• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dömmer du en person efter klockan?

Så klart man får en känsla, sedan är klockan bara en parentes av det totala intrycket.

Däremot tänker jag ofta på andra "kulisser" i dagens samhälle. Många bor i flådiga lägenheter, nybyggda lyxvillor och kör bilar som de inte (borde !?!) ha råd med pga att vi lever i ett lånesamhälle till skillnad från vår föräldrageneration.

Dessa korthus såg jag falla i min ungdom när 90-talskrisen slog till. Jag var väldigt ung då och frågade pappa "varför måste grannarna sälja sitt nya hus och flytta till en liten lägenhet, de är ju så rika ?" svaret var något som jag har tagit fasta på i vuxen ålder ! "Allt är inte alltid vad det ser ut att vara"

Det ska man komma ihåg när man ser någon i blåjeans och vit T-shirt. Han kanske äger ett obelånat företag värt 40 miljoner ! Liksom att killen i Ferrarin kanske kör omkring i bankens bil

Gissar på att du är en Breitlingkille. Inget illa menat!
Är inte insnöa på specifika märken. Du har rätt i att jag äger en Breitling. Är dock det senaste inköpet och har tagit mig år att värma upp till märket. Är fortfarande väldigt få modeller från Breitling jag kan tänka mig. Dom flesta är för stora. Jag använde 34-42mm

Får erkänna att jag brukar för det mesta bara döma hobbystekare som älskar att beställa in 4,5L Greygoose på krogen, men rockar en seg dieselklocka typ... :happyhappy:

Jag dömmer ingen. Där emot kan jag blir positivt överraskad. Till exempel som när jag upptäckte att min väns pappa, som är totalt ointresserad av klockor, har burit sin Heuer Monaco 1133 varje dag sedan han köpte den 1970.

Det är ju stort i dubbla bemärkelser, för det första går han omkring med någonstans kring 150-250 tusen kronor utan att veta om det, och sedan har han burit en i mitt tycke inte speciellt fager klocka varje dag i snart 50 år
imponerande !

Får erkänna att jag tänkte köpa en Volvo eller en Saab 2005. Inget fel på Volvo, stabilt val men lite vanlig och lite tråkig.

Inget fel på sub i sig, den är fin och fungerar bra, dock betalar man många procent enbart för att det står Rolex på den. Tyvärr är den också väldigt uttjatad och kopierad så tycker inte alls den är rolig. Att en del tycker att årets stora nyhet är en ny färg på bezeln säger en del också...

Haha ja den där Hamiltonen fortsätter att hemsöka mig! Jag letar ju aktivt efter en ny, tex en GMT, khaki chrono eller en khaki i 40mm på länk. Vi får se vad som kommer på Basel i år. :)
Såg på watchville att där va nån länk till en pod med chefen på hamilton..
Kanske kan vara värt att kolla upp!?

Hamilton är goodshit för stålarna!

Kul tråd! Såg någon skrev att man har ingen respekt för chefer som bär billiga klockor. Vad är det för syn? Vad skulle vilja att eran chef hade för syn på er isåfall?

• Like
Reactions: Bas
Tog på mig skjorta på jobbet idag för första gången pp väldigt länge, i all enkelhet med jeans och adidas sneakers. Har redan fått höra kommentarer som "CEO style idag" och "Finklätt idag". Så idag ska jag se om någon ser ut att dömma dig efter klockan som anlände igår. *Kavlar upp vänsterarmen*. :cool:
Men det är klart att man får tankar beroende på vilken klocka som bärs.

Dock så tror jag att man ska vara försiktig med att dömma någon för fort. Vår CEO går i munktröja från HM och NB a la Steve J, medan jag vet kollegor som köper "High quality" kopior i lass på affärsresor i Shanghai som vägrar erkänna, då allt från klockor till skor och detta med en lön som är 1/10 av chefens.

Slutsumma, att ha positivt ingångsvärde till personer i omgivningen och nya människor tills motsatsen är bevisad. Sedan kan man dömma hur mkt man vill. O visst, svårare nu än för 20 år sedan men vart fan ska världen annars ta vägen..

Dömer inte, men när någon bär en parfymklocka och trycker upp den i ansiktet på folk så kanske man reagerar. Kommer ihåg en julfest på jobbet där en kille hade införskaffat en ny Armani-klocka som han gladeligen satt och pratade högt och skrytigt om. Det fick han äta upp rätt snabbt av kollegorna som alla är inbitna Swiss-fanatiker vilket gjorde att han satt tyst hela kvällen sen.

Generellt är jag glad för automatare i alla dess former och oftast är det ett utmärkt samtalsämne med folk man inte känner så bra :)

Senast ändrad:
Har träffat säkert 4 gubbar med PP Nautilus Chronographs som inte hade något intresse av klockor alls. :woot: Ja, man ska vara försiktig med att dömma någon för fort även om det kan vara svårt ibland.

Dömer inte, men när någon bär en parfymklocka och trycker upp den i ansiktet på folk så kanske man reagerar. Kommer ihåg en julfest på jobbet där en kille hade införskaffat en ny Armani-klocka som han gladeligen satt och pratade högt och skrytigt om. Det fick han äta upp rätt snabbt av kollegorna som alla är inbitna Swiss-fanatiker vilket gjorde att han satt tyst hela kvällen sen.

Generellt är jag glad för automatare i alla dess former och oftast är det ett utmärkt samtalsämne med folk man inte känner så bra :)
Sånt tycker jag man stöter på rätt ofta i Stockholm. Folk som kör Armani/D&G klockor som de "precis köpt för 5 lax" och är såååå stolta över :D

Man bedömer ju folk efter allt möjligt. Hur dom pratar, vad dom kör för bil, vart dom bor, vad dom har för kläder, skor mm mm. Givetvis kommer man medvetet eller undermedvetet göra detsamma beroende på vilken klocka en person har. Speciellt om man hänger här. :)

Sen behöver det ju inte betyda att man ser ned på personen i fråga. Jag konstanterar mer för mig själv att personen inte är så klockintresserad om dom har en DW. Men som sagt, folk som är stolta över en kopia eller tom skryter om den tycker jag är rätt pinsamt...

Har folk en modeklocka är det svårt att dömma dom pga det, vore orättvist att dömma någon efter något dom uppenbarligen inte har ett intresse för. Har folk däremot en "riktigt" klocka och intresse så kan det ju ge en indikation på vilken typ av person det är.

Desamma gäller ju allt som folk inte har ett intresse för. När folk frågar vilken bil jag har(vanlig fråga här på landsbygden) så säger jag att jag har en BMW från -18(förmånsbil), jag vet inte ens vilken modell det är för jag har noll intresse för bilar. Folk brukar säga "aha du kör en dyr turkbil, en riktig pizzaräser". Blir lika trött varje gång, för jag identifierar mig inte alls med vilken bil jag har. Hade lika gärna kunna stått Audi eller Volvo, precis som folk inte bryr sig om det står Seiko eller DW på sin klocka.

Förstår inte problemet? Vad är det för fel att vara stolt och skryta över sitt klockköp?
Han är uppenbarligen stolt över sitt köp. Vem är du att säga att hans klocka sämre än den du bär och ta bort hans glädje?

Förstår inte problemet? Vad är det för fel att vara stolt och skryta över sitt klockköp?
Han är uppenbarligen stolt över sitt köp. Vem är du att säga att hans klocka sämre än den du bär och ta bort hans glädje?

Säga att hans klocka är sämre? Hänger inte med alls nu. Har aldrig i mitt liv kommenterat på något som någon annan äger i negativ bemärkelse, du kanske läste fel :)

Däremot tycker jag att det är rimligt att om du är entusiast inom ett område reagerar om någon skulle börja slänga lovord över kopior och "skit" som direkt korrelerar med ditt entusiastområde. Exempelvis inom gitarrer, skulle någon komma fram till mig med en Rusta-gitarr och säga detta är världens bästa gitarr, den är bättre än Fender och Gibson (gitarrmärken), klart att jag som gitarrentusiast skulle rygga tillbaka och ifrågasätta hans påstående.

Såg en snubbe på Liseberg idag och tänkte han måste vara bibliotikarie. Hade en AP 15202 på armen. Vart är vi på väg lixom!!!111 @Feskarn

Måste varit klädseln som avslöjade yrket? Jag såg honom nämligen också och hann ta ett smygfoto. :)

7628E72C-0CA8-45B9-A7BD-7105178F8135.jpeg

Som någon sade tidigare.. Dömmer inte, men noterar. I vissa undantagsfall om hen går runt med en 100 mm stor blaffa kan det dock vara svårt att inte dömma.

Dömmer gör man vare sig man vill eller inte medvetet eller omedvetet, dock kan folk likt som kläder använda en klocka som inte passar in i sammanhanget eller klädstilen. Personligen skiljer jag på fritidsklocka och arbetsklocka då jag har ett knegar arbete använder jag mig utav en billig variant för jag enbart behöver veta tiden, en fritidsklocka ingår mer i stilen.

Mvh / kristopher nilsson

Har aldrig dömt någon efter klocka men brukar notera klockvalet hos de jag möter. Men det är mest för att jag tycker det kan vara något som förhoppningsvis utmynnar i ett trevligt samtalsämne.

Ibland kan det ju vara oundvikligt att inte döma folk utifrån klockor. Jag kan tycka att det säger en del om en person vilken klocka han/hon väljer och hur den bärs. Möter jag en person med ett riktigt kvalitetsur, men där märket inte tillhör de absolut vanligaste hos gemene man, då kan jag tänka att "det där är en riktigt klockintresserad och kunnig person som inte bara köper klockor för status" ... :)

Tillbaka
Topp