• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

D.Dornblüth & Sohn

Hej! Har läst på forumet i många år utan att göra mycket väsen av mig så detta blir mitt första inlägg. :) Nu har jag snöat in på det tyska märket Dornblüth. Någon här som har koll på märket? Hur är kvaliteten osv. Om någon redan har en klocka hade bilder varit uppskattat! :)

Hoppas på bra och informativa svar!

Jag är också väldigt nyfiken D&S. Beställde prislistor och kataloger från dem för ett tag sedan och det gjorde ju inte suget mindre. På pappret ser klockorna ut som en grymt bra deal men har aldrig sett en i verkligheten. Minst sex månaders väntetid på klockorna dock har jag för mig.

D gör ca 140 klockor per år av mycket hög kvalite och mycket hantverk och med möjlighet till personlig påverkan. På senare år har de byggt en del rena inhousemodller. Skulle gärna ha en sådan om jag hade möjlighet. Den jag har, TTT 5/7 nedan, är baserad på ett Selittaverk som omfattande modifierats/bearbetats hos D. Så nära inhouse och Haute Horlogerie som jag kunde komma för min peng. För mig ett attraktivt förhållande mellan kvalite/hantverk och pris. Många är 42 mm och jag tror det finns 38mm. Bemötande och service är mycket bra. Väntetid - kanske ett år. Mer en nördklocka än en investering a la Rolex, skulle jag tro.

Läs och fråga mer på www.timetotalk.se där Jocke och Tony och några till har ett antal och kan det mesta om märket. Kolla även Ds Facebookgrupp https://www.facebook.com/search/top/?q=d.dornblüth & sohn watch enthusiasts&epa=SEARCH_BOX där det finns samlare som har alla modeller. Tveka inte att ställa frågor direkt till D. Jana administrerar och är mycket serviceinriktad och trevlig.

Vi var sex personer som hämtade våra TTT editions hos D i Kalbe Sachsen Anhalt hösten 2017. 4 från Sverige en från Moskva och en från LA. En resa jag inte vill ha ogjord. Jockes resereportage http://www.watchwallpapers.com/dbse.htm Bemötandet var perfekt med tour i fabriken och middag på kvällen med Dirk Dornblueth och delar av personalen. Många som hämtar sin klocka på fabriken för upplevelsens skull,

Hämtar bilder från ett annat inlägg på KS
32977159vl.jpg

4023800.jpg

ddregjkb.jpg

ddb1.jpg

front-spegling-besk-besk-jpg.1026085

Baksida 2 besk.jpg

Senast ändrad:
D gör ca 140 klockor per år av mycket hög kvalite och mycket hantverk och med möjlighet till personlig påverkan. På senare år har de byggt en del rena inhousemodller. Skulle gärna ha en sådan om jag hade möjlighet. Den jag har, TTT 5/7 nedan, är baserad på ett Selittaverk som omfattande modifierats/bearbetats hos D. Så nära inhouse och Haute Horlogerie som jag kunde komma för min peng. För mig ett attraktivt förhållande mellan kvalite/hantverk och pris. Många är 42 mm och jag tror det finns 38mm. Bemötande och service är mycket bra. Väntetid - kanske ett år. Mer en nördklocka än en investering a la Rolex, skulle jag tro.

Läs och fråga mer på www.timetotalk.se där Jocke och Tony och några till har ett antal och kan det mesta om märket. Kolla även Ds Facebookgrupp https://www.facebook.com/search/top/?q=d.dornblüth & sohn watch enthusiasts&epa=SEARCH_BOX där det finns samlare som har alla modeller. Tveka inte att ställa frågor direkt till D. Jana administrerar och är mycket serviceinriktad och trevlig.

Vi var sex personer som hämtade våra TTT editions hos D i Kalbe Sachsen Anhalt hösten 2017. 4 från Sverige en från Moskva och en från LA. En resa jag inte vill ha ogjord. Jockes resereportage http://www.watchwallpapers.com/dbse.htm Bemötandet var perfekt med tour i fabriken och middag på kvällen med Dirk Dornblueth och delar av personalen. Många som hämtar sin klocka på fabriken för upplevelsens skull,

Hämtar bilder från ett annat inlägg på KS
32977159vl.jpg

4023800.jpg

ddregjkb.jpg

ddb1.jpg

front-spegling-besk-besk-jpg.1026085

Baksida 2 besk.jpg
Regulator #2 (svarta sub-tavlor) är mycket läcker. Vad är det för prisnivå?

@Bezelman Auf ab är på av powerindicator att använda den för att hålla reda på om man skall stiga på eller av bussen - låter spännande - kanske hamnar man på något extra trevligt ställe.:cool: Jockes med blå tavla är i bronze och en av 15 som ett gäng från watchru beställde även om jag tror att Jocke vart ensam om sin look. Och apropå värdeökning så fanns det många intressenter på den när han började publicera bilder, men han säljer ju aldrig oavsett. Jag hade valt brons om jag vetat huruvida min allergi klarat det. Den bruna tavlan hade stått snyggt mot brons tror jag.

@nissehult Regulator Undrar om inte denna finns både i 42mm Regulator och inhouseverk Q2010 Regulator med 38,5 mm boett nedan och sedan tror att de kommer/har redan att bygga vidare på detta till en Weltzeit/GMT med stor timvisare Q2010 inhouse 38,5 mm boett. Den suktar jag efter. Skall kolla priset. Puuh, man skall inte börja prata om sånt här.... (Sånt här som guldpläterat kan man välja annat själv.)

https://www.dornblueth.com/q2010-regulator

Inhouse
Q-2010.REG REGULATOR

movements_2010reg.png

Das Werk
Ø 34,3 mm • Höhe 4,7 mm • 28 Rubine • exakt begrenzte Gangdauer von 52 Stunden • 18.000 Halbschwingungen pro Stunde • hauseigen entwickeltes Werk • Doppelfederhausantrieb mit indirekt gesteuerter, sichtbarer, patentierter Malteserkreuz-Federstellung zur nahezu linearen Kraftübertragung auf das Uhrwerk • klassische Kurzankerkonstruktion mit abgesenktem Ankerrad • rotvergoldete, grainierte Dreiviertelplatine mit gelbvergoldeter Handgravur des Firmennamenszuges und der Werknummer • rückführendes Gesperr • Sonnenschliff auf den Aufzugsrädern • Glucydur-Schraubenunruh mit Nivarox-1-Breguet-Spirale • Schwanenhals-Feinregulierung auf handgraviertem Unruhkloben • Schrauben flachpoliert, flammengebläut mit gebrochenen Kanten • Sekundenstopp • Antrieb der indirekten Zentralsekunde über Kleinbodenrad zum Zentralsekundentrieb

2010.REG-CER-2-ST.png

2010.REG (CER) ST
Das Gehäuse
poliert / satiniert, verschraubt • Ø 38,5 mm • Höhe 10,0 mm • 1,0 mm dickes Saphirfrontglas, leicht gewölbt und innen entspiegelt • verschraubter Saphirglasboden • großdimensionierte Aufzugskrone mit erhabenen Firmenschriftzug • verschraubte Bandstege poliert / satiniert aus massivem nickelfreien Edelstahl

Das Zifferblatt
Anzeige von Minute und Sekunde aus der Mitte • Gangreserveanzeige bei "12 Uhr" • Stundenanzeige bei "6 Uhr" • graviert aus neuem, hochfestem und farbstabilem Keramikwerkstoff, wahlweise poliert oder matt • Zahlen und Indexe weiß bedruckt

Die Zeiger
weiß, Stunden- u. Minutenzeiger mit nachtleuchtender SUPER Luminova Leuchtmasse belegt

Senast ändrad:
@nissehult Regulator Undrar om inte denna finns både i 42mm Regulator och inhouseverk Q2010 Regulator med 38,5 mm boett nedan och sedan tror att de kommer/har redan att bygga vidare på detta till en Weltzeit/GMT med stor timvisare Q2010 inhouse 38,5 mm boett. Den suktar jag efter. Skall kolla priset. Puuh, man skall inte börja prata om sånt här.... (Sånt här som guldpläterat kan man välja annat själv.)

https://www.dornblueth.com/q2010-regulator

Inhouse
Q-2010.REG REGULATOR

movements_2010reg.png

Das Werk
Ø 34,3 mm • Höhe 4,7 mm • 28 Rubine • exakt begrenzte Gangdauer von 52 Stunden • 18.000 Halbschwingungen pro Stunde • hauseigen entwickeltes Werk • Doppelfederhausantrieb mit indirekt gesteuerter, sichtbarer, patentierter Malteserkreuz-Federstellung zur nahezu linearen Kraftübertragung auf das Uhrwerk • klassische Kurzankerkonstruktion mit abgesenktem Ankerrad • rotvergoldete, grainierte Dreiviertelplatine mit gelbvergoldeter Handgravur des Firmennamenszuges und der Werknummer • rückführendes Gesperr • Sonnenschliff auf den Aufzugsrädern • Glucydur-Schraubenunruh mit Nivarox-1-Breguet-Spirale • Schwanenhals-Feinregulierung auf handgraviertem Unruhkloben • Schrauben flachpoliert, flammengebläut mit gebrochenen Kanten • Sekundenstopp • Antrieb der indirekten Zentralsekunde über Kleinbodenrad zum Zentralsekundentrieb

2010.REG-CER-2-ST.png

2010.REG (CER) ST
Das Gehäuse
poliert / satiniert, verschraubt • Ø 38,5 mm • Höhe 10,0 mm • 1,0 mm dickes Saphirfrontglas, leicht gewölbt und innen entspiegelt • verschraubter Saphirglasboden • großdimensionierte Aufzugskrone mit erhabenen Firmenschriftzug • verschraubte Bandstege poliert / satiniert aus massivem nickelfreien Edelstahl

Das Zifferblatt
Anzeige von Minute und Sekunde aus der Mitte • Gangreserveanzeige bei "12 Uhr" • Stundenanzeige bei "6 Uhr" • graviert aus neuem, hochfestem und farbstabilem Keramikwerkstoff, wahlweise poliert oder matt • Zahlen und Indexe weiß bedruckt

Die Zeiger
weiß, Stunden- u. Minutenzeiger mit nachtleuchtender SUPER Luminova Leuchtmasse belegt
Det är underbart med tyska specifikationer :D

@nissehult Jag gillar inte att det bara är storleken/diametern och tjockleken som indikerar ett annat verk. Tycker det skulle synas i text på tavlan.

Tidiga Regulator extern urverksbas 42 mm boett i stål EUR 6990.-
99.REG_02_RG.png

Nya Regulator Quintus Q2010 inHouse urverk 38,5 mm boett i stål EUR 10900.-
2010.REG-CER-2-ST.png

Weltzeit klockorna som jag är intresserad av:
The prices for Weltzeit-Uhren (world timer) are as follow:

Weltzeit Klassik: 6,990.00 EUR
Weltzeit AUF & AB: 8,900.00 EUR
Weltzeit Regulator: 8,900.00 EUR

Weltzeit-Uhren are only in 42 mm case. I don´t know if we will do this watches in 38,5 mm case with in-House-movement. I will ask Dirk when he is back.

Så jag kanske suktar förgäves.

@nissehult Jag gillar inte att det bara är storleken/diametern och tjockleken som indikerar ett annat verk. Tycker det skulle synas i text på tavlan.

99.REG_02_RG.png

2010.REG-CER-2-ST.png

Weltzeit-Uhren are only in 42 mm case. I don´t know if we will do this watches in 38,5 mm case with in-House-movement. I will ask Dirk when he is back.

Men ändå greppbara priser. Jag har alltid varit fascinerad över regulatorer. Dom och minutrepeterare - fast då är det en heeeelt annan prisnivå :)

Jag skulle köpa från fabrik. Alt hämta. När det sedan skall servas ed så har Dirk någon försäkrad transportlösning via företaget om jag förstått rätt. Även om jag sköt den frågan på framtiden för allt var ju så kul, så är ju hur service med tillhörande frakt går till intressant att veta.

99.REG_02_RG.png

2010.REG-CER-2-ST.png

Den övre tolkar jag som 10:09:50 ish men den undre? Timvisaren verkar ju ligga konstigt om jag läser rätt (och egentligen minutvisaren också men det kan man ju justera själv), jag skull gissa på 4:09 typ men timvisaren är ju jättenära femman. Vad gör jag för fel?

Den övre tolkar jag som 10:09:50 ish men den undre? Timvisaren verkar ju ligga konstigt om jag läser rätt (och egentligen minutvisaren också men det kan man ju justera själv), jag skull gissa på 4:09 typ men timvisaren är ju jättenära femman. Vad gör jag för fel?

Timma visar ca 20 min i, medans minutvisaren visar 9 över. Omsorg om detaljer genomsyrar säkert hela tillverkningen, men i min bok, skall det även genomsyra sådant som bildpublicering så klockan skulle varit synkat ställd. Man har bara en goodwill att vårda - in i detalj. Övriga bilder visar ju full synk. Jag har mailat dem.

Att minut och sekund inte är i synk på min TTT 5/7 faller på mig att jag inte alltid ställer med förstoringsglaset i handen och då blir det sådär.:)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp