• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens Klocka av Affe, Tisdag V22.

Affe

Una vida loca
2-Faktor
IWC, International Watch Company, är väl mest känd för sina flygar ur (Fliegeruhr) .

DSC_8843_zps3e0fc363.jpg


IW3253.

IW3706.

IW 5002

IW3717



Men har gjort åtskilliga klassiker genom tiderna. För vem kan ha missat deras ur, IWC Grande Complication, Da Vinchi med evighetskalender, Portuguese Chronograph, Deras Novecento Perpetual automatic Rectangular och sist men inte minst Ingenieur.

IWC Grande Complication.

Finns med Platinum.
IWC-IW377017.jpg


Och i 18ct gult guld.
IWC_Grande_Complication_IW377021_1.jpg


Da Vinchi med evighetskalender, som görs i materialen 18ct roséguld och i stål.
21566024_1_l.jpg

Novecento Perpetual automatic Rectangular.
14757-6.jpg


och Portuguese Chronograph.

759591d1341885876-iwc-portuguese-iwc-portuguese-chronograph.jpg



För mer än 140 år sedan började företaget en historia som fortfarande pågår än idag. Vid sin ålder av 27 bast, hade den amerikanske ingenjören och urmakare Florentine Ariosto Jones varit biträdande chef och chef för E. Howard Watch och Clock Co i Boston, då ett ledande amerikansk urmakari. I en tid då de flesta människor försöker finna lyckna i väst, gick Jones i motsatt riktning.

Hans resa tog honom över Atlanten till Schweiz, där lönerna var fortfarande förhållandevis låga. Hans plan var att kombinera den enastående hantverk av de schweiziska med modern ingenjörsteknik från utlandet och hans egen pionjäranda för att tillverka högkvalitativa klockor för den amerikanska marknaden. Men de yrkesarbetare i Genève-området och de avlägsna dalarna i västra Schweiz bemötte hans planer med skepsis. Sedan 1700-talet, hade dom arbetat från sina hem eller i små verkstäder. Jones, å andra sidan, drömde om att bygga en modern fabrik med centraliserad produktion.

Det var då som Jones råkade träffa på en industriman från Schaffhausen vid namn Heinrich Moser. Vid denna tidpunkt, så hade Schaffhausen redan en långvarig klocktillverknings tradition. Den första klocka som någonsin nämns i journalerna, gjordes redan på 1409-talet vid Rheinau kloster, tio kilometer längre ner i Rhen. Det hade tagits fram för kyrkan St Johannes i Schaffhausen.

Det finns också offentliga register över urmakare "skrået" i staden redan 1583, och det var också hem till den berömda Habrecht familj av urmakare, som byggde en av historiens mest framstående astronomiska klockor för katedralen i Strasbourg. Ändå var det Jones plan att tillverka relativt stort antal högkvalitativa klockor i egen regi för att exakt samma toleranser som möjliggjort dessa klockor som gjorts i Schaffhausen för att bli känd över hela världen.

800px-International_Watch_Company_Manufacture.jpg

IWC fabriken i Schaffhausen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------











-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Försäljnings historia
Företaget började föra detaljerade register för varje klocka som lämnade fabriken 1885. Sedan dess så tas uppgifter om kaliber och material som används upp i bokföringen.
Vid senare modeller, inkluderas även referensnummer, leveransdatum och namnet på den auktoriserade återförsäljaren. Mot en liten avgift, kan ägaren få exakt information om sin klocka, så länge klockan är minst tio år gammal.

Företaget hävdar att dess serviceavdelning har reservdelar, och är i stånd att reparera och underhålla klockor från varje epok sedan IWC stiftelse 1868.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som sagt var, bara ortens namn "Schaffhausen" ,där allt började en gång i tiden fick i alla fall mig att gå igång och vilja köpa en IWC klocka. För enda sedan man började intressera sig om klockor, så har man lärt sig att IWC står för hög kvalité på sina ur. För den oinvigde klockentusiaster så är nog IWC lägre rankat en ROLEX, fast det gäller nog dom flesta andra klockmärken också. Bland klockintresserade och samlare så håller märket hög status trots att det ibland diskuteras beträffande deras urverk. Här går säkert vissa åsikter isär, vissa hävdar att det är fel att kalla sina urverk för inhouse, då det är ETA-verk i grund och botten. ETA-verken köps in inplastade från ETA, vi byter ut en liten skruv här och en liten sten där, vips så har vi fått ett inhouseverk istället. Oavsett vilket, så vet dom flesta att ETA gör riktigt bra urverk, riktiga B23 motorer, dessutom är dom väl beprövade och lättare att få reparerade, så det så.

Det var inte lätt att välja klocka när det väl var dags att köpa sig sitt första IWC ur. Dom har ju hur mycket godis som helst, och är väl så dyra som Rolex. Så här gällde det att köpa något som var lite kul och helst lite udda. En riktig beater var det väl inte tal om, men jag ville ändå ha något som såg rejält ut. Ett tag var jag inne på ett dykarur, men nej det vill jag inte ha, lite senare är jag inne på någon enkelt och klassiskt en (en IWC Porofino IW353304, men nej inte det heller. Det jag fastnade för var deras fantastiskt fina Fliegeruhr, det var ett sånt ur som jag skulle köpa.

Fanns flertalet att välja på, visst var deras chronografer riktigt coola IW3713 och IW3706, men jag hade redan en Breitlig Chronomat så det gick bort. Sedan tittade jag på något mer klassiskt, då med renare boett och läderarmband på SPITFIRE Mark XV IW3253, men den kändes alldeles för tråkig. Visst hade jag tittat på Portuguesen, men den gick helt bort då den bara var vatten tålig till 30m, nu har jag gått och blivit badkruka så nu är Portuguesen ett alternativ i framtida klockinköp. Framför allt deras Boris Becker Edition IW371430, som har grön tavla och grönt armband, den är för jäkla snygg.

Portugues Boris Becker.

bb_zps59d56c73.jpg

Portuguese_Boris_Becker.jpg


Efter att jag tänkt till lite vad jag behövde utöka samlingen med så var det så klart en GMT klocka som skulle inhandlas, då jag för tillfället är ute och reser mycket och det kan vara bra att ha två tider på klockan. Eftersom dom inte har så många att välja på så var valet enkelt, jag skulle köpa på mig en SPITFIRE UTC IW3251. Men dom nya var så tråkiga med sina upphöjda index (arabic) så valet blev att kolla av begagnat marknaden efter föregångaren IW3251-001 med målade siffror istället som jag tyckte var trevligare, allt var snyggare på den enligt mig själv.

afassfasfas_zpsb3b10da4.jpg


Satt länge och letade runt, tyvärr var dom inte alls för vanliga ute på begagnad marknaden här hemma i Sverige när det begav sig. Så jag satt på Chrono24 och kollade läget flera gånger om dagen, men så en dag, strax före JUL 2006 får jag en förfrågan från en kille på dåtidens största klockforum via ett mejl, att hans polare behöver pengar för att köpa på sig en ny klocka. Han ber mig återkomma snarast möjligt om jag är intresserad, då han låg bra högre i pris mot likvärdig klockor på chrono24. Så jag skickade ett mejl, med ett motbud där jag skrev att jag tar klockan om han matchar priserna på Chrono24.

Samma dag så får jag svar att hans polare accepterar budet, lyckan hade inga gränser när jag läste mejlet att jag precis köpt på mig min första IWC klocka, redan då var box, cert och tillbehör viktigt när jag handlade klockor. Denna klocka hade det man kan önska sig, ett litet problem dock kvar stod. Jag skulle iväg och jobba i USA och skulle åka någon dag före Ny År, skulle jag hinna få klockan innan dess. Hmm...jag överförde pengarna i princip samtidigt som jag läste mejlet med kontouppgifterna, här var det snabba ryck som gällde. Samma dag som han har pengarna på kontot så skickar han klockan.

Jag ber han skicka klockan till mina dåvarande svärföräldrar för det är där jag skall fira Julen tillsammans med dåvarande tjickset, innan jag åker iväg och jobbar i Sarasota (Florida).
Lyckan var total, när budbilen dyker upp med en leverans under mellandagarna med klockan min. Jag hinner få klockan med en dag tillgodo, när jag åker iväg till Arlanda så sitter klockan som gjuten på armen, tiderna är redan inställda på svensk och Florida (Sarasota) tid -6 timmar.

Jag har haft klockan sedan 2006, den har genomgått en service 2010 då det blev invändigt och polering då jag använde den flitigt under några år. Det här är en klocka som jag älskar för sin design, för vem säger nej till att ha en Jususfisk på kronan (är icke troende), men det är ju helt galet briljant, sen är den så snygg med sin bananformade/kurviga GMT tid, sina svärdvisare och lätt kupade glas, dom målade siffrorna, men även den lilla texten TZC Automatic gör det där lilla extra så det pirrar till i kroppen på en.

DSC_8808_zps8f6e80f9.jpg


Likheterna är slående iaf.

9447_c38938_rszd_2.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta.

Märke: International Watch Company (IWC)
Refenr: 3251-001
Urverk: Automatiskt
Caliber: ETA-2892-A2
Bottenmaterial: Stål
Strl: 39mm
Tjocklek: 12,5mm
Vikt: 88g
Glas: safirglas
Armand: länk eller läderrem, är bara humöret som avgör.
Bandstift: 20mm
Vattentäthet: 60m


DSC_8810_zps934476f1.jpg

Hur den visar GMT tiden är magisk.
DSC_8803_zpsb46726ca.jpg

Så snygg med sina arabiska siffror till index.
DSC_8839_zps458aaac2.jpg

Boetten känns fetare än vad den är.
DSC_8822_zps2d4dc61a.jpg


DSC_8846_zps622085d2.jpg

Skulle behöva sig ett riktigt flygplan istället.
DSC_8830_zps80c97c9a.jpg




DSC_8834_zpsf47b7dc7.jpg

Gillar verkligen svärdvisarna.
DSC_8826_zpse5423628.jpg


Jappididoo! det var tisdags klockan det, nu går vi mot lilllördag och halvtid av dagens klocka, imorgon skall vi lukta på en klassiker.

Väl mött då mina vänner!

" Jag hoppas du kryar på dig Ariste, ser verkligen framemot att du kommer att skriva dagens klocka när du mår bättre. "
 

Bilagor

  • IMG_5852.jpeg
    IMG_5852.jpeg
    68.1 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

andheg

Rolex
2-Faktor
Fantastisk bra sammanställt, fantastiska bilder, texter och historier...keep it up man!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jösses vilken mastodontpost!! Bra jobbat! Härlig läsning och en jättefin klocka. Hade en 3717 som tyvärr fick vandra vidare, men saknaden är stor.

Tack för läsningen. :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bra jobbat, intressant märke och fin klocka du har. En vintage Ingenieur är lite av en graal så mer jesus-fiskar åt folket!
Tack för att du delar med dig och tack för omtanken!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra jobbat, intressant märke och fin klocka du har. En vintage Ingenieur är lite av en graal så mer jesus-fiskar åt folket!
Tack för att du delar med dig och tack för omtanken!


Tack själv.

Kul men skrämmande! Haha...håller med dig, fler jusus-fiskar åt folket iwc är jätte trevliga klockor och en vintage ingenieur skulle inte sitta i vägen. Självklart, så får du en tanke av mig klockbroder.

Mvh // Af Sjodahl
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Kul, visste faktiskt inte om att du hade en IWC 3251, men man lär sig något nytt varje dag, tack för ännu ett fint inlägg!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul, visste faktiskt inte om att du hade en IWC 3251, men man lär sig något nytt varje dag, tack för ännu ett fint inlägg!


Tackar!

Hehe...ja man lär så länge man lever, och visst gör dom fantastiska klockor. Vet att du har minst 2 IWC klockor iaf.
 

BOTL

Panerai
Fantastiskt läsvärd och tack för den höga kvaliteten dina inlägg håller.


Ben Bockbrännarbolmers
 
Topp