• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Credor owners club

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

image.jpeg

Credor, SEIKOs kronjuvel. I nivå med GS men även med egen mikrostudio som släpper tokigheter som exempelvis denna.

Ofta används linjen till att släppa nya urverk samt till att spela ut de japanska designerna fullt ut. Oftast blingigare än GS men inte sämre.

Jag äger 1st. :) GCBP997, mekanisk kronograf på 40mm i stål med integrerad länk. Denna modell gick ur produktion för cirka 10 år sedan. En av de snyggaste modeller SEIKO släppt enligt mig.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Detaljfinishen är sjuk och urverket sägs vara det bästa kronografurverk SEIKO lanserat. Urverket köptes och modifierades senare av Tag HEUER och har då fått mycket respekt.

image.jpeg

En modell som hyllats och jämförts med Patek är credor eichi, ruggigt fin med sin handmålade tavla i porslin.

Har sneglat på Credor, men aldrig kommit till skott. Låg ju en härlig platina-variant på köp- och sälj för ett tag sedan. Kör man uteslutande egna urverk, eller delar också med GS?

Har sneglat på Credor, men aldrig kommit till skott. Låg ju en härlig platina-variant på köp- och sälj för ett tag sedan. Kör man uteslutande egna urverk, eller delar också med GS?
Varianter på SEIKO-verk, manuella spring drive -verk mm. Massa kul men oftast har de gått ur produktion och är svåra att få tag på.

Credor är utan tvekan det tyngsta märket man som klocknörd kan ha i sin samling. Folk kan köpa Patek, AP, Lange etc för att de gillar klockeriet eller för att de mest vill glänsa, det får man först reda på när man talar med dem. Men Credor-ägaren, hen bryr sig utesluande om klockans värde i klockornas universum. En horologists armbandsur, minst sagt. Och en Eichi II är utan tvekan min egna graal.

Verket i min är Credorspecifikt (4s77) och klassen under GS med -10 +5 specad. Fick den dock att gå 0 på två veckor genom att positionera rätt i vila. Några sekunder backade den på armen men väl inom cosc för att ta tillbaka dem sen.
Däremot både retrograde och fristående 24h-visning på subdial så de har komplicerat till det en del.
Hur de gör idag vet jag inte men misstänker samma som i GS.

Verket i min är Credorspecifikt (4s77) och klassen under GS med -10 +5 specad. Fick den dock att gå 0 på två veckor genom att positionera rätt i vila. Några sekunder backade den på armen men väl inom cosc för att ta tillbaka dem sen.
Däremot både retrograde och fristående 24h-visning på subdial så de har komplicerat till det en del.
Hur de gör idag vet jag inte men misstänker samma som i GS.
+10/-5? Credor gör egna verk även idag.

+10/-5? Credor gör egna verk även idag.
Så kan det vara även om jag har för mig som jag skrev. Tog det från annonsen pantbanken i Tokyo jag köpte den från så det är säkert fel.
Går hur som helst bättre än spec så det är rätt ointressant för mig. :D

Nya Credor är grymma men jäkligt dyra (tänker då främst på Eichi II). Alltid kul med egna kalibrar.

IMG_0908.JPG
Har en Credor. Ren tur av händelse kom över en ovanlig chronograph, synnerligen ovanlig. Nåja, hade iof läst på. Den bemöttes lite ljumt här på forumet men tiden utvisar, tänker jag.

Designen gällande urverket såldes som sagt till TAG HEUER. Och sedan liksom "försvann" den här modellen aka Phoenix, från marknaden, utom några få ex. Vi som äger just den vet mycket väl dess historia.

Den blev nämligen plötsligt "Swiss made" i ny form. Så pratar vi inte mer om det då, liksom.
Intressant!!!

Senast ändrad:
IMG_0908.JPG
Har en Credor. Ren tur av händelse kom över en ovanlig chronograph, synnerligen ovanlig. Nåja, hade iof läst på. Den bemöttes lite ljumt här på forumet men tiden utvisar, tänker jag.

Designen gällande urverket såldes som sagt till TAG HEUER. Och sedan liksom "försvann" den här modellen aka Phoenix, från marknaden, utom några få ex. Vi som äger just den vet mycket väl dess historia.

Den blev nämligen plötsligt "Swiss made" i ny form. Så pratar vi inte mer om det då, liksom.
Intressant!!!
Var det inte så att nästa version av Phoenix plockades från Credor till Ananta när Seiko stöpte om Credor till über-lyx-linjen?

Grym hur som helst. En klocka jag kikat på mer än en gång och förmodligen kommer köpa om jag hittar en till vettigt pris.

Lämnade in den där klockan till urmakaren. Besiktning.
Ni vet, en sån där urmakare där luppen i ögat verkar vara en kroppsdel.
Han stirrade på mig ungefär som han gör med urverk, tror jag.
"Den går fint. Den här har de gjort bra", sa han. Han liksom stirrade på mig när han sa det sistnämnda.
Jag vet fortfarande inte vad han menade men klockan går väldigt bra och är i nyskick.

Årets långskott och någon som sitter på länkbitar till denna tittar knappast på köpesdelen... En vän behöver alltså länkbitar till denna Credor Phoenix ref GCBP999. Om inte, var köpa? Globen?

imgrc0069114178.jpg

Finns där några Credor owners som kan hjälpa till med skickbedömning? Säkert omöjlig fråga att bedöma ovanlig modell men testar:
Är bandhornen polerade helt åt skogen eller ska de se ut så?
IMG_7935.jpeg

Finns där några Credor owners som kan hjälpa till med skickbedömning? Säkert omöjlig fråga att bedöma ovanlig modell men testar:
Är bandhornen polerade helt åt skogen eller ska de se ut så?
IMG_7935.jpeg

Credor har många modeller med väldigt tunna bandhorn. Kan inte uttala mig om exakt den klockan men skulle tro att den inte är sönderpolerad. Här har du några med liknande bandhorn:

Screenshot_20230912-132747_Chrome_1.jpg
Screenshot_20230912-132448_Chrome_1.jpg
Screenshot_20230912-132302_Chrome_1.jpg

Min Credor GCAR049 med HAQ-urverk

P_20230912_135854_1.jpg

Perlon

P_20230912_143549_1.jpg

Sjukt tunn

P_20230912_140239_1.jpg

Rätt trevlig liten rackare tycker jag själv.
Älskar att sekundvisaren träffar alla index perfekt, det är ju annars en vanlig akilleshäl på kvartsur.

Lägger till en bild på frugans Credor bredvid min

P_20230913_123046.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp