• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Där blev det dyrare att...

Tror inte den här höjningen (om det nu skett?) har någonting att göra med CHF, Rolexpriserna har ju legat still några år om jag inte missminner mig....
 

Vincent

Cartier
hittade massa likadana trådar på andra forum från förra året och åren innan det där dom sa att priserna skulle höjas i februari, har detta hänt?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Stämmer procentsatsen även på dyrare klockor tro!?

Det tror jag. Blir ju en del pengar, speciellt på de dyrare klockorna. Det jag vet, inte tror, är att höjningen gäller klockan jag beställde i +50k-klassen... Jag kan fråga idag om det gäller de dyrare också. Återkommer i tråden om höjningen inte skulle gälla de dyrare.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Jag har kollat lite på show commerce dem senaste veckorna, dem har höjt priserna med ca 3000kr på stål sub och gmt sen förra veckan, runt 6000kr på guld/stål (sub/gmt)
 
P

Philippe Stern

Guest
Högre priser att vänta. Rolex höjer sina priser i februari. Detta är aviserat. Blir nog drygt 5%. Sen så gör den höga kursen för CHF sitt. AD:s har många klockor på kredit. Om de fått hem en klocka i oktober som de fått en faktura på Rolex från på 3 000 CHF och 90 dagars kredit (som de har liggande i butiken) och den ska nu betalas i januari till Rolex, så kommer klockan kosta butiken ca 4 000 SEK mer p g a växelkursen (med dagens växelkurs). CHF kostade ca 7,95 SEK i oktober och ca 9,30 SEK idag.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Högre priser att vänta. Rolex höjer sina priser i februari. Detta är aviserat. Blir nog drygt 5%. Sen så gör den höga kursen för CHF sitt. AD:s har många klockor på kredit. Om de fått hem en klocka i oktober som de fått en faktura på Rolex från på 3 000 CHF och 90 dagars kredit (som de har liggande i butiken) och den ska nu betalas i januari till Rolex, så kommer klockan kosta butiken ca 4 000 SEK mer p g a växelkursen (med dagens växelkurs). CHF kostade ca 7,95 SEK i oktober och ca 9,30 SEK idag.


Var har du fått den informationen ifrån?
 

Charles_

Rolex
Mindre kul att vara en liten klocktillverkare i Schweiz just nu. Här är delar ur ett öppet brev från H. Moser & Cie's VD till schweiziska riksbankens chef:

"As an entrepreneur in a small Swiss company, I like a challenge; whether it's the pressure from the big luxury groups in supply or distribution. Or, a fight to do more with small budgets against the avalanche of big advertising and marketing. Well, today, Mr. President, your dramatic move helped step it up a notch: over 95% of our watches are sold to people outside of Switzerland, and the first retailers called the same day to cancel orders."
 

Randel

Cartier
Högre priser att vänta. Rolex höjer sina priser i februari. Detta är aviserat. Blir nog drygt 5%. Sen så gör den höga kursen för CHF sitt. AD:s har många klockor på kredit. Om de fått hem en klocka i oktober som de fått en faktura på Rolex från på 3 000 CHF och 90 dagars kredit (som de har liggande i butiken) och den ska nu betalas i januari till Rolex, så kommer klockan kosta butiken ca 4 000 SEK mer p g a växelkursen (med dagens växelkurs). CHF kostade ca 7,95 SEK i oktober och ca 9,30 SEK idag.


Detta hänvisade Bergströms i Malmö också till när en kollega till mig var hos dem för att kolla lite på Rolex. De hade sälj-stopp på allt som de inte redan betalat för att ge det en dag eller två för att se var schweizerfrangen tar väg (som jag förstod det).
 
Topp