• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Custom urtavla

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en homageklocka med i princip helt "ren" urtavla och undrar om någon vet om / hur man kan sätta sin egen text med ett schysst typsnitt. Är det möjligt?
 
C

China

Guest
Jag tror att du kan hitta satser på t.ex. ebay för att sätta text på urtavlan, om de sedan är så lyckade har jag ingen aning om.
 

exxpert

Omega
2-Faktor
Men shit!, Satt precis och tänkte på samma sak! :D skriv gärna vad du kommer fram till här med:)

Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4 Beta
 

F-L-P

Panerai
Om du har tillgång till vektorprogram (typ adobe illustrator, tror det går med andra format med) så kan du få egna "gnuggisar" tillverkade som du kan föra över till en urtavla hyffsat lätt. Vi använde det i min designutbildning och det blir bra, men är ganska dyrt.

Kolla här http://www.wassfelt.se/tjanster/gnuggisar/

Gratis klon finns och heter Inkscape. tycker att den fungerar helt ok. går att hitta enkelt vid googling.
 

barnefko

Omega
Hmmmm
Är det bara jag som är skitsugen att beställa hem ngr gnuggisar med mitt eget logo?
1200,- för en A4 ark inkl. frakt och moms låter dock häftigt......

Vad säger ni: Beställer man en a4 ark med flera typ 3-4mm stora logo så kunde man ju dela på kostnaden.

En beställer hem an a4 ark med 4-5 rader logos och gnuggisar, skär ut de och skickar vidare. Så kunde man ju lätt dela på kostnader...
Ngn som blir lika sugen som jag att skapa sin egen logo...?

ngr exempel som jag skapade med inkscape:
xgg07l.jpg

72rr6g.jpg

2ngfrzd.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Låter intressant, men måste ytan vara helt plan? Och måste man positionerna alla individuella bokstäverna om man vill ha ett ord tex?
 
C

China

Guest
Det finns både maskiner och specialbläck tillgängligt på t.ex. ebay , men det kostar en slant. Men jag skulle avråda från de billiga satserna med s.k. "gnuggbokstäver", det är nog mera av ett lotteri.
 

barnefko

Omega
Hej
här kommer svaret:

"Hej.
Vi tar betalt per färg och storlek på ark, A4 eller A3.
Ett enfärgs-ark i A4 kostar 1.035:- plus moms och frakt.
Arken framställs med en metod som närmast liknar screentryck, det är alltså inte någon printer inblandad.
Vad eller hur mycket som är på arket spelar ingen roll för priset.
Vi har en minsta tjocklek på linjer som vi kan trycka som ligger på ca 0.17 mm"

För mig betyder det egentligen att vi kan mkt väl göra en gruppbeställning.
Det kan nog gå till så här:

låt säga 5-7 pers designa ett enfärgad logo (vit mest sannolikt) och maila detta till en grafisk kunnig KS'are som sedan sammanför dessa i rätt storlek på en A4 ark.

Gruppbeställningen kan sedan jag sköta samt att skicka ut alla logos till respektive beställare.

Vad tycks - är ni med?
 
Hmm, skulle vara intressant. Har en *host*submarinerkopia*host* som jag skäms över och har länge funderat på att putsa väck "rolex texten", kanske skulle vara intressant att sätta på sin egen logga...
 

Klockmäster

Breitling
Jag söker någon som kan tillverka bokstäver av egen design till en tom urtavla.
Det är lite det som diskuteras här, men jag vill inte ha gnuggisar utan i metall. Nu är logotypern bara i metall i de svindyraste rovorna, så det blir är nog silvrig plast som är utskuren för att likna metall.

någon som kan hinta en riktning att söka?
 
Jag söker någon som kan tillverka bokstäver av egen design till en tom urtavla.
Det är lite det som diskuteras här, men jag vill inte ha gnuggisar utan i metall. Nu är logotypern bara i metall i de svindyraste rovorna, så det blir är nog silvrig plast som är utskuren för att likna metall.

någon som kan hinta en riktning att söka?
Hittade du någon lösning till det här? Är inne på samma spår
 
Topp