• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

creation watches & tullverket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

webdiddy

Basic
Hej!

Mitt första post på forumet här, hänger annars borta på watchuseeks forum.
Jag vill bara dela med mig lite av ett tips.
Beställde nyligen en Seiko från creation watches då jag tycker de har väldigt bra priser.
Jag brukar handla från utlandet via internet, inget konstigt med det.
Creation watches gör som många andra kryssar i "gift" och deklarerar varans värde till $50.00.
Detta brukar räcka för att de ska gå igenom tullen utan att du behöver betala 25% moms plus DHL egna tullavgifter.
Detta är dock inget som är möjligt längre. Tullen har numera stenkoll på creationwatches (detta sa de till mig själva), DHL kommer via tullverkets uppmaning att kontakta dig samt begära att du visar upp ditt digitala köpekvitto på klockan så de kan räkna ut dina "straffavgifter". Vägrar du (jag har försökt) ger de dig tre val. 1 klockan skickas tillbaka på dina bekostnad. 2. klockan förstörs. 3. Tullverket kolla upp svenskt marknadspris på klockan och lägger på 25% moms på det priset.

Ni behöver inte detta bli en diskussion huruvida det är rätt eller fel att försöka undvika att betala moms. Men de flesta av oss handlar från utlandet för att spara in på lite pengar.

Som sagt bara ett litet tips, räkna alltid med 25% moms samt ett par hundringar till för andra avgifter när du handlar från creationwatches. Du kan ändå få en klocka runt 300kr billigare fast du betalat moms osv, huruvida det är värt att beställa från andra sidan jorden för det är upp till dig.

Hur har det gått för er, har ni åkt på samma "nit" den senaste till från creationwatches?

mqdefault.jpg

Har sagt det förr och säger det igen. CW är varken billigast eller AD, finns ingen anledning att handla därifrån.

Med tanke på inflödet av klockor från creationwatches (märkta med gåva och lågt värde) är det inte förvånande att tullen punktmarkerar.

Jo då Yonsson, du kan spara lite pengar iaf. Beror lite på vilken klocka du köper och hur tillgängligheten är inom EU.

Det du skriver om är en olaglig handling, men det vill du inte att det ska handla om. Det som påverkar dig som köpare är att du äger paketet som är satt för lågt och därmed har du ingen försäkring om paketet kommer bort eller går sönder. Det är, utifrån min erfarenhet, du som bestämmer vad värdet ska vara, inte säljaren. Är det på annat sätt verkar det verkligen inte någon att rekommendera.

Det du skriver om är en olaglig handling, men det vill du inte att det ska handla om. Det som påverkar dig som köpare är att du äger paketet som är satt för lågt och därmed har du ingen försäkring om paketet kommer bort eller går sönder. Det är, utifrån min erfarenhet, du som bestämmer vad värdet ska vara, inte säljaren. Är det på annat sätt verkar det verkligen inte någon att rekommendera.
CW deklarerar som de själva vill, inte jag som sagt till dem vad de ska skriva. Jag ger tusan i om det är olagligt att inte betala moms, så otroligt kriminell är jag. Jag betalar redan skatt utan att klaga.

CW deklarerar som de själva vill, inte jag som sagt till dem vad de ska skriva. Jag ger tusan i om det är olagligt att inte betala moms, så otroligt kriminell är jag. Jag betalar redan skatt utan att klaga.
När jag läste trådstarten så ante det mig att det var hit vi var på väg. Ser att du är ny medlem. Klocksnack har ett antal, rätt enkla regler. Ett råd i all välmening; läs dem. Där kommer du se att trådstarten är farligt nära det som inte är tillåtet att diskutera här. Din sista kommentar har passerat gränsen.
Av erfarenhet kan jag säga att du inte är ensam om att tänka som du gör, frågan har varit uppe mååååånga ggr förr, men den slutar alltid i det samma. Don't go there.
Alltså, tack för redovisning av vad du vet avseede CW, men behåll dina värderingar för dig själv. Alternativt diskutera dem om du vill, men inte här.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp