• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Psykel

Patek
Är ni säkra på 31mm? Tänker att tjockleken på boetten måste vara mer än 1.5mm på vardera sida? Isf är den för liten men chansade :)
Har förvisso aldrig sett 31mm-klockan med svärdsvisare. Sen är subsekunden oversize, vilket är typiskt för större klockor med små urverk. Urtavlan på min 31mm är 26mm, så 33mm stämmer nog.
 

strider

Panerai
2AE09E12-FE2C-4CCE-8791-89659F68B205.jpeg


495 kr för en vintagedykare med patina är inget annat än ett fynd.
Påminner mig om oris divern
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tack alla!
33mm låter rimligt och ok om än rätt litet :)

Grattis! Tror nog det är 33 mm, och bärs rätt bra IMHO.

Har förvisso aldrig sett 31mm-klockan med svärdsvisare. Sen är subsekunden oversize, vilket är typiskt för större klockor med små urverk. Urtavlan på min 31mm är 26mm, så 33mm stämmer nog.

Precis vad jag skulle skriva, att den antagligen är 33mm

Det stod tavla 28mm :)
Var inte 31 mm utskrivet i annonsen?
Gick helt på detta.

...eller blandar jag ihop med annan klocka?
Vet att jag sett denna och reagerat över tidigare nämnda patina.
 

Psykel

Patek
image.jpeg



Upplever det som första produktion 47 sista 51 i 2 olika utförande har ej hunnit längre men tror detta är sista utförandet
image.jpeg
Om man ska lita på https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/ (vilket man bör, då Certinaexpert @Martin Lovasz har sammanställt), så borde den vara tillverkad innan 1948, då serienumren det året började på 1.300.000. Så förmodligen 1947 då, ifall det var första produktionsår?
Edit: Vad är det för storlek på klockan?
 

Martin Lovasz

Audemars
Ser ut som 1045155 och där hittar man andra klockor med detta urverk så ca 1946. På insidan locket hittar du förmodligen det andra serienumret och dessa automater är ovanliga i att de nästan alltid börjar på 360 i serienumret så lätta att känna igen.
 

Psykel

Patek
Blir ej klok på serienummrena då denna följde med men fattas lite delar

De mäter 34+ utan krona skall försöka lägga lite tid i afton KF 360 verkar ej finnas för mycket info.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Bra storlek! Riktiga fynd! Lär ju inte vara svindyra heller, får jag intrycket av. Jämfört med motsvarande Omega, exempelvis.
 

Kamelen

Cartier
Bra storlek! Riktiga fynd! Lär ju inte vara svindyra heller, får jag intrycket av. Jämfört med motsvarande Omega, exempelvis.

trevlig storlek och ej dyra, svårt att sätta pris då de ingick i ett parti.Antagligen mindre vanliga än motsvarande Omegor.
Det lutar åt att de tillhör första delen av produktionen och antagligen så är kombo sportur och denna cal liten del av produktion.
 

Psykel

Patek
trevlig storlek och ej dyra, svårt att sätta pris då de ingick i ett parti.Antagligen mindre vanliga än motsvarande Omegor.
Det lutar åt att de tillhör första delen av produktionen och antagligen så är kombo sportur och denna cal liten del av produktion.
Stort grattis hur som helst! Misstänker att det kanske är något av en automatversion av Labora?
 

Psykel

Patek
Fancy pants flexlänk signerad JB Champion hemkommen för 99kr på tratten! Nu behövs bara en fancy pants klocka att sätta den på!
Den ska egentligen vara 18-19mm bred med fjädrande ändlänkar, men fjädringen verkar kass. Ska köra den en omgång i ultraljudstvätt för att se om den bara smutsat fast. I värsta fall är den 16mm som den är, så kan köra den på nån med sådana luggar.
Ursäkta potatiskvalitet, det är inte direkt dagsljus i vardagsrummet.
613E894B-865A-4D13-AD3A-B1800F7B5602.jpeg
 
Topp