• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Då var man på landet!

Asplund

Patek
2-Faktor
Först får sommartavlan sin handledstid..

lwCfqim.jpg


Vad bärs på landet?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Alltså en fråga bara, vad innebär att åka på landet? var ni på havet innan? Är det ett grönsaksland?
Jag har aldrig hört detta uttryck i norrland utan det är enbart i den "vilda" södern man säger att man åker på landet.

Låter det lyxigare på nått sätt att åka på landet än att säga sommarstuga?

I dont get it, so please, educate me :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Alltså en fråga bara, vad innebär att åka på landet? var ni på havet innan? Är det ett grönsaksland?
Jag har aldrig hört detta uttryck i norrland utan det är enbart i den "vilda" södern man säger att man åker på landet.

Låter det lyxigare på nått sätt att åka på landet än att säga sommarstuga?

I dont get it, so please, educate me :)

Jag förstår vad du menar.

Särskilt konstigt låter det när man säger "landet" om sommarhuset på en ö i skärgården.
 
U

urinvånaren

Guest
Jag förstår vad du menar.

Särskilt konstigt låter det när man säger "landet" om sommarhuset på en ö i skärgården.

Sommarstället är mest brukligt som benämning, men om det som vårt är vinterbonat vad ska man då säga? jag får döpa om det fr.o.m idag till bara "stället" istället...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Men jag förstår fortfarande inte det här med landet?

Jag har kollegor bosatta i Sthlm och när man frågar dem var dem ska göra så ska dem till landet, följdfrågan blir då var det är, då får man som svar t.ex. Östergötland, då måste man ytterligare en gång fråga var i Östergötland.. Ett enkelt svar hade varit, Stugan utanför Linköping.. Slår aldrig fel att man måste fråga och åter fråga då det alltid är kryptiska svar :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Men jag förstår fortfarande inte det här med landet?

Jag har kollegor bosatta i Sthlm och när man frågar dem var dem ska göra så ska dem till landet, följdfrågan blir då var det är, då får man som svar t.ex. Östergötland, då måste man ytterligare en gång fråga var i Östergötland.. Ett enkelt svar hade varit, Stugan utanför Linköping.. Slår aldrig fel att man måste fråga och åter fråga då det alltid är kryptiska svar :)


Den korrekta benämningen är väl "lantstället" dvs det ska vara lite lantlig feeling. Träd, gräs osv. Är det på en ö i skärgården, en gammal hästgård i Dalarna eller centralt i Östersund spelar mao mindre roll.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fan också nu längtar man tillbaka till skärgården... :( hade en helt underbar vecka denna sommaren i min gamla hemstad Karlskrona där mina föräldrar har hus i Karlskronas skärgård...

FsHNDD1.jpg

nOIHRVV.jpg


Har ni från Sthlm något tips på någon ö man kan ta sig lätt till, där man bara kan lägga sig nära vattnet och höra vattnet skvalpar mot bryggorna och bara "få vara" utan att bli uttittad?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig heller förstått grejen med att säga "landet" eller "landstället" ...lik för bannat säger jag så själv.
Svagt. Mycket svagt av mig.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Fan också nu längtar man tillbaka till skärgården... :( hade en helt underbar vecka denna sommaren i min gamla hemstad Karlskrona där mina föräldrar har hus i Karlskronas skärgård...

FsHNDD1.jpg

nOIHRVV.jpg


Har ni från Sthlm något tips på någon ö man kan ta sig lätt till, där man bara kan lägga sig nära vattnet och höra vattnet skvalpar mot bryggorna och bara "få vara" utan att bli uttittad?

Finns ju onekligen ett flertal att välja på. Många når du med en kortare båtfärd från centrala Sthlm. Grinda är fint, Finnhamn likaså men även Ljusterö och Värmdö är fina, vilka också kan nås med bil.
 

carlanton

Audemars
Fan också nu längtar man tillbaka till skärgården... :( hade en helt underbar vecka denna sommaren i min gamla hemstad Karlskrona där mina föräldrar har hus i Karlskronas skärgård...



Har ni från Sthlm något tips på någon ö man kan ta sig lätt till, där man bara kan lägga sig nära vattnet och höra vattnet skvalpar mot bryggorna och bara "få vara" utan att bli uttittad?

Ett tips är att hålla sig borta från Stockholms skärgård om du bara "vill vara". Vi har sommarstuga på Möja och det blir alltid ett jävla liv så fort man hamnar på fel brygga eller genar över fel äng. Allemansrätten tar slut strax utanför Vaxholm. Åk upp till Norrbotten istället. Där är vi i alla fall socialdemokrater.
 
Topp