• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av TiE, tisdag v.8

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
ZENITH El Primero

Nu kommer berättelserna i lite oordning. Denna klocka köpte jag relativt nyligen efter att ha samlat på mig ett större antal klockor. Men ingen av dem hade inhouseverk och suget efter en klocka som hade det blev bara större och större.

Som det ofta är, styrs vårt handlande av slumpen. Så denna klocka dök upp framför näsan på mig för ganska precis ett år sedan när jag besökte Nymans i Västerås. De hade lite rea och sålde utgångna modeller till reapris, de så kallade hyllvärmarna. (vilket händer mig ganska ofta, gubben är snål)

Och denna var bara allt för frestande, för verket i klockan är en klassiker gjort av en klassisk urtillverkare. Så mycket bättre än så här blir det inte, om det inte var för detta med kringkråmet....boetten...urtavlan.....ja, kort sagt tror jag inte klockan lämnar någon oberörd. Många tycker nog att detta är något av det fulaste som gjorts i klockväg och jag kan hålla med när det gäller varianter på modellprogramet, MEN INTE just denna.

Gjord i stål med sin mörka tavla tycker jag ändå att den ger ett gott helhetsintryck och jag gillar att kunna betrakta ballanshjulets snabba svängningar och drivning av urverket genom tavlans öppning. 36000 slag/h är imponerande.

Men ska vi ta lite historia först?
Nu har ju det skrivits mycket utmärkta artiklar om Zenith och El Primero både på detta och andra forum såsom:
Yonssons: https://klocksnack.se/threads/recension-zenith-el-primero-original-1969.22308/ om sin Zenith El Primero, Original 1969, 38mm som han tyvärr inte har kvar (det är alltså inte orginalet från 1969 utan nyutgåvan döpt efter den)
Eller varför inte Singulars artikel i Manolo: http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20111005/klockvarldens-25-klassiker-el-primero

Zenith har tillverkat klockor ända sedan starten 1865 i klockstaden Le Locle i fabriker på samma adress, nämligen 34 rue des Billodes. Genom åren har de också samarbetat med Martel och Universal som alla hade fabriker i samma område. Martel var i huvudsak urverkstillverkare och tog fram kronografurverk som Zenith använde.
1958 köpte Zenith Martel och 1962 påbörjade man utvecklingen av vad man hoppades skulle bli den första automatiska kronografklockan. Siktet var att den skulle vara klar till jubiléet 1965 men svårigheterna gjorde att det tog ytterligare 4 år och 1969 var den klar för produktion
Det nya kolumnhjulskronografurverket togs fram i två varianter, ett med datumvisning och ett med datum/dag/månad/månfas. Att tillverka ett El Primeroverk tar i dag 9 månader för 20 urmakare- Den innehåller minst 31 juveler, 280 delar som är gjorda av minst 18 olika metaller. Det krävs 5 till 50 arbetsmoment per komponent och totalt 5500 arbetsmoment

Den första trion El Primero.

1-ELPRIMERO.jpg


Trippelkalender och månfas i modellen kallad Espada. Totalt gjordes 800 Espadas.

2-Espada.JPG


Mellan 1969 och 1975 togs det fram och producerades 18 olika modeller med en total produktion på 32.000 klockor. 1972 köptes Zenith watches av Zenith Radio Company. När så kvartsklockornas framgång gjorde att efterfrågan och lönsamheten för de mekaniska klockorna dök, så beordrade huvudbolaget Zenith watches att sluta produktionen av mekaniska klockor, stänga Martelfabriken och skrota verktygen.

Men andra klocktillverkare som tex Ebel köpte El Primeroverk ur Zeniths lager och de mekaniska klockorna blev åter eftertraktade, så Zenith startade tillverkningen igen 1985, detta eftersom Charles Vermot hade gömt undan verktygen och ritningarna. Till 2010 hade över 600.000 El Primeroverk tillverkats.

Urverket med datumvisning hade referensen 3019PHC(69-75) 40.0 (1985) och från 1986 blev det 400. Urverket med tripelkalender/månfas var 3019PHF (69-75) 41.0 (1985) och från 1986: 410.

Att Rolex använde El Primero-verket i Daytonan från mitten av 80-talet till ca 2000 är väl allmänt känt för alla här på KS. De tog dock ner frekvensen från 36000 bph till 28800 bph.

Från att Zenith anslöts till LVMH-gruppen har El Primero-verken främst reserverats för gruppens klockmärken Zenith, TAG Heuer och Louis Vuitton. Men innan dess har åtminstone 20 olika klockmärken använt verket.

Några exempel på olika modeller:
Zenith Rainbow El Primero, tillverkades mellan 1992-1999 såsom en sportklocka inspirerad av den tävlingsseglingsbåt som 1934 byggdes för att vinna Americas Cup. Den tillverkades med antingen dykarring, vattentät till 100m eller Tachymeterring, vattentät till 50m. Alla med skruvad krona och skruvade tidtagningsknappar. Tre sekundärtavlor och datum mellan 4 och 5.

3-Rainbow.png



Vi har också Chronomastermodellen som oftast bygger på 410-verket med tripelkalender och månfas. En modell som åter finns på programmet i en modell på 42 mm- Detta ex är dock från 2000:

4-chronomaster.jpg


2010 kom så den klocka som jag egentligen helst skulle vilja äga av alla El Primeromodeller som finns, nämligen Striking Tenth.
Här har Zenith kompletterat verket med 11 komponenter för att kunna nyttja dess höga frekvens med 10 svängningar per sekund till att lättare kunna avläsa tidtagningen till just en tiondels sekund. Kronografens centrumvisare gör varvet på 10 sekunder i stället för 60 sekunder vilket ger en lätt avläsning ner på 10:dels sekunden när du stoppar visaren. Eftersom det är detta man vill mäta, dvs korta tider, har man bytt sekundärtavlan som normalt visar timmar till en som räknar tidtagningens hela sekunder. I en vanlig kronograf orkar fjäder driva alla funktionerna med den automatiska uppdragningen men i detta verk tar kronografen så mycket kraft att klockan stannar om den får gå för länge. Det är alltså inte meningen att man skall mäta timmar med kronografen. Sedan finns det olika uppfattning om hur länge den klarar att gå utan att sacka.
Denna klocka mäter 42 mm.

5-Striking 10th .png


Ska vi då aldrig komma till min klocka? Jo, det börjar bli dags snart.
När Thierry Nataf utsågs som VD 2001 genomförde han en rad förändringar i modellprogrammet som han ansåg var tama och föråldrade. En rad nya och utmanande modeller togs fram och prissättningen sköt i höjden. Den mest extrema var nog denna serie:
Zenith's Defy Xtreme Open El Primero . En dykarklocka som togs fram med nya material såsom titanium. Klockan klarar 1000m, men snygg var den inte.

6-zenith defy-xtreme-2.png


Den något mindre utmanande men sportiga serien Defy Classic kom 2006 med 4 modeller varav två kronografer, en klassisk kronograf med de tre sekundärtavlorna och datum och en med öppning i tavlan visande urverket samt gångreservvisning och en sekundärtavla för minuter. Båda modellerna kom med mörk respektive ljus tavla. Dessutom presenterades två modeller baserade på Elite-verket, dvs inga kronografer.
Klockan skulle vända sig till den sportiga människan med sportbilen i garaget, yachten i marinan eller privatplanet i hangaren. Prissättningen följde denna idé. Timingen var kanske inte den bäst, eftersom det sammanföll med ekonomikrisen. Suget efter dessa klockor blev inte det förväntade. Produktionen slutade någonstans 2012.

Och det är här någonstans som jag stöter på ett exemplar i Nymans monter i Västerås 2014. Den har då legat osåld ett tag så vi kan väl säga att priset plötsligt var det rätta och möjligheten att nu få äga en El Primero-klocka blev för stor att motstå. Det är en fantastisk kvalitetskänsla i klockan. T ex uppdragningen av fjädern sker helt ljudlöst och utan större motstånd, att skruva in/ut krona och kronografknapparnas låsringar är smidigt, allt löper med precision. Alla detaljer är perfekta i sitt utförande. Den stora klockan på 46,5 mm har stålarmbandet fäst mot klockan så att det kraftiga armbandet ända smiter åt kring min tunna handled på ett väldigt bekvämt och naturligt vis. Baksidan har safirglas som visar det utsökta Primero-verket som bara mäter 30 mm så här kan man se hur kraftig boetten är.
Många kan tycka att detta är en kollos till klocka men faktum är att jag trivs med den och trots att man skulle kunna tro att den borde väcka uppseende så får jag inte speciellt många (snarare inga) kommentarer när jag bär den.

DSC_0193.JPG


DSC_0174.JPG



DSC_0199.JPG


DSC_0195.JPG


DSC_0178.JPG


DSC_0201.JPG


DSC_0202.JPG


DSC_0179.JPG


DSC_0220.JPG


Här följer klockans specifikationer som jag lånat på nätet. Ni får ta dem på engelska!
Caliber
El Primero 4021 SC, Automatic chronograph movement with harmonic plate
13'' caliber. Diameter 30 mm. Height : 7.75 mm. 248 components.
Chronograph bridge, balance & pallet cocks in shock-absorbing Zenithium Z+
Incabloc® anti-shock device, 36'000 vibrations per hour
Power reserve over 50 hours, 39 jewels
Measures short time intervals to a 10th of a second
Automatic winding in both directions
Central rotor on ball bearings, Full tungsten oscillating weight with guilloché pattern
Functions
Hours and minutes in the center. Small seconds-hand at 9 o'clock with a 3-branched hand
Power reserve indicator from hour axis. Central seconds-hand, 30-minute counter at 3 o'clock
Case
Brushed stainless steel case. Diameter: 46.5 mm
Screw-in push buttons with specific guilloche pattern. Screw-in crown engraved with ZENITH star
Graduated unidirectional rotating bezel, with stainless steel decorative screw-heads & satin-finished cone-shaped indexes. Transparent sapphire case back, Screw-in case back
Water-resistance up to 300 meters
Dial
Silver or black fully guilloché dial. Opening at 10 o'clock revealing heart of 4021 SC El Primero caliber
Applied rhodium numerals and indexes
Crystal
Sapphire glass, 3 mm thick, with anti-reflective coating on both sides
Hands
Rhodium-plated faceted luminous hands with white Superluminova inserts
Hour & minute "skeleton" rhodium hands
Bracelet
Brushed stainless steel bracelet with unique pattern that echoes the dial guilloché, and brushed stainless steel triple folded clasp

Det blev kanske lite väl mycket text det här. Lovar att det blir mindre längre fram (kanske). Men som avslutning runt Zenith kan vi konstatera att 10 år efter att Thierry Nataf som VD satte sitt formspråk på bolaget ersattes han med Jean-Frédéric Dufour som tog bolaget tillbaka till rötterna, sänkte priserna med 30% och vände trenden till framgång. Så framgångsrikt att han värvades över till Rolex och nu har ersatts av Aldo Magada.

I morgon blir det något helt annat, det lovar jag. Inte en kronograf så långt ögat når.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där får ju nästan min PO chrono att verka lika liten och smidig som jag hävdar att den är!!
Tack Tobbe:)
 
  • Like
Reactions: TiE
Härligt inlägg!
En kommentar ang Striking 10th (som jag också tycker är riktigt cool) är att den röda centralvisaren har en rätt speciell gång, hoppar och far som bara den när kronografen är igång. Ger ett lätt stressat intryck :) Har lite svårt att bestämma mig för om jag gillar det eller inte... Oavsett en riktigt trevlig klocka!
 
  • Like
Reactions: TiE

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Grymt fin, udda klocka som jag har ett minne av från ett GTG i gamla stan förra året (där du köpte din Movado från Robs välgörenhetsauktion)! Minglet nere i källaren hade precis börjat och jag fick denna jäkla koloss i handen. Jag trodde det rörde sig om en skämtklocka, tills jag tog på mig den. Utseendet kan man ha synpunkter på (jag personligen tycker den är fet), men inte kvalitén i bygget! :)
 
  • Like
Reactions: TiE

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för intressant och fullspäckat inlägg! Brutal kompromisslös klocka det där! Vad är munnen för något, power reserve, eller? Och vad är det för vindkraftspropeller som sticker ut genom hålet? Stort tack även till dig Fabian, som väl styr detta, så vi andra kan njuta av dessa grymma inlägg :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tack för intressant och fullspäckat inlägg! Brutal kompromisslös klocka det där! Vad är munnen för något, power reserve, eller? Och vad är det för vindkraftspropeller som sticker ut genom hålet? Stort tack även till dig Fabian, som väl styr detta, så vi andra kan njuta av dessa grymma inlägg :)

Munnen har du tolkat rätt och propellern är sekundvisaren...;););)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
El Primero - kan det bli bättre? måste väl ändå ses som urmakarporr.

grattis till en finfin klocka och kul att kuna förverkliga drömmar!
 
  • Like
Reactions: TiE

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bra inlägg Tobbe! Intressant historia om företaget. Jag kommer ihåg att jag såg klockan på din arm på stora GTGn i våras men missade klämma på den, synd!
Speciell och kaxig!
Väldigt bra bilder dessutom, har du tagit fram stora kameran eller fått hjälp?
 
  • Like
Reactions: TiE

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Bra inlägg Tobbe! Intressant historia om företaget. Jag kommer ihåg att jag såg klockan på din arm på stora GTGn i våras men missade klämma på den, synd!
Speciell och kaxig!
Väldigt bra bilder dessutom, har du tagit fram stora kameran eller fått hjälp?
Inköp av macroobjektiv till nikonkameran!
 

Beech

Cartier
Harremin vilken fet klocka! Tackar för trevlig läsning och ser fram mot nästa del. Kör hårt med textlängden förresten, ju mer ju bättre ;)
 
  • Like
Reactions: TiE

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härligt Tobbe misstänkte att det vad daga för el primero, nu längtar jag återigen efter min el primero (som återigen är på garantiåtgärd) och där har vi nackdelen med verket, de är delikata och svåra att serva men ack så fina!!
 
  • Like
Reactions: TiE

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tobbe, klapp, klapp klapp...Tobbe, klapp, klapp klapp! Zenithen från Nymans är verkligen grym, du har gjort det igen, bra skrivet och trevliga bilder, fast dom är ju inte lika bra som aleks och Rozzys förstås :D, MoaHahaha!
 
  • Like
Reactions: TiE
Topp