• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagen mekaniska dykarklockor, bara en gimmick?

Xaero

Omega
Hej alla!
Här om dagen satt jag och pratade med ett gäng bekanta, varav två stycken är proffsdykare och medlemmar i en dykklubb med hundratals aktiva dykare. Den ena är dessutom veteran-lärare i djupdyk. De är båda klockentusiaster och vi kom in på en intressant konversation om dykarklockor. De menar att dagens analoga och mekaniska dykarur är det ingen riktig dykare som använder. Argumenten var att de ofta har för liten urtavla, ingen bakgrundsbelysning, ingen djupmätning eller barometer med mera. På de flesta kan man inte ens använda kronografen under vatten för att de har screw down pushers just för att vara vattentäta. De båda herrarna menar att de känner inte till att någon dykare i klubben skulle använda sig av analog-mekaniskt dykarur. De berättar att klockorna som används är uteslutande digitala lösningar, ofta med stora tydliga och bakgrundsbelysta displayer, som är programeringsbara att visa exakt det som den individuella dykaren önskar. Några djupdykar-varianter är till och med så avancerade att de har voice feedback och röststyrning som är kopplat till dykarens hjälm. Slutsatsen av diskussionen var att dagens analog-mekaniska dykarur är bara en framgångsrik gimmick som lever kvar av historiska skäl som ligger entusiaster och tillverkare varmt om hjärtat. Den ena dykaren kommenterade att de flesta mekaniska dykarur som säljs idag får nog aldrig mer vatten på sig än vad de får i badkaret hemma hos sin ägare. Hur resonerar ni kring detta?
 

Hugii

Audemars
Folk kan säga vad de vill men en klocka är en accessoar och inget annat :) Visst visar den tiden men alla vi använder mobil för att ställa klockan rätt :)
Har svårt att tänka mig att man använder en mekanisk tidtagare när Bolt ska försöka slå världsrekord :)
så oavsett vilken sport man utövar så finns det digitala "lösningar" som är bättre och tåligare...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Dök i Australien och surrade lite med guiderna, på båda ställena körde de en billigare dykarklocka (typ Casio, seiko eller liknande) och dykarmätinstrument. Den ena guiden använde faktiskt bezeln när han gick ned, men mest för skojs skull. Den andra pallade bara inte ta av sig klockan när han skulle dyka.

Kan väl egentligen inte dra några slutsatser ifrån två personer men tror det är ganska talande. Man använder riktiga dykinstrument (Suunto osv.) och kanske en dykarklocka för skojs skull. Tror det är väldigt få som enbart använder sig utav en mekanisk faktiskt, antagligen lika få som fortfarande använder tachyn på racingbanan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är väl samma sak med flygaruren.
Man litar hellre på instrumenten i flygplanet än att pillra med klockan kan jag tänka mig.

Men i dagens läge är en klocka ett smycke. Förr i tiden var det ju ett redskap, som sen om den var finare (Typ Omega/Rolex) eller en billigare är en annan sak. Kan väl säga redskap/smycke.

Men även om jag inte flyger så är min GMT mycket praktisk. Eller ja, jag flyger mycket. Men jag är inte pilot.
Använder den "komplikationen" mycket väl. Sen om jag skulle använda tachyn eller kronografen är en annan sak. Men sist jag hade kronograf så kom den inte till verklig nytta någon gång.
 

meo_swe

Audemars
Absolut har de förlorat en del av sin funktion. Numer finna så mycket bättre digitala mackapärer att använda. Men det finns ju fortfarande många användningsområden för en vridring. Jag tog t.ex. tiden på mina ägg i morse, använder den också väldigt ofta på jobbet när jag behöver komma ihåg vissa tider. Väldigt smutt. :)
Och ska man vara paranoid så kommer ju en mekanisk dykklocka fungera även efter en EMP från ryssen ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det där med "riktiga" dykarklockor har ju en viss romantik över sig. Idag kan man ju köpa en duglig klocka för 1000 kr som klarar allt och lite till som en Submariner. Annat var det på 60-70 talet, då var man tvungen att utrusta dykare med en Rolex eller liknande för att klockan skulle klara påfrestningarna.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag gillar att ha en backup till en dykdator, det är jäkligt svårt att upskatta tid vid uppstig och liknande...
Om detta är mekanisk eller digital är väl inte så viktigt...och en tydlig digital med belysning är väl egentligen mest praktisk...
 

Xaero

Omega
Absolut har de förlorat en del av sin funktion. Numer finna så mycket bättre digitala mackapärer att använda. Men det finns ju fortfarande många användningsområden för en vridring. Jag tog t.ex. tiden på mina ägg i morse, använder den också väldigt ofta på jobbet när jag behöver komma ihåg vissa tider. Väldigt smutt. :)
Och ska man vara paranoid så kommer ju en mekanisk dykklocka fungera även efter en EMP från ryssen ;)

Om det är en "gauss"-klocka ja, annars inte :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Absolut har de förlorat en del av sin funktion. Numer finna så mycket bättre digitala mackapärer att använda. Men det finns ju fortfarande många användningsområden för en vridring. Jag tog t.ex. tiden på mina ägg i morse, använder den också väldigt ofta på jobbet när jag behöver komma ihåg vissa tider. Väldigt smutt. :)
Och ska man vara paranoid så kommer ju en mekanisk dykklocka fungera även efter en EMP från ryssen ;)
Håller med! Använder den för att hinna med bussar, föreläsningar, inlämningar eller bara för att klocka hur lång tid någonting tar.

Hittade någon artikel typ 101 sätt att använda en dykarring eller kronograf, fanns många bra tips! Tex. om du blir utsatt för ett brott eller krockar är det bra att dra igång kronon eller vrida ringen så man vet exakt tidpunkt osv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så jäkla rätt. Mekaniska urverk är inte gjorda för att tåla stryk och saffirglas riskerar att splittras mot stenar. Den enda acceptabla lösningen är de stora klockorna med mycket lys (läs SEIKO tuna, IWCs nya dykare mfl) och då misstänker jag att det ändå krävs ett digitalt komplement för att visa djup.
 

meo_swe

Audemars
Håller med! Använder den för att hinna med bussar, föreläsningar, inlämningar eller bara för att klocka hur lång tid någonting tar.

Hittade någon artikel typ 101 sätt att använda en dykarring eller kronograf, fanns många bra tips! Tex. om du blir utsatt för ett brott eller krockar är det bra att dra igång kronon eller vrida ringen så man vet exakt tidpunkt osv.

Då jag på jobbet kan få saker som "Om 10 minuter uppställning riktning XX för att framrycka till UFA. Senast klockan XXX anfallsberedda från UFA, redo att framrycka till X för att vara understödsberedd", så är det ganska skönt att ha en extrahjälp för att kolla av nästa tid snabbt. Dock är jag ju korkad och kör oftast min Airman på jobbet...

Och sedan är jag en stor anhängare till att man ska kunna använda reservhjälpmedel. Dör min dykdator så ska jag kunna få ett grepp på dyktiden. Sumpar jag kompassen ska jag hjälpligt kunna ta ut kompassriktningen med klockan/stjärnorna.

För att ta en lite småkul historia. Svenska Flygbasjägarna är det förband som i huvudsak ska jobba med CSAR (combat search and rescue), dvs att leta nedskjutna piloter och liknande. FBSJ var i Nevadaöknen på övningen Angel thunder och jobbade tillsammans med PJ (amerikanska FBSJ, typ).
Under ett moment kom Svenskarna över en timme före just pga att de använde karta och kompass i ett förstaläge, medans Amerikanerna behövde vänta på att få en GPS-signal..
 

morrism

Audemars
Såklart, men nu talade vi framförallt om proffsdykare och sportdykare, inte hobbydykare på 2-3 meter djup.

Jag har dykt 35+ utan dykdator, killen som ledde dyket hade bara en seiko...
På samma dyk tog luften slut för mig på 5 meter medans jag väntade på att få gå upp pga. gamla skitslangar som läckte, lite småjobbigt, kunde inte blåsa upp västen vid ytan.
 

DanielR

Friends of KS
2-Faktor
Vanliga sportdykare som dyker ända ner till 40 meters djup behöver inte ha dykdatorer, för det första så är det verkligen korta exponeringar så en dator med olika dekompressions algoritmer, RGB, VPM och Bühlman etc hjälper inte. För det andra så ingår det i sportdykarkurser att dyka utan datorer, efter tabeller. Däremot så behöver de en bottentimer.

Slutligen, när man lär sig dyka teknisk dykning så är det så att vissa organisationer förbjuder att ha dykdatorer utan man skall lära sig att dyka med bottentimer (med inbyggd djupmätare) Just för att man inte ska förlita sig på datorerna, om något går snett.
Personligen använder jag dubbla LED-datorer då jag dyker med rebreather, men har många gånger lockats av att ta med min sub på tekniska dyk, just for the heck of it. Jag kommer definitivt att använda min sub när det blir semesterdykning!

Med det sagt så är det väldigt bekvämt och enkelt att dyka med datorer, men man ska inte förlita sig på dem.
Tyvärr är jag på jobbresa, men när jag kommer hem så ska jag försöka lägga upp ngt wristshot på klock.., förlåt datorerna :)
 

Jonte73

Audemars
Är man proffs så skall det vara dubbla tidtagningsinstrument är min åsikt.
Om datorn havererar hur f...n ska man då veta hur länge man dykt ?
Är livsviktigt då du ev måste göra ett dekompressionsstopp beroende på dyktid och vilket djup du varit på !

Dumheter att hävda att enbart dator behövs, den som påstår detta har inte begripit vad det handlar om enl mig .
Det första man anmodades skaffa på ow kursen var ju en riktig klocka !

Ägnar man sig åt deskdiving jaa då är det en annan sak och det är lika bra att fortsätta med den aktiviteten med den inställningen.
 
Topp