• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

cost breakdown

Waddan

Basic
Hej.

Ny på forumet så här kommer mina funderingar.

Hur stor del av klockas total pris är normalt urverket?
Tex Breitling evolution med B13 valjoux chronometer 7750 kostade 2008 6500 USD = 57 000 SEK
Christopher ward trident chronograph med 7750 kostar idag ca 18 000 SEK
löst kan man köpa valjoux 7750 på ofrei för ca 6000 kr osäker dock på grade.

givetvist kostar övrig tillverkning olika på olika märken och olika märken har olika starka varumärken och kan ta olika betalt.
men ändå hade det varit kul att uppskatta hur stor del av kostnaden som ärverket.

Interna standarder/tester för urverken lär kosta en hel del timmar. Utöver det är det ganska stor skillnad på Christopher Ward och Breitling vad gäller kvalitet och aftermarkat.

Att enbart jämföra urverk säger inte så mycket. Hela apparaten Breitling kostar ju en hel del att hålla igång med butiker, jet team, wing walkers, allmän reklam och allt vad de har.

Som Yonsson är inne på går det inte riktigt att räkna så. Även om urverket kostar 1000kr att köpa in på en 100.000kr klocka finns det ju en mängd andra kostnader ett företag har, som måste tas igen i klockornas pris.

Utöver det förutom urverket (boett, länk, glas osv) har du tex marknadsföring, löner, hyror, ambassadörer, butiker, med mera att betala.

Därför blir det en ganska menlös fråga.

Hublot Big Bang är ju ett värre exempel.

COSC-varianterna är rejält mycket dyrare. Sen vet ju du inte om Breitling köper COSC direkt och endast finisherat, eller om de köper Production Grade (helt ofinisherat, inga stenar satta alls, 100% ojusterat och inte ens ett komplett urverk.) och göra allt själva. Olika företag gör olika saker.

Köper du en AP ROC för ett modifierat FP 1185 verk? Tveksamt, du köper namnet, tiden som lagts ner på samtliga delar där inräknat länk, tavla, boett osv.

Det är en stor svår fråga du ställer. Från industrialiseringen fram till 1980-talet, behövde befolkningen de produkter som producerades. Rent företagsekonomiskt räknade man på ett annat sätt. Man skulle ha täckning för produktionen och pengar över för att kunna investera vidare i Företagets utveckling. Pengar skulle investeras så man tjänade pengar även i framtiden. Nya uppfinningar var ett måste etc. Även anledningarna till att produkter producerades var annorlunda mot idag. Maten skulle vara näringsrik, kläder skulle ha en funktion, klockor behövde man för att hålla tiden. Idag är det mer fokus på avkastning för aktieägare än på samhällsnytta. Ett 7750-verk hade högsta kostnaden innan något verk hade sålts. Sen har det bara blivit billigare och billigare ju fler verk som sålts. Att de blivit dyrare för kunden beror på att kunden är beredd att betala mycket för mjuka värden. Det intresset fanns inte på 60-70-talet t ex när företagare satsade sina övervinster på sitt samhällsengagemang och sittintresse att vara med och bygga upp en bra värld för våra unga. Idag är det enbart drivet att tjäna pengar som håller marknaden igång, på bekostnad av de som vill betala för exklusivitet, status, hängivet intresse, behovet i att passa in i gruppen, historisk, tekniskt intresse etc. Vi har det bra och det syns på upplevelseindustrin som får oss att tycka en fotbollsmatch är viktigare än att ålen i Blekinge håller på att dö ut för att några systematiskt tjuvfiskar. Allt hänger ihop. Ett 7750-verk började som en funktion och slutade som en billig del i en för dyr klocka med många köpare.

Det är en stor svår fråga du ställer. Från industrialiseringen fram till 1980-talet, behövde befolkningen de produkter som producerades. Rent företagsekonomiskt räknade man på ett annat sätt. Man skulle ha täckning för produktionen och pengar över för att kunna investera vidare i Företagets utveckling. Pengar skulle investeras så man tjänade pengar även i framtiden. Nya uppfinningar var ett måste etc. Även anledningarna till att produkter producerades var annorlunda mot idag. Maten skulle vara näringsrik, kläder skulle ha en funktion, klockor behövde man för att hålla tiden. Idag är det mer fokus på avkastning för aktieägare än på samhällsnytta. Ett 7750-verk hade högsta kostnaden innan något verk hade sålts. Sen har det bara blivit billigare och billigare ju fler verk som sålts. Att de blivit dyrare för kunden beror på att kunden är beredd att betala mycket för mjuka värden. Det intresset fanns inte på 60-70-talet t ex när företagare satsade sina övervinster på sitt samhällsengagemang och sittintresse att vara med och bygga upp en bra värld för våra unga. Idag är det enbart drivet att tjäna pengar som håller marknaden igång, på bekostnad av de som vill betala för exklusivitet, status, hängivet intresse, behovet i att passa in i gruppen, historisk, tekniskt intresse etc. Vi har det bra och det syns på upplevelseindustrin som får oss att tycka en fotbollsmatch är viktigare än att ålen i Blekinge håller på att dö ut för att några systematiskt tjuvfiskar. Allt hänger ihop. Ett 7750-verk började som en funktion och slutade som en billig del i en för dyr klocka med många köpare.
Tycker din bild är väldig skev. Att fokus på 60-70 tal var samhällsnytta än tjäna pengar bland företagare förstår jag inte alls vad du får ifrån. Däremot att produkter har gått mer från funktion till upplevelsebaserad är helt korrekt. Dock sätter man kundnyttan i första run för att ha en möjlighet att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt, sedan består kundnyttan idag ofta av mjuka värden som går in under kategori upplevelser, såsom exklusivitet osv. Att saker blir dyrare är också helt fel bild av samhället. Vi går emot ett samhälle där basic produkter/tjänster blir billigare och i princip gratis till slut, där det är reklamfinansierat istället för att kunden ska betala för produkten/tjänsten. Detta skapar även ett nytt högprissegment där produkter och tjänster med väldigt höga mjukavärden så är vi beredd att betala mycket. Med andra ord, basic ska vara i princip gratis och är det något riktigt häftigt, då är vi beredd att betala big time. Åt det hållet rör sig samhället. Michael Dahlén är ett bra tips att läsa och lyssna på inom detta område för den intresserade. :)

H, Moser & Cie har retat upp hela branchen ang just detta med deras egen "rebell" marknadsföring. Videon är rätt självförklarande. Dock ser vi en vändning av detta fenomen delvis med vad som skett med Basel och hur flera stora spelare nu drar sig ur denna cirkus.

Rolig läsning :
https://www.ablogtowatch.com/h-moser-cie-frankenstein-homage-watch/

En av "artisterna" som gör klockan dyrare.
alec-monopoly.jpg

Senast ändrad:
Tack.

Precis är det som ni säger att olika märken har olika fasta kostnader och varumärke för att ta olika betalt.
Därför är det intressant att se till vad man får för pengarna och så tycker jag urverket är viktig del.
Likna det med en bil så är motorn givetvis viktig och du förväntar dig en mer presterande och avancerad motor i en ferrari än i en kia.

Kul att ni tar upp lostnader för ambassadörer butiker marknadsföring osv. Det är kostnader kunden får betala för en image. Exemplet med christopher ward som kapat den kostnaden för att de är så bra klocka som möjligt för bästa pris och därav blir det mer budget märke just pga prislappen. När de egentligen håller kvalitet motsvarande dyrare märke.

Tack.

Precis är det som ni säger att olika märken har olika fasta kostnader och varumärke för att ta olika betalt.
Därför är det intressant att se till vad man får för pengarna och så tycker jag urverket är viktig del.
Likna det med en bil så är motorn givetvis viktig och du förväntar dig en mer presterande och avancerad motor i en ferrari än i en kia.

Kul att ni tar upp lostnader för ambassadörer butiker marknadsföring osv. Det är kostnader kunden får betala för en image. Exemplet med christopher ward som kapat den kostnaden för att de är så bra klocka som möjligt för bästa pris och därav blir det mer budget märke just pga prislappen. När de egentligen håller kvalitet motsvarande dyrare märke.
Fast du som kund märken än jäkla stor skillnad bakom ratten på en Kia och en Ferrari när du testar motorn. Som kund av en klocka märker du inte samma skillnad beroende på hur hög kvalitet ett urverk håller. Om den fortar eller tappar under +-8 sekunder per dygn så tror jag inte det stör de flesta personer. (Om man köper billig automat klocka) Därför är det inte konstigt att kvalitet på allt runtom urverket blir väldigt viktigt och börjar vi då prata klockans finish och kvalitet så börjar man märka väldigt stora skillnader på budget alternativ vs High-end klockor. Är man ute efter en billig klocka och urverkets kvalitet är viktigast så förstår jag inte riktigt vad det är i den kvaliten man eftersöker? Är det minimal tidsavvikelse? Då kan man lika gärna köpa en quartzsklocka. Med andra ord hellre en klocka med bra urverk och grym finish på det övriga än en klocka med ett bättre urverk men med dålig finish på det övriga. (så länge båda urverken är acceptabla i tidsavvikelse)

Jämför gärna vissa Rolexmodeller som bara de invigda kommer åt. Iofs beror det på att de vill betala för mycket, men ändå. Urverken är bra, men de visas i princip aldrig för ingen har lagt tid eller pengar på dem. Tänk att dessa klockor nästan är uppe i FP Journes prisklass, där urverken är bland det vackraste man kan tänka sig. Personligen skulle jag gärna betala drygt 200K för en FP Journe, men max 95000 kr för en begagnad Daytona. Anledningen till mitt resonemang är att FP Journe har ett motiverat värde i hårdvaran.

Daytonaverk 4130
Five-Famous-Rolex-Calibers-Daytona-4130-1-1110x500.jpg

FP Journe verk
FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-3.jpg

Jag vill gärna visa framsidan också som är så så vacker.
FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-8.jpg

Tack.

Fast med en Chris Ward får du aldrig veta om motorn kommer från Toyota eller Ford (ETA eller Selitta), dessutom är karossen (boetten) lika finlemmad som en Volvo 740 och åkkomforten (länken) lika len som att åka skateboard på en kullerstensgata.

Chris Ward gör prisvärda instegsklockor (jag har ägt två), men de är på intet sätt jämförbara med de flesta äldre och mer etablerade märken som nyttjar motsvarande verk.

Fast med en Chris Ward får du aldrig veta om motorn kommer från Toyota eller Ford (ETA eller Selitta), dessutom är karossen (boetten) lika finlemmad som en Volvo 740 och åkkomforten (länken) lika len som att åka skateboard på en kullerstensgata.

Chris Ward gör prisvärda instegsklockor (jag har ägt två), men de är på intet sätt jämförbara med de flesta äldre och mer etablerade märken som nyttjar motsvarande verk.
CW anger ju vilket verk dom använder i respektive modell så jag förstår inte vad du menar med det.

CW anger ju vilket verk dom använder i respektive modell så jag förstår inte vad du menar med det.
När jag köpte mina C60 var det fortfarande ”ETA 2824 or Selitta SW200” som gällde. När jag nu går in på deras hemsida står det bara ”automatic” på C60-dykaren. Men har de bestämt sig/sourceat nog av ett märke är det ju ett lyft.

När jag köpte mina C60 var det fortfarande ”ETA 2824 or Selitta SW200” som gällde. När jag nu går in på deras hemsida står det bara ”automatic” på C60-dykaren. Men har de bestämt sig/sourceat nog av ett märke är det ju ett lyft.
Sellita eller ETA är ju sak samma men man vill ju gärna veta vilken version at 2824 som används.

Jag tror du läste lite slarvigt på hemsidan. Så här ser beskrivningen ut för C60 Pro. Automatic/Quartz anges i översikten för modellerna. Förmodligen var det under övergången från ETA till Selitta du köpte dina klockor och då förekom säkert båda parallellt.
IMG_3367.PNG

IMG_3367.PNG

IMG_3368.PNG

Inte jätteimponerande men bättre konsumentupplysning än bara "automatic".

Jag tror du läste lite slarvigt på hemsidan. Så här ser beskrivningen ut för C60 Pro. Automatic/Quartz anges i översikten för modellerna. Förmodligen var det under övergången från ETA till Selitta du köpte dina klockor och då förekom säkert båda parallellt.
IMG_3367.PNG

IMG_3367.PNG

IMG_3368.PNG

Inte jätteimponerande men bättre konsumentupplysning än bara "automatic".
Nu var den ”övergångsperioden” företagets första 10 år men som sagt, skönt att de bestämt sig för ett verk.

Tillbaka
Topp