• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Custombyggd förvaring - Klocklåda/Klockskrin

Tjenare!
Har vi några fler glada amatör/proffs-snickare här som har byggt sin egna klocklåda/klockskrin för att förvara klockor m.m? Eller om ni bara har en snygg låda som man kan ta lite inspiration ifrån. Tänker mig valnöt/eksidor med genomgående fibrer samt glaslock.
Bomba på med bilder, tips och förslag! Om någon köpt några vettiga kuddar eller har förslag på hur man skulle kunna lösa den biten så mottages det tacksamt!
 
Är hobbysnickare med ett snickeri i källaren. Har inte byggt någon klocklåda än men det kommer.
Hålller ögonen på tråden i alla fall!
 
Spännande, hoppas jag får något roligt att dela med mig av! Har beställt några kuddar från amazon nu så får se hur dom ser ut.. Annars kanske man kan sy några enklare själv? Har dock noll sykunskap så färdiga vore bra.
 
Lite beslag och grejer beställt nu idag, design och utformning nästa på grubbel-listan. Även träslag.. Kanske poppel hade kunnat vara något?

30_00_056-0-SI.jpg
30_00_001-0-SI.jpg
251110-HSI_3448.jpg
 
Jävlar i min låda.. 1,100kr för ETT kvadrantgångjärn?!?! Dom jag beställde nu kostade typ 70kr styck 😂 Vet du av någon som har ett fint lås/hasp/vad man nu kallar det man sätter mellan låsa och lock på fackspråk?
 
Senast ändrad:
Kul tråd, ser fram emot bilder. Jag har själv en fin låda som jag tänkt bygga om till klocklåda så tar gärna lite inspiration om inredningen. Skulle behöva bygga "fack" och klä i något tyg/microfiber samt göra kuddar så kom gärna med tips om ni har erfarenhet av detta.
 
Kul tråd, ser fram emot bilder. Jag har själv en fin låda som jag tänkt bygga om till klocklåda så tar gärna lite inspiration om inredningen. Skulle behöva bygga "fack" och klä i något tyg/microfiber samt göra kuddar så kom gärna med tips om ni har erfarenhet av detta.
Tackar, hoppas att det kan bli något bra av det i slutändan!
Jag har också funderat på hur jag ska göra med inredningen.. I dagsläget lutar jag mot att göra ett rutnät i trä och bara ha tygklädsel i botten av lådan.
 
Jag har inte byggt nån Klocklåda men 2 klockbrickor som jag använder till förvaring av verktyg. Finns en separat tråd om det. Jag köpte nåt sammetsliknande tyg och fäste i botten av byrålådan och på brickorna. Gjorde rätt stor skillnad. Men hade varit kul att inreda en del av byrålådan med kuddar osv så följer trådens utveckling 😃
IMG_8196.jpeg

IMG_8197.jpeg
 
Jag har inte byggt nån Klocklåda men 2 klockbrickor som jag använder till förvaring av verktyg. Finns en separat tråd om det. Jag köpte nåt sammetsliknande tyg och fäste i botten av byrålådan och på brickorna. Gjorde rätt stor skillnad. Men hade varit kul att inreda en del av byrålådan med kuddar osv så följer trådens utveckling 😃
IMG_8196.jpeg

IMG_8197.jpeg
Skönt att bara ha ett ordentligt ställe att sätta allt på. Lite avdelare och kuddar på det där så har du ju en utmärkt förvaring! Gott om plats också ;)
 
Kuddarna jag beställde från amazon hemma men.. Helt okej fast inte nära dom jag har från klockrullen i kvalité, liite smala också.. Får försöka sy egna 😬
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    558.2 KB · Visningar: 52
  • image.jpg
    image.jpg
    683 KB · Visningar: 58
Senast ändrad:
Nyfiken - hue går det med snickeriet?
Själva snickeribiten ligger på is för tillfället, jag ska ner och gå en snickerikurs i Stockholm två helger i Oktober så jag tänkte ha det här som projekt då. Just nu kollar jag mest på hur jag ska lösa inredning, vilka detaljer jag ska ha och sådär. Kuddarna är största grubblet just nu! Har börjat få hem gångjärn, lås, hasp med mera.
 
Kommer också följa det här!
Har också haft tankar på att bygga men inte kommit till skott, känns som det behövs en hel del verktyg, min verktygspark lutar mer åt motorsågshållet, vilket känns direkt fel för att få till ett snyggt skrin..
 
Kul tråd! Lite av en hobbysnickare själv, dock inte provat på finsnickeri än.

Bevakning aktiverat! 💯

Det är riktigt roligt faktiskt, ska bli spännande att se vad som blir av det här nere på kursen. Första gången jag ger mig på något som är så här pass komplicerat :D Tidigare har det mest blivit skärbrädor, bord och sånt.

Kommer också följa det här!
Har också haft tankar på att bygga men inte kommit till skott, känns som det behövs en hel del verktyg, min verktygspark lutar mer åt motorsågshållet, vilket känns direkt fel för att få till ett snyggt skrin..

Det går att göra mycket med enkla verktyg men.. Få till en snygg låda med motorsågen är nog svårt 😂
 
Hur går det med snickrandet?
Vad är det för kurs du ska gå? Har själv letat men hittar ingen kurs för finsnickeri nära Östergötland så blir mest Youtube för min del.
 
Ja hur går det? 😛

Själv fnular jag på någon form av vägghängd variant som också dubblar som watch winder. Jag tänker att hela skåpet ska rotera kring mitten. Allra helst ska hela kalaset drivas analogt som en gammal golvstående klocka med tyngder på en kedja.

Som koncept tycker jag det känns ganska kul iaf, tankar?

TPD blir ju såklart svårt om man har massa olika verk med specifika krav.
 
Hur går det med snickrandet?
Vad är det för kurs du ska gå? Har själv letat men hittar ingen kurs för finsnickeri nära Östergötland så blir mest Youtube för min del.

Det är en möbelsnickeri-kurs i Upplands Väsby på folkuniversitetet, jag har kört mycket youtube tidigare och upplever att det är minst lika bra i många fall :D Har varit ner på första svängen förra helgen och kommit igång med bygget, ska ta lite bilder nu till helgen när jag ska ner nästa gång!

Ja hur går det? 😛

Själv fnular jag på någon form av vägghängd variant som också dubblar som watch winder. Jag tänker att hela skåpet ska rotera kring mitten. Allra helst ska hela kalaset drivas analogt som en gammal golvstående klocka med tyngder på en kedja.

Som koncept tycker jag det känns ganska kul iaf, tankar?

TPD blir ju såklart svårt om man har massa olika verk med specifika krav.

Det går framåt! Jag har haft sjukt fullt upp på sistone så det har blivit lite klent på fronten med sidointressen, första helgen avklarad dock så det kommer en bilduppdatering till helgen!

Tycker det låter som en bra idé, låter som att det kan bli svårt att krångla till det mycket mer än så men.. Får du till den så har du en sjukt cool grej verkligen!
 
Haha, ja det ska inte vara lätt :)

I ärlighetens namn så kommer det nog aldrig bli verklighet, utan snarare en lösning med en motor och en Raspberry. Men man kan ju drömma 😅
 
Misstänker att det är fler än jag som är nyfikna på resultatet (eller progressen) just nu?! 😋

Vad kan dela med dig av till oss andra?

Det har hur som helst sett mycket bra ut hittills!

/M
 
Tillbaka
Topp