• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Fabian, tisdag v.7

Fabian

Patek
2-Faktor
Dag nummer två och klocka nummer två!

Igår berättade jag alltså om min senaste nyinköpta klocka och därför passar det utmärkt att jag tar dessa tre dagar och går från nutid till intressets begynnelse. I dagsläget äger jag bara 3 klockor som är roliga att hänga i granen och därför så väljer jag att avsluta (imorgon) med min första riktiga klocka och idag istället berätta om kanske min absoluta favorit som inhandlades mellan min första och senaste klocka. Ni hänger med på upplägget va? Bra, då kör vi.

Det var förra våren, alla kompisar hade åkt utomlands på diverse långresor medan jag var hemma och jobba. Livet kändes därför något melankoliskt. Plötsligt så fick jag en uppenbarelse, jag skulle också resa, men jag var inte intresserad av Thailand och Full moon partys. Jag ville få minnen för livet. Det var därför jag bokade en volontärresa till Senegal, Dakar, för att jobba som engelskalärare i 8 veckor. Resan i sig var helt fantastisk. Jag träffade en massa roliga vänner och upplevde en massa äventyr.

Innan avfärd var det svårt att bestämma vilken klocka som skulle få hänga med. En skitklocka som tål att tappas bort eller en fin klocka som man kan få roliga minnen med? Min submariner (som jag talade om igår) var nära på att få åka med, men det slutade med en gammal tissot som kändes betydligt tryggare att resa med. Klockan användes dygnet runt, natobandet blev rejält solblekt och lukta svett och klockan råkade någon gång åka ner i plurret och därför inte mår så bra idag. Men som minne sitter den runt kudden i klocklådan och ibland tar jag upp den för att komma ihåg resan. I efterhand har jag konstaterat att valet av klocka var bra, samtidigt som min klocka aldrig blev uttittad eller var nära konflikter. Men man vet ju aldrig om det sett annorlunda ut med en betydligt dyrare klocka runt armen. Nu tillbaka till dagens klockval!

Veckorna innan avfärd slögick jag i på stan i diverse butiker, bland annat i vår systerbutik som också säljer klockor. I montern låg något som verkligen stack ut och jag blev kär vid första ögonkastet. Det var min chefs gamla klocka. Han hade köpt den på tradera för något år sedan, använd ett fåtal gånger men aldrig blivit en favorit för honom. Jag skulle två veckor senare åka på volontärresa men kunde bara inte motstå denna klocka. Hycklare som jag är tyckte jag att jag förtjänade en fin klocka för mitt mogna beslut av resval och därför köpte jag denna fantastiska 50-tals rolex.

Klockan fick besöka Nymans för att se att allt var kosher, ”inga problem” sa min kära vän Martin och allt kändes frid och fröjd. När klockan köptes ingick bara ett läderband. Att hitta gamla rolexlänkar i bra skick är inte det enklaste (eller billigaste) men när jag därför hittade en fin tudor med samma ojämna avstånd mellan luggarna, 19mm, och ändlänkar som passa (nåja, kanske inte perfekt men det är bara charmigt) så jag slog till! Tudorn såldes sedan någon tusenlapp billigare och min rolex fick överta stållänken.

Efter en utekväll såg jag att det fanns imma på glaset och beslöt på direkten att jag att skulle låta den få en helservice hos Nymans. Att köpa klockor är alltid roligare än att betala dyrt för att reparera dem. Men eftersom den är min absoluta favorit i samlingen var det inget snack om saken, det var en investering. För framtiden. Resultatet blev jättebra och klockan går fantastiskt, har en gångreserv som slår det mesta och jag bara älskar den. Den kommer ALDRIG att säljas.




Rolex ref 6480, från 1956. Tavlan är minst sagt härlig med sin teakmönstrade karaktär. Om någon har mer info om tavlor likt dessa får man gärna dela med sig!


DSC_0257_zps73835353.jpg



DSC_0260_zps34258fe8.jpg



DSC_0255_zpscb3bda19.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig läsning och fin gamling! Får man be om en bild på din dränkta resekamrat, eller är det morgondagens klocka? Jag är fortfarande lite förvirrad, hur många klockor har du egentligen, och när sålde du Breitlingen ;)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
theargonaut skrev:
Trevlig läsning och fin gamling! Får man be om en bild på din dränkta resekamrat, eller är det morgondagens klocka? Jag är fortfarande lite förvirrad, hur många klockor har du egentligen, och när sålde du Breitlingen ;)


så här såg min dränkta tissot ut! Någon breitling har jag däremot aldrig ägt....Vad jag förstått så gjorde Tissot dessa klockor med koppartavlor. När jag köpte den var tavlan härligt ärgad och grön. Nu är den mer senapsgul...

IMG_0793.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Re: Sv: Dagens klocka av Fabian, tisdag v.7

_jonte skrev:
Underbart fin! Dessa gamla Rolex är bland mina absoluta favoriter.


otroligt roliga! denna var jag lite orolig över. den köptes lite huxflux på tradera... men visade sig vara utan större problem! Annars är jag ganska emot Tradera då jag tycker det är lite väl risky. Visst, den behövdes service men det var det värt. Fortfarande inga delar som var fake eller tavla som var renoverad. Jag tvingade Nymans låta bli polering också.

Länken jag lyckades hitta är också i enormt bra skick efter att ha jämfört med andra nitade från samma tidsperiod.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Charmig rackare! Länken är riktigt tight, men sitter den inte och jäklas med handledsbehåringen? Tror jag vad den första som varit på och slipat på länken faktiskt. Så här anlände länken till Sverige.

SNC13793.jpg


SNC13825.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Aurum skrev:
Charmig rackare! Länken är riktigt tight, men sitter den inte och jäklas med handledsbehåringen? Tror jag vad den första som varit på och slipat på länken faktiskt. Så här anlände länken till Sverige.

SNC13793.jpg


SNC13825.jpg


fin! nä det har inte varit något problem för mig. länken är nästa För (?) tight för att håren ska fastna. såg länken ut sådär när du fick den?! nitade länkar kan ju också ha stretchfunktion men det där var grovt...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Charmig rackare! Länken är riktigt tight, men sitter den inte och jäklas med handledsbehåringen? Tror jag vad den första som varit på och slipat på länken faktiskt. Så här anlände länken till Sverige.


fin! nä det har inte varit något problem för mig. länken är nästa För (?) tight för att håren ska fastna. såg länken ut sådär när du fick den?! nitade länkar kan ju också ha stretchfunktion men det där var grovt...
Vänta nu, var det inte denna klockan du köpte?

SNC13830.jpg


Det är en fjäderladdad nitad oysterlänk, hårt fjädrad men fjädrad. Har du inte testdragit den?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Aurum skrev:
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Charmig rackare! Länken är riktigt tight, men sitter den inte och jäklas med handledsbehåringen? Tror jag vad den första som varit på och slipat på länken faktiskt. Så här anlände länken till Sverige.


fin! nä det har inte varit något problem för mig. länken är nästa För (?) tight för att håren ska fastna. såg länken ut sådär när du fick den?! nitade länkar kan ju också ha stretchfunktion men det där var grovt...
Vänta nu, var det inte denna klockan du köpte?

SNC13830.jpg


Det är en fjäderladdad nitad oysterlänk, hårt fjädrad men fjädrad. Har du inte testdragit den?


det var den! kände inte igen den på första bilden men det var den. länken är grym! däremot i kortaste laget när jag köpte den. Med hittade fler bitar senast jag var i NY som jag precis låtit sättas fast.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Charmig rackare! Länken är riktigt tight, men sitter den inte och jäklas med handledsbehåringen? Tror jag vad den första som varit på och slipat på länken faktiskt. Så här anlände länken till Sverige.


fin! nä det har inte varit något problem för mig. länken är nästa För (?) tight för att håren ska fastna. såg länken ut sådär när du fick den?! nitade länkar kan ju också ha stretchfunktion men det där var grovt...
Vänta nu, var det inte denna klockan du köpte?


Det är en fjäderladdad nitad oysterlänk, hårt fjädrad men fjädrad. Har du inte testdragit den?


det var den! kände inte igen den på första bilden men det var den. länken är grym! däremot i kortaste laget när jag köpte den. Med hittade fler bitar senast jag var i NY som jag precis låtit sättas fast.
Jag tolkar dig kanske fel, men du vet att det är ett stretchoyster du har? Jag visste inte om det när jag köpte den så det var en glad överraskning när jag drog i den.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Aurum skrev:
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Charmig rackare! Länken är riktigt tight, men sitter den inte och jäklas med handledsbehåringen? Tror jag vad den första som varit på och slipat på länken faktiskt. Så här anlände länken till Sverige.


fin! nä det har inte varit något problem för mig. länken är nästa För (?) tight för att håren ska fastna. såg länken ut sådär när du fick den?! nitade länkar kan ju också ha stretchfunktion men det där var grovt...
Vänta nu, var det inte denna klockan du köpte?


Det är en fjäderladdad nitad oysterlänk, hårt fjädrad men fjädrad. Har du inte testdragit den?


det var den! kände inte igen den på första bilden men det var den. länken är grym! däremot i kortaste laget när jag köpte den. Med hittade fler bitar senast jag var i NY som jag precis låtit sättas fast.
Jag tolkar dig kanske fel, men du vet att det är ett stretchoyster du har? Jag visste inte om det när jag köpte den så det var en glad överraskning när jag drog i den.


I know, men den var ändå för kort så fixade 2 bitar till. Armen stasade, trots stretchen. sen är det finare om bitarna sitter ihop än löst utstretchade. kontentan av det hela: bra jobb med länken, den används flitigt! :lol:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Fabian skrev:
Aurum skrev:
Charmig rackare! Länken är riktigt tight, men sitter den inte och jäklas med handledsbehåringen? Tror jag vad den första som varit på och slipat på länken faktiskt. Så här anlände länken till Sverige.


fin! nä det har inte varit något problem för mig. länken är nästa För (?) tight för att håren ska fastna. såg länken ut sådär när du fick den?! nitade länkar kan ju också ha stretchfunktion men det där var grovt...
Vänta nu, var det inte denna klockan du köpte?


Det är en fjäderladdad nitad oysterlänk, hårt fjädrad men fjädrad. Har du inte testdragit den?


det var den! kände inte igen den på första bilden men det var den. länken är grym! däremot i kortaste laget när jag köpte den. Med hittade fler bitar senast jag var i NY som jag precis låtit sättas fast.
Jag tolkar dig kanske fel, men du vet att det är ett stretchoyster du har? Jag visste inte om det när jag köpte den så det var en glad överraskning när jag drog i den.


I know, men den var ändå för kort så fixade 2 bitar till. Armen stasade, trots stretchen. sen är det finare om bitarna sitter ihop än löst utstretchade. kontentan av det hela: bra jobb med länken, den används flitigt! :lol:
Hehe, nu är jag helt med igen. Ursäkta min förvirring. Tog nämligen mig ett tag innan jag förstod att den var fjäderladdad... Det är ju tack vare fjädrarna som den är så tight, utan dem blir de snabbt sladdriga. Slit dem med hälsan!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Nu börjar det ju dra i Rolexvintagetarmen ännu mer.....:-D
 
Topp