• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av David, torsdag v.6

David

Bödeln
Som jag nämnde igår hade jag blivit en ganska flitig TRF-besökare. Där var det så gott som omöjligt att inte låta sig inspireras av profilen JJ Irani och hans långa och många inlägg (smått otroliga 74616 st!) om sin Yacht-Master med platina-tavla som ibland gick att urskilja i den vita snårskog som växte på hans armar.

En sådan tråd finns här, varifrån jag lånar ett av hans foton:

040-2.jpg


Han var även känd för att med glimten i ögat föra ett massivt krig mot allt vad nylonband heter.

Tyvärr avled JJ för något år sedan efter en kamp mot cancer, och forumet dog i mitt tycke med honom, men tidigare var jag minst lika aktiv där som jag är på klocksnack nu. Det var där tanken på att köpa ett par föddes. Valet blev ju dessutom väldigt enkelt, det finns inte många klockor i sortimentet som:
  • Är en sportklocka
  • Har inslag av platina (som matchar ringarna) och saknar gulguld
  • Är nästan uteslutande i ljus färg
  • Inte är sjukt dyr (relativt förstås)
  • Finns i både dam- och herrstorlek
(Faktiskt räcker det nog att ställa det första och det sista kravet.)

Efter ett en intensiv jakt fick jag tag på de rätta två. Tyvärr är det här det enda fotot från den svarta läderboxen med plats för två klockor jag hittade efter en ännu längre jakt.

130207-YM-01_zps5d73ad3d.jpg


Jag hade egentligen tänkt spara dem till morgongåvan, men bröllopet skulle dröja, så det blev en försenad förlovningspresent istället. Här är de på sin första picnic, två dagar senare.

130207-YM-02_zpscc4dd3e8.jpg


130207-YM-03_zps2b647adb.jpg


Det visade sig att Yacht-Mastern verkligen är klockvärldens Barbie.

Här festklädd:

130207-YM-05_zps3320a1c3.jpg


Och till JJ:s stora förtret, klädd för stranden:

130207-YM-06_zps30d3d312.jpg


Och här börjar problemen. Först visade det sig att jag av någon anledning hade fått för mig att stora klockor inte gick hem, vilket var anledningen till att jag inte ens hade funderat på mid-size. Så var tydligen inte fallet. (Sanningen var snarare att det var helt ointressant med klockor.) Det andra problemet uppenbarade sig efter ett tag, och det var att det tydligen är helt omöjligt att få tag på NATO-liknande band för 13mm-luggar. Helt omöjligt. Och det var inte populärt.

Jag har en viss tendens att tolka alla negativa uttalanden som bekymmer som måste lösas. Givetvis skaffade jag fram en mid-size med luggar som det går att använda 18mm-band till, tillsammans med en näve passande band.

En gruppbild:

130207-YM-07_zpsa6660123.jpg


Och strax innan inslagningen:

130207-YM-08_zps33bcbb6c.jpg


Det dög inte alls heller, tydligen hade den lilla ändå blivit "hennes" till slut, och det var slöseri med pengar och så vidare och så vidare.

Det löste sig efter ett tag i alla fall:

130207-YM-10_zps9cecfde6.jpg


Och länken motioneras då och då också:

130207-YM-11_zps7abf3cb4.jpg


Naturligtvis har de precis som alla klockor med någon sorts WR fått följa med ut och dyka:

130207-YM-12_zpsbd3a4a89.jpg


Vilket ibland leder till snigelspår:

130207-YM-13_zps8ae703e5.jpg


Här är en kort samlingsvideo med en del av äventyren den blivit utsatt för, bland annat sälhärmning, grottdyk, hajar med fiskekrokar i ögonen, hungriga sköldpaddor, arga ålar och valar. Klockan syns som hastigast vid 1:07 där jag försöker klappa en haj.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JjjO4frdgg0[/video]

Ingen dagens klocka om en Yacht-Master vore komplett utan glitterbilder:

130207-YM-04_zps5dd8c977.jpg


130207-YM-14_zpsb331fcd9.jpg


Nu har jag alltså en liten YM över som egentligen på något sätt hör ihop med den i fullstorlek, som i sin tur inte riktigt har funnit sin plats i klocklådan. Den är en helt fantastisk klocka, men oavsett tillfälle har jag någon annan som passar bättre. Den sitter på för många stolar, och hamnar emellan. Därför bör ingen bli orolig om de båda dyker upp på K&S, bröllopet blev av som planerat och var en utomordentligt trevlig tillställning där jag inte bar någon klocka alls. Morgongåvan då? Naturligtvis en klocka till, och den gången blev det rätt på första försöket. Sedan dess har det kastats lystna blickar mot en 178341, så jag betvivlar att det någonsin mer kommer att bli klockbudget över för fler till mig.

Och till slut dagens foto, i vanlig ordning taget precis alldeles nyss, på de två jag har tillgång till:

130207-YM-15_zpse6718983.jpg
 

jabla

Sarlacc
Det hann knappt bli torsdag innan tråden dök upp :)
Yachtmaster är mångsidig doldis som jag verkligen gillar. Helt annan boettform med sina svängda bandhorn än motsvarande SUB eller GMT. Lite bredare också i och med att boetten sticker ut utanför vridringen är den närmare 41mm än 40. Sitter väldigt skönt på handleden.
Förresten tack för ännu ett intressant inlägg!
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Du vet vad jag tycker, riktigt bra! Fortsätt köp klockor så vi kan få en ''Dagens klocka av David'' varje dag ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hahaha... Börjar kännas som vi lär oss mer om dig än om dina klockor ;) Vad blev det för klocka till morgongåva då, eller är det en cliffhanger :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Häftiga dykfilmer du har! Var var detta dyk? Vilken är din favoritdykplats? Har själv dykt vid Similan Island i Thailand bl a, men nu var det många år sedan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Bra jobb! Kul läsning, trevligt att du öppnar upp den personliga sidan med! Och fina dinkor!!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Efter gårdagens inlägg om din TT-Sub så hoppades jag just på att det skulle dyka upp något om YM. Kul!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Dagens klocka av David, torsdag v.6

Såå sköna anekdoter!! Tusen tack för trevlig läsning och grymma actionbilder! :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Du är en riktig historieberättare. Kul att läsa! Och grymma dykbilder/videor. Har försökt få till det själv ett par gånger men det blir liksom aldrig bra.
 

David

Bödeln
Tack alla, igen!
Spencer66 skrev:
Hur mycket hade du tänkt dig :)
Hänger på om jag bestämmer mig för service eller inte, fick några tankeställare igår. Och förstås på om jag bestämmer mig för att sälja, alls. Återkommer i frågan.
theargonaut skrev:
Hahaha... Börjar kännas som vi lär oss mer om dig än om dina klockor ;)
Lite det som är poängen, klockorna själva är ju rätt dussin-artade.
theargonaut skrev:
Vad blev det för klocka till morgongåva då, eller är det en cliffhanger :)
Cliffhanger i fyra timmar till. (Om jag inte somnar, då dröjer det säkert tolv.)
Criss Cross skrev:
Häftiga dykfilmer du har! Var var detta dyk?
I just den filmen var det ett gäng olika, men alla på Australiens östkust. Sälarna var i Jervis Bay, och hajgrottan heter Fish Rock Cave och finns utanför South West Rocks.
Criss Cross skrev:
Vilken är din favoritdykplats?
Oj, svårt. Fiji generellt är väldigt fint, varmt och avslappnat, men frågan är om inte Yongala-vraket slår det mesta:
Bilder från Google
 
Topp