• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Jakob.dala, onsdag v 21

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Onsdag – Podwatch prototyp – 86

Mitt intresse kan till synes ses som att desto mögligare desto bättre. Detta är delvis sant men i början av mitt klockintresse figurerade en riktig bubblare nämligen Ikepod. Jag har ägt i stort sett alla deras modeller och anser fortfarande att det är ett riktigt trevlig märke trots mitt bättre vetande. Hemipoden är en riktigt trevlig klocka och Seasluggen har faktiskt en plats i mitt hjärta för sin lite udda design och fantastiskt trevliga länk. Kommer sannolikt att snart falla för frestelsen och köpa ännu en ikepod, gärna Seaslug på länk eller kanske ytterliggare en Hemipod.

omDVnK0.jpg

Ikepod/POD Seaslug som har stora likheter med min klocka som dock togs fram många år tidigare

Åter till dagens klocka.Varför jag har denna kan diskuteras, inte bär jag den men det kanske blir klockhistoria :)

4slHvBI.jpg

Bild plockad från nätet på de två olika prototyperna som Marc Newson tog fram på åttitalet

Detta är en riktigt udda fågel i min samling, en POD watch från 1986
Denna klocka är föregångaren till märket ikepod som säkert många känner till.
Jag vet ganska lite om denna klocka och jag har aldrig sett någon till salu men den finns representerad på tex british design museum och designern Marc Newson har lite info på sin hemsida. Denna klocka är definitivt det knasigaste jag äger.

RX2j2P1.jpg


Precis som Ikepod Hemipod så är detta en monocock klocka men i denna tickar endast ett quartz verk.
Hela klockan är handbyggd och enligt uppgift så skulle det byggas upp till 100 st av denna prototyp men få lämnade fabriken. Jag vet som sagt att det finns en på british design museum. Samtidigt så tog designern Marc Newson fram en klocka till som kallas för mystery dial pod, se bild ovan. Dessa två var det som sedan la basen för firman Ikepod och deras två mest framgångsrika modeller, Seaslug och Hemipod.
Varumärket Ikepod lanserades 1994, åtta år efter POD watch producerats.
Så en dag blev jag plötsligt ägare till denna POD watch som dessutom är en ganska oanvändbar prototyp.

3YHRm2w.jpg


Klockan hamnade hos mig efter att en Japan som finansierade Newsons start skänkt uret till en vän som personlig gåva. Min vän tog hand om Japanen under en vecka och matade honom med svensk design och sprit. Polarn är dock inte den som är den så när han ville kränga på mig en gammal volvo p1800 så blev det avgörande för att jag skulle ta mig an liket till bil. Så jag åkte till malmö med ett stort släp och köpte en jensen-tillverkad p1800 från 1959 som låg nerplockad i lådor och där karossen nästan var genomskinlig av all plast men som grädde på moset så blev jag ägare till denna unika men ganska oanvändbara prototyp.

snQXN5k.jpg


Jag har aldrig burit denna klocka och misstänker att jag aldrig kommer att bära den då den hör hemma på ett museum. British Design Museum har som sagt redan ett eget ex så jag får väl behålla den ett slag till innan nån mer behöver en. Några finesser har den inte och batteriet är för länge sen slut men den har en speciell plats i mitt hjärta och dessutom är den ganska liten och orginallåda finns så den är ju lätt att gömma undan.

IRaJAkr.jpg


Marc Newson har fortsatt inom klockindustrin och designade senast den nya Jaeger leCoultres Atmos bordsur. Fet ska tilläggas.

OdqF9eE.gif


Bilen lyckades jag sälja till en entusiastisk värmlänning som jag tror har helrenoverat den till originalskick, vilket är väldigt imponerande.

Imorgon ska tåget stanna vid något mer användbart, det lovar jag.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Haha, härligt knasigt. Knasig klocka, trasiga bilar och spritmarinerade japaner! Man tackar för underhållningen!!:):)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En udda fågel. Verkligen. Gillar också de där poddarna som följde.

Du borde f ö plocka ur batteriet. Kan vara värt att göra det innan det börjar läcka och riskera förstöra verket. Hur simpelt det än är...

mvh A
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
En udda fågel. Verkligen. Gillar också de där poddarna som följde.

Du borde f ö plocka ur batteriet. Kan vara värt att göra det innan det börjar läcka och riskera förstöra verket. Hur simpelt det än är...

mvh A

Pga konstruktionen så är det inte så enkelt men jag ska försöka hitta nån som vågar sig på det :)
Frivillig ? ;)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Annorlunda... Men kul!

P1800 är är klassiker! Sund att du inte orkade ta dig an den. Dom är så j-la fina. Får man plats m en liten V-8 under huven på en sån? ;-)
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Annorlunda... Men kul!

P1800 är är klassiker! Sund att du inte orkade ta dig an den. Dom är så j-la fina. Får man plats m en liten V-8 under huven på en sån? ;-)

Insåg att svetsjobb inte är min grej men visst var den synd. Bilen var en av dom första att komma till Sverige, nr 3 har jag för mig.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Udda och spännande klocka:), ångrar du inte att p1800 fick gå? en riktigt läcker kärra, men det är många timmar att lägga ner förstår jag:).
Tack för dagens klocka!
 
Topp