• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av David, onsdag v.6

David

Bödeln
Som några av er kanske noterade så saknas det en ganska väsentlig detalj i tisdagens berättelse, nämligen vad det var som var den avgörande faktorn när jag till slut valde 116613 över 16613. Exkluderingen var avsiktlig, och beror på att jag inte är helt säker, vilket kanske inte är konstigt med tanke på omständigheterna.

Jag skulle absolut inte byta bort den jag har, men vilken skulle jag välja om jag fick möjlighet att göra om valet idag? Skitsvårt. Bilder som Jörgen N, Spencer66, Ricrob och leben postat nyligen är lockande, det får jag medge, men skulle jag välja annorlunda? Tveksamt.

Det har kanske framgått vid det här laget att jag inte är riktigt klar med gårdagens klocka, därför tänker jag dröja mig kvar vid den en dag till. Tyvärr, Zed, det innebär att det absolut inte kommer att finnas utrymme för någon 16610LV. Håll till godo med en gruppbild som plåster på såren:

130206-SubC-04_zps30916787.jpg


Det innebär även att det här fickuret som kandiderade till platsen i dagens rampljus också måste utgå. Anledningen är att jag inte vet särskilt mycket om det förutom att jag ärvt det efter min morfar och att det är prytt med potentiellt intressant gravyr. Jag hoppas att det kommer att finnas anledningen att återkomma till det vid ett senare tillfälle.

130206-Hamilton_zps95cd17d0.jpg


Inte heller den galna jakten som ledde till att jag äger två så gott som likadana Oris-klockor får plats.

Raskt åter till 116613:an då, och en frågeställning som kommer upp i varenda diskussion som jämför ny och gammal Sub i blå tvåton, nämligen den gamla metalliska färgen kontra den nya smurf-färgen. Det var absolut en aspekt jag tog med i bedömningen, men uppenbarligen vann smurfen i stundens hetta.

Jag har i efterhand formulerat en egen övertygelse om tankegången hos Rolex när de bytte bort den metalliska tavlan. Det berodde inte på att den skulle ha matchat den keramiska ringen dåligt, det visade Rolex ett år senare när 116610LV släpptes med mattgrön keramisk vridring och grönmetallisk tavla.

Min teori bygger på att den nya färgen helt enkelt ser bättre ut vid lågt ljus, den får en djup och nästan blöt nyans, medan den ädre modellen bara ser plattsvart ut och inte går att skilja från en 16610. Slutsatsen är att man behöver två, en 16613 att använda på den soliga uteserveringen och en 116613 att byta till innan det är dags för nattklubben.

Jämför de två handledsbilderna från igår så kanske det blir klarare, även om bilder verkligen inte kan göra närvaron i mörker rättvisa.

Ingenstans har dessa skillnader diskuterats i större detalj än på TRF där jag ganska snart efter hemkomsten från Malaysia blev en ganska flitig besökare. Tyvärr förstod jag alldeles för sent vilket totalt fördärv ett klockforum kan leda till, men mer om det senare i veckan. På TRF deltog jag i ett gäng fototävlingar, bland annat med det här bidraget:

130206-SubC-01_zps5547458c.jpg


Jag vann ett par manschettknappar prydda med Rolex-kronor, även dessa kommer att få viss exponering senare i veckan.

Och nu till anledningen till att jag tycker att det är motiverat att uppehålla mig vid den här klockan idag också, nämligen händelsen som i hårt nedbantad form (för att skydda de oskyldiga) kan återspelas här:


Jag bestämde mig alltså för att, till flickan i frågas stora förvåning, fria. Klockan syns inte i videon, men väl på foton tagna både under dyket och strax efter:

130206-SubC-02_zps438c25bf.jpg


Vi hade skojat inför dyket om sköldpaddor och delfiner, och lustigt nog dök båda upp. Sköldpaddan syns i slutet på filmen ovan, men delfinen var för snabb. Det är första och enda gången jag har sett en delfin under ytan på luft. (Tydligen gillar de inte ljudet av regulatorn.)

130206-SubC-03_zps2269a6d2.jpg
 

Edin

Panerai
Jag stämmer in i kören, Grattis!
Riktigt trevlig läsning såhär till fikat, likt de gångna dagarnas läsning.
 

David

Bödeln
Fabian skrev:
vackraste jag sätt.

Tack!

Fabian skrev:

I just det här fallet är det en konsumentkamera (Canon 550D) med ett rätt okej objektiv (fortfarande till salu på på K&S) monterat på ett stativ riktat rakt neråt mot en genomskinlig blomkruka på ett vitfrostat glasbord. I krukan är det förstås klocka och Ramlösa, och alltihop är täckt av ett tjockt vitt lakan så att bara objektivet sticker igenom. En bygglampa med ganska låg effekt (typ 500W) är riktad uppåt mot undersidan av bordet och en kraftigare (3000W tror jag) är riktad mot taket i rummet för att få jämn belysningen genom lakanet.

Skulle jag göra om uppställningen idag skulle jag försöka göra den på ett rejält betonggolv med ett ordentligt lod i stativet så att det inte blir så oskarpt på grund av vibrationer. Jag skulle också skaffa lampor med bra ljusstyrka som inte blir så varma och använda riktig reflexduk. Sist men inte minst skulle jag skaffa en fjärrutlösare för att ytterligare minimera oskärpan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
David skrev:
Fabian skrev:
vackraste jag sätt.

Tack!

Fabian skrev:

I just det här fallet är det en konsumentkamera (Canon 550D) med ett rätt okej objektiv (fortfarande till salu på på K&S) monterat på ett stativ riktat rakt neråt mot en genomskinlig blomkruka på ett vitfrostat glasbord. I krukan är det förstås klocka och Ramlösa, och alltihop är täckt av ett tjockt vitt lakan så att bara objektivet sticker igenom. En bygglampa med ganska låg effekt (typ 500W) är riktad uppåt mot undersidan av bordet och en kraftigare (3000W tror jag) är riktad mot taket i rummet för att få jämn belysningen genom lakanet.

Skulle jag göra om uppställningen idag skulle jag försöka göra den på ett rejält betonggolv med ett ordentligt lod i stativet så att det inte blir så oskarpt på grund av vibrationer. Jag skulle också skaffa lampor med bra ljusstyrka som inte blir så varma och använda riktig reflexduk. Sist men inte minst skulle jag skaffa en fjärrutlösare för att ytterligare minimera oskärpan.

Tokvarning på den! hur skall någon normal kunna tävla mot sådan kompetens :D
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för en fin recension av en underbar klocka. För min del finns det inget snack om saken. 116613LB är mycket snyggare än 16613LB. Dessutom ändrar 116613 nyans precis som 16613 i olika ljusförhållanden. Från ljusblå till mörkblå.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Spencer66 skrev:
David skrev:
Fabian skrev:
vackraste jag sätt.

Tack!

Fabian skrev:

I just det här fallet är det en konsumentkamera (Canon 550D) med ett rätt okej objektiv (fortfarande till salu på på K&S) monterat på ett stativ riktat rakt neråt mot en genomskinlig blomkruka på ett vitfrostat glasbord. I krukan är det förstås klocka och Ramlösa, och alltihop är täckt av ett tjockt vitt lakan så att bara objektivet sticker igenom. En bygglampa med ganska låg effekt (typ 500W) är riktad uppåt mot undersidan av bordet och en kraftigare (3000W tror jag) är riktad mot taket i rummet för att få jämn belysningen genom lakanet.

Skulle jag göra om uppställningen idag skulle jag försöka göra den på ett rejält betonggolv med ett ordentligt lod i stativet så att det inte blir så oskarpt på grund av vibrationer. Jag skulle också skaffa lampor med bra ljusstyrka som inte blir så varma och använda riktig reflexduk. Sist men inte minst skulle jag skaffa en fjärrutlösare för att ytterligare minimera oskärpan.

Tokvarning på den! hur skall någon normal kunna tävla mot sådan kompetens :D


+10000
 

Målarn

The Steak
David skrev:
Fabian skrev:
vackraste jag sätt.

Tack!

Fabian skrev:

I just det här fallet är det en konsumentkamera (Canon 550D) med ett rätt okej objektiv (fortfarande till salu på på K&S) monterat på ett stativ riktat rakt neråt mot en genomskinlig blomkruka på ett vitfrostat glasbord. I krukan är det förstås klocka och Ramlösa, och alltihop är täckt av ett tjockt vitt lakan så att bara objektivet sticker igenom. En bygglampa med ganska låg effekt (typ 500W) är riktad uppåt mot undersidan av bordet och en kraftigare (3000W tror jag) är riktad mot taket i rummet för att få jämn belysningen genom lakanet.

Skulle jag göra om uppställningen idag skulle jag försöka göra den på ett rejält betonggolv med ett ordentligt lod i stativet så att det inte blir så oskarpt på grund av vibrationer. Jag skulle också skaffa lampor med bra ljusstyrka som inte blir så varma och använda riktig reflexduk. Sist men inte minst skulle jag skaffa en fjärrutlösare för att ytterligare minimera oskärpan.


Damn!!! Grymt juh, måste sno alla lampor från bygget nu hahah :D
 

Pleximannen

Cartier
Stort grattis! Mycket imponerad av alla de stilpoäng du samlar genom undervattensfrieriet och
det faktum att du använder din TT-sub så som den ska användas. Hur många vågar det liksom?
Du är en sann förebild i kampen mot putsnissarna! :D
 
Topp