• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens Asiatiska klocka-tråden!

”Nytt” band medger korspost.
IMG_4004.jpeg

59 kom Citizens första vattentäta klocka ut och dom kallade det för ParaWater.
Vid tiden lite högteknologiskt och dom var så stolta att märke och modell, Citizen Deluxe, fick flytta ner på tavlan.
Den här från 1960.

IMG_9092.jpeg

Hehe. Riktigt bra med tavlan.

Som att Skydweller eller annan hittepå skulle stå överst på en rolex-tavla.

Jag gillar.

Snygg.

Gjorde citizen några av de mer vågade tavelmotiven? Eller var sådant snusk förbehållet mindre studios och fristående urmakare?

Tror inte någon av dom japanska tillverkarna gjorde något vågat.
Det enda snusket jag har i samlingen är den här berlocken i elfenben.
En drake eller nåt på utsidan men den går att skruva isär och inuti är det riktigt porrigt.
Tycker det är spännande på sättet att vem tyckte det var en bra idé med en närbild på könsorgan och vem kände att en sån måste man ju ha?
Antar att barnförbjudet inte ska postas på forumet så bild från insidan hoppar vi över.

IMG_9161.jpeg

Fortsätter med tokigheter från Orient.
Heter King Diver men med liten tavla, korta visare med sparsamt med lysmassa och tveksam vattentäthet är det inget jag skulle dyka med.
Men rätt tuff.

IMG_9231.jpeg

Men det roligaste är kronan som sitter försänkt i boetten så man bara kommer åt den från ovansidan.
Hopplös att manipulera, form före funktion!

IMG_9241.jpeg

Fortsätter med tokigheter från Orient.
Heter King Diver men med liten tavla, korta visare med sparsamt med lysmassa och tveksam vattentäthet är det inget jag skulle dyka med.
Men rätt tuff.

IMG_9231.jpeg

Men det roligaste är kronan som sitter försänkt i boetten så man bara kommer åt den från ovansidan.
Hopplös att manipulera, form före funktion!

IMG_9241.jpeg
Vad gör knappen kl 02?

Aha. TFI.

Den där var inte alls lika charmig.

Jag gillar ju nytt och Orient, men det enda de fixat till på den där var visarlängden va?

TFI?

Jag gillar inte nytt, i stort sett allt känns ointressant.
Att jämföra den gamla med den nyare går nästan inte, Mako ettan är ju helt normal förutom den något udda knappen.

Eftersom jag är svensk och tycker att man inte ska ha för roligt tog jag den här modernare klunsen idag.
Man ska späkas, lida lite lagom ibland.

IMG_9251.jpeg

TFI?

Jag gillar inte nytt, i stort sett allt känns ointressant.
Att jämföra den gamla med den nyare går nästan inte, Mako ettan är ju helt normal förutom den något udda knappen.

Eftersom jag är svensk och tycker att man inte ska ha för roligt tog jag den här modernare klunsen idag.
Man ska späkas, lida lite lagom ibland.

IMG_9251.jpeg

TFI = Tack för infon.

Ha, en sådan där Orient-kloss med "gamla" snygga S-loggan har jag haft!
Stor som ett hus ju.

Kommer ihåg när @S.L hade en sådan med gul tavla. Den var jag ohemligt väldigt avundsjuk på länge.

TFI = Tack för infon.

Ha, en sådan där Orient-kloss med "gamla" snygga S-loggan har jag haft!
Stor som ett hus ju.

Kommer ihåg när @S.L hade en sådan med gul tavla. Den var jag ohemligt väldigt avundsjuk på länge.

En gul sån här har jag varit sugen på trots att jag inte gillar stora dykare men man ser dom sällan.
Just den här klockan köpte jag för 15 år sen men exporterade den till Västanfors där inte vart långvarig.
Bodde sen hos S.L och hans familj innan den kom till mig igen några år senare.

En gul sån här har jag varit sugen på trots att jag inte gillar stora dykare men man ser dom sällan.
Just den här klockan köpte jag för 15 år sen men exporterade den till Västanfors där inte vart långvarig.
Bodde sen hos S.L och hans familj innan den kom till mig igen några år senare.

jag hade den eleganta TT-versionen.

mörkorientupload.jpg

Och med den gjorde jag mina första lume-under-vatten-bilder™

DSC_5126vattenlumeliten.jpg

Hehe. Skoj minnen från 2008.

En klocka från 65 som förbryllade en lite.
Hela 150 meters täthet, mycket lysmassa på visare och tavla och med skruvad krona säger dykare.
Men var är vridringen?
Bästa automatiska verket vid tiden, 39j Super Jet, och vitguldpläterad boett känns inte som en sportklocka.
Konstig men likt förbannat en tuff krabat.

IMG_9309.jpeg

IMG_9315.jpeg

Frontmatad boett till på köpet!
Pläterad boett åldras inte så vackert...

IMG_9316.jpeg

Senast ändrad:
En klocka från 65 som förbryllade en lite.
Hela 150 meters täthet, mycket lysmassa på visare och tavla och med skruvad krona säger dykare.
Men var är vridringen?
Bästa automatiska verket vid tiden, 39j Super Jet, och vitguldpläterad boett känns inte som en sportklocka.
Konstig men likt förbannat en tuff krabat.

IMG_9309.jpeg

IMG_9315.jpeg

Frontmatad boett till på köpet!
Pläterad boett åldras inte så vackert...

IMG_9316.jpeg

Rolig klocka.

Synd att den inte är i solitt vitguld och med lyxigt kråko för att maximera känslan av amalgam.

Tillbaka
Topp