• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Corum -Åsikter....

...vad tycker ni om Corum?,

Jag gillar designen på flera av deras modeller och idag så passade jag på att prova två st hos Wohlins, måste säga att kvalitén känns riktigt meckig för klockor för +80k....

Fick ingen kvalitets känsla alls...

46mm
D401DD0C-60E4-4328-AA39-A73C4BF4E1C3-9447-00000EDCD52D2F7A_zpsf3d5772c.jpg


70CD3342-EE63-41EF-BFF9-DA16F30E81A8-9447-00000EDCDCF57F99_zpsc0052273.jpg


48mm
B9C5176B-453A-4A94-AAA0-F196BB58DC7E-9447-00000EDCE701F69A_zps128522ff.jpg


AF8A652F-227F-4F86-B1F0-9FEF03D7C0D6-9447-00000EDCEC592206_zpsee8353d9.jpg


Vad tycker ni?
 
C

China

Guest
Jag är väl inte så imponerad av caliber 984, till det priset borde den omarbetade ETA 2894-2 ha fått en bättre översyn. Det känns väl inte som att det här verket platsar i en klocka i den här prisklassen, men där är inte Corum ensamma. Tidigare produktion tycker jag väl är sådär, och Bubble modellerna känns ganska knepiga (en högst personlig åsikt).
 
China skrev:
Jag är väl inte så imponerad av caliber 984, till det priset borde den omarbetade ETA 2894-2 ha fått en bättre översyn. Det känns väl inte som att det här verket platsar i en klocka i den här prisklassen, men där är inte Corum ensamma. Tidigare produktion tycker jag väl är sådär, och Bubble modellerna känns ganska knepiga (en högst personlig åsikt).

Nu menade jag i första hand inte verket, men finishen överlag som känslan i vridringen, tavlan, gummibandet, låset, kronan, mer hela känslan av klockan, det kändes VERKLIGEN inte som en klocka som kostar över 80k...men snygga är dom...

Håller med om att Bubble modellerna är underliga, men många samlar på dom har jag hört?
 
C

China

Guest
masterkiller skrev:
China skrev:
Jag är väl inte så imponerad av caliber 984, till det priset borde den omarbetade ETA 2894-2 ha fått en bättre översyn. Det känns väl inte som att det här verket platsar i en klocka i den här prisklassen, men där är inte Corum ensamma. Tidigare produktion tycker jag väl är sådär, och Bubble modellerna känns ganska knepiga (en högst personlig åsikt).

Nu menade jag i första hand inte verket, men finishen överlag som känslan i vridringen, tavlan, gummibandet, låset, kronan, mer hela känslan av klockan, det kändes VERKLIGEN inte som en klocka som kostar över 80k...men snygga är dom...

Håller med om att Bubble modellerna är underliga, men många samlar på dom har jag hört?

Ok, för att utveckla det hela så fick jag också intrycket av att man missat en övergripande känsla av exklusivitet (inte minst valet av urverk). Kvalitén ligger nog och lurar någonstans i bakgrunden, men för min del så krävs det mycket mer för att det ska "klicka" i den här prisklassen. Bubble har sina fans, och Black Tabogan har väl också fått en viss status i en del samlarkretsar. Sedan är som bekant tycke och smak olika, och för mig så känns det väl som att Corum inte har lyckats att träffa helt rätt med någon modell och skapa en riktig ikon som bär upp varumärket.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att Corum Trophy 41 är cool.

i_1008_1.jpg


Sen har de för mkt Swatchgrejer med Baron Samedi och annat skit....

18_45.JPG
 

max

Dancing Queen
Påminner om victorinox tycker jag, med den skillnad att corum försökt få sitt namn till ett statusmärke och därmed höjt priserna något absurt. De har väl nån ok variant men de flesta ser och känns som du säger inte helt 100.
De vänder sig väl å andra sidan mer åt målgrupper som söker bekräftelse och uppmärksamhet än till klocknördar. Rika slynglar utan koll finns det ju gott om.
 
Nu var ju frågan mer hur kvaliten var :)

MEN ska man ha en ikon från Corum är det vä någon av dessa? Båda i material godkända av Målarn...


Coin
000546-003.772.jpg


Ingot
DSC_0548.JPG
 

Ricrob

Patek
Gillar designen delvis.. Har svårt för flaggorna, även om det är de som är en stor del av deras egna charm.. Sen håller jag med om att finishen inte håller måttet. Den andra på bild ser ju näst intill plastig ut! :shock:
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
masterkiller skrev:
Nicklas.S skrev:
Corum är fina dinkor, speciellt golden bridge. Här är min admiral's cup victory challenge som nu är såld.

PA020322.jpg

Vad tyckte du om kvaliten på den?
Tyckte inte det var nåt fel på kvaliten, men 48mm är för stort och titan är för lätt för min smak.
Men köp begagnat om du inte kan få grym rabatt hos AD, för andrahandsvärdet är uruselt.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
De är tuffa (och med en spännande känsla i materialet), men precis som med IWCs och Ulysse Nardins vulkade dykare är jag ordentligt tveksam till hur den där beläggningen kommer att se ut med några år på nacken...

(facit - den kommer sannolikt att blekna, bli spröd, spricka och trilla av. Inte coolt.)
 
Sir_Pierre skrev:
Jag gillar Admirals Cup pga designen och storlekarna. Och det är det man först och främst går efter vid köp.
Men visst, lite väl saftig prislapp har dom.
Jag tycker detta inlägget förklarar det hela rätt så bra ang prisvärdheten

http://www.sirpierre.se/2011/10/corum-5 ... diver.html

Ja, du har forumets FETASTE samling Pierre, bra skrivet och vi tänker nog rätt lika, av dom fyra du visade är Hubben klart coolast följt av Maren....

Du vet att vi har en tråd för kompletta samlingar, just saying.... :roll:

http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=819&hilit=samling&start=200

Coolt att Hubben nästan ser liten ut med sina 48mm bland dom andra giganterna....MEN skulle inte en PAM 341 passa bra in där ;)

IMG_3145.JPG
 
masterkiller skrev:
Coolt att Hubben nästan ser liten ut med sina 48mm bland dom andra giganterna....MEN skulle inte en PAM 341 passa bra in där ;)

IMG_3145.JPG

Hehe.. Jo du vet att jag är sugen på den lite till och från.. Men jag måste iallafall börja med att pröva nått i den storleken.. 60mm är STORT alltså... Men sugen är jag.. Ibland =)
 
Men ja åter till ämnet.. Jag gillar Corum.
Kvaliten ser jag inga problem alls med..

Men iomed att jag har Orisen.. Som är SÅ prisvärd.. Samma storlek osv.. Mer eller mindre samma urverk.
Så gör den Corumen till svindyr
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Små cool men chefens fru vill inte använda den mer så han bad mig och kolla vad den är värd. Hur ska man kunna få fram det då de verkar väldigt udda i Sverige :) 😂
 

Bilagor

  • 577A4D12-6961-43D6-9F6F-CD9A2FBECF84.jpeg
    577A4D12-6961-43D6-9F6F-CD9A2FBECF84.jpeg
    109.4 KB · Visningar: 6

Gelmax

Cartier
Små cool men chefens fru vill inte använda den mer så han bad mig och kolla vad den är värd. Hur ska man kunna få fram det då de verkar väldigt udda i Sverige :) 😂
Du har säkert redan letat upp den men på Chrono24 ligger Corum Tabugan i guld på 45000-55000. Om det är diamanter på den (vilket jag inte ser på din bild) så verkar de ligga på 75000-95000.

Naturligtvis inte sanningen men det ger en liten fingervisning.
 
Topp