• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

Sebastard

Vacheron
Mysig Winner. Förövrigt till salu i köp/sälj sektionen ;)
59082AA2-184E-4225-A70E-48CE5FBBC65D.jpeg
 

Matte78

Omega
Blev citering av fel inlägg så se rätt citat i nästa post nedan.
(Admin får gärna ta bort detta inlägg)

Mvh
Matte
 
Senast ändrad:

Matte78

Omega
Vågar man göra ett nytt försök? Ingen kioskvältare precis, men när man börjar rota...
image.jpg

Gammalt inlägg, men chansar och passar på att fråga utifrån din mögel Fabuna. Känner du till märket Fabuna något? Är det ett märke typ som Laganda, Belinda, Tidena som väl mest var för svenska marknaden. Sen fanns Rutina med som väl var för Norge. Hittat viss koppling av Fabuna till Norge.

Så tänkte att Fabuna med är ett märke som de andra nämnda här. Gjorda i Schweiz men för en viss marknad/företag i Sverige/Norge.

Sett att Fabuna tillverkat endel mekaniska klockor och även chronos. Men tydligen quartz med utifrån denna mögel dykaren.

Hade varit kul om någon känner till lite om märket Fabuna?

Mvh
Matte
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Gammalt inlägg, men chansar och passar på att fråga utifrån din mögel Fabuna. Känner du till märket Fabuna något? Är det ett märke typ som Laganda, Belinda, Tidena som väl mest var för svenska marknaden. Sen fanns Rutina med som väl var för Norge. Hittat viss koppling av Fabuna till Norge.

Så tänkte att Fabuna med är ett märke som de andra nämnda här. Gjorda i Schweiz men för en viss marknad/företag i Sverige/Norge.

Sett att Fabuna tillverkat endel mekaniska klockor och även chronos. Men tydligen quartz med utifrån denna mögel dykaren.

Hade varit kul om någon känner till lite om märket Fabuna?

Mvh
Matte
Jag är som du vet rätt övertygad att de Fabuna vi hittar i norden har den Norska kopplingen precis som du skriver. Och det är Strömsnes Tekninske A/S som ligger bakom märket. Strömsnes säljer idag smycken men har antagligen även sålt klockor. Du får skicka ett mejl till firman och fråga.
ADF7D0A8-B01E-4F63-AEAD-9EDF04D57978.png
 

Matte78

Omega
Jag är som du vet rätt övertygad att de Fabuna vi hittar i norden har den Norska kopplingen precis som du skriver. Och det är Strömsnes Tekninske A/S som ligger bakom märket. Strömsnes säljer idag smycken men har antagligen även sålt klockor. Du får skicka ett mejl till firman och fråga.
ADF7D0A8-B01E-4F63-AEAD-9EDF04D57978.png

Bra ide! Ska skicka ett mail till dem vid tillfälle och se om de vet eller har kvar lite historik. Man kunde även ställa frågan på något norskt klockforum och se om det gömmer sig några kul Fabuna klockor där.

Tvungen att researcha lite nu när man snart blir ägare till en. :) Har ju även sett några riktigt fina Fabuna chronos här på forumet. :)
 

Gentle_Giant

Cartier
WTF :) Hahaha... ser smidig ut ;)

Haha ja vikten är det inget fel på men ruggigt vassa kanter så utan en tjock våtdräkt är det tydligt var den suttit ;).

Så. Jävla. Stenhårt. :D


En kul grej att ha i hyllan men man kan ju inte förneka att man drömmer sig tillbaka till den tid då den användes av någon stekig Bramserud! För övrigt är klockan lätt att plocka ur för att användas utan modul, hade klockan sedan tidigare och har letat efter modulen ett tag! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Henry Moser från 1959. Har postat den på forumet förut men inte här i mögeltråden. Ledtrådar i jakten på korrekt vridring och krona tar jag tacksamt emot. :)
DeNuWUS.jpg
Cool! Vad är det för diameter på boetten? Vad är det för urverk? Hur ska kronan och vridringen se ut? Ser annars ut som en generisk skindiverboett, så borde gå att hitta en vridring och krona som passar.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Cool! Vad är det för diameter på boetten? Vad är det för urverk? Hur ska kronan och vridringen se ut? Ser annars ut som en generisk skindiverboett, så borde gå att hitta en vridring och krona som passar.
Ja, nånslags generisk skindiver är det ju. 37 mm vill jag minnas men jag kan få anledning att revidera den uppgiften när jag kontrollmätt. Kronan verkar vara korrekt förresten. Har studerat den enda referensbid jag lyckats hitta och den ser identisk ut. Misstog mig för jag sett högre kronor på samma boett förut. Den ska förmodligen ha en blank stålring med 15, 30, 45, och bara femminutersstreck och pil vid 60. Men jag har hellre en lite felaktig som passar mekaniskt medan jag letar vidare än ingen alls. Det fanns flera utföranden på vridringen till den här boetten.
Har inte öppnat den så jag vet inte vad det är för verk än.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja, nånslags generisk skindiver är det ju. 37 mm vill jag minnas men jag kan få anledning att revidera den uppgiften när jag kontrollmätt. Kronan verkar vara korrekt förresten. Har studerat den enda referensbid jag lyckats hitta och den ser identisk ut. Misstog mig för jag sett högre kronor på samma boett förut. Den ska förmodligen ha en blank stålring med 15, 30, 45, och bara femminutersstreck och pil vid 60. Men jag har hellre en lite felaktig som passar mekaniskt medan jag letar vidare än ingen alls. Det fanns flera utföranden på vridringen till den här boetten.
Har inte öppnat den så jag vet inte vad det är för verk än.
Ok, låter som en plan. Det är automatverk i alla fall, eller? Har en aitomatisk skindiver i samma storlek med servicebehov, som du kan få köpa som donator om du vill? Bara att skicka ett pm :) @Highvalley
20180308_123746.jpg
20180308_123623.jpg
20180308_122445.jpg
 
Senast ändrad:
Topp