• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Comexgrabbarna hade lite feeling iaf! ;)

Ricrob

Patek
Säkert många av er som redan sett och läst om Omega och Comex samarbete under Janus II experimentet in the 70's men lätt värt att kolla på igen isf!

Vad kan man säga, Omega var lite före Rolex.. Som vanligt! :lol:

Måste älska Omegas reklamalogan: "It may not look pretty on the surface, but deep down it's beautiful." Så skön, även om jag personligen tycker den är beautiful på alla nivåer! ;)


(credit: Omega)

The aim of this experiment was to test the ability of divers to work during several hours at -250m, breathing special gas mixtures. The Comex divers were using Ploprofs during this project, for this purpose about 10 watches had been delivered to Comex by Omega with special case engravings.

The experiments took place in Corsica and was a great sucess, it was soon followed by other experiments where Rolex watches were involved.


(Photo: Comex)

Here's a Comex diver wearing a Ploprof during another project in Labrador, some times later in the 1970's


(Photo: Comex)

Other professional divers have used the ploprof in these early days, for example here's a picture showing Albert Falco - a famous member of the Calypso crew who has worked many years with Jaqcues Yves Cousteau - wearing a ploprof over his wetsuit:


Vackert, vackert, vackert! Är det ngn som sett en Ploprof med "special case engravings" live?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    61.9 KB · Visningar: 868
  • image.jpg
    image.jpg
    310.4 KB · Visningar: 874
  • image.jpg
    image.jpg
    71.1 KB · Visningar: 876
  • image.jpg
    image.jpg
    59.1 KB · Visningar: 873

max

Dancing Queen
Då är ju den naturliga följdfrågan om comexgubbarna valde att byta till rolex efter första expeditionen eller om omega inte pallade trycket. Hade de varit bra hade de väl fortsatt med omega? ;) :p

För övrigt älskar jag att vi landkrabbor bryr oss om att klockorna klarar mer än ett dopp i poolen, det är iaf så djupt jag kommer och troligen utan klocka då... vi är rätt nördiga av oss :lol:
 

Ricrob

Patek
max skrev:
Då är ju den naturliga följdfrågan om comexgubbarna valde att byta till rolex efter första expeditionen eller om omega inte pallade trycket. Hade de varit bra hade de väl fortsatt med omega? ;) :p

För övrigt älskar jag att vi landkrabbor bryr oss om att klockorna klarar mer än ett dopp i poolen, det är iaf så djupt jag kommer och troligen utan klocka då... vi är rätt nördiga av oss :lol:
Klart de pallade trycket! Comex-Rollarna var väl gamla 200 meters (?) och pallade de, så pallade Plopparna, basta! Däremot var det säkert så att ngn stackars dykare blev kvar på botten, då han inte orkade ta sig upp med den vikten runt vänstern.. :lol:

Seriöst så är jag mycket nyfiken på vad en Comex-Plopp kan kosta idag, om det går att hitta ens förstås, för om Comex-Rollarna är sällsynta, så är väl dessa som att hitta en Yeti eller liknande..?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fan gubbar! Inte kan ni gilla historien om salta Comexdykare och sedan förespråka den nya blingade/kromade homagen MED boettlock! Nej, för de riktigt tuffa salta killarna gäller originalet...

DSC01145.jpg


SNC17050.jpg
 

Ricrob

Patek
Aurum skrev:
Fan gubbar! Inte kan ni gilla historien om salta Comexdykare och sedan förespråka den nya blingade/kromade homagen MED boettlock! Nej, för de riktigt tuffa salta killarna gäller originalet...
Jag hör dig Aurum, de gamla är "the shit"! Jag undrar varför Omega kör med boettlock på de nya, när de gamla monokock-husen var SÅ hårda?! Jag gillar (som du/ni förstår) den nyare bättre pga snyggare boettform, snyggare visare och allmänt för att den är nyare med textsnitt, bling och lume men ändå, den gamla modellen skulle sitta fint brevid!


Edit: Det där blev rörigt ser jag.. Vad jag menar är kort och gott att jag gillar nya modellen bäst men den gamla nästan men bara nästan lika mycket. Så!
 
Men den gamla pallar 600m och den nya 1200m så vad ska man med Monocoque boett till, bara för att eller?????

Tror nog att Comex killarna hade kört på den nya om den hade funnits då...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Comexgrabbarna hade lite feeling iaf! ;)

masterkiller skrev:
Men den gamla pallar 600m och den nya 1200m så vad ska man med Monocoque boett till, bara för att eller?????

Tror nog att Comex killarna hade kört på den nya om den hade funnits då...

Det är ju en poäng. Monocoquen var väl till för ökad täthet?

Kan vi inte vara överens om att båda varianterna är coolast?! :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
masterkiller skrev:
Men den gamla pallar 600m och den nya 1200m så vad ska man med Monocoque boett till, bara för att eller?????

Tror nog att Comex killarna hade kört på den nya om den hade funnits då...

Den riktiga ploplofen klarar 1200 m med, inga problem. Ploprofen var en bruksklocka och skapad för ett behov. I denna veva kan man fråga sig vilket behov de sista 600 m täcker? Varför monocoque? Varför inte? Man eliminerar en felkälla och uret blir tunnare.

Men det hela handlar inte om vilken som är bäst och klarar högst djup, utan vilken som är tuffast. Originalet är stentufft medan den nya är smyckestuff. Hur ofta har en homage överträffat originalet?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aurum skrev:
masterkiller skrev:
Men den gamla pallar 600m och den nya 1200m så vad ska man med Monocoque boett till, bara för att eller?????

Tror nog att Comex killarna hade kört på den nya om den hade funnits då...

Den riktiga ploplofen klarar 1200 m med, inga problem. Ploprofen var en bruksklocka och skapad för ett behov. I denna veva kan man fråga sig vilket behov de sista 600 m täcker? Varför monocoque? Varför inte? Man eliminerar en felkälla och uret blir tunnare.

Men det hela handlar inte om vilken som är bäst och klarar högst djup, utan vilken som är tuffast. Originalet är stentufft medan den nya är smyckestuff. Hur ofta har en homage överträffat originalet?

Måste instämma i denne herres inlägg!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Apropå Comex, visst är det så att rättigheterna att använda varumärket Comex på klockor numera ägs av Ken Sato/Pro-Lex/RXW?
 

Ricrob

Patek
Spencer66 skrev:
Aurum skrev:
masterkiller skrev:
Men den gamla pallar 600m och den nya 1200m så vad ska man med Monocoque boett till, bara för att eller?????

Tror nog att Comex killarna hade kört på den nya om den hade funnits då...

Den riktiga ploplofen klarar 1200 m med, inga problem. Ploprofen var en bruksklocka och skapad för ett behov. I denna veva kan man fråga sig vilket behov de sista 600 m täcker? Varför monocoque? Varför inte? Man eliminerar en felkälla och uret blir tunnare.

Men det hela handlar inte om vilken som är bäst och klarar högst djup, utan vilken som är tuffast. Originalet är stentufft medan den nya är smyckestuff. Hur ofta har en homage överträffat originalet?

Måste instämma i denne herres inlägg!


Beredd att hålla med jag också. Problemet i mitt fall är bara att jag inte är en sucker för vintage, gillar "bling" och faktiskt tycker den nya ser bättre ut rent estetiskt, fast jag håller starkt med om att den gamla är stentuff och att monocoque är ngt Omega absolut skulle ha kostat på den nya!
 
För övrigt älskar jag att vi landkrabbor bryr oss om att klockorna klarar mer än ett dopp i poolen, det är iaf så djupt jag kommer och troligen utan klocka då... vi är rätt nördiga av oss

Nördiga är bara förnamnet. Men det är gött!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Aurum skrev:
masterkiller skrev:
Men den gamla pallar 600m och den nya 1200m så vad ska man med Monocoque boett till, bara för att eller?????

Tror nog att Comex killarna hade kört på den nya om den hade funnits då...

Den riktiga ploplofen klarar 1200 m med, inga problem. Ploprofen var en bruksklocka och skapad för ett behov. I denna veva kan man fråga sig vilket behov de sista 600 m täcker? Varför monocoque? Varför inte? Man eliminerar en felkälla och uret blir tunnare.

Men det hela handlar inte om vilken som är bäst och klarar högst djup, utan vilken som är tuffast. Originalet är stentufft medan den nya är smyckestuff. Hur ofta har en homage överträffat originalet?

Måste instämma i denne herres inlägg!

+2 i sin kontext är originalet såjävlamycket hårdare!!!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Monocoque har en funktion, eller flera till och med. Jag utgår från min MM300 som även den har ett monocoque case. Givetvis är det för maximerad vattentäthet, men eftersom den har ett monocoque så innebär detta att en heliumventil inte behövs eftersom boetten inte släpper in helium p.g.a boettens konstruktion. Men jag är iof inte 100 på om den gamla ploprofen saknar heliumventil, den moderna har det vet jag, men den har ju fastskruvad baksida..
 
Topp