• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DÅ var det dags, Paketöppning av en icke ROLEX klocka till...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Då var det dags, trodde jag skulle kunna ta lunch men det kom lite brådskade jobb i vägen! Han ta bilderna men sen var det dags att sticka. Som sagt var, så ropade jag in denna klocka på Lördagens auktion klockor, på Kaplans i lördags. Hehe...det var många trevliga gissningar, och jag hade gärna köpt någon av förslagen, men jag har några klockor på G som jag är sugen på att köpa först. Så det blir snällt att vänta ett tag på ett eventuellt köp av DD eller andra guldliknande klockor.

Det är väl kanske inga större hemligheter att jag har en viss förkärlek till ROLEX, och visst är det något magiskt över historian och alla klockor som ROLEX släppt genom åren. Jag är nog inte den första och kommer väl även inte vara den sista som blivit frälst efter sitt första ROLEX köp.

O1_zps6a2dbc94.jpg


Men, men detta är ingen ROLEX jag köpt, för även denna klocka har både en intressant historia bakom sig och har många trevliga klassiska klockor som släppts genom åren. Den mest kända, var med något så historiskt som att vara den första klockan någon människa burit på månen, detta hände den 20 juli 1969 klockan (10:56 Houstontid) . Det säger väl än hel del om ingenjörskonsten av the one and only MoonWatch! Sedan dess så har mycket annat godis från detta märke släpts, Seamaster, Consellation, Planet Ocean, mfl.
Så vad är det jag nu köpt och höjt ribban på världsrekord höjden 2.46m så mycket i tråden, Spänningen är olidlig.

https://klocksnack.se/threads/spänningen-är-olidlig.23457/

O2_zpsab5edafb.jpg


Kommer på Racing!
O3_zps62209045.jpg


Ni som kan lite om klockor har naturligt vis redan gissat rätt, JA! Det är en OMEGA jag köpt och så här efter några timmar så gillar jag den bara mer och mer. Den följer min röda tråd i samlingen också, då jag samlar på automatiska armbands ur.

Det är en Omega De Ville från Ca 1973.
O4_zps9c0c34af.jpg


O6_zpsf9ba7178.jpg


O8_zpsae6e9520.jpg


O11_zpscc159757.jpg


Bilden är lånad, då jag inte riktigt vet hur jag får upp bakboetten utan att förstöra klockan. Är kanske någon annan som vet och kan ge mig råd?! För jag skulle gärna vilja se hur skicket på urverket ser ut.
1ae6f68fd312a9bc49cb5c18448ee311_5.jpg


Lite Fakta.

Märke: Omega De Ville
Refenr: ST155.005
Urverk: Automatiskt
Caliber: 864
Bottenmaterial: Stål
Strl: 27 x 45.5mm
Vikt: 62g
Glas: Plexi
Armand: Lima Italy med Omega Originalspänne 16mm
Bandstift: 20mm

Tavlan är grymt fin, dock svår att fånga i det mulna vädret vi har idag. Tyvärr har den små skador kl: 9e.
O15_zps361567c2.jpg


O8_zpsae6e9520.jpg


Sitter grymmt skönt trots sin storlek på armen tycker jag.
O5_zpse3fac3ca.jpg


O14_zpsf54d5f0f.jpg


Racing lädret är bytt mot något bättre enligt mig själv. Hade inga problem att hitta en klocka Racinget passade till.

O12_zps1562c4c4.jpg


DSC_8612_zpsd86d3bf8.jpg



Jag har sökt fakta som bara den, både före och efter auktionen utan att fina speciellt mycket om denna trevliga Omega De Ville klocka. Har däremot hittat några bilder när jag sökt på Omega De Ville ST 155.005 men då skiljer dom sig åt denna klocka. Jag har inte hittat en enda bild, där det finns en klocka som har målad tavla som denna jag köpte, dom jag har hittat har upphöjd logga samt stavindex kl: 12 & 6. Så är det någon som har eller kan fina mer fakta om klockan så är jag tacksam för hjälp.


Lite fler bilder.

O10_zpsf0a34013.jpg


Omega Originalsänne 16mm.
O7_zpsa1bf609d.jpg


O16_zpscf02848f.jpg


O9_zpsf29a76a5.jpg


O13_zpsea55e577.jpg


Som sagt så är jag riktigt, riktigt nöjd med detta inköp, kul att ha något annan än bara runda klockor i samlingen. Visst är formen lite udda, med nedåt böjda bandhorn eller vad man nu kallar det för, ger ett lite klumpigt intryck kanske. Men när den sitter på, så känns det inte så farligt kan jag tycka. Nu blir det min fjärde Omega i samlingen, sitter redan på 2 st Seamaster och en Speedmaster 30th edition, jag gillar Omega och det kan säkert bli flera i samlingen någon gång i framtiden.

Jag Tackar för mig, och hoppas att ni inte blev allt för besvikna av klockköpet efter lördagens utspel :D :cigar: :cool: :smug: :p.

MVH // Af Sjodahl, alias Una Vida Lica :pirate:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Aldrig sett denna modell tidigare, cool boettform och tavla - Gratulerar till en skön uddafågel


Tackar!

Inte jag heller faktiskt, jag föll på den udda boettformen och storleken på klockan. Den verkar vara så udda så att det är svårt att finna något om den. Hade lite förhoppningar att kanske Aurum visste något om den med sin breda kunskap :D !
 

Onelund

Rolex
ser ut att vara i kanonskick, önskar jag kände mig i lika bra skick, jag är dock en 72a

stort grattis!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Galet snygg! Grattis! :)

Jag tror bandhornen faktiskt hjälper till att ge den ett smidigare intryck väl på armen...
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Du förstår inte hur glad jag är för att DU vann den. Jag skulle buda på denna men glömde helt bort den i lördags. :(

Jag har också Googlat och försökt hitta info men tyvärr hittade jag inte så mycket. Jag tror jag sparade ner några bilder på Paddan, ska se om jag kan lägga in bilderna här sen :)

Grattis!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Du förstår inte hur glad jag är för att DU vann den. Jag skulle buda på denna men glömde helt bort den i lördags. :(

Jag har också Googlat och försökt hitta info men tyvärr hittade jag inte så mycket. Jag tror jag sparade ner några bilder på Paddan, ska se om jag kan lägga in bilderna här sen :)

Grattis!


Tackar så Mycket :D!!!

Haha...jaså det säger du ;), ja det var tur att den hamnade på KS iaf, om jag tröttnar på den så får du köpa den av mig om du fortfarande är sugen. Trodde faktiskt länge att det skulle gå för dom 1500kr jag hade lagt från början, var dock lite tveksam till och höja då jag inte kunde hitta något matnyttigt på klockan. Gör det gärna, skulle vara kul och se vad du hittade på den. Hittade denna sida som sålde en liknande fast med en annan tavla.

http://antique-watches.de/OMEGA-DE-VILLE-AUTOMATIC-STYLISCHE-HERRENUHR-v.-1972_detail_2838.html
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hmm...i min iver att få ut Paketöppningstråden så glömde jag att lägga in en detalj i Fakta tråden. Med lite korrigering så skall det se ut så här istället. Missade att lägga ut tjockleken på klockan.

Lite Fakta.

Märke: Omega De Ville
Refenr: ST155.005
Urverk: Automatiskt
Caliber: 864
Bottenmaterial: Stål
Strl: 27 x 45.5mm
Tjocklek: 12mm
Vikt: 62g
Glas: Plexi
Armand: Lima Italy med Omega Originalspänne 16mm
Bandstift: 20mm
 
Topp