• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dömmer du en person efter klockan?

Jag ser att många svarar att de faktiskt dömer människor efter klockan de bär. Och........?
Det är lätt att döma. Vi dömer ofta. Vi dömer lika ofta fel som rätt. Jag dömer kanske användarna på denna tråd efter svaren. Dömer jag rätt? Troligen lika ofta som de dömer rätt de som dömer folk efter klockan.

Så om man ställer frågan: Säger en klocka (och kläder) väldigt mycket om en människa? Mitt svar. Ibland, ibland inte. Enda sättet att ta reda på när det gör det är att lära känna vederbörande människa. Kontentan med denna tråd är att usla domare ofta TROR att de är stjärndomare.

Själv är jag nog en usel domare om jag ska döma vilka som svarar i denna tråd med glimten i ögat eller inte. ;)

Jag tittar alltid till när jag ser något kring handleden och blir glad när det är något trevligt som man kan prata om.

Nej. Dömer dock om personen verkar intresserad av klockor eller inte.

Edit: Generellt dvs. Om någon är jävligt stolt över en fake, eller något fult vräkigt ur, så dömer jag personen.

Klart att man påverkas av vad folk har för klocka. Åtminstone uppåt. Kanske inte så mycket nedåt.
Håller helt med!
Jag brukar tänka att de med en schysst certina, skx eller liknande har ju ändå funderat lite över sitt klockköp och är ofta öppna för någon slags diskussion. Tråkig klocka innebär väl saknad av intresse men har dom bra smak i övrigt så är det lätt att inspirera och få dom att köpa något roligare vid nästa köptillfälle.

Har en kompis som har det mycket bra ställt . Han sålde några lägenheter , ock har några miljoner ( ca. 10 ) Nyligen var han i Thailand , ock kom hem med en Fake Daytona .Jag bad att få se skitet , ock ville köpa den för att slå sönder. Han blev helt vansinnig . Vi är ett gäng som fikar varje dag tillsammans , så nu måste jag titta på den varje dag .Hoppas verkligen att den går sönder snart .

Tycker alltid det är intressant med personer som bär lite ovanligare klockar och inte de vanliga breitling, rolex och omega.

Rolex tycker jag är mest svårbedömd. Stöter allt för ofta på personer som har dålig smak och bär en submariner. De personerna brukar heller inte vara de jag helt omger mig kring. Men skenet bedrar.

Nu äger jag själv en Rolex vilket jag för 6 månader sen sa att jag nog aldrig kommer göra, så man ska inte döma för snabbt, eller så har jag förändrats ;)

Håller med om Rolex och gjort precis samma resa som du.
Gått från "aldrig" till att ha en Explorer i samlingen. Sub är däremot bara för posörer ;) . En Hulk kan dock ursäktas.

Va!?
Vad har klockan eller något annat en person bär med hur en person är?
Man ska aldrig döma en person innan man lärt känna den

Alla får ha vad de vill, nördintresset gör att man kollar såklart, men ej dömer, klocka är I princip den enda accessoar som män kan ha - för vissa viktig, för andra ej. De som "dömer" hårdast är nog vissa inom denna community internt mot varandra, inkl inlägg - men det påvisar ofta de facto mognad och delvis intelligens och lack of distance till vad som trots allt är en hobby, förvisso en jävligt dyr sådan.

Alla får ha vad de vill, nördintresset gör att man kollar såklart, men ej dömer, klocka är I princip den enda accessoar som män kan ha - för vissa viktig, för andra ej. De som "dömer" hårdast är nog vissa inom denna community internt mot varandra, inkl inlägg - men det påvisar ofta de facto mognad och delvis intelligens och lack of distance till vad som trots allt är en hobby, förvisso en jävligt dyr sådan.
Vadå den ändå accessoaren en man kan ha?
Kan man inte ha örhänge, armband, halsband, ring mm mm som man?

Bara om personen bär en kopia och ännu värre blir det om han försöker hävda att den är äkta :clown:
Med vänlig hälsning,
Ola G

Texten säger allt
IMG_4963.JPG

Dömer aldrig någon utifrån klocka - finns alldeles för många intressanta personer som är helt ointresserade av klockor, och vice versa ;) Däremot adderar det ett intressant lager när någon bär något som du själv också gillar eller äger. Givet att det ofta finns en del tankearbete bakom pjäserna du själv har valt, ligger det nära till hands att tro att den andre också har tänkt i samma banor. Ju ovanligare klocka, desto mer sannolikt dessutom!

Döma, nej. Det är dock en del av helheten vid ett första intryck bland så många andra saker som kläder, frisyr, skor etc. Därefter utstrålning, pratar, uppför sig etc. Sedan skall man dock naturligtvis kontinuerligt ompröva sin bild av personen i fråga.

För att illustrera med bild exempel:

IMG_0337.JPG

Eller

IMG_0336.JPG

Bara om personen bär en kopia och ännu värre blir det om han försöker hävda att den är äkta :clown:
Med vänlig hälsning,
Ola G
Ja eller om personen i fråga stolt berättar om sin kopia och hur bra gjord den är När den inte ens är det. Vet inte hur jag ska reagera på sånt Speciellt när det är en person som man bör hålla sig på god fot med .... ☺

Njaa inte dömer kanske, men om någon har en trevlig kocka får man ju ett positivare första intryck eftersom man sannolikt delar ett intresse. Sen har jag svårt med folk som skryter och flashar för mycket osv, klart man får visa upp en fin klocka man är stolt över men gärna med någon form av ödmjukhet :)

Ja eller om personen i fråga stolt berättar om sin kopia och hur bra gjord den är När den inte ens är det. Vet inte hur jag ska reagera på sånt Speciellt när det är en person som man bör hålla sig på god fot med .... ☺
Den är jobbig :) stötte på en "AP i roséguld" här om dagen, fanns en stolthet att äga den såg jag dessutom. Var tvungen att bita mig i läppen

Dömer ingen pga klockan, alla har vi olika intressen, hobbys och ekonomiska förutsättningar etc.

Jag har vänner som är goda för miljoners, miljoner, och dom skulle kunna köpa vilken klocka som helst, men dom bär ändå en riktig skitklocka för att se tiden. Och det inger respekt i mina ögon!

Däremot så dömer jag folk som inte bär klocka, finns det egentligen än vettig förklaring varför man inte gör det! Jag har mobilen, en klocka sitter bara i vägen, klockor är fula osv är dåliga argument och svepskäl varför man inte bär klocka.

Haha...nä att döma hunden efter håren är inte alltid rätt, däremot är det rätt att döma håren efter hunden, jada, jada, jada...:D!

Visst, ju dyrare ny klockmodell, desto större bekräftelsebehov. Barnet i den vuxne har inte fått bekräftelse som liten, att barnet duger som det är, utan koppla bekräftelsen till prestation. :)

Senast ändrad:
Visst, ju dyrare ny klockmodell, desto större bekräftelsebehov. Barnet i den vuxne har inte fått bekräftelse som liten, att barnet duger som det är, utan koppla bekräftelsen till prestation. :)
Va? Skulle lika gärna kunna gå med en 2000kr seiko som med en stekarsub så länge man gillar klockan. Hade däremot aldrig kunnat gå utan. Känner man sig naken

Som rubriken lyder, vad kan ni säga om en person som bär en viss klocka? Har ni förutfattade meningar om vissa klockor/klockbärare.
Kommer själv inte jätteofta i kontakt med några anmärkningsvärda klockor då jag är student. Vad jag kan märka är att på min utbildning finns det inga med något som helst intresse för klockor (och vanligtvis inte kläder heller), föreläsarna inkluderade.
Förutfattade meningar kanske är att ta i, men man noterar... Är det något dyrare än vad gemene DW bärare skulle köpa så tänker man att det finns ett visst intresse. Är det en enklare klocka skickar den ungefär samma signaler som skor gör. Det vill säga, majoriteten köper skor på dom vanliga skobutikerna, man väljer en färg som passar och en stil som passar den stil man har och så är det bra med det. När dom går sönder slänger man dom och köper nya. Sen finns det dom som köper skor av kvalité som man går till skomakaren med när dom går sönder. Man har köpt dom för att ha dom länge och man sköter dom. Det fanns ett visst intresse och en tanke bakom.

Det gäller även storlek då en stor dyr klocka syns bättre en än dyr liten. Det ger vid handen att Panerai-ägare är de allra mest bekräftelsesökande klockägarna.

Tillbaka
Topp