• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens köptråden!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Denna 36mm med vacker 22AS och superfin lume/tavla och boett som ser ut som oputsad kom under jul...fixa glas och serva sen kan det bli en ny favorit
FB190F63-C262-4B3D-AADF-58A389E1FA78.jpeg
Otroligt fin! :)
 

DrKlocka

Audemars
Tjenare! Igår fick jag en vintage Atlantic Världsmästarur från min morfar och jag undrade vad är det för märket egentligen? Jag har letat lite och har hittat att det schweiziskt fast modellen står på svenska. Skulle någon kunna hjälpa mig lite?
Tack!
P-iOW6hWerBul2_KvTh76XX6C6ExgF5zs1b4wgUTQg3rryUpDmteemoiY5iQE7PEMbkH4wKrywWQHRJgLfqKo_TBJtlN_CBlk2UlcuSeROC6iTdHDC4lc4VAAXasHv5Oko5qjWlrZ6_EWV0f2y82hMapOddBJYKXExbcABoAyj0NPjGIPYQYts6xIdoY5LE1Cwi__SaqewMtTu45o5mKdAGSzRbk2SGX_37KhZ9KWdj4OnSR-g7CLMtMY_MjsS8qhBjIsZ5R4r5e6KCB_XYDbx4gTnXqkdGpKpULvjjz1FrVjZjaG0uLERRZAmW6jhSsBDcxGYeJnnLf5KoytKVVGsFenfWfzPybeKJqGDdYUMhQL1mTBaubEyhQm2H_dZ5GI0lOAepeCYVLjfU0LkP1iwkmvjwSwgC6iJBFcWGQzuVU2WrjG9dkqgtXQ3pRDJaCdy6Va1Z9ZHuOcAS-Dd_R3sB3qMAL2ewpf-ROm2za6G3-YN2s4WTEwlaHdcxwpw2gAlPVnlqoUX09jEmx5bYHFaLG-YUv_IgBCN9CRjtPns981nB8d8fM2HOW6qOBQIjmReiaTm0GOeybyx59nq_kIzuR0srPbdNJ2LHEznI=w562-h998-no
Vanligt ur här i Sverige som ofta såldes förr genom postorder. Schweiziskt urverk stämmer bra. Din ser ut att vara i fint skick dessutom! :)
 

BoEtt

Rolex

MartinL

Omega
Det var inte många som var intresserade av denna väl patinerade Citizen dykare på Tradera. Vilket inte är så konstigt då den ser ut som den varit i krig.
CitizenQuartzWaterResist100.jpg


Men den kan ju faktiskt varit i krig på riktigt. :)
6100-G03421k.jpg
Grattis! Låg och bevakade den och tänkte klippa den om den gick lågt då jag precis som du såg att den var m-märk. Sen struntade jag i det och sen ångrade jag mig när jag såg vad den gick för. Men kul att den gick till en ks-räv!
 

Psykel

Patek
Samlarmarknad idag, Ebel och Lemania dock mögliga tavlor men går bra båda två. En liten väckarklocka i koppar med emaljerad tavla och fungerar utmärkt, även en Dunhill tändare fick åka med hem fast man inte är rökare!
IMG_2585.JPG
IMG_2586.JPG
Magiska visare på Lemanian, även om dom säkert är ommålade.
Kul med tjusiga tändare! Är inte heller rökare, men har span på en auktion för en vintag Cartier-tändare som jag hoppas hugga. Är rätt såld på Cartier just nu och har nyligen funnit tjusningen med att tända ljus om kvällarna, så den kan säkert komma till användning!
 

Valdemar25

Cartier
Magiska visare på Lemanian, även om dom säkert är ommålade.
Kul med tjusiga tändare! Är inte heller rökare, men har span på en auktion för en vintag Cartier-tändare som jag hoppas hugga. Är rätt såld på Cartier just nu och har nyligen funnit tjusningen med att tända ljus om kvällarna, så den kan säkert komma till användning!
Håller med angående Cartier, får hem en Tank Solo Large i kommande vecka!
 

MartinL

Omega
Det tackar jag för, jag var dock beredd att gå betydligt högre.
Jag försökte googla på modellen men förgäves, det jag hittade var en hänvisning till en tråd här på ks och då var m-nummret en klocka från 60- talet (enligt den tråden). Återanvänds m-nummer? Vet du något annat typ vilka förband som hade klockan exempelvis?
 

Rolfen

Rolex
Jag försökte googla på modellen men förgäves, det jag hittade var en hänvisning till en tråd här på ks och då var m-nummret en klocka från 60- talet (enligt den tråden). Återanvänds m-nummer? Vet du något annat typ vilka förband som hade klockan exempelvis?
Jag gjorde samma sökning som du, M-nummer har en logik men den är inte helt lätt att fatta. Hittade detta dokument som förklarar på byråkratiskt militärt sätt https://www.google.se/url?sa=t&rct=...D%200220.doc&usg=AOvVaw2f0n50qxDGYgCIMCbOTVI_
Militärklockor är inte alls min grej egentligen och har ingen koll på dom, när jag får hem den skall jag posta i militär-klocks-tråden och se om någon kunnig har lite info.
 

rogart-63

Patek
Jag gjorde samma sökning som du, M-nummer har en logik men den är inte helt lätt att fatta. Hittade detta dokument som förklarar på byråkratiskt militärt sätt https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjYuuXJ68bYAhXLKCwKHQ6UCy4QFggoMAA&url=https://www.fmv.se/Global/Dokument/Verksamhet/Teknisk%20Information/Grund%20och%20F%C3%B6rvaltningsdata%20-%20GoF/15%20-%20FSD%200220.doc&usg=AOvVaw2f0n50qxDGYgCIMCbOTVI_
Militärklockor är inte alls min grej egentligen och har ingen koll på dom, när jag får hem den skall jag posta i militär-klocks-tråden och se om någon kunnig har lite info.
Hittar inget . Men den har ju samma nummer i början som en 7123 viggen jag har här. Börjar oxå med M 3440.
 

Salesmayne

Panerai
Seiko hade ju en rätt kul lösning på en del klockor sent 60-tal, där man trycker in kronan för att snabbskifta datumet.

Det hade jag gillat. Man undrar dock om anledningen att användandet inte blev mer utbrett beror på tekniska eller kostnadsmässiga problem...eller rent av estetiska även om det låter som att designen inte påverkats!
 

Psykel

Patek
Det hade jag gillat. Man undrar dock om anledningen att användandet inte blev mer utbrett beror på tekniska eller kostnadsmässiga problem...eller rent av estetiska även om det låter som att designen inte påverkats!
Mja, jag tänker mig att det är en överhängande risk att man byter datum av misstag på det viset. Säkrare med dagens standardquickset.
 
Topp