• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fundering

Det finns ju trådar för irritationsmoment och glädjeämnen men så vitt jag vet finns det ingen tråd om allmäna funderingar. Vad undrar du över som du inte fått svar på? Lättgooglat går så klart fetbort..
Min första: varför är bara vissa svampar giftiga?. Vilka evolutionära fördelar har giftsvampar framför ogiftiga?

Det finns ju trådar för irritationsmoment och glädjeämnen men så vitt jag vet finns det ingen tråd om allmäna funderingar. Vad undrar du över som du inte fått svar på? Lättgooglat går så klart fetbort..
Min första: varför är bara vissa svampar giftiga?. Vilka evolutionära fördelar har giftsvampar framför ogiftiga?

Man kan ju tycka att jag, som aktiv svampplockare, gått flera kurser och är medlem i Skånes Mykologiska Förening (http://puggehatten.se/) borde kunna svara på det, men det kan jag inte!

Då kan man ju fundera varför jag inte vet det...? :D

Det roliga är ju att det ändras år efter år. Det är så väldigt lite folk som forskar kring svenska svampar så det är väldigt många svampar som man tidigare "kunde" äta (mest känd är väl stenmurklan) som man nu rekommenderar att man inte äter.

Kan rekommendera den senaste "Nya Svamboken" av Pelle Holmlund och Hans Marklund. Pelle Holmlund har tyvärr blivit dement nu så det är nog sista vettiga svampboken som kommer ut på några år. Den finns i lager nu igen! (https://www.bokus.com/bok/9789113066608/nya-svampboken/).

Blev inte mycket vettigt i den här posten. :)

Jag bor nära en mack/restaurang som används av mycket folk som åker till fjällen. Jag förundras över varför så många har på sig sina skidkläder 30 mil till/från fjällen, Äger dom inga vanliga brallor?

När jag sätter mig i bilen från Gbg för att åka upp till stugan i Sälen är det sen gammalt att det ska ske i understället.
Dels för att komma i stämning men också för att det är mer bekvämt med dessa i förhållande till att sitta sex timmar i jeans.

Jag bor nära en mack/restaurang som används av mycket folk som åker till fjällen. Jag förundras över varför så många har på sig sina skidkläder 30 mil till/från fjällen, Äger dom inga vanliga brallor?
Nyttomaximering till 100%. Varför byta om två gånger när man man kan göra det 1 gång? :rolleyes:
Sen slipper man bära på grejerna

Man kan ju tycka att jag, som aktiv svampplockare, gått flera kurser och är medlem i Skånes Mykologiska Förening (http://puggehatten.se/) borde kunna svara på det, men det kan jag inte!

Då kan man ju fundera varför jag inte vet det...? :D

Det roliga är ju att det ändras år efter år. Det är så väldigt lite folk som forskar kring svenska svampar så det är väldigt många svampar som man tidigare "kunde" äta (mest känd är väl stenmurklan) som man nu rekommenderar att man inte äter.

Kan rekommendera den senaste "Nya Svamboken" av Pelle Holmlund och Hans Marklund. Pelle Holmlund har tyvärr blivit dement nu så det är nog sista vettiga svampboken som kommer ut på några år. Den finns i lager nu igen! (https://www.bokus.com/bok/9789113066608/nya-svampboken/).

Blev inte mycket vettigt i den här posten. :)
Hur gammalt är konceptet med att äta svamp?

Jag hörde en radiodokumentär om åren av missväxt i Sverige, det var i slutet av 1800-talet och ganska många människor i norra Sverige dog tull följd av svält och undernäring.

Människor åt bokstavligt talat sina egna kläder...men svamp... nej tack, där drog som jag förstod det ändå många gränsen för hur lågt man kunde sjunka. Helknasigt.

Kan det ha att göra med förökning? Dvs. vissa svampar behöver vara nära varandra (han och hon-svampar)?

Är en giftig svamp giftig för alla, djur inkluderat? Om inte så kanske de giftiga riktar in sig på att vara ätliga för djur som maximerar spridningen av bebis-svampar :)

Kan det ha att göra med förökning? Dvs. vissa svampar behöver vara nära varandra (han och hon-svampar)?

Är en giftig svamp giftig för alla, djur inkluderat? Om inte så kanske de giftiga riktar in sig på att vara ätliga för djur som maximerar spridningen av bebis-svampar :)
Jag vet i varje fall att svampar som är giftiga för människan är giftiga för hundar. Tror du kan ha en poäng vad gäller spridning. Det skulle vara den rimligaste förklaringen.

Hur gammalt är konceptet med att äta svamp?

Jag hörde en radiodokumentär om åren av missväxt i Sverige, det var i slutet av 1800-talet och ganska många människor i norra Sverige dog tull följd av svält och undernäring.

Människor åt bokstavligt talat sina egna kläder...men svamp... nej tack, där drog som jag förstod det ändå många gränsen för hur lågt man kunde sjunka. Helknasigt.

Svamp innehåller knappt nån näring. Kanske visste man det redan då.

Varför älskar jag airport loungen så mycket? Det händer ibland att jag även tar en lite senare flyg än vad jag kan på väg hem från en kundmöte, bara för att... varför?

Jag tror att det har med 'vakuum känslan' att göra. Man är inte på jobbet med kunder, inte hemma med alla äranden, man är bara på limbo. Ensam med sina tankar, tar ett öl, people watching and winding down.

Ja, det var mitt bidrag och självpsykologi session. Är det nån mer som håller med?

Ibland...sena sömnlösa nätter eller bara en stund i solen funderar jag ibland på...
Om vi någonsin kommer att kunna färdas i ljusets hastighet (omöjligt/mycket otroligt, jag vet) hur skall vi då, på premiärturen, veta att resenären inte krockar med något på vägen?
Det är ju inte direkt så att det finns kartor...
Ja...skumt jag vet!:D

Ibland...sena sömnlösa nätter eller bara en stund i solen funderar jag ibland på...
Om vi någonsin kommer att kunna färdas i ljusets hastighet (omöjligt/mycket otroligt, jag vet) hur skall vi då, på premiärturen, veta att resenären inte krockar med något på vägen?
Det är ju inte direkt så att det finns kartor...
Ja...skumt jag vet!:D
Gissar att det skulle bli ett problem lika stort som att ta sig upp i en hastighet nära ljusets. Man kan ju tänka sig genomslagskraften hos ett dammkorn i de hastigheterna..

Om man fick ställa tre frågor där minst en person i världen har/har haft svaret på, vilka frågor skulle man ställa?

Tanken väcktes efter att ha sett dokumentären om Madeleine McCan, flickan som försvann i Portugal. Hur många personer som involverats, pengar som lagts ner, familjer som drabbats. Detta hade blivit uppklarat om denna "någon" klivit fram. Ett liknandes mysterium är ju tex Palmemordet eller mordet på JFK om det fanns fler gärningsmän eller ej...

Vilka frågor hade ni ställt?

Varför är vrist på svenska och wrist på engelska helt olika kroppsdelar?

Stulet från da netz:
Vrist. På fornsvenska rist , på medellågtyska wrist, som även betydde handled. Kommer från germanska ordet wrih-sti- som är besläktat vårt ord för vricka, men som hade betydelsen vrida. Visst är det lite märkligt att vi i svenskan använder ordet förfotled, när tyskan och engelskas moderna ord betyder handled. Men där är det.

Om man fick ställa tre frågor där minst en person i världen har/har haft svaret på, vilka frågor skulle man ställa?

Tanken väcktes efter att ha sett dokumentären om Madeleine McCan, flickan som försvann i Portugal. Hur många personer som involverats, pengar som lagts ner, familjer som drabbats. Detta hade blivit uppklarat om denna "någon" klivit fram. Ett liknandes mysterium är ju tex Palmemordet eller mordet på JFK om det fanns fler gärningsmän eller ej...

Vilka frågor hade ni ställt?
Intressand fundering. Rent spontant skulle väl JFK-/Palmemorden komma rätt högt på listan.

Kommer människosläktet någonsin på ett naturligt sätt kunna omprogrammera sin syn på självbevarelsedriften/behovet att prioritera sig själv och ens närmaste istället för att prioritera människans utveckling och överlevnad som helhet, eller kommer det kräva omprogrammering/stimuli från t.ex. maskiner?

Många tunga frågor här.
Jag låter mer än gärna funderingarna vandra och landar inte sällan kring:

Varför är navelludd nästan alltid vitt trots att tröjan man bär kan vara av annan färg?

Går det i praktiken att tjuvringa till sig själv?

Vilken sport skulle man som amatör snabbast bli genomskådad av proffs?

Många tunga frågor här.
Jag låter mer än gärna funderingarna vandra och landar inte sällan kring:

Varför är navelludd nästan alltid vitt trots att tröjan man bär kan vara av annan färg?

Går det i praktiken att tjuvringa till sig själv?

Vilken sport skulle man som amatör snabbast bli genomskådad av proffs?
Att tjuvringa sig själv går lika bra som att kittla sig själv.

Tillbaka
Topp