• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av David, lördag v.6

David

Bödeln
Nu blir det ett avbrott från tidslinjen som etablerades i måndagens, tisdagens, onsdagens, torsdagens och fredagens inlägg eftersom dagens händelser sker parallellt med dessa, förutom det första.

Jag hade även efter att ha blivit flitig TRF-besökare hört relativt lite om Panerai. Det lilla jag visste var att märket tillhörde den etablerade skara som accepterades på forumet samt att de hade en ganska speciell form som var lätt att känna igen.

Jag hade heller ännu inte förstått att jag inom kort efter att ha köpt 116613:an skulle ha mer än en klocka att välja på, däremot hade jag givetvis börjat titta med väldigt mycket större intresse på både hemsidor och skyltfönster.

Rätt vad det var såg jag en helt fantastisk klocka i ett hav av trista modeller i ett butiksfönster i Sydney. Jag gick in i butiken och bad att få prova den. Säljaren såg först en aning misstänksam ut, men efter att vi pratat en stund (och han med illa dolda blickar nog konstaterat att klockan jag hade på armen var äkta) plockade han fram den. Den satt perfekt på handleden och var ännu snyggare på nära håll.

Jag frågade käckt om prislappen, och mulnade uppenbarligen synligt när säljaren klämde ur sig en siffra som då motsvarade ca 195000 svenska kronor. Klockan plockades raskt undan och säljaren försökte sedan pracka på mig klocka efter klocka. Jag misstänker att PAM 111, 176 och 177 fanns bland dem, men jag var inte det minsta intresserad. De kändes som riktigt billiga kopior i jämförelse.

Jag lämnade hela händelsen bakom mig under ganska lång tid, men ett frö var sått, och rätt vad det var dök det upp vad som visade sig vara en helt oanvänd PAM 311 på K&S. Jag kände igen den direkt och visste att modellen var densamma som den jag hade provat säkert ett år eller två tidigare.

130121-WRUW.jpg


Den tillhör alltså samlingen specialutgåvor och har 1950-boett i titan, tobaksbrun sandwich-tavla och in-house P.2004-verk med stötdämpning, kolumnhjulkronograf med en knapp för start, stopp och nollställning, GMT-visare, sekundnollställning, åtta dagar gångreserv med indikator och 24h-visare.

111023-WRUW.jpg


Jag skickade ett försynt PM till säljaren i USA och meddelade att klockan inte var av intresse på grund av priset (som visserligen var väsentligt lägre än butikspriset i Sydney) men att jag tyckte att den var väldigt fin.

Vi höll kontakten, och månaderna gick utan att säljaren fick den såld. För att göra en lång och plågsam historia kort så la jag undan en stor hög pengar samtidigt som säljaren allteftersom gick ner i pris.

Allt höll på att falla på några timmar när det visade sig att banköverföringar inte hade kommit fram som de skulle i tid för att klockan skulle hinna med den personliga transporten till mig, men med några minuter tillgodo löste det sig, och klockan hamnade till slut på min arm.

110529-311.jpg


110911-WRUW.jpg


Säljaren skrev i efterhand, och jag kan bara hålla med:
Sometimes it happens when you make a friend during a transaction - and this was definitely the case here.

Här skulle det kunna tänka finnas utrymme för en kort historielektion, men jag är övertygad om att det kommer en riktig paneristi efter mig som gärna tar den biten. Istället skulle jag vilja göra ett inlägg i debatten om storlek som är svår att undvika när det gäller Panerai.

Tar man ett foto på sin handled med mobiltelefonkamera ser klockan normalt väldigt stor ut:

110601-311-2.jpg


Om man däremot har ett mer normalt betraktningsavstånd blir det rätt stor skillnad:

120410-Size.jpg


Jag tycker personligen att 44mm och en höjd på 13mm fungerar alldeles utmärkt på min relativt blygsamma handledsdiameter.

Men, naturligtvis finns det alltid undantag:

tumblr_ln0939le1a1qgcwvdo1_1280.jpg

(Bild lånad från internet.)

Utöver själva inköpsprocessen har den här klockan inte så mycket att berätta. I princip 100% av bruksspåren har tillfogats den under runtskickning på diverse GTG:s i klocksnacks regi då den normalt annars bara deltar i stillsamma äventyr av den här typen:

110730-Lake.jpg


Ja, och så det här, förstås. Läs de här blogg-inläggen i tur och ordning, och kom sedan tillbaka hit:

Min vän N och det första intrycket

De tar fort slut alla dagarna så var rädd om dem

Min vän N möter sin nemesis

Min vän N skickar en hälsning till bloggläsarna

Jag skulle i alla fall vilja tro att det är min som får ett hedersomnämnande i det sista inlägget.

Till sist tänker jag nu avsluta med en fråga som jag än så länge ännu inte fått svar på någonstans. Jag är nyfiken på om fjädern frikopplas på samma sätt som den görs i alla automatiska urverk för att skydda den från överspänning när rotorn har dragit upp den helt. Något omformulerat, går det att dra upp P.2004-verket för mycket? Anledningen till att jag undrar är att gångreservsindikatorn inte stämmer riktigt trots att klockan håller tiden precis som den ska, och jag misstänker att det kan bero på att jag inte drar upp den tillräckligt.

121214-311-Lume.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kul inlägg, tycker det är intressant att höra på själva säljprocessen så man kan optimera sin egen som småningom. Bra jobbat!!

Dessutom är bloggen sjuk, han där N alltså... Haha!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
IMHO snyggaste Pannan. Alltid kul att läsa en liten historia om inköpet.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Dagens klocka av David, lördag v.6

Såå läcker!! Tack, som vanligt, det är sann njutning att följa de här trådarna!! :)
 

Knät

Cartier
Colon Cleaner.. Bästa skiten! (På mer en ett sätt! :D )

Riktigt kul läsning under hela veckan! Hatten av!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Grymmaste Pannan. Tack för läsningen! Ser med vemod fram emot morgondagens sista post från dig.
 

Edin

Panerai
Det är ju få förunnat som får medverka i den galningens blogg så frekvent. Att nu denna galning är nära på briljant är ju bara ett bevis på att briljans och spjutspetskunnande gränsar farligt nära med galenhet.

Kan inte vänta till morgondagen för att se vad som kommer komma. Jag trodde veckan var slut med gårdagens inlägg. :)
 

jabla

Sarlacc
Tack för ännu en stunds trevlig läsning, ser med blandade känslor fram mot söndagens inlägg :)
Backmans blogg följer jag regelbundet och kollar även in N:s blogg då o då.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Fantastiskt bra skrivet. Gillar pannan skarpt, trots att jag annars brukar vara skeptisk till dem.
Är vi verkligen säkra på att det är söndag imorn? :)
 

David

Bödeln
daviden skrev:
Du får förklara närmare ang. Backmans blogg?

Jag kan inte tänka mig att det skickades in bilder på supermånga Panerai-kronografer så jag väljer att tro att det var något om ”Panerai-klockan” i det sista inlägget syftar på min.
 
Topp