Laddar...

Dagens "fynd" köptråden!

Diskussion i 'Vintage' startad av RobRoy, 6 september 2015.

1. ConElPueblo

ConElPueblo Tantal

Hvilken bagboett har den da? Altid spændende med flere typer patent pending-detaljer!

ANALOGUE gillar detta.
  2. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Baklocket som sitter på nu är helt fel och senare. Alltså inte patent pending. Boetten är dock korrekt och tidsenlig.

3. ConElPueblo

ConElPueblo Tantal

Nu bliver jeg forvirret - er donatoren ikke en patent pending, eller er det den nye med crosshairs, der ikke er patent pending? Jeg er nysgerrig fordi jeg endnu ikke har set den type tavla uden patent pending baklock. Jeg er ikke i tvivl om at boetten passer til, det er jo muligt at mixe og matche alt muligt i DS-verdenen, her synes jeg ikke det gør noget - og synes det er alle tiders at du er "up front" omkring dit bytte :)

ANALOGUE gillar detta.
  4. Fadershan

Fadershan Guld

Kan det inte vara så här?: Eftersom det går alldeles utmärkt (rent sizemässigt) att byta boett med tavlor och baklock så kan det ju bara en 012-boett med ett baklock från 112-boett? Det enda som skiljer en pp 012 med en senare 012 är ju baklocket. Så om du då tar baklocket från befintlig boett och bara byter boetten förutsatt att det är en 012 så ör det ju korrekt :)

ANALOGUE gillar detta.
  5. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Donatorn är eg ref 112 men 102 och 112 har identiska boetter bortsett från baklocket. För mig är detta inget problem då jag rent krasst ändå inte har någon aning om huruvida boett och eller baklock kom med tavla och verk, eller har bytts någon eller några gånger i historien. Många DS har som ni vet slaktats och delar har sedan tagits. Jag vet att flera fina DS man ser blivit byggda av två eller fler klockor. Sålänge delarna är korrekta har jag inget problem med det alls. Sålänge man inte köper från första ägaren tror jag man gör bäst i att inte fundera så mycket på det då man som sagt aldrig vet.

Fadershan och ConElPueblo gillar detta.
  6. ConElPueblo

ConElPueblo Tantal

...Er der ikke forskel på de to boetter? Er 012 ikke de "slankere" boett, mens 112 er det kraftigere? Eller husker jeg forkert?

Meget rigtigt, men jeg synes vi har et ansvar som samlere at gøre opmærksom på hvad man foretager sig, når man konstruerer en franken eller kraftigt renoverer et ur. Din renovering giver rigtigt god mening, synes jeg. Det ur bliver fantastisk, og det er klart indsatsen værd.

Fadershan och ANALOGUE gillar detta.
  7. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Hej!
    Det har blivit ett missförstånd och jag har snurrat till det hela. Stämmer att det är skillnad på 012 och 112. Men jag blir förvirrad... Om du jämför min donator med min 112 är boetterna väldigt olika (kolla på undersidan av luggarna). Jag har snackat med säljaren och får byta boett till 012 men innan jag gör det skulle det vara intressant att få koll på hur det verkligen ligger till... Kan ju som sagt vara så att donatorn är en 012 med 112 baklock... :confused:
    IMG_20190225_110825. IMG_20190225_110904.

8. Fadershan

Fadershan Guld

Det är min uppfattning oxå att 012 och 112 boetterna skiljer sig. Det verkar dessutom finnas en variation inom 112-boetterna.

9. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Tack @ConElPueblo och @Fadershan
    Det blev ett missförstånd mellan mig och säljaren där jag först trodde det var en 012 boett med fel baklock, vilket jag tyckte var rimligt då jag stött på DS med fel baklock förr, samt att den såg ut som en 012 i min värld, och klart annorlunda än mina senare boetter (se ena ovan). Sedan blev det snurrigt värre för mig och känner mig fortfarande snurrig ;)
    För att vara på "säkra" sidan har jag snackat med säljaren och byter till en 012 boett, alternativt bara köper länken.
    Det är dock intressant att donatorn, som jag får anta är en 112, är helt olik mina två andra 112. Kan det varit någon övergångsperiod där 112 var mer lika 012...?

Jag vill också förtydliga att jag, även om jag själv inte bryr mig om tavla och boett såldes ihop som ny, såklart vill att alla delar är korrekta och matchar, samt också anser att man bör berätta om man byter delar. Sedan kan jag tycka det blir lite konstigt att man bryr sig om någon man aldrig kan kontrollera....

ConElPueblo och Fadershan gillar detta.
  10. larra64

larra64 Brons

Sökte för en gångs skull klockor och lite annat lokalt här i norr i helgen. Hittade denna som jag hämtade på lunchen i dag. En stålis pie-pan! IMG_6059.JPG

Diverdover, Erik1, Psykel och 16 andra gillar detta.
  11. hejsam

hejsam Silver

Wow, inte illa!
    Grattis :)

larra64 gillar detta.
  12. Simpatico

Simpatico Silver

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Grattis och snyggt fångat.

larra64 gillar detta.
  13. Henryjkre

Henryjkre Plast Premium

Riktigt snygg

larra64 gillar detta.
  14. Norken

Norken Tantal Premium

I en större lot så fanns en Certina DS-2 och Eiger som kan bli fina efter lite kärlek.
    B1C05182-1775-4B0B-AA49-D8F74E5C38BE.

ajvar, Stroboman och Auto Ola gillar detta.
  15. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    D194D721-55D2-43AB-8AB4-0A1E204CC30F.

C9510287-F0CE-46CD-BCB1-B098DFDEC0E9.

Gårdagens klick uthämtade.
    Tissoten är ju charmig i kvadrat!

Stroboman, F32, Pictor och 21 andra gillar detta.
  16. Norken

Norken Tantal Premium

Härlig chrono, var klickade du hem den?

Anders Forsberg gillar detta.
  17. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    På ett litet lokalt auktionshus.
    Ärligt talat mest för Tissoten. Men ja, chronon var inte så dum, den heller! :)

Norken gillar detta.
  18. Norken

Norken Tantal Premium

Härligt, måste bredda mina jaktmarker. Var det fyndpriser också?

19. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    Näe, det hade jag inte direkt sagt.
    Det är väl mer ”fynd” i bemärkelsen att jag velat ha en svart subsekundare i vettig storlek ett tag.

Norken gillar detta.
  20. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Nu kommer jag inte ihåg om båda har samma ref, men jag har två pie pan varav den ena är pp och den andra har patentnumret utskrivet.

ANALOGUE och Fadershan gillar detta.
  21. Fadershan

Fadershan Guld

Yes men det är ändå 012-boett oavsett och tavlan finns ju i minst två variationer som vi vet :)

eriksson850 gillar detta.
  22. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Sant, men min som inte är pp ser ut som den som postades här. :)

Fadershan och ANALOGUE gillar detta.
  23. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Kan du lägga upp bilder vid tillfälle? Gärna på alla. Så vi kan gräva i detta mer. Förstår det fortfarande som att det finns två boetter, och den jag köpte nu liknar ju inte de andra 112 jag har...

eriksson850 gillar detta.
  24. Fadershan

Fadershan Guld

Ok spännande!

Edit: Tänkte säga att det inte förändrar något för Analogues e ju en patent pending och ska då ha en tidig 012-boett. All polering som ändrar fasningar m.m. förvirrar rejält tror jag och jag har tagit det som det och inte kollat så mkt mer noga. Jag börjar ändra uppfattning och tror att 012 och tidiga 112 kan vara i princip samma boett. Senare 112-boetter är definitivt lite fetare och lite annorlunda fasningar dock.

Senast ändrad: 26 februari 2019
  25. virrooo

virrooo Silver

Vet inte om jag vill kalla det fynd, men det är en trasig klocka och vi kan låtsas att den blev billig?
    D0B854A6-D331-4E95-ABF9-A27299267817.

MaBr, Stroboman, Strindberg och 12 andra gillar detta.
  26. ConElPueblo

ConElPueblo Tantal

Interessant. Alle de DS'ere jeg har set med den tavla (med fuldt optrukken crosshair fra midten af tavlan til 6) har været patent pending og de andre har været uden. Har selv ejet en med brudt crosshairs og glat baklock uden patent pending. Jeg troede ellers at det var en god måde at kende forskel på de to varianter :)

27. AM2PM

AM2PM Plast

Härligt sliten :D

virrooo gillar detta.
  28. AM2PM

AM2PM Plast

Så läcker!

larra64 gillar detta.
  29. Diverdover

Diverdover Tantal

Från:
    Åmål
    Återstår att se om den tickar. Men en fyrahundring borde den va värd.
    20190226_192217.

MaBr, Stroboman, F32 och 9 andra gillar detta.
  30. Magnusc

Magnusc Titan

010794E7-BA73-44D3-8BBB-CCD01FA4C49E. A836A77D-9C87-47E1-89CC-B421D9649DE6.
    Min hälsar:)

Stroboman, Mikaell, MOL och 2 andra gillar detta.
Mollstedt