• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Rozzy, lördag v.7

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lördag – moderna dressare

Då jag är tidsoptimist och inte hann få iväg Lördagens klocka till Lördagen blir detta lite konstig text och i fel ordning. Jag har dock inte tid att skriva om, så vi kör! Fredag natt alltså;




OK, så här ligger det till. Frugan är i bortrest och kommer tillbaka i morgon förmiddag. Nu har jag druckit lite vin, kollat Fångarna på fortet med kidsen och de är även nattade. Lillan spillde ut en 1,5 liters mjölk på köksmattan som nu är tvättad. Tagit mig en Daiquiri. Tog en till för att den första var så god: 1,5 cl sockerlag, 2 cl pressad lime samt 4 cl ljus rom, min nya favorit drink vid sidan av Dry Martini, Vodka Martini, Vodka Gibbson, Vesper Martini (ni vet Bonds dink, lökigt va? men den är riktigt god och jag har skaffat en Kina Lillet), Negroni och Gin Fizz. :cigar:
Det är sent, fredagen har gått in på lördag, och jag har ställt mig och börjat tillreda en jätte Boeuf Bourguignon som jag skall ge en nordisk vinkling på med tilläggen älgkött och mycket kantareller. Vi får nämligen gäster i morgon eftermiddag (eller tidsteknisk, senare i dag...) då vi skall fira tioåriga bröllopsdagen med bestman, tärna och min bror med familjer. Skall bli trevlig. Min bestman är sedan 25 år vintok (hans galenskap är i paritet med mitt klockintresse, vad är det med oss män?) och vinsamlare och gav oss som bröllopspresent tre fina olika magnumflaskor som skulle avnjutas efter 1år, 5år och 10 år med tilltagande kvalité och som vid dessa tillfällen skulle vara perfekta ur lagringssynpunkt (bra kul present om man vet vad man sysslar med!). Dessutom köpte frugan och jag en Jeroboamflaska riktigt bra skumpa när vi var nere i Champagne nu i somras inför det här tillfället.
Så... jag hinner inte skriva någon längre uppsats om någon lördagsklocka. Deal with it. Ni får se helgens två dagens klocka som bonus. Dessutom kan jag erkänna att jag tittade fel i kalendern när jag tackade ja till uppdraget och bara hade måndag och halva tisdagen skrivna men ej korrekturrättade inför veckan. Har suttit till halv två varje kväll och idag blir inget undantag... :dead: Frun har varit så lagom road av tilltaget. Hoppas på lite sovmorgon innan barnen måste iväg till stallet. Dessutom, av mina tre klockor i denna genre så har jag ganska nyligen pressenterat två av dem rätt utförligt;

https://klocksnack.se/threads/schwarz-etienne-en-liten-fin-tillverkare.32350/

https://klocksnack.se/threads/guld-eberhard-co-extra-fort.34286/

IMG_1828.JPG


Schwarz-Etiennen är ju en utformad som en flygkronograf, fast den är mer elegant och dressig tycker jag med den fina urtavlan och de snirkliga siffrorna. Jag kallar den som sagt min power-dressare då den är stor och maffig men ändå sitter som en smäck till kostym. Jag fick den på en riktigt fet alligatorband (original S-E) som jag tycker väldigt mycket om, men jag sprang på ett brunt, "museum" tror jag nyansen kallas, alligatorband som jag kör med för tillfället. Den här liksom mina gamla herrklockor tycker jag fungerar precis lika bra till jeans eller chinos och T-shirt. Som jag skrev i den länkade presentationen så hade jag på mig den vid min yngsta dotters födelse och klockade fruns värkar med flyback funktionen, och det ger mig alltid ett litet leende på läpparna när jag kommer att tänka på det när jag bär uret.
Eberharden är ju min senaste klocka och den första helguldaren jag äger. Guld är mysigt, det är tungt och klockan värms liksom upp av handleden (guld=bra värmeledningsförmåga). Varken Eberharden eller S-En har någon återförsäljare i Sverige, så klockorna har hittat hit på något sätt då jag köpt dom på auktion här.
Det återlämnar bara Zenithen kvar, Dagens klocka alltså.

IMG_1871.JPG


Zenith Elite Port Royal V Rectangular
Zenith är ju en fin gammal klocktillverkare grundat 1865. De är kanske mest kända för sina fina urverk som även använts i många andra klockor (framför allt El Primero-verket i bla. förra generationen Rolex Daytona). I min klocka sitter Zeniths Elite verk som är deras trevisare automatverk. Detta är min enda fyrkantiga klocka, och en sådan måste man ju ha. Modellen är en tillbakablick till 20- 30- och 40-talet då kantiga klockor var på modet. Jag tror Cartier var först när de år 1917 när de introducerade sin kantiga Tank som inspirerats av första världskrigets tanks. Jag har skrivit om detta förut; https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-3-tanks.24744/
Detta är väl den enda klockan jag som jag känner att den mest kommer till sitt fullo när klädd i kostym eller kavaj. Den är väldigt elegant och sitter fantastiskt skönt på handleden med dess vällda boett.
Jag ropade hem den för en billig peng (den såg ut som skit på bilderna). Jag lämnade in den direkt till urmakaren för en fullständig service samt polering, sen var den fin! Det är lite av min grej, köpa slitna eller defekta klockor som sedan fixas till. De blir till små kul projekt och en kvalitetsklocka kan man alltid laga. Med rätta kontakter efter ett antal års klockintresse så blir slutsumman oftast väldigt bra.
Zenithen kom på länk, en riktigt fin och solid länk, men jag tycker den passar mycket bättre på läder. Tavlan är underbar (enligt urmakaren tung och gjord i mässing (precis som AP Royal Oak mf.) och det kupade safirglasetglaset är antireflexbehandlad (AR). Urmakaren (en oberoende inte AD) berömde klockan för det fina urverket. Han sa att det förvisso inte var så konstigt på ett så fint och exklusiv klocka från en så ansedd tillverkare. Storlek 44x31 och 8,5 mm tjock och 50 m vattentäthet.

IMG_1870.JPG
IMG_1854.JPG
IMG_1855.JPG
IMG_1858.JPG
IMG_1859.JPG
IMG_1860.JPG
IMG_1851.JPG
IMG_1856.JPG
IMG_1848.JPG

IMG_1842.JPG
IMG_1847.JPG
IMG_1846.JPG
IMG_1845.JPG
IMG_1843.JPG
IMG_1841.JPG


Andra snygga kantiga klockor är i mitt tycke just Cartier Tank, Girard Perregaux 1945 samt JLC Reverso. Min Zenith är väl min nästan Reverso, även om jag föredrar proportionerna och boettutformning på Zenithen (jag tycker att vanliga Reverson är lite för långsmal).
Japp, en hastig kort presentation idag. Avslutande söndag med lyxsport genren!
//Rozzy
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack för ett till kvalitativt inlägg Rozzy!
Ska bli kul att se hur du toppar veckan:)
Riktigt snyggt kombinerat med klädsel, tillbehör och band..många jäkligt snygga bilder!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Detta är klart värt att vänta på klockbroder Rozzy! Hehe, jag vet, detta tar alldeles för mycket tid när man skall skriva, helst då du också verkar vara en perfektionist och tidsoptimist precis som jag så, men det är ju så det måste bli, annars försvinner känslan, så var det för mig iaf när jag skrev förra året.

Som vanligt är bilderna grymma, man får verkligen ha begär på klockorna du har med. Den rektangulära Zenithen ser sjukt trevlig ut, måste bara säga att du har väldigt härlig bredd i din samling. Bra jobbat!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Mycket fin klocka den där Zenith. Och sitter som en smäck på strutsen. När jag i framtiden skaffar min rektangulära så tror jag nästan att denna väger tungre än Reverson. Mycket på grund av att den inte är riktigt lika dressig.

Tack för veckans läsning.
 

fredrikb

Cartier
Riktigt bra inlägg detta (allihop), kul att läsa!

Du skriver ju att det blivit en grej att leta upp klockor i tveksamt skick och sedan fixa till dem. Har du kvar någon av bilderna på Zenithen från auktionen? Skulle vara kul att se dem och jämföra med de bilder du nu tar av den "upprustade" klockan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Topp