• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

CORNICHE

strider

Panerai
Äger någon denna klockan?
Vad tycker/vet ni om denna?

a84c6aae33f0e33f67ef14f88690eb0e.jpg
 

Virrevet

Omega
Har en kompis som har den. Haft i drygt två år kanske. Han är supernöjd! Inte haft nått problem med den varken i verket eller armbandet.
 

Oew

Rolex
Inte ägt den själv men gillar designen, tycker det är trist med Quartz och kattguld dock. När det kommer till kvalité så bör denna visas.
image.png
 
  • Like
Reactions: ZQT

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Har haft den själv, bra klocka till priset, dock tråkigt med quartz och möjligen lite stor på både bredd och tjocklek för en dressare.
 
Haft en sån där. Helt klart väldigt snyggt, kanske en aning stor för att vara en dressare men funkar perfa om du har större handleder. När jag fick min klocka hade den en svart tygbit på urtavlan (från handskarna de använder när de sätter ihop klockan). Mailade omgående och fick en ny, väldigt bra service.
 

Connor94

Omega
Äger en sådan nu och är väldigt nöjd, väldigt snygga klockor och gedigna, som många här säger så är det tråkigt med quartz men för dom som har OCD att klockan ska gå exakt så är den väldigt prisvärd och värd pengarna :D
 

meo_swe

Audemars
Min fd. Gruppchef hade en corniche. Snygg klocka som verkade ha en vettig kvalité till priset. Skulle vara intressant om det var en automatare, är inget fan av quartz tyvärr.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Dock så kommer ingen märka om det är automatisk eller quartz, om de inte nu öppnar backlocket.
Sant, men det är fortfarande du som bär den och du vet att det är en quartz, vilket jag tyckte var lite synd. Men det är som sagt en fin klocka och icke-klockintresserade bryr sig inte om det är quartz eller automat och därför behöver de inte göra en som är automat.
 

Bertil34

Breitling
Vad är skillnaden mot en quartz för ett par hundralappar?

Mest ett exempel på hur okunniga lägger pengar på en klocka med påhittad historik. Inga gamla anor, inget vettigt urverk, och status existerar inte i den här prisklassen. Så vad fan betalar man för?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Vad är skillnaden mot en quartz för ett par hundralappar?

Mest ett exempel på hur okunniga lägger pengar på en klocka med påhittad historik. Inga gamla anor, inget vettigt urverk, och status existerar inte i den här prisklassen. Så vad fan betalar man för?
more-popcorn.gif


Välkommen och grattis till första posten Berra!
 

strider

Panerai
Vad är skillnaden mot en quartz för ett par hundralappar?

Mest ett exempel på hur okunniga lägger pengar på en klocka med påhittad historik. Inga gamla anor, inget vettigt urverk, och status existerar inte i den här prisklassen. Så vad fan betalar man för?
grattis på ditt första inlägg :D, vet inte… dock får man en riktigt snygg box! dessutom ser den inte så pjåkig ut.
 

Bertil34

Breitling
Jovisst, jag säger bara att det finns en uppsjö av klockor med ett Miyotaverk för ett par spänn som kostar betydligt mindre....
 

Bateman

Omega
Tummen ner från mig. Har aldrig förståt mig på dessa budget klockmärken som ska se "dyra" ut.
Det går inte att sminka en gris.
 

Bertil34

Breitling
Ja och det finns dyrare ur med samma band... Frågan är bara hur relevant det är. Kostnader finns överallt.

Vad är då relevant, ett smäckande om historik och mer eller mindre påkostad marknadsföring, eller vad liknande klockor kostar? Trots allt så snackar vi inte om ett klockmärke med anor från hedenhös, utan typ något som massproducerats i kina. Men visst är det fascinerande hur en del billiga klockor upplevs som exklusiva, och andra som skräp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är då relevant, ett smäckande om historik och mer eller mindre påkostad marknadsföring, eller vad liknande klockor kostar? Trots allt så snackar vi inte om ett klockmärke med anor från hedenhös, utan typ något som massproducerats i kina. Men visst är det fascinerande hur en del billiga klockor upplevs som exklusiva, och andra som skräp.
Allt är relevant.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Vad är då relevant, ett smäckande om historik och mer eller mindre påkostad marknadsföring, eller vad liknande klockor kostar? Trots allt så snackar vi inte om ett klockmärke med anor från hedenhös, utan typ något som massproducerats i kina. Men visst är det fascinerande hur en del billiga klockor upplevs som exklusiva, och andra som skräp.

I princip håller man ju med dig, men du glömmer varumärket. Corniche har skapat ett varumärke som folk åtrår, och de flesta är ju inte klocknördar som bryr sig om vilket urverk som sitter i klockan. Varumärket ska de ha en eloge för. Det är inte lätt att skapa ett hett varumärke i klockbranschen idag.
 

Jetsetet

Omega
För många kunder tror jag att quartz snarare ses som en fördel än en nackdel. Lägre inköpspris och stoppar man i ett nytt batteri då och då får man en bekymmerslös drift. Tyvärr kommer troligen inte materialen som klockan är gjord av att se särskilt trevliga ut om 10-20 år så det är en slit och släng-produkt som Daniel Wellington, Boss och Gant.
 

Bertil34

Breitling
I princip håller man ju med dig, men du glömmer varumärket. Corniche har skapat ett varumärke som folk åtrår, och de flesta är ju inte klocknördar som bryr sig om vilket urverk som sitter i klockan. Varumärket ska de ha en eloge för. Det är inte lätt att skapa ett hett varumärke i klockbranschen idag.

Vadå varumärke? Det är bara hittepå och rent nonsens. Påminner visserligen en hel del om hur vissa nasare lyckades att på sina skitklockor accepterade med en fet marknadsföring, skit som idag är fina varumärken...

Slutsats, några mille på annonser gör inte en alldaglig klocka bättre, eller?:D
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Vadå varumärke? Det är bara hittepå och rent nonsens. Påminner visserligen en hel del om hur vissa nasare lyckades att på sina skitklockor accepterade med en fet marknadsföring, skit som idag är fina varumärken...

Slutsats, några mille på annonser gör inte en alldaglig klocka bättre, eller?:D

Hittepå? Du menar till skillnad från varumärkena Rolex och Patek Philippe som är av naturen givna?

Du köper alltså en Rolex för 200 000 kr för att tillverkningskostnaderna är såpass höga? Riiiight. Varumärket min vän. Det är nog få företag som spenderar lika stor andel av sin budget på marknadsföring som de stora klockmärkena. Man måste rättfärdiga sina priser och bevara exklusiviteten.

Nu är jag kanske ute på tunn is, men jag skulle våga påstå att Corniche lägger ner proportionellt mindre pengar på marknadsföring än dess anrika schweiziska motparter.
 

mipa

Omega
Hittepå? Du menar till skillnad från varumärkena Rolex och Patek Philippe som är av naturen givna?

Du köper alltså en Rolex för 200 000 kr för att tillverkningskostnaderna är såpass höga? Riiiight. Varumärket min vän. Det är nog få företag som spenderar lika stor andel av sin budget på marknadsföring som de stora klockmärkena. Man måste rättfärdiga sina priser och bevara exklusiviteten.

Nu är jag kanske ute på tunn is, men jag skulle våga påstå att Corniche lägger ner proportionellt mindre pengar på marknadsföring än dess anrika schweiziska motparter.
Word
 
Topp