• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dåligt bemött av säljare

Shero

Breitling
Hej alla, jag har en fråga kring era erfarenheter av klockköp i butik

Jag va inne och köpte en klocka på en av våra klockbutiker i Stockholm.
I vanlig ordning tog det några besök innan allt va klart.
Dagen efter köpet gick vi tillbaka till butiken för att få länken anpassad.
En ny säljare jag inte sett tidigare blev oss tilldelad.
Han verkade inte alls intresserad då vi redan hade köpt. Det här med service gick honom förbi helt och hållet.
Vi fick länken anpassad en gång och när vi behövde ta bort ytterligare en länk så sa han att han inte hade tid för detta mer och bad en annan kollega att ta över.

Vi hade inte fått med certifikat vid köpet så senare va jag tvungen att gå till receptionen/kassan för att be om detta och oturligt nog satt den första säljaren där och sa att han inte hade tid för oss när jag bad om detta. Vi fick hjälp av en annan kollega.

Jag har köpt klockor från denna butik tidigare. Det har alltid vart bra upplevelser. Just denna säljare är nog ett unikt fall. Jag informerade butiken dagen efter och de undrade vad dom kunde kompensera mig med för den dåliga upplevelsen.

Min fråga till er är,
Har ni vart med om detta tidigare och vad skulle en rimlig kompensation kunna vara?

Allt gott.
 

Esquared

Cartier
Tråkigt att höra - och alltid lika illa när butikspersonal tror sig vara förmer än sina kunder..
 
Senast ändrad:

rickards

Rolex
2-Faktor
Trist att bli dåligt bemött, men som @yonsson säger, kompensation för vad? Låter ju märkligt att förvänta sig nåt annat än en ursäkt om nån hade en dålig dag, och förhoppningsvis få ett trevligare bemötande nästa ggn om man avser att fortsätta vara kund.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
@yonsson @rickards
Det va precis så jag tänkte. En ursäkt och att dom kanske löser problemet internt.
Men sedan innan samtalet avslutades så fick jag frågan,
"Vad skulle du vilja bli kompenserad med?"

I och med att jag inte tänkt på det så svarade jag bara att jag inte visste och fick återkomma senare.
Ok, jag kanske läste in lite mycket att det var du som var sugen på kompensation 🙂 Men då tycker jag att rimlig kompensation är en ursäkt och ett bättre bemötande framöver. Säljaren kanske hade en dålig dag helt enkelt, men kanske gör bättre ifrån sig nästa gång.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jäkla märkligt beteende att be en kund säga vad kunden vill bli kompenserad med när det handlar om bemötande. Hade ju varit smartare att be om ursäkt direkt och lite smidigt skicka med ett resefodral, en putsduk eller dylikt om man nu som personal tycker att det borde kompenseras för att få kunden på bra humör.
 

777CHRONOS

Cartier
Professional Dealer
@yonsson @rickards
Det va precis så jag tänkte. En ursäkt och att dom kanske löser problemet internt.
Men sedan innan samtalet avslutades så fick jag frågan,
"Vad skulle du vilja bli kompenserad med?"

I och med att jag inte tänkt på det så svarade jag bara att jag inte visste och fick återkomma senare.
Be om allokering av någon svår Rolex
 

Esquared

Cartier
Tycker dock att ”att ha en dålig dag” är en lam förklaring oavsett! Är man ett arsle så är man och sådant brukar märkas. I det här fallet var ju säljaren onekligen ett as, och borde både kölhalas och läxas upp!

Be om en försäkran om att vederbörande blir uppsagd, ögona bums..
 

FlipSwede

Rolex
Bra service ska man forvanta sig,men lite beror ju ocksa pa vad det ar du kopt.

Var du in pa Ur&Penn och handlade for en tusenlapp,eller BoBerggren och spenderade en miljon?
Jag forvantar mig inte full bordsservice och hogklassig mat pa den lokala pizzerian,men gar jap pa Mathias Dahlgren ska det vara toppklass....

Rimlig kompensation for det du fick utsta kan val vara en plastpase med butikens namn eller en fin reklambroschyr
 

Esquared

Cartier
Förutsatte att TS köpt något av bättre kvalitet då han besökte butiken för att korta länken (vilket en sannolikt inte gjort om klockan varit av enklare modell).
När du handlar hos en AD betalar du ett premium i nyköpsupplevelsen, och ska således förvänta dig adekvat service och inget annat.
 

FlipSwede

Rolex
Förutsatte att TS köpt något av bättre kvalitet då han besökte butiken för att korta länken (vilket en sannolikt inte gjort om klockan varit av enklare modell).
När du handlar hos en AD betalar du ett premium i nyköpsupplevelsen, och ska således förvänta dig adekvat service och inget annat.
Och jag forutsatte det motsatta da jag aldrig lamnat tex Rolex med en ojusterad klocka for att sedan komma tillbaka en annan dag.
Men jag ar helt overens med dig att man skall kunna forvanta sig bra service oavsett om man spenderar 1000kr eller 1000000kr.
Dock har jag mer forstaelse for om nagot missar i det forsta fallet.
 

Esquared

Cartier
Och jag forutsatte det motsatta da jag aldrig lamnat tex Rolex med en ojusterad klocka for att sedan komma tillbaka en annan dag.
Men jag ar helt overens med dig att man skall kunna forvanta sig bra service oavsett om man spenderar 1000kr eller 1000000kr.
Dock har jag mer forstaelse for om nagot missar i det forsta fallet.
steglängderna i länkarna är knepigare hos de nya modellerna vilket kan vara mål för dagen-efter-justering, dock har jag alltid justerat detta själv.
@Shero - släpp sargen och berätta om klockan respektive butik (misstänker Nymans, dom har en del svin bland personalen)..
 

Matte1970

Cartier
Hej alla, jag har en fråga kring era erfarenheter av klockköp i butik

Jag va inne och köpte en klocka på en av våra klockbutiker i Stockholm.
I vanlig ordning tog det några besök innan allt va klart.
Dagen efter köpet gick vi tillbaka till butiken för att få länken anpassad.
En ny säljare jag inte sett tidigare blev oss tilldelad.
Han verkade inte alls intresserad då vi redan hade köpt. Det här med service gick honom förbi helt och hållet.
Vi fick länken anpassad en gång och när vi behövde ta bort ytterligare en länk så sa han att han inte hade tid för detta mer och bad en annan kollega att ta över.

Vi hade inte fått med certifikat vid köpet så senare va jag tvungen att gå till receptionen/kassan för att be om detta och oturligt nog satt den första säljaren där och sa att han inte hade tid för oss när jag bad om detta. Vi fick hjälp av en annan kollega.

Jag har köpt klockor från denna butik tidigare. Det har alltid vart bra upplevelser. Just denna säljare är nog ett unikt fall. Jag informerade butiken dagen efter och de undrade vad dom kunde kompensera mig med för den dåliga upplevelsen.

Min fråga till er är,
Har ni vart med om detta tidigare och vad skulle en rimlig kompensation kunna vara?

Allt gott.
Man undrar ju om de endast jobbar mot provision
 

Shero

Breitling
Hehehe ja ni grabbar.
Man kommer inte undan er märker jag.
Jag tog inte med butikens namn då jag egentligen inte ville hänga ut dom pga en dålig upplevelse. Jag har ändå köpt flera klockor av dom innan och då har servicen vart på topp.

Klockan va en present. Efter att jag gav bort den så gick vi tillbaka dagen efter för att få den justerad.

Klockan va en klassisk Omega seamaster 300.
Butiken va Krons.
 

Esquared

Cartier
Hehehe ja ni grabbar.
Man kommer inte undan er märker jag.
Jag tog inte med butikens namn då jag egentligen inte ville hänga ut dom pga en dålig upplevelse. Jag har ändå köpt flera klockor av dom innan och då har servicen vart på topp.

Klockan va en present. Efter att jag gav bort den så gick vi tillbaka dagen efter för att få den justerad.

Klockan va en klassisk Omega seamaster 300.
Butiken va Krons.
Tycker bara det blir fel när butiksbiträdena har en hållning som leder folk till att bli undergivna, thats all..

Bra att du påtalade det, helt sonika!

Ps. Krons ur ägs av Nymans, så föga förvånad 😯
Ds.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hehehe ja ni grabbar.
Man kommer inte undan er märker jag.
Jag tog inte med butikens namn då jag egentligen inte ville hänga ut dom pga en dålig upplevelse. Jag har ändå köpt flera klockor av dom innan och då har servicen vart på topp.

Klockan va en present. Efter att jag gav bort den så gick vi tillbaka dagen efter för att få den justerad.

Klockan va en klassisk Omega seamaster 300.
Butiken va Krons.
Inte förvånad att det var Krons 😬
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kund där sen tidigare, upplevt liknande nonchalans.

Man måste ta med sig cert för att korta länk

Man måste betala extra för att behålla sin gamla tavla vid byte till en ny

En medlems kompis fick samtal om att få köpa en Sea-Dweller. Väl där så sa dem att han måste köpa en till klocka för att få köpa Sea-Dwellern

Plus lite andra saker som hände alldeles nyligen, men vill inte outa fellow KS medlem
 
Senast ändrad:

BankAnden

Panerai
Kund där sen tidigare, upplevt liknande nonchalans.

Man måste ta med sig cert för att korta länk

Man måste betala extra för att behålla sin gamla tavla vid byte till en ny

Plus lite andra saker som hände alldeles nyligen, men vill inte outa fellow KS medlem
Tack. Intressant att höra.

Hade enbart bra erfarenheter från Krons (samma säljare i flera år, som slutade nyligen), men hört flera utrycka det du säger senaste tiden. Butikschefen är iaf riktigt bra.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kund där sen tidigare, upplevt liknande nonchalans.

Man måste ta med sig cert för att korta länk

Man måste betala extra för att behålla sin gamla tavla vid byte till en ny

Plus lite andra saker som hände alldeles nyligen, men vill inte outa fellow KS medlem
Tycker det är trist. När servicen där är bra är den riktigt bra. Det finns vissa som är riktigt vassa. Tyvärr som nämns så genomsyras servicen av ren nonchalans och ganska slätstrukna svar från vissa av deras butiksbiträden.

Tycker det var bra att TS påpekade att servicen var dålig och för egen del helt OK att de erbjöd kompensation.
En sådan kanske kan vara att få vara med på ngt roligt event eller liknande.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tack. Intressant att höra.

Hade enbart bra erfarenheter från Krons (samma säljare i flera år, som slutade nyligen), men hört flera utrycka det du säger senaste tiden. Butikschefen är iaf riktigt bra.
Du hann citera innan jag la till denna:

En medlems kompis fick samtal om att få köpa en Sea-Dweller. Väl där så sa dem att han måste köpa en till klocka för att få köpa Sea-Dwellern
 
Topp