• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Där blev det dyrare att...

figaro

Cartier
2-Faktor
Klockmakarna har väl sina kostnader i CHF och intäkter i EUR om de inte propsar på att få betalt i CHF... Då är det lite tråkigt för dem vilket skulle motivera högre priser tyvärr... men men, jag är inte insatt

hloDY9F.png
 

Lowe92

Cartier
Ajdå, får se vad som händer med mitt planerade inköp nu. Får åtminstone vänta och se hur det här utspelar sig.
 

Alpha

Omega
Ja, det här känns som en period som man antingen kommer tänka tillbaka till och tänka " tur att jag inte handlade" eller " tänk om jag handlade då"...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag var där igår och fick då veta att en höjning har skett av en av de väldigt trevliga säljarna (vet ej namn). Dock så vet jag inte om det är just den här höjningen som vi diskuterar här..


Vad sades, mer exakt?

Kan det varit så att han uppfattade det som att du kanske inte varit uppdaterad vad gäller prisbilden på ett par år?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
...jag vet inte.

Jag jobbar på ett, stort, företag med global produktion och som lever på export till andra länder.

Vi känner av de flesta typer av valutaeffekter. Men om svenska kronan stärks mot utländsk valuta så att det blir dyrare att exportera så brukar vi väldigt sällan höja priserna för att kompensera för den effekten. Det känns rätt dumt att höja priserna ytterligare för att kompensera för förlorade affärer.

Men vad vet jag.
 

Alpha

Omega
Vad sades, mer exakt?

Kan det varit så att han uppfattade det som att du kanske inte varit uppdaterad vad gäller prisbilden på ett par år?

Jag frågade om priset på en stål sub och då kunde de inte svara då priset nyligen justerats. Kan vara en annan typ av höjning men jag tänkte att i ljuset av denna nya information så drog jag slutsatsen att det borde vara det.. Men kan ju så klart ha fel..
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
ROB-1832 hur ser det ut med höjningar framöver som ni känner till i dagsläget på tex Rolex och Patek Philippe?

I hur utsträckning tror ni listpriserna generellt kommer att påverkas av CHF's markanta ökning?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Även om jag absolut förstår din skepsis och tycker att den känns väldigt sund i detta fall kan jag inte undvika att roas lite av att inlägget andas så mycket panik. :sorry:


Det är nog snarare hur du väljer att tolka det. Kanske är det ett resultat av dina egna känslor. ;)

Själv sitter jag ganska lugnt. Har inte direkt några pengar att handla för.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det är ju mer intressant att SNB (schweiziska centralbanken) sönkte styrräntan till -0,75%.

Om du är en institution får du pengar för att ta lån i CHF :p
 

CLT

Rolex
Skönt att det blir dyrare! Snart är Steinhart exklusivt ;)

Höjer Rolex priserna på sig själva och Tudor lär alla följa efter. I mina ögon är det helt fel, höjer man priserna i en sån här situation kan det bli värre. Höjer man priset på varor som måste exporteras gäller det att folk verkligen behöver din vara.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
I mina ögon är det helt fel, höjer man priserna i en sån här situation kan det bli värre. Höjer man priset på varor som måste exporteras gäller det att folk verkligen behöver din vara.
I riktiga världen kanske. I klockvärlden är det väl annorlunda eftersom alla behöver köpa en schweizisk klocka till... ;)
 
Topp