• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Affe, Lördag V22.

Affe

Una vida loca
2-Faktor
" Idag skall jag presentera din tickande lilla BOMBEN! "

Och är nog den mest udda fåglarna i ROLEX familjen enligt mig själv, och förmodligen den Rolex jag använder minst.


RolexOysterquartzad2.jpg



ROLEX var till en början tveksamma till att komma in på kvarts ur marknaden, men när dom släppte Rolex Quartz Datum 5100, 5 juli 1970 satt det ett urverk kallat Beta 21 i klockorna, samma urverk som satt i Omega och Enicar klockor m. fl. Denna Rolex Qurtz Datum visar sig vara en stor framgång och succé, klockan var så populär att dom 1000 planerade exemplaren såldes slut omedelbart, och då skall ni veta att produktionen inte ens kommit igång. Konsumenterna älskade den moderna känslan av en enhetlig klocka, dess kantformade boett med safirglas. Tyvärr upphör populariteten och den glöms bort ganska snart, och i och med det upphör Rolex Quartz Datum 1972, då har den sålts sedan 5 juli 1970. Idag så är en komplett Rolex Oyster Datum 5100 med box och papper ett hett villebråd bland samlarna. Av de 1000 Rolex Quartz Datum som givs ut, är cirka 250 exemplar i vit guld, resten är i 18k gult guld .



I slutet av 1970-talet, då den schweiziska klockindustrin var mitt i krisen, invaderade japanska urmakare världsmarknaden med kvarts klockor. Följaktligen beslutade Rolex som varumärket att lägga fram en ny linje av klockor för att bekämpa denna händelse; således var Oysterquartz fött, även om den inte utformades för att vända företagets tradition och tillverkning av mekaniska klockor. Men Rolex bolaget började förstå att denna typ av produkter på något sätt kunde etablera sig på marknaden, och det visade sig vara fallet under de följande åren.

År 1977, fem år efter sitt upphörande av Rolex Quartz Datum, och efter en hel del utveckling och flertalet tester, introducerade Rolex sina första helt egna in-house kvartsverk med caliber 5035 och caliber 5055.

Utformningen, och dess design av klockan är långt ifrån den klassiska Rolexens linjer, eftersom den har en enhetlig boett, med integrerad länk, borstad yta och safir glas. När lanseringen utfördes var dessa två urverk något av det bästa som producerats inom quartzverks teknologin, med en enastående finish, tid hållning och byggkvalité. Det enda konkurrents kraftiga qurtzverk att tala om då, gällande tidhållning var Omegas 2,4MHz 1516-verk.

Ca; 18 månader efter lanseringen ersattes formen på quartzkristallen i oscillatorn, mot en stämgaffel formad variant. Internt kallades de tidiga urverken med qurtzkristall för Mark I medan de med stämgaffel formad kristall kallas för Mark II. Mark I kronometercertifierades inte, vilket gör att tidiga Oysterquartz saknar texten ”Superlative Chronometer Officially Certified” på tavlan. Mark II blev dock certifierade hos COSC och fick den välkända texten på urtavlan.
Men med tanka på "byggkvalitet" och finishen på cal. 5035/5055 som regerar fortfarande enligt många, så skall det mycket till om det kommer att ändras inom överskådlig framtid.

Beträffande de material som användes för att tillverka den här klockan, bestod skalan av tre versioner: guld , stål med vitt guld bezel och stål och gult guld. I början var Datejust Oysterquartz något ljummen i Europa ; Men den var mycket eftertraktade på de asiatiska och amerikanska marknaderna. Ett förnyat intresse för klockan utlöstes när Rolex beslutat att ta Oyster ur sin katalog och därmed ur produktion. Eran av quartz klockor avslutades 2001 då stålversionen gick i graven, två år senare 2003 gick även stål/guld versionen samma öde, då hade dom varit med i inte mindre än tre decennier.

Hur ovanligt är det med Oysterqurtz? Man har uppskattat någonstans vid 25.000 Oyster klockor gjordes, vilket gör den till en av de mer sällsynta regelbundet producerade klockor Rolex någonsin har tillverkat. För att sätta 25.000 i perspektiv, kom ihåg att Rolex gjorde nästan en miljon klockor under 2004 och att Oysterqurtz var i produktion under nästan 25 år. Så att äga ett exemplar känns inte helt fel.



http://s1254.photobucket.com/user/lussebullen/media/cal5035_zps5b20926f.jpg.html]
cal5035_zps5b20926f.jpg


5035 Specifikationer:
32768 Hz VCTCXO Quartz Modul
Integrerad krets: CMOS
Temperaturkompensation: Ja
Betyg trimmer: Ja
Strömkälla: UCAR 357 Silver batteri, 1.55V
Bredd: 29.75mm
Höjd:6,5 mm
11 juveler
Antimagnetic: Ja, till 1000 Oersted
Hacking: Ja
Quick set datum: Ja





Datejust fanns i rostfritt stål, Refnr; 17000, rostfritt stål och vitguld Refnr; 17014, och i rostfritt stål och gult guld Refnr; 17013.

Day-Daten kom med gult guld Refnr; 19018 och i vitguld Refnr 19019. Förutom dom traditionella OQ DD så finns det ett helt gäng med refenr; 19028, 19038, 19048, 19049, 19058, 19068, 19078, 19148.




Nu kan man fråga sig varför jag valde att köpa mig en Oysterqurtz?! Men det kan jag svara på ganska så enkelt, det var bara pga den fantastiska designen. Formen och kvalitets känslan man får när den sitter på armen är svår att beskriva i ord, Jag säger att den måste upplevas, eftersom jag är en man med principer så var det aldrig tal om att jag skulle köpa på mig någon Rolex OYSTERQUARTZ, varken stål, stål/vitguld eller ståk/gulguld då den var just en quvartzklocka.

Men jag skall inte gå händelserna i förväg, jag hade bara sett klockan på bild, både på datorn och i katalogerna. Visst den var OK, men den hade ett kvartsverk i sig, och i min värld då fanns nog inget som var så osexigt som en klocka utan automatiskt urverk. Men i alla fall, så hade jag inga tankar på ett köp! Men en dag så skulle jag ut och spela golf hade (12,2hcp när jag la av), med 2 av mina vänner plus en bekant till en av polarna. I och med att ena polaren är sen som vanligt, så kommer han rusande med sin bekant när vi står på Tee för att slå ut. Vi hälsar på varandra, och just då tänker jag inte på vad han har för klocka på armen min väns "bekant", för människorna bakom står och trampar. Men inför hål tre, så är det min polares bekant som slår ut först, och det är då jag inser vad han har på armen, ja just det, det är en Oysterqurtz Datejust. I och med att man lärt sig att man kan förstöra klockan som har automatiskt urverk om man spelar golf och är dålig som jag är, så körde jag själv med min tag eller en casio digitalare. I vilket fall som helst så frågar jag om jag får kolla på klockan, talar själv om att jag är klocknörd, polaren nickar instämmande, och säger han är precis som du Pelle, han är nörd på Rolex. Pelle som är schysst visar det sig, låter mig ha sin 17014 på sig dom sista sex hållen 4,5,6,7,8,9. Vi stannar för käk och några ÖL innan vi skall gå dom sista nio hålen, under käket så blev det mycket prat om klockor och berättar han att han var lika dan innan han skaffade sig sin kvartsare. Att han själv inte heller tordes använda sina Rolex automatare när han spelade. Och att han blivit ombedd att köpa sig en OysterQuartzare av en säljare av märket om han nu ville ha på sig Rolex när det spelades golf.

Men efter den dagen var jag såld på designen, kvalitetkänslan och den integrerade länken, den var så ögonfallande vacker så ett köp var ett måste, den är den ultimata beatern då den tål det mesta,allt från och spela golf, till att hamra och snickra. Sagt och gjort, när jag fick tillfället att köpa på mig en från kaplans med box och cert slog jag till, tyckte framför allt att tavlan var snygg iom att den var vit med svarta romerska siffror, dessutom hade den svarta visare som gör den än mer trevlig. Denna varianten är inte så jätte vanlig och det gör den lite uddare och roligare och ha i samlingen. Nu har jag kärat ned mig i designen och formen på boetten, och håller ett getöga på Oysterqurtz motsvarighet, refnr; 1530 som är i stål och refnr; 1630 som är guld/stål. Dessa ur är inte jätte vanliga på marknaden och är oftast utan några tillbehör, men jag skall försöka få tag på en 1530 så småningom.

Jaja, det finns massor av positiva saker att säga om denna Oysterquartz Datejust som jag redan skrivit, som sagt var, så har den har allt du kan begära och lite till. Men om man skall hitta något negativt om klockan så är det den enda klockan jag inte kan ha sittande på handleden medan jag sover, då tickandet på minner om dom gamla väckarklockorna, dong, dong, dong! Och där av att jag kallar den för den TICKANDE lilla BOMBEN!

Jag kan bara säga det, att ni som inte har testa en Rolex Quartzare gör det, den är något speciellt, för den kommer med tiden bli eftertraktad tror jag gissningsvis, och då kommer du få lasta upp flis för att få dig ett exemplar.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9536_zpsfbac54b8.jpg


9539_zps8f994418.jpg


9541_zps338abb15.jpg


9544_zpsaff6cb69.jpg


9545_zps8238dd37.jpg


9550_zps629740db.jpg


376a15f6-09a7-449c-b0e9-7f13e3e09403_zpsc397bbe1.jpg


2d4ebed8-8082-4227-910d-0688f541cc1b_zps7c613cfb.jpg


9497_zps1ca23ab1.jpg


9535_zps5350f3e2.jpg


9527_zps9e0c3693.jpg


9507_zpsd0ac5b42.jpg


9508_zps8d3a1d48.jpg


9512_zpse9638952.jpg


9515_zps680cfe52.jpg


9503_zps983f6a5b.jpg


9499_zps9801f180.jpg


Det var lördagen klocka det, nu är det bara morgondagen kvar så jag hoppas ni orkar följa med på sista dagens klocka tråd imorgon också.

Men tills dess så får ni ha en trevlig kväll och se till att grilla järnet ikväll i den fina kvälls vädret vänner!





Källor; interwatches.com, oysterquartz.net och eazy rider.
 
Senast ändrad:

Snårtas

Rolex
Mycket trevligt och kul klocka. Man blir ju sugen att prova en sån nån gång. Tack för att du delar med dig!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade hoppats att du skulle köra OQn som en av veckans klockor, tack! :) Jag äger själv en 17014 som är lite sliten men den kommer att lämnas in på spa i sommar. Har t.o.m. funderat på att skaffa en till. En 17000 eller kanske en 190xx.

Tickandet stör inte mig, tycker det är charmigt.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Otroligt välskrivet och intressant! Stort tack för tiden du tar dig att skriva dessa grymma trådar :)
 

Randel

Cartier
Riktigt trevligt skrivet, och en underhållande historia! Katten verkar dock inte speciellt imponerad av den där OQ :D ;)
 

Simpatico

Rolex
Tackar för läsningen och det ökade köpsuget efter klockor.
Som hela denna veckan mycket bra skrivit och är väldigt nyfiken på din avslutning.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Det avgör saken, jag har gått och suktat efter OQ en bra stund nu, härmed börjar jakten på allvar:)
Tack för ett grymt bra inlägg Affe!
Fin OQ du har, de romerska siffrorna sitter "like a glööve" på den vita tavlan;)
 
Topp