• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Psykel

Patek
Bra köp, grattis! Den saknar väl inte insert egentligen? Ser bara ut som det är väldigt slitet och blekt!
Tack!
Ingen aning, ärligt talat. Men som bonus är den även en fidget spinner, eftersom jag misstänker att det saknas nåt mellan vridring och boett. Snurrar fritt utan motstånd! Lättast kanske är att hitta en komplett vridring, om jag vill återställa den till sin forna glans.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning, ärligt talat. Men som bonus är den även en fidget spinner, eftersom jag misstänker att det saknas nåt mellan vridring och boett. Snurrar fritt utan motstånd! Lättast kanske är att hitta en komplett vridring, om jag vill återställa den till sin forna glans.
Du borde se om det finns plats för ett alumiuminsert innanför bezelkanten, eller om den nuvarande ytan ligger nästan kant i kant? Ser i alla fall ut som insertet sitter kvar, då det har den karaktäristiska naturligt blekta alumiumytan samt ser ut att finnas hål för "lumepluppen".
 

Psykel

Patek
Du borde se om det finns plats för ett alumiuminsert innanför bezelkanten, eller om den nuvarande ytan ligger nästan kant i kant? Ser i alla fall ut som insertet sitter kvar, då det har den karaktäristiska naturligt blekta alumiumytan samt ser ut att finnas hål för "lumepluppen".
Det stämmer säkert. En liten kant, men inte tillräckligt för att ett insert inte skulle sticka upp över det. Dock har inte originalet någon lumeplupp i vridringen, så hålet har jag ingen aning om vad det är för nåt. Möjligtvis en tidigare ägare som kört med en syl för att få nån form av markering, kanske?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tack!
Ingen aning, ärligt talat. Men som bonus är den även en fidget spinner, eftersom jag misstänker att det saknas nåt mellan vridring och boett. Snurrar fritt utan motstånd! Lättast kanske är att hitta en komplett vridring, om jag vill återställa den till sin forna glans.

Tycker att den ser ganska ball ut som den är.
...vilket jag iofs ofta tycker om klockor som traditionellt sett har vridring men nu saknar (eller där själva inlägget).
Jämför Marlon Brandos GMT som snart ska gå på Phillips.
Alla jämförelser stannar vid just vridringens icke-vara. ;)
 

Psykel

Patek
Tycker att den ser ganska ball ut som den är.
...vilket jag iofs ofta tycker om klockor som traditionellt sett har vridring men nu saknar (eller där själva inlägget).
Jämför Marlon Brandos GMT som snart ska gå på Phillips.
Alla jämförelser stannar vid just vridringens icke-vara. ;)
Jo, håller med om att den ser ball ut som den är! Och ärligt talat, hur många använder egentligen vridringen på sina dykarklockor?
Såg Brando-GMT'n på insta tidigare. Asläcker utan vridringen!
Lite relaterat så finns det även en "icke-vridrings-vridring" som mod-del till Seiko SKX. I princip en slät glasring som man ersätter vridringen med. Den modden är ruggigt läcker!
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Nyinkommet mögel i form av en JDM-Seiko 7546-6060 från 1978! Lagom härjad med saknat insert. Helnöjd! Stort tack, @koze!
7CF06C86-D9FB-4CBB-9637-012E88E324BA.jpeg
Bra köp, grattis!
Spanade in den där massa gånger men jag har för klena handleder :)
Kul att den hittade ett bra hem. Jag tycker den är grym som den är, hade inte brytt mig om insert alls. Meen det är ju alltid kul att ha något att jaga ;)
 

Psykel

Patek
Bra köp, grattis!
Spanade in den där massa gånger men jag har för klena handleder :)
Kul att den hittade ett bra hem. Jag tycker den är grym som den är, hade inte brytt mig om insert alls. Meen det är ju alltid kul att ha något att jaga ;)
För klena handleder för en dykare på 39x44mm? Den är ju inte direkt jättestor i jämförelse med många samtida dykare. Ganska tunn också, ca 11mm. Jag har hyfsat klena handleder på 17,5cm och tycker att den sitter utmärkt!
Oavsett så är jag glad att du passade på den! :D
 

oftast

Panerai
2-Faktor
För klena handleder för en dykare på 39x44mm? Den är ju inte direkt jättestor i jämförelse med många samtida dykare. Ganska tunn också, ca 11mm. Jag har hyfsat klena handleder på 17,5cm och tycker att den sitter utmärkt!
Oavsett så är jag glad att du passade på den! :D
Har svårt för det mesta över 37-38 mm, har 17 cm handleder men inte trivts med något större än så länge. Köpt ett par klockor som jag sen fått sälja vidare på grund av det faktiskt... Vet inte om det bara är jag som nojar i onödan eller om jag bara haft klockor med dåliga boettformer :rolleyes:
20 mm band gör ju att det ser lite större ut, spelar också in tror jag..
Men nog om min handledsojor, igen grattis och hoppas du postar mer bilder framöver :)
 

Psykel

Patek
Har svårt för det mesta över 37-38 mm, har 17 cm handleder men inte trivts med något större än så länge. Köpt ett par klockor som jag sen fått sälja vidare på grund av det faktiskt... Vet inte om det bara är jag som nojar i onödan eller om jag bara haft klockor med dåliga boettformer :rolleyes:
20 mm band gör ju att det ser lite större ut, spelar också in tror jag..
Men nog om min handledsojor, igen grattis och hoppas du postar mer bilder framöver :)
Mja, bär nog mest klockor i 30-34mm-klassen, men dykare känner jag gärna kan vara lite större. Kör den på perlon så länge:
9DB580B7-798C-4DBB-9EE5-6B197D99275C.jpeg

F68F00F8-32A3-40B2-B4BF-DBF1AA6386F0.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Sälj inte riktigt ännu... Tror att jag har en sån länk (dock en Titus-märkt) liggande.
Eftersom jag inte har särskilt kralliga armar så har jag säkert råd att bli av med en länkbit eller så. Kikar på det ikväll när jag är hemma från jobbet.

Cool klocka, för övrigt!

/A.
Så här ser min ut. Finurlig konstruntion för att öppna länkbitarna. Lägger bilderna här istället för att skicka pm så de kan tjäna som referens pm någon kikar efter länk till Titus Swissonic i framtiden. Kika gärna om det är samma typ som du har! :)
UxI1H48.jpg

3IEItxc.jpg

5b6fXM4.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Så här ser min ut. Finurlig konstruntion för att öppna länkbitarna. Lägger bilderna här istället för att skicka pm så de kan tjäna som referens pm någon kikar efter länk till Titus Swissonic i framtiden. Kika gärna om det är samma typ som du har! :)
UxI1H48.jpg

3IEItxc.jpg

5b6fXM4.jpg

Yes, samma som min.
Dessvärre kan jag fan inte hitta den... Ska rota lite till, men det lutar väl åt att jag kanske redan skickat iväg den nånstans.
Inte meningen att få igång dina förhoppningar och sen falla till korta. Sorry!
 

Psykel

Patek
Det här blev intressant över förväntan. Har ställt frågorna annat håll och fått ledtrådar av en hjälpsam herre. Verket är i grunden ett AS men jag tror det kan vara modifierat av Silena. Patentnumret på verket är 102795 vilket är ett av de allra tidigaste för stötskyddad balansaxel. Inlämnat 1923 och beviljat 1924 till Theodor Koch, som också ägde varumärket Silena. Obs att det inte är samma Theodor Koch som är känd för Heckler & Koch. :D
https://worldwide.espacenet.com/pub...T=D&ND=3&date=19240317&DB=EPODOC&locale=en_EP
Det här blev ett impulsköp som gav anledning att snöa in på lite nördhistoria. Sånt är skoj tycker jag. Förresten, @Psykel, visst har du också en Silena? Har den samma stötskyddsanordning?
pxOp70O.jpg
Glömde bort detta... Här är verket i min Silena. Ser väl rätt basic ut?
65C3BC22-FF30-4DE3-9452-B9B269A5BF80.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Sorry för icke-vintage men vann precis den här och är väldigt glad över det, vet inte riktigt var annars jag skulle posta den. Eventuellt vintagerelaterat ändå, hoppas armbandet passar på en vintageklocka jag har...
 

Bilagor

  • Screenshot_20190716_215909_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20190716_215909_com.qxl.Client.jpg
    55.2 KB · Visningar: 1
  • Screenshot_20190716_215918_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20190716_215918_com.qxl.Client.jpg
    47.8 KB · Visningar: 1
Topp