BREITLING AEROSPACE
Vi kör lite tidigare i dag, det är ju fredag!
Precis som Aleks började jag veckan med vintage och slutar med kvarts. Men naturligtvis är mitt tema Breitling.
I materialet nedan har jag, precis som i gårdagens tråd, bland annat använt bilder från medlemmar här på forumet. Tycker det blir lite roligare att konstatera att fler gillar märkena och modellerna. Detta har gjorts med deras godkännande.
Om vi började veckan med ikonen Navitimer så övergår vi nu till de nyare klockorna som Breitling SA tog fram som svar på den tillfälliga svackan för mekaniska ur under slutet på 70-talet och början på 80.
Från katalogen från 1980 hittar vi modeller med digitala fönster på Navitimer-modeller kallade Mars och Jupiter, dessutom en Top-Time modell med digitaldel.
I katalog från 1983 finns även Pluto-modellen och de extra GMT-modulerna monterade på armbandet.
1985 introduceras så första Aerospacen och det är framför allt denna modell jag tänkte följa här, eftersom det är en Aerospace jag har i min ägo just nu.
I början var de märkta Navitimer på tavla och bakboett, detta övergick sedan till att bli Aerospace (från 1992). Materialet var Titan eller Titan/guld. Tavlorna kunde vara grå eller ljus, senare kom fler färger tex blå. Diametern 40mm, 9,1mm tjock och bandbredd 20 mm. Ringen gick bara att snurra moturs. Urverket var baserat på ETA 988.332 och hade full kalender, andra tidzon och kronograf. Funktionerna styrs genom kronan. Denna modell tillverkades under 10 år till 1995. Referensnummer: 80360, 1990/91:E56059, F56059, E56060, E56061, E56062, F56062
Här är ett mycket fint exemplar som Ricrob nyligen sålde på forumet:
Aerospce II kom 1996. Den hade ett vidareutvecklat ETA 988.332 kvartsverk som även innehöll alarmfunktion. REPETITION MINUTES ersatte texten Aerospace på tavlan som gick att få i mörkgrå, ljusgrå, blå eller gul färg. Klockan var nu vattentät till 100m. Dessutom hade safirglas ersatt mineralglas. Referensnr: E65062, F65062, K65062, E65362 F65362, K65362
Detta exemplar är laketwig 's
2001 kom Breitlings vidareutveckling av kvartsuren, super-quartz som byggde på ETA 988.352. Detta verk ökade tidshållningen och nu började Breitling COSC-certifiera sina kvartsklockor där kravet är en maxavvikelse på +/- 15,5 sek/år. Urtavlan märktes också med Chronometre Aerospace. Tavlan har ett anorlunda typsnitt med större siffror och fanns i svart, blå, grå-grön och grå färg. Armbandet i titan är fortfarande en aerospacelänk.. Ref E75362, F75362, K75362
2005/2006 introducerades en uppdatering av Aerospcen lagom till 20-års jubileumet som kom att kallas Avantage. Här växte klockan till 42 mm och 10,4 mm tjock. Den försågs med ett nytt superkvartsverk Breitling 79 som fortfarande byggde på ETA's Thermoline-verk. I detta tillkom främst upplysning av digitalskärmarna för mörkeravläsning och förbättrad alarmfunktion. Tavlan fick åter nytt typsnitt och texten ändrades till Chronometre Certifie. Titanarmbandet byttes till Professional II med 22mm. Ref E79362, F79362, K7936
Detta exemplar såldes på Forumet av Asplund
2007 fortsatte man produktionen av i princip samma klocka som Avantagen och med samma refnr men tavlan ändrades och texten blev åter Chronometre Aerospace. Ref: E79362, F79362, K79362
Dessutom fick tavlan 2010 ett bakomliknande randigt mönster, åter ändrat typsnitt och dessutom samtliga siffror på tavlan i stället för stavindex på vissa. vilket den hade fram till 2013-14 då den ersattes av Aerospace Evo som växte till 43 mm och 10,8 mm tjock. Nu försvann ränderna från tavlan igen. Ref: E79363
Denna klocka har varit BOTL's
Min Aerospace köptes som sista utgåva av ref E79362 2014 på NK då de hade utrensning på utgående modeller. Hade kanske inte riktigt tänkt mig denna då jag hade en gammal B-1:a, köpt av RicRob, som jag var riktigt nöjd med. Men när jag väl provat den och kände hur bra den satt på armen, lätt i jämförelse med B-1an, och trevlig att titta på, så slog jag till. Det är inte många av mina klockor jag köpt nya hos AD så detta fick bli en av dem. Sedan B1-an fått vandra vidare är denna klocka den enda kvarts-Breitling jag äger och den har blivit lite av en beater.
Bilder på min.
Sammanfattande data:
Urverk: Breitling 79 baserat på ETA, Thermoline, SuperQuartz, analog visning och digital 12/24 timars LCD digital tavla med bakbelysning.
Batteri: 380/3-4 år
Funktioner via kronan: Kronograf ner till 1/100 sekund, max 48 timmar, Nedräkningstimer, Andra tidzon, alarm, minute repeter .Digital kalender med dag och datum för 4 år.
Boett: Titan eller 18K rödguld
Vattentät 100m
Glas: Safir med antireflexbehandling på båda sidor
Mått: 42,0 / 10,4 mm 38,0 gr, Bandbredd 22 mm
Jag har fått frågan flera gånger "hur daterar man de nyare Breitlinguren?" och vid dessa tillfällen svarat frågeställaren. Men vi skulle kanske ta det även i denna tråden:
Jag vet inte exakt när de började med det men både länkar och boetter är märkta med tillverkningsvecka. Fyra siffror där de två första är veckonummer och de två sista årtalet. På länken är de synliga utan demontering men på boetten sitter märkningen dold bakom bandfästet mellan bandhornen vid 6-markeringen. Kräver alltså demontering av bandet. Som regel stämmer inte dessa tillverkningsangivelser överens då länk och klocka inte tillverkas tillsammans. Nedan har vi två bilder på min klockas märkning där klockan är stämplad v45 2011 och länken v02 2012. Modellen slutade tillverkas 2013 och jag trodde att mitt ex var ett av de sista men den hade nog legat osåld ett tag.
Bilder
För vintageklockorna finns vissa serienummer att tillgå och jag listar de jag vet här:
563659-568959 1944
568971-636507 1945
636508-692266 1946
703562-717737 1947
717784-728688 1948
728724-740210 1949
740405-769843 1950
769844-808456 1951
808457-817915 1952
817916-832126 1953
832127-844123 1954
844124-868778 1955
868779-889562 1956
889563-898029 1957
898830-910504 1958
910505-922163 1959
922164-933063 1960
933064-947803 1961
947804-963553 1962
963554-975997 1963
975998-1002734 1964
1002735-1060398 1965
1060399-1122809 1966
1122810-1204581 1967
1204582-1262904 1968
1262905-1337825 1969
1337826-1356899 1970
1356900-1382203 1971
1382204-1406566 1972
1406567-1426969 1973
1426970-1433372 1974
1433373-1439417 1975
1439418-1442922 1976
1442923-1448464 1977
1448465-1448473 1978
Egentligen kunde man ha fortsatt att skriva om B-1'an, Airwolfen, Emergencyn, och B50 men för det räcker inte tiden och energin i detta läget.
Utan jag måste nog avsluta nu om inte hustrun ska hudflänga mig snart.
Egentligen hade jag tänkt att sluta serien i och med denna fredagstråd men jag tror det blir lite bidrag i helgen också, men då mest bilder och bara lite, lite text då orken och tiden inte räcker till mer.
Men slut för i dag!
Vi kör lite tidigare i dag, det är ju fredag!
Precis som Aleks började jag veckan med vintage och slutar med kvarts. Men naturligtvis är mitt tema Breitling.
I materialet nedan har jag, precis som i gårdagens tråd, bland annat använt bilder från medlemmar här på forumet. Tycker det blir lite roligare att konstatera att fler gillar märkena och modellerna. Detta har gjorts med deras godkännande.
Om vi började veckan med ikonen Navitimer så övergår vi nu till de nyare klockorna som Breitling SA tog fram som svar på den tillfälliga svackan för mekaniska ur under slutet på 70-talet och början på 80.
Från katalogen från 1980 hittar vi modeller med digitala fönster på Navitimer-modeller kallade Mars och Jupiter, dessutom en Top-Time modell med digitaldel.
I katalog från 1983 finns även Pluto-modellen och de extra GMT-modulerna monterade på armbandet.
1985 introduceras så första Aerospacen och det är framför allt denna modell jag tänkte följa här, eftersom det är en Aerospace jag har i min ägo just nu.
I början var de märkta Navitimer på tavla och bakboett, detta övergick sedan till att bli Aerospace (från 1992). Materialet var Titan eller Titan/guld. Tavlorna kunde vara grå eller ljus, senare kom fler färger tex blå. Diametern 40mm, 9,1mm tjock och bandbredd 20 mm. Ringen gick bara att snurra moturs. Urverket var baserat på ETA 988.332 och hade full kalender, andra tidzon och kronograf. Funktionerna styrs genom kronan. Denna modell tillverkades under 10 år till 1995. Referensnummer: 80360, 1990/91:E56059, F56059, E56060, E56061, E56062, F56062
Här är ett mycket fint exemplar som Ricrob nyligen sålde på forumet:
Aerospce II kom 1996. Den hade ett vidareutvecklat ETA 988.332 kvartsverk som även innehöll alarmfunktion. REPETITION MINUTES ersatte texten Aerospace på tavlan som gick att få i mörkgrå, ljusgrå, blå eller gul färg. Klockan var nu vattentät till 100m. Dessutom hade safirglas ersatt mineralglas. Referensnr: E65062, F65062, K65062, E65362 F65362, K65362
Detta exemplar är laketwig 's
2001 kom Breitlings vidareutveckling av kvartsuren, super-quartz som byggde på ETA 988.352. Detta verk ökade tidshållningen och nu började Breitling COSC-certifiera sina kvartsklockor där kravet är en maxavvikelse på +/- 15,5 sek/år. Urtavlan märktes också med Chronometre Aerospace. Tavlan har ett anorlunda typsnitt med större siffror och fanns i svart, blå, grå-grön och grå färg. Armbandet i titan är fortfarande en aerospacelänk.. Ref E75362, F75362, K75362
2005/2006 introducerades en uppdatering av Aerospcen lagom till 20-års jubileumet som kom att kallas Avantage. Här växte klockan till 42 mm och 10,4 mm tjock. Den försågs med ett nytt superkvartsverk Breitling 79 som fortfarande byggde på ETA's Thermoline-verk. I detta tillkom främst upplysning av digitalskärmarna för mörkeravläsning och förbättrad alarmfunktion. Tavlan fick åter nytt typsnitt och texten ändrades till Chronometre Certifie. Titanarmbandet byttes till Professional II med 22mm. Ref E79362, F79362, K7936
Detta exemplar såldes på Forumet av Asplund
2007 fortsatte man produktionen av i princip samma klocka som Avantagen och med samma refnr men tavlan ändrades och texten blev åter Chronometre Aerospace. Ref: E79362, F79362, K79362
Dessutom fick tavlan 2010 ett bakomliknande randigt mönster, åter ändrat typsnitt och dessutom samtliga siffror på tavlan i stället för stavindex på vissa. vilket den hade fram till 2013-14 då den ersattes av Aerospace Evo som växte till 43 mm och 10,8 mm tjock. Nu försvann ränderna från tavlan igen. Ref: E79363
Denna klocka har varit BOTL's
Min Aerospace köptes som sista utgåva av ref E79362 2014 på NK då de hade utrensning på utgående modeller. Hade kanske inte riktigt tänkt mig denna då jag hade en gammal B-1:a, köpt av RicRob, som jag var riktigt nöjd med. Men när jag väl provat den och kände hur bra den satt på armen, lätt i jämförelse med B-1an, och trevlig att titta på, så slog jag till. Det är inte många av mina klockor jag köpt nya hos AD så detta fick bli en av dem. Sedan B1-an fått vandra vidare är denna klocka den enda kvarts-Breitling jag äger och den har blivit lite av en beater.
Bilder på min.
Sammanfattande data:
Urverk: Breitling 79 baserat på ETA, Thermoline, SuperQuartz, analog visning och digital 12/24 timars LCD digital tavla med bakbelysning.
Batteri: 380/3-4 år
Funktioner via kronan: Kronograf ner till 1/100 sekund, max 48 timmar, Nedräkningstimer, Andra tidzon, alarm, minute repeter .Digital kalender med dag och datum för 4 år.
Boett: Titan eller 18K rödguld
Vattentät 100m
Glas: Safir med antireflexbehandling på båda sidor
Mått: 42,0 / 10,4 mm 38,0 gr, Bandbredd 22 mm
Jag har fått frågan flera gånger "hur daterar man de nyare Breitlinguren?" och vid dessa tillfällen svarat frågeställaren. Men vi skulle kanske ta det även i denna tråden:
Jag vet inte exakt när de började med det men både länkar och boetter är märkta med tillverkningsvecka. Fyra siffror där de två första är veckonummer och de två sista årtalet. På länken är de synliga utan demontering men på boetten sitter märkningen dold bakom bandfästet mellan bandhornen vid 6-markeringen. Kräver alltså demontering av bandet. Som regel stämmer inte dessa tillverkningsangivelser överens då länk och klocka inte tillverkas tillsammans. Nedan har vi två bilder på min klockas märkning där klockan är stämplad v45 2011 och länken v02 2012. Modellen slutade tillverkas 2013 och jag trodde att mitt ex var ett av de sista men den hade nog legat osåld ett tag.
Bilder
För vintageklockorna finns vissa serienummer att tillgå och jag listar de jag vet här:
563659-568959 1944
568971-636507 1945
636508-692266 1946
703562-717737 1947
717784-728688 1948
728724-740210 1949
740405-769843 1950
769844-808456 1951
808457-817915 1952
817916-832126 1953
832127-844123 1954
844124-868778 1955
868779-889562 1956
889563-898029 1957
898830-910504 1958
910505-922163 1959
922164-933063 1960
933064-947803 1961
947804-963553 1962
963554-975997 1963
975998-1002734 1964
1002735-1060398 1965
1060399-1122809 1966
1122810-1204581 1967
1204582-1262904 1968
1262905-1337825 1969
1337826-1356899 1970
1356900-1382203 1971
1382204-1406566 1972
1406567-1426969 1973
1426970-1433372 1974
1433373-1439417 1975
1439418-1442922 1976
1442923-1448464 1977
1448465-1448473 1978
Egentligen kunde man ha fortsatt att skriva om B-1'an, Airwolfen, Emergencyn, och B50 men för det räcker inte tiden och energin i detta läget.
Utan jag måste nog avsluta nu om inte hustrun ska hudflänga mig snart.
Egentligen hade jag tänkt att sluta serien i och med denna fredagstråd men jag tror det blir lite bidrag i helgen också, men då mest bilder och bara lite, lite text då orken och tiden inte räcker till mer.
Men slut för i dag!