• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av David, tisdag v.6

David

Bödeln
Som det möjligtvis framgick av gårdagens berättelse har jag haft ett latent klockintresse under ganska lång tid. Innan jag började intressera mig för "riktiga" klockor var den enda kontakten jag hade enstaka inslag via tidningar och böcker, t.ex. den lista med utomordentligt konstiga klockor att rekommendera till någon som precis börjat skapa en basgarderob som återfinns i Per Nilssons bok Snyggt: En stilguide för män:

130205-Snyggt_zps4046e078.jpg


Boken innehåller för övrigt goda råd som t.ex. att skaffa sig en "valpig hund" för att bli en "brudmagnet", att lyssna på Basement Jaxx om strykningen måste gå undan och att tandborste är en smart grej att ha i badrumsskåpet.

Hur som helst, "riktiga klockor" var intressanta ting att beundra på avstånd, inte något som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att betala pengar för.

Ytterligare ett fönster in i klockvärlden fanns, nämligen Nick Hackos nyhetsbrev via e-post som jag prenumererat på sedan 90-talet. Hur jag under min studietid kom i kontakt med en urmakare i Australien kan jag inte svara på, men så var det i alla fall.

Nick skriver långa, passionerade och intressanta inlägg om allt möjligt som rör klockor tillsammans med aktuella försäljningserbjudanden. Genom dessa nyhetsbrev fick jag en näst intill passiv kunskap om olika tillverkare, teknik, historia och prissättning, information som jag aldrig använde till någonting.
Allt det förändrades över en natt den här kvällen:


Jag var på en hotellbar i Kuala Lumpur där jag tidigare suttit med en bekant (Matt från Kanada) och önskat låtar. En dag tidigare hade jag iklädd kostym och fina skor haft några timmar ledigt från den mässa jag deltog i och hade av någon outgrundlig anledning slagit mig ner hos en urhandlare i det stora köpcentret Suria KLCC. Den nya Sub:en hade då precis släppts på Basel några månader tidigare och jag frågade handlaren bakom disken om han hade en sådan.

Han sa att han skulle ringa några samtal och bad mig återkomma på eftermiddagen. Något skamsen över att det hade blivit så stor grej av något som bara var ett tidsfördriv kände jag mig tvungen att gå tillbaka senare för att titta. Det slutade med att jag satt i uppåt fyra timmar till långt efter stängningsdags och jämförde en 16613 med den 116613 som den äldre herren bakom disken hade lyckats trolla fram från en annan butik.

Jag föredrog helt klart den nya länken med det rangelfria låset, och tyckte även bättre om det vita datumhjulet och den blåa lysmassan. Däremot var tavla och vridringsinlägg på den gamla helt magiska i det skarpa ljuset, och priset var förstås också väldigt mycket mer attraktivt.

Till slut var jag ändå tvungen att säga som det var, att jag inte hade några planer på att köpa någon av dem. (Fast antagligen var det inte alls så, jag ljög nog och sa att jag skulle "fundera på saken".)

Åter till Monkey Bar då. Matt hade åkt hem, jag hade önskat Avril åt honom i hans frånvaro, supit ett helt grabbgäng australier under bordet och slutligen lärt den mest tålige av dem att häfva øhl. Plötsligt dök en av deras polare upp med en prostituerad som tydligen erbjöd mängdrabatt i släptåg och lika plötsligt hade hela sällskapet gått upp i rök.

Minnet efter det är inte superskarpt, men jag minns att den förskräckte äldre mannen inte alls såg ut att känna igen mig när jag dök upp framför disken i jeans och nerspilld t-shirt, vilt gestikulerande med kreditkortet.

På väg därifrån tog jag vad jag misstänker är mitt första wristshot någonsin:

130205-SubC-01_zpsc18ae2c3.jpg


Och väl hemma, det första som inte togs med den då ganska dåliga iPhone-kameran:

130205-SubC-02_zpse1a8dde0.jpg


Gårdagens historia upprepade sig, det dröjde uppåt två månader innan klockan alls lämnade handleden, och den bars dagligen i över ett år, från högt till lågt:

130205-SubC-04_zpsed279013.jpg


130205-SubC-03_zps6287b671.jpg


I vanlig ordning kommer här ett foto taget precis alldeles nyss:

130205-SubC-08_zps4b2cca51.jpg
 

Edin

Panerai
Riktigt trevligt skrivet och högst läsvärt.
Tycker du gör helt rätt i att verkligen använda dina klockor så som du gör.
 
Coolt, riktigt bra skrivet och en an dinkorna på min hit-list samt coolt att den är sliten MEN bara om det är man själv som gjort det, annars är det som att berätta andras lumparhistorier...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för riktigt kul läsning! "Slumpen" regerar på nåt underbart sätt.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Now we´re talking! Håller med om någon som skrev att det är en av de fetaste och snyggaste subbarna någonsin. Min säger hej! ;)

Väntar spänt på ditt inlägg om 16610LV, har burit min de senaste dagarna och på något sätt hittat hem. Jämför gärna med din Bluesy.

3882FC86-27D6-4487-8724-0CDAA874583A-46722-0000098815AD27DB.jpg
 

Fred72

Cartier
Askul!!!
Ser fram mot fler berättelser.

Tycker också att 116613 är lite vassare än den äldre 16613:an, den nya är dessutom med på min 5 i topp lista för nya klockor inom en snar framtid, kul med en liten mini review. det gör mig ännu mer sugen.

//Bra jobbat
Fred
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Trevliga berättelser och fina klockor! Man blir lite nostalgisk och ser själv tillbaka på ungdomens äventyr. Nu nuförtiden är storhandling på ICA Maxi det mest äventyrsfulla jag gör... Suck!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Någon gång i mitt liv ska jag också klampa in i en butik och kasta fram kreditkortet! förstår att känslan av att köpa en helt ny klocka måste vara fantastiskt. Speciellt när man kan skaffa sig egna historier med klockan och inte behöva berätta om andras, som Masterkiller sa.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
David skrev:
Fryken skrev:
Hade inte haft jobbet jag har i dag om det inte varit för en hotellbar i KL.

Har du lust att berätta mer?

Ingen speciell historia. Satt tidigt 2007 på en roof top-bar tillhörande ett billigare hotell i KL och kollade någon premier league-match med ett gäng israeler och en svensk kille. Matchen tog slut och några öl förvandlades till många öl och säkert något mer. Det började diskuteras livet och någon föreslog en karriär som jag aldrig haft en tanke på. När jag kom hem sökte jag så jobb inom det diskuterade området och har sedan dess varit kvar i den branschen och trivts utmärkt hela tiden.

Israeler kan förresten vara bland det roligaste folk att träffa när man är ute och reser (och vill partaja). Alltid skvatt galna samtidigt som alla läser till läkare eller ingenjörer och således har något bakom pannbenet. Så länge man inte är PLO-sympatisör är man mer eller mindre garanterad en kul kväll.
 

David

Bödeln
Fryken skrev:
Det började diskuteras livet och någon föreslog en karriär som jag aldrig haft en tanke på. När jag kom hem sökte jag så jobb inom det diskuterade området och har sedan dess varit kvar i den branschen och trivts utmärkt hela tiden.

Vilken bransch?

Fryken skrev:
Israeler kan förresten vara bland det roligaste folk att träffa när man är ute och reser (och vill partaja). Alltid skvatt galna samtidigt som alla läser till läkare eller ingenjörer och således har något bakom pannbenet. Så länge man inte är PLO-sympatisör är man mer eller mindre garanterad en kul kväll.

Just så! :)
 
Topp