• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Corniche

Corniche - bra eller anus?


  • Totala väljare
    125

Sjuhundra

Omega
Det råder ju utan tvivlan delade meningar kring Corniche och modellen Mistral 40.

jag har själv inte riktigt bestämt mig än . Det vore kul att höra era åsikter samt även om det är någon/några ägare som kanske har lite bilder. :)

corniche-watches-02.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Har the looks helt klart men invändigt är det bara generiskt skräp. Synd, kunde blivit bra om man inte valt att gå i samma spår som DW och Triwa.
 

Sjuhundra

Omega
Kan nog gå i god för att kvallen är betydligt trevligare än DW. Med handmålade siffror, viklås osv..

Sen är jag också inne på quartz-spåret.. Som sagt, om vi har någon ägare close by vore det kul och höra era åsikter!
 
Den är snygg på bild. Jag har inte sett och klämt på den "live" tyvärr så lite spekulation från min sida, men jag är rädd att den inte har kvalitetskänslan man vill ha?
Har du tittat på Fredrique Contstant? Har liknande modeller i doublé till ganska blygsamma pengar.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Man får ta klockan för vad den är, designen är riktigt snygg och det känns som att den är av kvalitet. Avsaknaden av sekundvisare ger den ingen quartz-känsla och den bärs skönt på handen. Sen att den inte har in-house är ju ett klart minus, plus som tidigare postat är den lite snudd på homage. Min känsla av ha på mig den är klart positiv

Jag skulle säga att den är en billig dressare med kvalitetskänsla, men man kan inte vänta sig så mycket mer för 2500 kr
 

hollow123

Rolex
Man får ta klockan för vad den är, designen är riktigt snygg och det känns som att den är av kvalitet. Avsaknaden av sekundvisare ger den ingen quartz-känsla och den bärs skönt på handen. Sen att den inte har in-house är ju ett klart minus, plus som tidigare postat är den lite snudd på homage. Min känsla av ha på mig den är klart positiv

Jag skulle säga att den är en billig dressare med kvalitetskänsla, men man kan inte vänta sig så mycket mer för 2500 kr

Kul med input från någon som testat den. Knäppte du några bilder?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Ser ut att vara ett trevligt val bland alla svenska "göra egen klocka" märken. För gemene man är den nog inte alls ett dumt val men för den kräsne är det ju kanske inte något som spelar på rätt strängar.

Kul med svenska märken oavsett, nu hoppas jag bara att någon av dem börjar med automatare!
 

Amme

Cartier
Jag åt julmiddag med en av ägarna/grundarna till märket och fick klämma på den en del. Urtavlan är gjord av porslin vilket måste ses på nära håll för full effekt. För de pengarna håller den en väldig hög standard i sin kategori. Boetten är väl arbetad med polerade och borstade detaljer hämtat från AP RO. Urtavlan är tydlig med visare som har blå nyans likt Portuguese och en bra rehaut (vet inte det svenska uttrycket. Det enda negativa är bandet som kunde hålla högre nivå, vilket är planerad steg om jag förstod rätt.

Helt klart bra, snygg och prisvärd klocka om man är OK med quartz. Passar jätte bra som present (julklapp, bröllopspresent, födelsedagspresent). För övrigt är "limiteringen" äkta

Kuriosa: Deras första modell (som också var limiterad) såldes endast till vänner
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Olika modemagasin (typ King) skrev lite om Corniche för något halvår sedan om jag inte minns fel så jag kollade in dem. Det startades nyligen av några unga killar från Sverige och tydligen har försäljningen gått väldigt bra. Klämde lite på en klocka och det är en hel okej klocka - i nivå med parfymklockor från exempelvis Gant, Hugo Boss, med intressanta detaljer, så som porslintavlan. Men, även om klockorna är limiterade är det ju frågan om enklare modeklockor som marknadsförs till den stora massan. Mitt intryck var att kvalitetskänslan är lite högre än DW och Triwa, men klockorna hör ändå till samma kategori av klockor som dessa två. Så, det är definitivt inte klockor för klockfantasten.

Om man undersöker Corniches klockor från en klockentusiasts perspektiv är det mest en snygg hommage till exempelvis Lange 1815 med ett enklare japanskt quartzverk.

Men å andra sidan är det riktigt kul att unga människor i Sverige vågar starta dessa märken, och jag hoppas innerligt att det går bra för dem på den internationella marknaden. För en modeintresserad kille som inte är speciellt klockintresserad är det en mycket fin klocka till en rimlig peng.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Kul iaf att det finns svenska företag som satsar på klockor. Som nämnts här ovan är det bara att hoppas på att de kör en mekanisk inom kort. Hipsters borde väl kunna fås att gilla sånt, eller...?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag tycker det är en rätt schysst pjäs - det stora minuset är att det är en lite lurig bandinfästning med ett trist band. Annars är den förvånansvärt trevlig, även om handmålad tavla nog är en sanning med modifikation.
 
Topp