• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Concord Mariner (ny 2014)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Trillade över denna klocka som i alla fall fick igång mig. Sucker för integrerade länkar är det roligt med ännu en snygg sådan klocka där modellen härstammar från sjuttio/åttiotalet som sig bör. Riktigt fin design på denna nya version som kom 2014. Boett och länk har designarvet från tidigare verrsioner och jag gillar vad man gjort nu, får mig även att tänka lite tidigare Vacheron Constantin Overseas. 8,2 mm tunn, bra! Gillar tavlan som plockat från gamla Mariners, ser ut som borstad eloxerad plåt där de ristat ur namnet, mycket läckert (Edit: det kanske faktiskt inte är urristat utan utstående bokstäver när jag tittar noga). Finns både herr och dam, med länk och skinnband, automatiska samt kvarts och en massa tavelvarianter och diamantströssel. Se hemsidan för varianter http://www.concord.ch/en/home
Jag har inte hittat något prisläge, men Concord brukar ligga relativt lågt jämfört med de andra Lyxsportdrakarna.

image.jpeg
image.jpeg

Men's Mariner Automatic Watch with 42-hour power reserve; 41mm stainless steel case, 8.20mm deep, with signature 12-sided bezel and sapphire crystal case-back; anthracite grey dial with Super-LumiNova®-enhanced rhodium-plated hands and applied markers, and date window; stainless steel link bracelet with push-button deployment clasp.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Här några vintage Mariners;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg



Lite mer om Concord
Företaget startade 1908 i Schweiziska Beil. Man satsade på kvalitativa exklusiva klockor och riktade sig framför allt mot den Amerikanska marknaden.

Tunna klockor
Concord har en historik av tunna klockor, framför allt kvartsklockor

image.jpeg

In January 1979, the Delirium I was launched. Presented to the public in New York, it was brought to life with a profile of only 1.98mm – the thinnest watch in the world.
“Delirium I” made headlines worldwide as the flattest analog watch ever made. It provided the Swiss watch industry the necessary credentials to defend its premier position in the industry, with new innovation and technical expertise proving that Switzerland remained the leading country in watch technology.
It also marked the beginning of a global trend for elegant flat watches.

image.jpeg


In 1980, "Delirium II”, the world’s thinnest skeleton watch: less than 1.5mm thick, debuted. Shortly afterwards came the launch of “Delirium III”, the world’s most slender ladies’ watch with a total surface of less than 65 % of that of the men’s watch.
Before the year ended, Concord broke through the 1mm barrier with the 0.98mm “Delirium IV”, establishing a new world record for the world’s thinnest watch. With these models, Concord reached brand awareness on an international level.
The introduction of the Concord Mariner, a breakthrough design that united the functionality of a sports watch with the refinement of a dress watch, launched the sport elegance category.


Lite andra koola exempel på Concord klockor;

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Källa: http://www.concord.ch/en/home
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Snyggt!
Concord har några vintage sleepers med El Primero om jag inte minns fel?, kanske underskattat märke som dras ner av tvåtonslarvet och lite knasiga designer, men går att hitta guldkorn (stålkorn)...
 

JCE

Cartier
Gå in på hemsidan och ändra sråket till English US så syns priserna i dollares. Säljs online bara i CONUS.
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Den med blå tavla va ruskigt snygg! Synd bara att nya loggan är ful, de äldre typsnitten är mkt snyggare!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nu ingen Mariner men en Saratoga (efter hästkapplöpnings banan utanför New York). En sk "Diktatorsklocka" från mellanöstern. Hittade den billigt fullset på auktion. Fått fram att det är Sheik Mohammed_bin_Rashid_Al_Maktoum som är Förenade Amiratemiratens vice president och som verkar vara en rätt sympatisk "diktator" som bl.a. fått brittiska Imperieordern och även donerat 70 miljarder till utbildning och forskning i Mellanöstern (vad det nu handlar om..)
En av världens rikaste människor, ägare av Burj Khalifa bla. Undrar hur klockan hamnat i Sverige, kanske någon svensk som varit nere och jobbat åt Sheiken?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mohammed_bin_Rashid_Al_Maktoum

Stålboett 37mm, 9 mm hög, ETA kvarts, pärlemotavla med diamantindex. Kroko-armband. Min första bling-klocka med ädelstenar, bra sommarklocka. Gillar den!
Shejken gillar hästkapplöpning, kanske därav valet av denna modell? Concord verkar vara stora nere i mellanöstern.

5C3C47D4-D9B3-43AB-85D4-B4C19EC88BD3.jpeg

429ADC0E-101A-4537-A038-040663B37247.jpeg
BC06A8E8-A351-47CC-AF4F-C105CA257A9E.jpeg
B32DFDD9-08B4-498E-A90E-BC0217680569.jpeg
FC4F86ED-0970-44DE-8610-7393D4ECC310.jpeg
AE2AD61F-BD4C-41BB-A550-E1560A6B670F.jpeg

11920665_fullsize.jpg
 
Topp