• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Aurum, söndag v.5

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då var det dags för den sista, den nyaste, den koolaste och även den dyraste dinkan i samlingen. Detta ur har förföljt mig ända sedan jag snubblade över den på vrm. Den första reaktionen var att den var hemsk, vilken udda gubbdinka! Kostade pengar gjorde den med fast den var lite medfaren. När jag nästan glömt dennes existens dök den upp igen, och sedan igen, igen och igen. Prislappen sänktes med varje bump men som tur var det någon idiot som köpte den innan jag behövde seriöst avväga det själv. Så ja, vid detta laget hade jag börjat mjukna upp inför tanken att äga denna vulgära skapelse någon gång.

Men det var inte slut där inte! För då dyker dinkan upp här i Sverige hos en viss bloggande klockkändis... Mmm, då var det redan klart, dinkan skulle hitta hem till mig förr eller senare. De flesta vet redan vad det är jag ordar om, nämligen denna:

DSC01467_zps6693e73e.jpg


DSC01477_zps32fba8c4.jpg


DSC01495_zps07198d79.jpg


DSC01497_zps43648364.jpg


Kung Midas, klockornas kung. Historen om kung Midas känner nog alla till så att just denna dinka fick detta namnet är ingen tillfällighet. Man kan tänka sig hur resonemanget gick hos Rolex i slutat av 70-talet. Audemars Piguet hade gjort succé med en plåtdinka som kostade drygt tio gånger så mycket som en submariner. Hur ska vi kunna ta en ny del av marknaden? Svaret var förmodligen;

- Vi tillverkar världens tyngsta guldur och låter världens hetaste designer rita den!

Ja, så kan det ha varit. Vad jag har förstått så finns det en hel del rykten om att det är just denna man, Gerald Genta som designade Rolex King Midas. För det är faktisk inte en simpel vulgär skrytklocka utan finess detta (även om tex Elvis bar en sönderrostad Midas). Studera detaljerna och helheten. Den är helt underbar! Vi kan börja med tyngden och storleken. Vissa verka ha missuppfattat detta med mått på ur. Midasen är inget litet ur även om den mäter dryga 28 mm på sitt bredaste ställe. Då länken är integrerad på ett sådant underbart vis blir boetten en del av länken, eller länken en del av boetten, och formar ett solitt intryck. Ibland ordas det om handledsnärvaro och det har du multum av här. Ojoj... Man känner sig odödlig och lite bättre än alla andra när man stänger viklåset. Men tillbaka till uret igen. Midasen är endast 5 mm tjock runt om, men denna tjocklek består av solitt guld. Inga ihåligheter eller utfyllnadstrams, boetten och länken är urkarvad ur ett 300 gramsstycke guld. Efter bearbetning väger den in på dryga 130 gram. Lägg sedan till en perfekt inpassning mellan länkbitarna, utan någon tolerans över huvudtaget, och du har ett stycke solitt armband som extraknäcker som tidsgivare.

DSC01479_zpsaf6d1c98.jpg


DSC01475_zps350b1a7c.jpg


Elvis dinka:

Elvis-Presley-Rolex-King-Midas.jpg


Numreringen och texten King Midas är handgraverad så denna Rolex som är något så sällsynt som endast tillverkad i en begränsad upplaga. Tror det totalt tillverkades 6000 Midas i olika generation och kombinationer.

DSC01476_zps6b9ff112.jpg


Denna boettformen var den klart tuffaste och viss påminner den om något gammelgrekiskt?

The-Pantheon-in-Rome-Italy.jpg


DSC01483_zpsa7e308ef.jpg


Glaset är safir och urtavlan är givetvis i solitt guld. Spännet är underbart utformat för att följa boetten och länkens form. Desto mer man studerar detta ur, desto vackrare blir det. Detaljerna, helheten och allt guld.

Vad är det då för verk? Kan de ha smugit in ett kvartsverk? Nej, nej, uret kostade trots allt 60 procent mer än en president. De använde sig av ett Frederic Piguet 21 som även Patek använde och mäter in på 1,5 mm.

RolexCal650FP21.jpg



Hur sitter den på handleden då? Toklöst men ack så skönt. Då den trevligt solformade kronan sitter på fel sida vilar uret fint mot handryggen. Stilmässigt då? Nja, vill man smälta in bland grått gammelfolk eller för den delen Chalmerister är det nog inget bra val. Men nu är jag ingen förespråkare för att följa normer vilket jag hoppas ni sett denna vecka. Jag vill även passa på att tacka för er uppmärksamhet och alla trevliga tillrop! Man skall inte sticka under stolen att det tar ett antal timmar att skriva ihop allting, men det är det mer än värt när man får sådant fint gensvar från er alla. Ska bli kul att följa näste man ut!

DSC01507_zps6754e996.jpg


DSC01511_zpse2028204.jpg


elvis-3.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Dagens klocka av Aurum, söndag v.5

Helt suverän avslutning på en mycket underhållande och lärorik vecka. Vi ä många som förstår och uppskattar den tid och det arbete Du lagt ner! Ännu ett stort tack!!
 

naggge

Panerai
Inte bara klockan är kunglig. DU är kunglig som orkar skriva dessa inlägg. Har följt det med spänning och anade väl vilken final det skulle bli. Tack och bock!

Tråkigt att det är slut men snart tar väl någon annan över stafettpinnen gissar jag. Någon som säkerligen känner press efter dina mycket trevliga inlägg denna vecka.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för dina lärorika och intressanta klockberättelser. Många karaktäristiska klockor. Mina favoriter är Daydate på stingrockan och den charmiga Bubblebacken.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Underbart avslut på en fantastisk vecka! KS tog ytterligare ett stort kliv uppåt, i och med dina inlägg! Stort tack och djup bock, @Aurum! Vilken fantastisk klocknörd du är, och vilken härlig samling du har :)

Edit: Vill även passa på att tacka initiativtagaren, än en gång. Utan ditt initiativ hade denna vecka förmodligen inte blivit av. Stort tack, @Fabian!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Kul att alla verkar uppskatta idén! Tycker Aurum har satt ribban jävligt högt och det har varit fantastiskt kul att läsa. Och imorgon blir det någon annan.... :D
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Glimrande final på en härlig vecka, uppskattar all tid du lagt ner och minns mest Mariner II:an och de fina bilderna på kusinerna... :)
 

Obeedoobe

Friends of KS
Tack för en fantastisk vecka:)! Informativa texter och riktigt intressanta klockor. Slå dig för bröstet och njut!

Mvh
 

olivetti

Cartier
är nog en av dom coolaste klockorna som finns den är så speciell så antingen gillar man den eller hatar man den jag gillar den skarpt för den är så skönt udda och definitivt inte mainstream eller beige. Jag gillar att folk vågar köpa något som sticker ut och till och med i guld det är starkt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Värdigt avslut med en tung laddning guld, som detta forum mer och mer lutar över mot, kanske det borde heta guldsnack snart :)

I like it, boat drinks !
 

John R

Panerai
Kung Aurum!

Tackar för en riktigt trevlig läsning. Du säljer verkligen in dina klocker.
Alltid kul att få lite histora bakom modellen. Den växer till sig den där midas!

Tack!

/John R
 

Wi

NLA
2-Faktor
Tack för en grym vecka!
För 5min sedan förstod jag verkligen inte vad som var så jäkla speciellt med midas, men nu vet jag. Väldigt kul och intressant klocka!

Dock är den ful som stryk i min mening ;)
Men hey, smaken är som baken!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
riktigt riktigt Kool o udda skapelse! schysst att de fixade ett lite bättre urverk i den också!

varje länkbit ser ut som en guldtacka... :lol:
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Vill tacka dig för att du tog dig tid att skriva dom här intressanta/lärorika inläggen denna vecka!
Hoppas på mer sådant!!!
 

Fred72

Cartier
Dagens klocka är en grym tråd.
Midas är en vulgär klocka som man blir glad av att se, kom på mig själv med jag att smajlade under hela läsningen.
//Fred
 
Topp