• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Fin! Är du säker på att rotorn e så tyst för att det faktiskt inte finns någon? :) Jag hade gissat att den var manuell men du har väl givitvis koll haha? :) (Obs i all välmening och nyfikenhet inget annat)
Haha!
Tyst som, -låter bara precis så lagom mycket som en automat av bättre märke ska göra. :D
Har en Mumbai-Citizen att jämföra med, ...tyvärr. :facepalm:
 

Golem

Omega
Hoppsan, det var ett bra pris! Lite för bra... Hoppas att allt går korrekt till och att klockan mår bra när du får hem den!
Avvaktar med ett officiellt "grattis" tills du har den på handleden, för säkerhets skull. ;)

Det är för att tydliggöra min taniga handled på bilden :p Klockan går alldeles utmärkt och verkar att döma av urverket vara autentisk.
SmartSelectImage_2018-01-02-19-11-43.png
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
1000382.jpg

Bjöd hem dessa spännen på Tradera i två lotter med annat för sammanlagt 300kr.

Tissot, Eterna, Omega, Omega, Omega och Certina. Certina spännet är nog det mest eftersökta av dem alla och går ibland för lika mycket som en Certina DS klocka går för.

Är det så?
Var väldigt nära att "spontana" lite på dessa, mest eftersom jag tyckte att spännet såg fräckt ut - har egentligen ingen klocka det passar till just nu.
Men du är väl värd lotten!
 

Martin Lovasz

Audemars
Är det så?
Var väldigt nära att "spontana" lite på dessa, mest eftersom jag tyckte att spännet såg fräckt ut - har egentligen ingen klocka det passar till just nu.
Men du är väl värd lotten!
Tack. :)

Ja det är ju svårt att veta... Skulle gärna köpa det om jag visste att det var någorlunda rätt för ngn av mina Tossots, allra helst World timern, eller en pointer date :)
Får kolla runt och se om man kan hitta lite reklambilder från tiden.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja det är ju svårt att veta... Skulle gärna köpa det om jag visste att det var någorlunda rätt för ngn av mina Tossots, allra helst World timern, eller en pointer date :)
Ser väl ut som de spännen som sitter på Tropic?

Jag Fick ett sådant spänne på ett gammalt tissot läderband på en Tissot jubileum. Om sedan bandet är köpt i efterhand eller matchat av någon samlare vet jag inte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack @Martin Lovasz @Aurum och @eriksson850 ! :)
Det verkar hur som inte vara till min World timer som är från början av 50. Lite fundersam där då den är graverad 54 men känns äldre pga Greenwich ist för London. Tänkte köpa ett Extract from the archives om det inte är allt för dyrt :) Då kan jag kanske också fråga om vad det är för spänne som hör till ;)
Du har hittat reklambilder som visar Ett annat band?
Jubileum är ju samtida som worldtimer?! sedan vet jag inte om tillverkarna riktigt höll med modellspecifika band på den här tiden, tror man mer sålde efter storlek.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Du har hittat reklambilder som visar Ett annat band?
Jubileum är ju samtida som worldtimer?! sedan vet jag inte om tillverkarna riktigt höll med modellspecifika band på den här tiden, tror man mer sålde efter storlek.
Nej det har jag inte gjort. Jag lade ihop det ni sade (sent 50-tal, potentiellt Tropic och potentiellt Jubileum (som jag bara tänkte var en annan modell)) men det kanske var förhastat... Ska försöka hitta mer info om huruvida det kan vara relativt korrekt. Om så är fallet får jag hoppas @Martin Lovasz vill sälja ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej det har jag inte gjort. Jag lade ihop det ni sade (sent 50-tal, potentiellt Tropic och Jubileum) men det kanske var förhastat... Ska försöka hitta mer info om huruvida det kan vara relativt korrekt. Om så är fallet får jag hoppas @Martin Lovasz vill sälja ;)
Jubileum såldes från tidigt 50-tal, skulle säga att spännet är liknande de som Sitter på tropicbanden men inte av samma sort. Något mindre och jag undrar om det inte var fastmonterat på bandet (dvs inte bandsprint).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jubileum såldes från tidigt 50-tal, skulle säga att spännet är liknande de som Sitter på tropicbanden men inte av samma sort. Något mindre och jag undrar om det inte var fastmonterat på bandet (dvs inte bandsprint).
Hur menar du nu? De jag haft på Tropic har inte haft fasta bandstift och ser ut som spännet ovan. Tror dock inte det var specialbeställt av Tropic då jag sett dem på fler sorters band.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur menar du nu? De jag haft på Tropic har inte haft fasta bandstift och ser ut som spännet ovan. Tror dock inte det var specialbeställt av Tropic då jag sett dem på fler sorters band.
Nej de som sitter på tropic har såklart inte fasta bandstift. Dock har jag ett tissotspänne som ser ut som tropicspännena (och det som det talades om tidigare i tråden), som är något mindre och som har fast bandstift.

Edit: ska leta på och posta en bild när jag kommer hem ikväll.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur menar du nu? De jag haft på Tropic har inte haft fasta bandstift och ser ut som spännet ovan. Tror dock inte det var specialbeställt av Tropic då jag sett dem på fler sorters band.
Tack @Martin Lovasz @Aurum och @eriksson850 ! :)
Det verkar hur som inte vara till min World timer som är från början av 50. Lite fundersam där då den är graverad 54 men känns äldre pga Greenwich ist för London. Tänkte köpa ett Extract from the archives om det inte är allt för dyrt :) Då kan jag kanske också fråga om vad det är för spänne som hör till ;)
Jag skulle gissa på att det spännet är för 70-tals "dykarTissoter" typ "Roger Moore"/pr 516 eller vad de nu heter. Med tanke på att loggan är den lite nyare.

Jag viker mig, det var inte fast bandstift (var kan jag ha fått det ifrån?). Dock lite mindre än vad som passar tropic.
Från vänster
12mm Tropic våfflad.
14-15mm Tissot
16mm Certina
16mm Tropic sport

IMG_20180103_184708.jpg

IMG_20180103_185918.jpg

(Svårt att få med alla baksidor i samma vinkel när banden sitter på klockor)
 

DrKlocka

Audemars
Fick hem denna märkliga klocka idag. Köptes för en spottstyver med spräckt glas, avsaknad av krona och allmänt superskitig. Nytt glas, rengjord boett och ny(fel färg) krona. Hade tur att en minimal gäng på kronans axel fanns kvar, ska beställa hem en krona i rätt färg bara.
Kul klocka i övrigt. Rejäl boett i helstål på 36mm och 20mm mellan bandhornen. Unitasverk. Länken ingick inte.

20180105_144821.jpg
20180105_144832.jpg

20180105_145436.jpg
 
Senast ändrad:
Topp