• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av TiE, måndag v.8

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
BREITLING

Såsom Aleks och Rozzy levererat under gångna två veckorna känns det tungt att komma efter dessa herrar. Och inte klarar jag av att ta lika bra foton. Men jag kör min stil så får vi se vad det blir av det.

Jag måste naturligtvis börja min serie med Breitling- vad annars?
Problemet med en sån här serie med trådar om specifika klockor är ju att man troligen redan skrivit både det en och andra om dem här på forumet.
Till exempel har jag skrivit om mitt samlande av Breitling här: https://klocksnack.se/threads/att-samla-breitling.11413/

Rozzy skrev så här 2011 som inlägg på Singulars artikel om Navitimern:
"Navitimern är snygg och en ikon. Resten av Breitlings sortiment har jag svårare för - de känns ofta för pråliga, för mycket helt enkelt.
Breitling känns också som märket som tilltalar någon som skall köpa sig sin första dyra klocka men som inte kan så mycket om klockor och alternativ. Billigare än Rolex men "ser" dyrare ut, mer lull-lull for the bucks. Något man kan skryta med. "
Sjutton vad jag plötsligt kände igen mig i den beskrivningen. Runt 2008 insåg jag att jag ville ha en bättre klocka och jag tror det var Breitlings inblandning i diverse flygtävlingar som gjorde att jag fokuserade på märket. Duktigt reklamfolk hos Breitling.
Sedan var det bara slumpen som gjorde att första klockan blev en tvåtons Chrono Cockpit.

Det kan ju också vara lämpligt att börja min serie berättelser med den enda vintageklockan jag tänker skriva om. Jag har fler men denna är den enda som får äran. Eventuellt avslutar jag veckan med en kavalkad på de andra, får se.
Men ska vi nu gräva ner oss i en speciell klocka så är ju alternativen Chronomaten eller
Navitimern och då väljer jag Navitimern (eftersom det är en sådan jag äger). Nu har det skrivits mycket om denna ikon och några källor redovisas sist, och det gör ju att det finns en hel del material att ta fakta ifrån.
Man kan ju konstatera hur viktigt det är med att bevara dokumentation/arkivering för framtida sökbarhet. Allt för mycket kastas och framför allt vid konkurser. Så verkar vara fallet med Breitlings dokumentarkiv. Därför är historien om första Navtimern höljd i viss dimma och utsatt för spekulationer.

Breitling hade utvecklat Chronomaten med räknesticka redan på 40-talet och det verkar som en fortsatt utveckling, troligen i samarbete med AOPA (the Aircraft Owners and Pilots Association) i USA, ledde fram till den första Navitimern 1954. Att produktionen skulle ha börjat redan 1952 är troligen en missuppfattning.
Klockan är alltså en kronograf med tre små sekundärtavlor, en för normal sekundvisning, en för minuträkning och en för timräkning. Minuttavlan hade de extra tydliga markeringarna vid de tre första 3-minuterna, dvs 3, 6 och 9, vilket skall ha haft att göra med amerikanska televerkets samtalstaxa. Förutom den logaritmiska räkneskalan var tavlan försedd med fler skalor nödvändiga för pilotens beräkningar.

På tavlan satt förutom beteckningen Navitimer även AOPA's logga. Namnet Navitimer kommer förresten från sammanslagning av orden Navigation och Timer, klockans tänkta användningsområden.
Hjärtat i klockan var ett Valjoux 72 -verk

Detta är bilder på en klocka från 1955 med Valjoux 72
Navitimer 55.JPG


Navitimer 55-6.JPG


Någon gång under 1955 byttes verket ut mot Venus 178. Referensen 806 stämplades på baksidan, vilket inte de tidigare klockorna hade. Detta gör att de tidiga klockorna med Valjoux-verket är oerhört eftertraktade. Det finns dessutom några få med Valjouxverk och ref 806 som därmed är ännu värdefullare.

Från 1957 var det Wakmann Watch Corporation som importerade och distribuerade Breitling i USA och de stämplade sina importerade urverk med koden WOG

De första klockorna "Generation 1" hade svarta sekundärtavlor men 1963 ändrades de till vita, "Generation 2"
Man kan också se en utveckling i ringens kantning. Den skulle ju vara greppvänlig för att underlätta hanteringen, antagligen med handskar på. Tydligen var det svårt att komma fram till vad som var bäst, eller så fick produktionsteknink och kostnad styra. De första hade en kant som liknade runda ris-pärlor (se bilden ovan), 1959-1960 övergick man till liknande men större pärlor, sedan ändrades designen 1964 till kugghjul i tredje utgåvan vilket även den 4:e varianten hade, men något simplare utförande och ringen var högre.
Min klocka från 1966 har den 4:e varianten av ring.
Ett fåtal klockor finns som har generation 2's vita sekundärtavlor men fortfarande 2:a variantens ring med ris-pärlor.

Nav-gen 2b.jpg


Det skedde också en övergång från AOPA-märkningen på urtavlan till Bretlings märkning med två flygplanskroppar under 1964. Men båda fanns antagligen parallellt ett tag med AOPA på de klockor som köptes via föreningen.
Under 60-talet skedde också en övergång till större vita sekundärtavlor.

1962 kom Cosmonaute med 24-timmarsvisning, framtagen till Scott Carpenters rymdfärd med Aurora 7.

1962-Cosmo-600.jpg


1969 kom Chrono-Matic, den automatiska kronografen med microrotor, kaliber 11. Den var resultatet av samarbetet mellan Heuer, Breitling-Leonidas, Dubois-Depraz and Buren, som resulterade i att de slog Zenith med att presentera den första automatiska kronografen. (då tar vi inte med Seiko i den tävlingen).

chronomatic.jpg


Det råder lite olika uppgifter om när Navitimern försågs med datumvisning. Kan ha varit redan 1967. Den hade då datumfönster mellan 4 och 5 och fick referensen 7806 och hade Valjoux 7740 -verk. Den hade också stora vita sekundärtavlor. Men man kan också konstatera att Chrono-maticen på bilden ovan har datum vid 6.

Nav-7806-600.jpg


I början på 70-talet försökte man hänga på kvartsutvecklingen och tog fram några modeller med LED och LCD-tavlor.
Sedan klarade inte Breitling konkurrensen från kvartsklockorna utan bolagsnamnet såldes 1979 till Ernest Schneider som då bildade Breitling SA och startade om företaget. Han fick även rättigheterna till namnet Navitimer men rättigheterna till att tillverka och eller montera ref 806 hade sålts till Sinn och Ollech & Wajs. Breitling hade slutat tillverka 806 och 809 (Cosmonaute) redan 1972.

Jag tänkte dock stanna historieberättandet här. Bretling tog naturligtvis upp tillverkningen av Navitimern igen baserat på bla ETA-verk innan de 2010 introducerade det egna inhouseverket i klockan, men det är de gamla vintage-klockorna som intresserar mest.

Så en sådan har hägrat ända sedan mitt intresse för klockor väcktes. Främst följde jag försäljningarna på Ebay-uk. Oftast drog de iväg i pris mer än vad jag var beredd att betala, så ett inköp fick vänta. Under tiden köptes annat i stället.
Sommaren 2013 råkade jag så söka på Navitimer på TTT och där dök det upp ett exemplar som siegel haft liggande till försäljning ett tag. Efter mailkontakt bestämde vi att träffas i Stockholm, hemma hos honom, för en koll. Och naturligtvis var klockan precis så underbar som jag hade förväntat, eller egentligen ännu bättre för både tavlan och glaset var i det närmaste felfria. Visarna är väl troligen bytta då de har en annan lumemassa än indexen.
Nu visade det sig att siegel hade en kompis som var på jakt efter en LONGINES MASTER CHRONOGRAPH MOONPHASE, precis en sådan som jag hade på armen just då. Efter ett snabbt telefonsamtal var killen där och granskade min klocka. Allt slutade med att vi några dagar senare snurrade runt klockor och pengar så att Navitimern hamnade i min ägo.
Tyvärr inga papper på klockan men däremot fick jag med ett nato och två original Breitling skinarmband med spänne.

Klockan daterar 1966. Verket är Venus 178, och märkningen syns delvis på foto.
Eftersom jag är dålig på att översätta den engelska specifikationen på verket tar jag den rakt av:

Lever movement, steam wind, seconds bit with sekond hand, column wheel chronograph with carrying arm, 1/5 second, 30-minute register and hour counter. Diameter 31 mm,
18000bph. 17 juvels. Incabloc shock protection.
Klockan mäter 41 mm och är försett med välvt plexiglas för att underlätta avläsningen på skalorna utefter ytterkanten. Bandbredd 22 mm.

Och här följer en kavalkad med lite nya bilder på min klocka:

DSC_0203.JPG


DSC_0204.JPG


DSC_0208.JPG


DSC_0210.JPG


DSC_0213.JPG


DSC_0215.JPG


DSC_0217.JPG


DSC_0218.JPG


IMG_6742.JPG


IMG_3631.jpg


Navitimer insida 178.jpg


Sa viss att jag skulle redovisa lite andra artiklar så vi kan ju lista följande:
Vi har Singulars utmärkta artikel i Manolo http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110701/klockvarldens-25-klockklassiker-breitling-navitimer
Kurt Broendum har skrivit sin historia på fler forum, bl a:
http://www.watchlife.com/DesktopDefault.aspx?tabid=144
På WUS har altro skrivit http://forums.watchuseek.com/f39/br...-history-most-famous-breitling-all-25057.html

I morgon tar vi en av konkurrenterna till första automatiska kronografen
 

Snårtas

Rolex
Kul och informativt inlägg Tobbe! Den är ju en riktig goding och jag tror det var den första riktiga vintageklockan jag fick hålla i min hand på en GTG i Västerås 2013. Vilken värld som öppnade sig!
Ser fram emot resten av veckan!
 
  • Like
Reactions: TiE

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Heja TiE ! Kommer bli en bra vecka detta med förhoppningsvis lite udda klockor. Har alltid fascinerats av Navitimern med dess oändliga skalor, undrar hur ofta de användes back in the days?
 
  • Like
Reactions: TiE

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det var väl bra bilder du tagit också Tobbe! Bra start! Referensinlägg för en Navitimer!
Blev först lite generad när du citerade mig! :D
 
  • Like
Reactions: TiE

Fabian

Patek
2-Faktor
Koppla på självförtroendet nu TiE! Du kan mer än vad du tror... Riktigt intressant text. Tack för idag!
 
  • Like
Reactions: TiE

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack Tobbe! En Navitimer från 63 med de ljusa subdialsen vore inte så dumt..;-)
 
  • Like
Reactions: TiE

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Snyggt Tobbe!
Riktigt bra start på veckan, tack för ett mkt läsvärt inlägg:)
Kul variation och bredd på dagens klocka i år igen, jäkligt kul!
 
  • Like
Reactions: TiE

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Tack för ett informativt inlägg Tobbe! Har fruktansvärt dålig koll på Breitling men där finns en hel del vintagegodis.
 
  • Like
Reactions: TiE

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för härligt inlägg! Absolut inget att skämmas för, varken gällande info eller bilder! Men varför börja med det bästa (enda vintage?!) ;)
 
  • Like
Reactions: TiE
Topp