• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dömmer du en person efter klockan?

Det gäller även storlek då en stor dyr klocka syns bättre en än dyr liten. Det ger vid handen att Panerai-ägare är de allra mest bekräftelsesökande klockägarna.
Med din tolkning låter också din logik riktig. En för stor handsydd kostym leder inte till bekräftelser. Inte heller en 5:a i Tensta i jämförelse med en liten tvåa i innerstan. En liten Ferrari ger fler bekräftelser än en V90. Pengar däremot gör oss olika. Vi är alla i någon form i en grupp som tycker si eller så. Det har alltid varit så. Alla befinner sig inte i miljöer där de får bra information. Hjärnan belönar oss dessutom med dopamin när våra åsikter bekräftas, medan den drar igång stresshormoner då vi blir motsagda. Det är inte konstigt att det känns skönare att befinna sig bland likasinnade. Det finns både fördelar och risker med det. Jag kan inte svara för alla som gillar Panerai, men de jag träffat har inte visat på de tecken du åsyftar. Personligen tror jag det är som för de flesta andra inom alla områden, man gillar less is more. En stor tavla med symmetri och få störande detaljer är svårslagen i längden. Det är alltid kul med en blå tavla t ex men det brukar sällan hålla i sig särskilt länge, men kan kompenseras genom att köpa fler klockor om man har råd.

Det gäller även storlek då en stor dyr klocka syns bättre en än dyr liten. Det ger vid handen att Panerai-ägare är de allra mest bekräftelsesökande klockägarna.
Bra att man kan välja då :)

96E9E040-99F4-47D2-8D37-2A888D418851.jpeg

Lika korkat att döma en person efter klocka som att göra det efter klädstil eller annat yttre attribut, och gör man det visar det bara avsaknad av eget omdöme och bristande storlek på könsorgan.
Är det inte korkat att inte analysera personer efter hur de klär sig och yttre attribut? Oavsett hur du vrider på det så är det ett medvetet val och det återspeglar individen.

Lika korkat att döma en person efter klocka som att göra det efter klädstil eller annat yttre attribut, och gör man det visar det bara avsaknad av eget omdöme och bristande storlek på könsorgan.

Tyvärr lever vi i en tidsålder där svaren allt som oftast är en så förenklad version som möjligt. Att ens snudda vid tanken att en människa är mer komplex än trycket på sin tröja verkar vara en svindlande tanke för vissa.

Fast det ligger hel del sanning i det.

Finns det enstaka individer som kompenserar bristande bekräftelse som barn genom att välja en dyr klocka...absolut.
Är det en förklaringsmodell som går att tillämpa på en majoritet av de som äger dyra klockor...naturligtvis inte.

Med din tolkning låter också din logik riktig. En för stor handsydd kostym leder inte till bekräftelser. Inte heller en 5:a i Tensta i jämförelse med en liten tvåa i innerstan. En liten Ferrari ger fler bekräftelser än en V90. Pengar däremot gör oss olika. Vi är alla i någon form i en grupp som tycker si eller så. Det har alltid varit så. Alla befinner sig inte i miljöer där de får bra information. Hjärnan belönar oss dessutom med dopamin när våra åsikter bekräftas, medan den drar igång stresshormoner då vi blir motsagda. Det är inte konstigt att det känns skönare att befinna sig bland likasinnade. Det finns både fördelar och risker med det. Jag kan inte svara för alla som gillar Panerai, men de jag träffat har inte visat på de tecken du åsyftar. Personligen tror jag det är som för de flesta andra inom alla områden, man gillar less is more. En stor tavla med symmetri och få störande detaljer är svårslagen i längden. Det är alltid kul med en blå tavla t ex men det brukar sällan hålla i sig särskilt länge, men kan kompenseras genom att köpa fler klockor om man har råd.

Det är svårt att svara på din post då den skiftar likt ett lsd-rus och blandar och ger i en mängd olika ämnen såsom symmetri, färgval, grupptillhörighet. Nu var det ju inget av det jag svarade på utan dina felaktiga slutsatser gällande bekräftelse så vi kan väl hålla oss till det?

Tyvärr lever vi i en tidsålder där svaren allt som oftast är en så förenklad version som möjligt. Att ens snudda vid tanken att en människa är mer komplex än trycket på sin tröja verkar vara en svindlande tanke för vissa.

Finns det enstaka individer som kompenserar bristande bekräftelse som barn genom att välja en dyr klocka...absolut.
Är det en förklaringsmodell som går att tillämpa på en majoritet av de som äger dyra klockor...naturligtvis inte.

Det är svårt att svara på din post då den skiftar likt ett lsd-rus och blandar och ger i en mängd olika ämnen såsom symmetri, färgval, grupptillhörighet. Nu var det ju inget av det jag svarade på utan dina felaktiga slutsatser gällande bekräftelse så vi kan väl hålla oss till det?
Om du utgår ifrån att jag inte skriver ur ett lsd-rus tror jag att du lättare får ihop det. Jag svarade på din kommentar på mitt inlägg och försökte hjälpa dig förstå hur en Paneristi tänker. Om du på fullaste allvar tror att jag drar felaktiga slutsatser, tror jag inte att vi kommer längre. Tvärsäkerhet har alltid varit ett hinder för nytt lärande. Jag tror du förstår att jag var vass i uttalandet och att mitt inlägg inte hade avsikt att övergripa allt, men om du funderar över varför Rolex och Omega köps mest, kommer du en bit på väg. Den målgruppen jag syftar på är så klart de som köper nytt. Vintagegruppen har ett helt annat tänk. Personligen tror jag inte att jag skulle kunna skriva som du gör. Hoppas dock att du får din dopamin-kick i form av gillanden. Någon brukar gilla dryga uttalanden eller så förstår jag inte ditt syfte.

Senast ändrad:
Om du utgår ifrån att jag inte skriver ur ett lsd-rus tror jag att du lättare får ihop det. Jag svarade på din kommentar på mitt inlägg och försökte hjälp dig först hur en Paneristi tänker. Om du på fullaste allvar tror att jag har drar felaktiga slutsatser, tror jag inte att vi kommer längre. Tvärsäkerhet har alltid varit ett hinder för nytt lärande. Jag tror du förstår att jag var vass i uttalandet och att mitt inlägg inte hade avsikt att övergripa allt, men om du funderar över varför Rolex och Omega köps mest, kommer du en bit på väg. Den målgruppen jag syftar på är så klart de som köper nytt. Vintagegruppen har ett helt annat tänk. Personligen tror jag inte att jag skulle kunna skriva som du gör. Hoppas dock att du får din dopamin-kick i form av gillanden. Någon brukar gilla dryga uttalanden eller så förstår jag inte ditt syfte.

Högst märkligt att först komma med ett kategoriskt påstående och sen i nästa replik skriva att tvärsäkerhet är ett hinder för lärande. Dessutom så om jag inte håller med dig har du diskuterat färdigt?!? Udda att bara vilja diskutera med likasinnade. Lämnar du diskussioner även i andra sammanhang där folk har avvikande åsikter från dina?

Att jag tog Panerai som exempel var för att du äger Panerai, så med andra ord borde du kunna tillämpa din analys på dig själv om du vänder den inåt. Så stämmer det i ditt fall?

Sen att du tycker att jag är dryg, det står dig fritt att tycka, men rätt trist stil att förminska mitt inlägg som någon sorts like-horande. Det glädjer dig kanske att mitt inlägg hittills har fått 0 gillanden...trots det så står jag fast vid min åsikt. Det är i mina ögon helt bisarrt att påstå att de som köper nya dyra klockor har fått bristande uppmärksamhet som barn, och om du tror att du kan skriva det oemotsagd på ett offentligt forum så får du tänka om.

Högst märkligt att först komma med ett kategoriskt påstående och sen i nästa replik skriva att tvärsäkerhet är ett hinder för lärande. Dessutom så om jag inte håller med dig har du diskuterat färdigt?!? Udda att bara vilja diskutera med likasinnade. Lämnar du diskussioner även i andra sammanhang där folk har avvikande åsikter från dina?

Att jag tog Panerai som exempel var för att du äger Panerai, så med andra ord borde du kunna tillämpa din analys på dig själv om du vänder den inåt. Så stämmer det i ditt fall?

Sen att du tycker att jag är dryg, det står dig fritt att tycka, men rätt trist stil att förminska mitt inlägg som någon sorts like-horande. Det glädjer dig kanske att mitt inlägg hittills har fått 0 gillanden...trots det så står jag fast vid min åsikt. Det är i mina ögon helt bisarrt att påstå att de som köper nya dyra klockor har fått bristande uppmärksamhet som barn, och om du tror att du kan skriva det oemotsagd på ett offentligt forum så får du tänka om.
Jag tycker att du ska läsa lite om varifrån bekräftelsebehov kommer. Det gäller inte bara klockor. Det jag skriver i inlägget stämmer mycket väl med det vi vet om en människas psykologi. Möjligen skulle jag lagt till en emoji med blinkande öga för att alla skulle förstå min ingång. Det du gör här är att undvika fråga och gå på person. Det brukar du inte göra, så jag undrar hur du kan skriva att jag skriver ur ett lsd-rus. Du får gärna ställa frågor om det är något du inte förstår. Personligen har jag ett 10-tal klockor i storleken 34-45 mm av skiftande märken och prisnivåer så jag är inte lätt att kategorisera som jag upplever att du har behov av att göra. Jag har inga problem med människor som tycker annorlunda. Tvärtom, det berikar mig och jag lär mig ständigt i den kontexten. De enda jag har problem med är människor som har patent på sanningen. Dessa går inte att diskutera med eftersom de inte vill ta in ny fakta eller andra resonemang. Jag jobbar på det eftersom jag vet att vi är komplexa och enkla varelser på en och samma gång. Mästrande översittare har inte heller varit den bästa ingången för berikande samtal. Jag syftar på dig nu, men vet att du inte brukar skriva så här så jag är mest förvånad.

Dömer ingen efter vad de har på handleden! Däremot så kommer jag på mig själv att tala lite tydligare och långsammare när jag möter en Stockholmare :p
Det är helt rätt att du visar tillbörlig respekt när du tilltalar folk från rätt sida Sverige :D;)
Får nog förtydliga att jag skojade i detta infekterade klimatet.....eller gjorde jag verkligen det o_O;)
Svaret i övrigt är att jag kollar på folks klockor som jag kollar på mäns kön när man nyttjar urinaler...i smyg:Do_O man jämför och sen försöker man glömma...

Dömmer de som har eBay-klockor och skryter över dem.
Shark, Smeki och vad de nu heter.
Var iväg på kurs härom dagen, där en kollega hade en Shark och nämnde Breitling, Japansk kvalitet, dyrare än planerat och "fet sommarklocka".
Var något hemst i likt med denna: https://www.ebay.com/itm/Fashion-Me...531892?hash=item5b44b1e034:g:h6EAAOSwc3RakSfk
Jobbade tidigare med en kollega som köpte 1-3klockor på Ur o Penn varje månad.
Chronos med ditlimmade visare, guld som inte tålde varken vatten eller ens att existera utan att flagna.
Försökte få henne att inte köpa klockor på 2-3månader och köpa en vettig.
Gick inte att henne till sans.........
Jobbar inte med henne längre så nu slipper jag iaf se misären.

Vi ”dömer” alla andra efter i princip alla deras val. Stereotypisering och systematisk förenkling är fundamentala sätt som hjärnan fungerar på. Vi bygger t.ex. inte upp det mentala konceptet ”katt” från grunden varje gång vi ser en katt; vi lär oss den första gången vi ser en katt att det är ungefär såhär en katt ser ut, sen förfinas den modellen varje gång vi ser fler katter.

Vi fungerar på ungefär samma vis gällande de människor vi möter klär sig inklusive vilka klockor de bär, om än att man inte alltid lägger märke till just klockan (eller slipsen, eller skorna). Vi ”dömer” i värdeneutral mening allting, hela tiden, för annars skulle vi inte kunna bearbeta all information vi stöter på. Huruvida man sen lägger större eller miner vikt vid klockor kontra t.ex. skor, hår eller ögonfärg är förstås mer varierat. Kontentan är att det är en grund och okunnig ”analys” att kalla detta mänskliga beteende som ytligt, fånigt eller liknande. Det går inte att stå över det genom att tro att man själv inte gör det; det är förnekelse. Som med all form av bias så måste man vara medveten om att man gör det för att undvika att bli styrd av det undermedvetet.

Märk väl att om du har en blingig klocka av urusel kvalitet som du köpt för 150 kr på Tradera så kommer den ändå påverka en hel del personer positivt, och andra negativt. Märke, modell, kvalitet med mera kommer bara påverka 1) de som har kunskapen om detta och 2) de som lägger märke till det. I den bemärkelsen är jag extra dömande (om man nu väljer det ordet) som klocknörd vad gäller val av klockor. På samma vis skulle en bilnörd förmodligen vara mer dömande angående den andra personens bilval - inget konstigt med det.

Personligen tror jag (mycket av detta sker undermedvetet) att jag dömer ungefär såhär.

1) Fejk/Kopia: Direkt ett negativt intryck (vi står långt ifrån varandra i värderingar)
2) För mycket bling: Något negativt intryck (vi prioriterar olika och du verkar prioritera saker jag inte tycker ska prioriteras)
3) Billig klocka/noname: Neutralt (du är inte intresssrad av klockor och det är helt OK)
4) Dyr medioker klocka: Svagt negativt (jag blir nyfiken på dig eftersom du verkar framgångsrik, men vi har olika intressen )
5) Samma märke/modell som jag har: Starkt positivt (du har samma intresse och smak som mig, vad mer har vi gemensamt?)
6) Horologiskt mästerverk: Ganska positivt (vi delar samma intresse, men kanske inte smak eller prioriteringar)
7) Dyr bra klocka: Något positivt (du verkar framgångsrik och intresserad, men är det genuint eller följer du bara strömmen?)

Finns säkerligen många fler och djuplodande reflektioner man kan göra. I slutänden är klockor bara en variabel bland många och troligtvis får klockan bara oproportionerligt stor vikt om det är en negativ sådan. På samma vis som att de flesta förmodligen är likgiltigt/neutralt inställda till tatueringar år 2018, men om man träffar en person som har en penis tatuerad i pannan så kommer den få rätt stor vikt i hur man bedömer personen, även om personen i övrigt ser väldigt proper ut.

Jag får tyvärr erkänna att när jag ser en sub (oavsett modell) så tänker jag att de kunde lagt de pengana på en mycket roligare klocka.

Tänker du likadant när du ser folk köra volvo ;)?

En sub är ju egentligen den mest perfekta klockan nånsin....

Först säljer du din khaki38a sen hatar du subbar...
Fan anders.. nu blir jag bara lissen och besviken po daj!

Intressant. Just nu så har blåa jeans och en Nashville Predators hoodie på mig. Analysera!! Förutom att jag gillar hockey dvs
Om jag skulle träffa dig så tror jag att hyffsat snabbt skulle ditt yttre avslöja mycket om dig. Visst är det intressant med kan inte analysera dig från en one-liner. Jag är fortfarande av åsikten att ens yttre återspeglar vem man är som person.

Om jag skulle träffa dig så tror jag att hyffsat snabbt skulle ditt yttre avslöja mycket om dig. Visst är det intressant med kan inte analysera dig från en one-liner. Jag är fortfarande av åsikten att ens yttre återspeglar vem man är som person.
Du får absolut vara av den åsikten givetvis. Är inte alls så jag menade. Jag är dock tämligen säker på att du inte skulle ha många rätt om exempelvis mig om vi skulle träffats säg på en gtg. Utan att ha lärt känna mig först

Tänker du likadant när du ser folk köra volvo ;)?

En sub är ju egentligen den mest perfekta klockan nånsin....

Först säljer du din khaki38a sen hatar du subbar...
Fan anders.. nu blir jag bara lissen och besviken po daj!

Får erkänna att jag tänkte köpa en Volvo eller en Saab 2005. Inget fel på Volvo, stabilt val men lite vanlig och lite tråkig.

Inget fel på sub i sig, den är fin och fungerar bra, dock betalar man många procent enbart för att det står Rolex på den. Tyvärr är den också väldigt uttjatad och kopierad så tycker inte alls den är rolig. Att en del tycker att årets stora nyhet är en ny färg på bezeln säger en del också...

Haha ja den där Hamiltonen fortsätter att hemsöka mig! Jag letar ju aktivt efter en ny, tex en GMT, khaki chrono eller en khaki i 40mm på länk. Vi får se vad som kommer på Basel i år. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp