bytt packningar? Om ni har gjort det vart kan fÄ tag i dem? har letat pÄ nÀtet utan resultat.

C022SealKit.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
vekktah skrev:
Step-in pÄ Drottninggatan kn fixa det. RÀtt dyrt dock 1200 Ink batteri o test tror jag de sa till mig...
Det Àr sjukt dyrt, dÄ man fÄr klockan för samma pris. DÀrför vill jag hitta packningarna nÄgonstans pÄ nÀtet sÄ jag kan byta sjÀlv. Batterierna kan jag köpa sjÀlv för under 30kr. Tack för tipset iaf, men kÀnns inte vÀrt det :D
 
  • Like
Reactions: SFS

ludde28

Omega
Köpte min nÀr jag var fortfarande rookie som dykare 1992.
Har hÀngt med dagligen sen dess, tills jag skaffade SMP i höstas.
Mycket patina pÄ den. :D
En robust klocka som tÄl mkt. stryk.
 

Bilagor

  • P2240002-1.jpg
    P2240002-1.jpg
    766.7 KB · Visningar: 1,163
  • Like
Reactions: SFS

Vintage92

Audemars
2-Faktor
masterkiller skrev:
Boxen Àr ju en av coolaste som som finns....snacka om passande....
HÄller med om att boxen Àr perfekt. Den hÀr gick ut 4 dagar innan jag bestÀmmde mig för att köpa en Aqualand, Ängra mig lite nu att jag inte köpte den, men den skulle ÀndÄ inte bli anvÀnd :D
http://www.tradera.com/vintage-etui-dyk ... _174021194

Har förövrigt vÀntat 6 arbetsdagar pÄ mitt Zulu och Orange gummi, fÄr hoppas det kommer imorgon.....

SlÀnger Àven in lite random bilder..

Annons1.2.jpg
Annons1.4.jpg
Annons2.jpg
Annons3.jpg
Annons6.jpg
Annons7.jpg
 
V

Viggen

Guest
Jag gillar den skarpt, skulle vilja komplettera en Aqualand till Nighthawken. :)
En liten frÄga, finns Aqualand med full lume tavla?
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
leben skrev:
Fan t.o.m. jag blir ju sugen......
Köp en, inte mycket pengar för en rolig ikon.
SÄg att Kaplans har en som gÄr ut 2 mars, kanske inte finaste exemplaret för priset men vafan.. :D
http://www.kaplans.se/Kaplans/AuctionAr ... uktID=2439


Hitta Àven tvÄ korta klipp som bör ses :D
[video]http://www.youtube.com/watch?v=WtgqhGO_zRA[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=1JGjWrYpTl0[/video]
 
Topp