• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

ConnoisseurS läsarundersökning - klockor

thomastheswede

Guld
2-Faktor
...såg detta på DN.se ikväll, intressant att så pass många tycks ha större samlingar:
E708F5C9-DC48-4E9C-AA11-BB1471ECD945.jpeg

Det där är får man tänka de som valt att svara, och valt att svara ärligt. Och kan med största sannolikhet inte spegla "verkligheten" särskilt trovärdigt.
Visst kan det stämma. Men den där "studien" är väl inte så bra underlag.

Mvh

Klart man får ta såna där undersökningar med en rejäl nypa salt. Jag kan knappast vara den ende som tycker det är kul att trolla oseriösa undersökningar. :)

Jag sa redan för länge sedan att om man får den tidningen då har man lyckats (i alla fall karriärmässigt). Men 1.9 millar i årslön, hmmm man har en bit kvar ändå.

Trodde dock att de hade mer exklusiv smak än så (även om inte Rolex, Omega och Breitling är att förakta).

Jag hade gissat på Patek, Rolex och A. Lange & Söhne som topp tre. Men bara en av dessa fanns med !

Vad är det du tycker inte låter rimligt? :)
Ex lekfullt exempel.: 1% svenskar är miljonärer, ca 100k st, 5% av dessa, ca 5k personer väljer att ens svara, kanske en av fyra är hyffsat "ärlig" med sina svar.
Isåfall skulle 1,25% av personerna som får tidningen svara "ärligt" (vad de nu skulle få ut av det, just HÄR. Och inte göra som "man" gör vid alla andra liknande undersökningar med anonymitet.)

Så jag menade att även om det naturligtvis återfinns fler Omega, Rolex, Breitling, Patek och Langes hos miljonärerna (de som tilldelas denna tidning och således KAN svara), så tror jag inte att 11% av de som blir tilldelat skrytmagasinet Connoiseur har fler än 10 klockor.

De flesta här på forumet är väl överens om att 4 - 7 klockor är ett lagom antal för att täcka precis alla behov och vinklar. Så jag gissar att 90% eller däromkring av de som inte har vunnit 100 miljoner på lotto och strör kosing omkring sig pga att de är nyrika, och har fler än 10 klockor är seriösa samlare. Och jag har väldigt svårt att tro att samlande på klockor är något som intresserar var tionde miljonär.
Så detta går nog inte att använda som någon särskilt seriös kunskap.

Men det är som sagt bara mina 5 öre.
Jag är inte miljonär, har dessutom sålt av en del klockor som inte kändes "100" på mig, vilket lämnat mig med 3, blå en Datejust och en speedy + en dressare som fortfarande skall säljas.
In ska ist en sub nodate och en GMT Pepsi, till att börja med. Sugen på en Aquanaut och en yachtmaster everrose, Explorer 1 och såklart en Lange 1 bla..
Men jag tror inte käringen skulle bli glad om jagn"investerade allt vi ägde, fick för huset, tvingade oss till att flytta till lägenhet med lägre hyra och bytte in bilen mot en 15 år gammal Suzuki Alto.:p
Men hur som helst, jag är ingen "samlare" jag köper för att täcka de behov, samt att ha ett kunna bära en klocka som sett som smycke matchar mina kläder. När jag har hittat dessa 6 eller 7 eller vad det kan vara så är jag nöjd, då får intresset ist bli mer av läsning och kanske något "nöjesköp" av nån klocka, eller present eller whatever. Skulle jag tröttna på någon, så får jag byta ut just den, mot en annan som platsar i dess ställe. :)
Nu blev det mkt off topic. Sorry för det.

Mvh

Hade jag fått den där tidningen i brevlådan så hade jag lagt ut ett exemplar i varje rum i huset, samt i bilen, grannens brevlåda, på jobbet osv osv

Irrelevant svar till frågan dock, det förstår jag. :woot:
Ok, jag förtydligar lite.
Jag misstänker att det finns brister i undersökningen, den största bristen är troligen urvalet inom gruppen som i sig inte är homogen utan snarare har något gemensamt. Eftersom jag tycker att tidningen är fjantig har jag en fördomsfull bild av vilken del av läsarna som bemödat sig att fylla i undersökningen på heder&samvete..

Jag sa redan för länge sedan att om man får den tidningen då har man lyckats (i alla fall karriärmässigt). Men 1.9 millar i årslön, hmmm man har en bit kvar ändå.

Trodde dock att de hade mer exklusiv smak än så (även om inte Rolex, Omega och Breitling är att förakta).

Jag hade gissat på Patek, Rolex och A. Lange & Söhne som topp tre. Men bara en av dessa fanns med !

och kapital! ;-)

...deklarerad[1] bruttoinkomst, där inkomst av tjänst samt inkomst av kapital räknas samman, på minst 1,9 miljoner kronor.

Tillbaka
Topp