• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cyma urtavlor. Äkta?

Pontus Espe

Breitling
Tjena! Hyfsat ny är på forumet! Får komma ett intro senare när jag har en duglig kamera tillgänglig.

Nu till inläggets syfte ;)

Jag vann en auktion med ett gäng klockdelar. Så fann jag dessa i en ask.

Min fråga lyder... Är dem äkta?

ps vann auktion för en mindre summa.

image.jpg
image.jpg
 

F-L-P

Panerai
Tjena! Hyfsat ny är på forumet! Får komma ett intro senare när jag har en duglig kamera tillgänglig.

Nu till inläggets syfte ;)

Jag vann en auktion med ett gäng klockdelar. Så fann jag dessa i en ask.

Min fråga lyder... Är dem äkta?

ps vann auktion för en mindre summa.

image.jpg
image.jpg


Som vanligt Är det större risk med förfalskningar (i detta fallet främst ommålade tavlor) om originalmärket är känt för gemene man. Skulle det stått omega, JLC eller PP på dom skulle man bli mer misstänksam då klockor med dessa kommer att säljas betydligt mycket dyrare än om det skulle stått just Cyma.
Men man skall aldrig säga aldrig. finns ju massa casio kopior som cirkulerar...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du ska få någon användning av tavlorna får du försöka hitta någon gammal Cyma med likadan, men med förstörd tavla.
Om du sätter på någon av dem där tavlorna på en klocka som inte är en Cyma, så har du byggt en franken (En klocka byggd med delar från olika tillverkares delar, ofta med syftet att få klockan att framstå att den är av ett mer exklusivt fabrikat).

anledningen till att du fick tavlorna billigt är att Cyma inte är ett så vanligt märke och således är inte efterfrågan jättehög. Om du köpte dem för att tjäna pengar, är det nog störst chans att få dem sålda en och en genom Ebay.
Räkna dock med att du får ha dem till salu ett bra tag och att du kanske max tjänar någon hundring per tavla.
 

Pontus Espe

Breitling
Om du ska få någon användning av tavlorna får du försöka hitta någon gammal Cyma med likadan, men med förstörd tavla.
Om du sätter på någon av dem där tavlorna på en klocka som inte är en Cyma, så har du byggt en franken (En klocka byggd med delar från olika tillverkares delar, ofta med syftet att få klockan att framstå att den är av ett mer exklusivt fabrikat).

anledningen till att du fick tavlorna billigt är att Cyma inte är ett så vanligt märke och således är inte efterfrågan jättehög. Om du köpte dem för att tjäna pengar, är det nog störst chans att få dem sålda en och en genom Ebay.
Räkna dock med att du får ha dem till salu ett bra tag och att du kanske max tjänar någon hundring per tavla.

Dessa urtavlorna fick jag med vid en vunnen auktion från en före detta urmakare. Visste knappt vad jag skulle få hem. Men vann den för en liten summa. Så jag hade ingen direkt tanke att sälja dem. Får leta runt lite och ser om jag hittar några äldre Cyma klockor med def urtavla.

Vet så lite om fabrikatet Cyma, så ska bli intressant och se om det går att få ihop en färdigställd klocka. Kommer isåfall med en uppdatering!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dessa urtavlorna fick jag med vid en vunnen auktion från en före detta urmakare. Visste knappt vad jag skulle få hem. Men vann den för en liten summa. Så jag hade ingen direkt tanke att sälja dem. Får leta runt lite och ser om jag hittar några äldre Cyma klockor med def urtavla.

Vet så lite om fabrikatet Cyma, så ska bli intressant och se om det går att få ihop en färdigställd klocka. Kommer isåfall med en uppdatering!


I sådana fall önskar jag dig lycka till, ska bli kul att följa utvecklingen! :)
 
Topp