• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Aleks, fredag v.6

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Fredag - Den själlösa batteriklockan

Många betraktar quartz som något tråkigt och själlöst. Inte jag. Jag tycker quartz är väldigt praktiskt och fruktansvärt bekvämt. Det är bara att sätta på sig klockan och bruka den, ingen uppvridning eller tidsställning.
Jag har två quartzklockor i min ägo just nu varav den ena huserar det första analoga quartzkronograf verket och den andra som är en riktig designikon. Idag ska vi prata om den senare.

Allt började med att jag i mitten på sommaren mötte några trevliga klocksnackare på en uteservering över ett par öl. Den ene hade då nyligen införskaffat sig en klocka som varit lite av drömklocka för mig. Jag fick prova den och den satt ju helt perfekt! Fan en sån här måste jag ju bara ha. Klockan var dock ej till salu och det fanns ändå inte tillräckligt med kapital på klockkontot. Siktet riktades därför mot en annan klocka jag varit spänd på att testa och som återfanns inom budget.

Jag har sen intresset tog fart haft en stark dragning till kantiga boetter och integrerade länkar. Det finns mängder med klockor med denna design från 70-talet från massvis med olika tillverkare från Seiko till Patek.
Så i somras införskaffade jag mig en Rolex Oysterquartz ref. 17000

1-jpg.51922


Den var grym! Perfekt till varje dag och den tålde hårda tag. Under en kort period kände jag att jag nästan skulle kunna vara OWG med denna. Men den faller på att den är så topptung och tickandet kunde vara liiite för störande ibland.
Nåväl, den kompletterade mina andra klockor väl vid tidpunkten och var det givna valet vid fysiska aktiviteter.

Jag kunde inte släppa tanken riktigt på den klockan som jag hade provat under sommaren och jag började leta objekt. Med kvartsurverk är den inte helt lätt att komma över dock. Det är betydligt lättare att hitta modellen med automatiskt urverk men eftersom jag fått mersmak för kvarts samt att den automatiska låg lite utanför budget.

Klockan bytte ägare i slutet på sommaren. Ägaren var nu samma kille vars gamla Oysterquartz jag ägde. Jag drog iväg ett PM där jag skrev att om han förmodan skulle sälja så får han gärna höra av sig till mig först.
Det gick en månad eller två. Sen plingade det till i telefonen en morgon: "Sugen på AP?" Som fan. En dag senare var den min!

5lD03Pa.jpg


12olspc.jpg


Det är alltså en Audemars Piguet Royal Oak. Boetten är något mindre än orginal Jumbon som mäter 39 mm. Min boett är enligt specifikation 36 mm. Men som de flesta vet bärs den större än måttet tack vare boetten och den integrerade länken. För mig är klockan helt optimal i storlek. Den sitter även otroligt skönt på handleden med en väldigt följsam länk och att den enbart är 8 mm tjock.
Inuti tickar ett Audemars Piguet cal. 2506. Har inte lyckats hitta någon mer info om detta urverk tyvärr.
Klockan är daterad till juni 1986 och den såldes initialt i Tyskland.

wBrgMuj.jpg


FIvhckB.jpg


yUaVOFk.jpg


jL07tAc.jpg


6W07MFJ.jpg


XpY8bEI.jpg


OpDh0Xu.jpg


KtdDwZc.jpg


Rmc3ncW.jpg


5EQ6Hce.jpg


Tavlan är även den fantastisk. Jag tror den korrekta benämningen är "petite tapisserie". Den skiftar färg och nyans beroende på ljus vilket gör den väldigt levande. Allt från väldigt mörkt grå till en gråblå nyans som är grym.
Rekommenderar er att titta på den här videon som visar tavlans tillverkningsprocess.


OWybJP8.jpg


dmG3U1X.jpg


Nu3oDp2.jpg


9jI3ajN.jpg


För er som vill fördjupa er mer om RO och dess historia rekommenderar jag än en gång att läsa Wheddas tråd

RdZFzN4.jpg


Med detta inlägg avslutar jag därmed min vecka. Det har varit väldigt intensivt och utmanande och nu är det dags för någon annan att ta över. Jag vill tacka Fabian för att han tog initiativet och för att han håller igång denna tradition samt att det var väldigt ärofyllt att bli tillfrågad om att skriva.
Det värmer att höra att texterna varit uppskattade!
 

Snårtas

Rolex
Minns den trevliga eftermiddagen i juli när APn skickades runt för provning! Som vanligt intressant skrivet och fina bilder. Hatten av!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har väntat på det här inlägget!

En fördel med batteriverket är den otroligt cleana tavlan.

Tack för för en rolig vecka och välskrivna reportage!

...och jag vet inte hur länge jag behöver tjata men du vet vad som gäller när du tröttnat! ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Whedda klass på inlägget igen, har varit en grym vecka med riktigt grymma klockor! Tack för att du har delat med dig broder aleks ;)! Du hade gärna fått skriva dagen klocka tråd både i morgon lördag och på söndag .
 
Topp