• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens klocka av Whedda, fredag v.20

Whedda

Rolex
Fredag – Den fula ankungen som blev en svan!

Ni börjar nog se ett visst mönster i "Dagens klocka av Whedda" vid det här laget. Återigen blickar vi tillbaka mot samlingens klart flitigast representerade aktör nämligen kronbäraren Rolex.
Vad som är så fascinerande med just Rolex är att alla verkligen har en åsikt om dem. Oavsett om man gillar strösslade stenar och ädelmetall, nytt och blankt eller gamla bruna, mögliga tavlor är företaget starkast i världen. Min egen kärlek till Rolex är till största delen fokuserad till de äldre modellerna, Klockor som tillverkades med en funktion och ett specifikt användningsområde snarare än som statussymboler. Klockor som prydde handleden på inte bara kändisar och kungligheter utan även proffsdykare, piloter, militärer eller grottforskare. Klockor för hjältar!

Dagens klocka är en av företagets mest eftertraktade och den klocka jag drömt om att äga sen klockintresset för första gången tog fart. Men in vanlig ordning börjar vi med en tillbakablick...



Rolex hade varit känt sen 1930-talet för att producera välbyggda sportklockor och kronografer men det var framför allt 1963 som någonting kom att förändra företagets produktserie till en av tidernas mest eftertraktade. Rolex lanserade sin första Cosmograph med referensen 6239. Modellen skiljde sig från föregångaren 6238 i det avseendet att den hade register i kontrasterande färg (svart på vitt och vitt på svart) men även att klockans Tachymeterskala hade flyttats från tavlans ytterkant till glasringen i stål.
Referens 6239 fick också för första gången en skruvad krona vilket gav ökat skydd mot väta men samtidigt kan ses som mindre optimalt då klockan var försedd med ett modifierat manuellt Valjoux 72 verk som döptes till 72B. Modellen hade fortfarande så kallade pumpknappar så vattentätheten kan omöjligt varit optimal.

Trots att referens 6239 är den officiella starten för Rolex Daytona dök faktiskt inte namnet upp på tavlan förrän något år senare. Faktum är att vid lanseringen 1963 hette faktiskt inte ens klockan Daytona utan Le Mans vilket går att se i tidiga annonser av modellen.



Att företaget valde mellan dessa två namn var föga förvånande då modellen hade en väldigt tydlig marknadsföring mot just Motorsport. Le Mans var det mycket populära 24 timmars race i Frankrike men Rolex valde tillslut att gå in som sponsor av Daytona 500 som hålls i Florida. Många hävdar att anledningen var att man ville fokusera starkare mot den amerikanska marknaden och valde istället att döpa klockan till Daytona.



Samma år (1965) som Rolex officiellt började skriva ut namnet Daytona på tavlan lanserade man en alternativ tavla man valde att kalla "exotic dial". Denna typ är det vi idag kallar Paul Newman och anses vara den mest eftertraktade versionen av vintage Daytonas. Skillnaden mot de vanliga tavlorna var framför allt att de vita var matta och närmast gräddfärgade och hade ett ytterspår i samma färg som registren samt att typsnittet var annorlunda. Dessa tavlor hade de första åren tre färger och inte två med texten "Daytona" och minutmarkeringarna runt tavlan i rött.





Samma år lanserade man även sin första Cosmograph Oyster vilket var referens 6240 som försetts med skruvar på kronografknapparna och en oysterboett vilket gav en överlägsen vattentäthet.
I slutet av 1960-talet lanserade man syskonet till 6239 nämligen 6241. Klockan var identisk i alla aspekter bortsett från att tachymeterskalan var tillverkad i svart plast. Man hade fortfarande pumpknappar men från referens 6241 var texten Daytona genomgående med på tavlan.

Vad som gör Vintage Daytonas så otroligt intressanta är till viss del såklart den helt absurda prisutvecklingen de haft. En klocka som under stora delar av sitt liv knappt gick att sälja betingar idag fantasisummor på auktionhusen världen över. Under slutet av 60-talet hade flera konkurrenter börjat leverera automatiska kronografer och i kombination med den quartzkris som uppstod under 70-talet var en manuell, om än välbyggd kronograf inte superintressant. Kombinationen av en begränsad försäljning, ikoniska bärare och en närmast hysterisk efterfrågan som tog fart i slutet på 1980-talet har tagit specifika ex av t ex 6239 som kostade 200$ vid lansering till fantasipriser på över 200 000$ när de säljs på auktion.


Det finns precis hur mycket information som helst om Daytonan och jag hade kunnat skriva en artikelserie på 7 delar bara om den här modellen men i det här fallet har jag valt att fokusera på framför allt den första referensen av modellen då det är den jag själv äger. Min modell är som sagt en referens 6239 från 1968. Här hade Rolex försett tavlan med texten Daytona över det nedre registret och inuti tickar det uppgraderade Valjoux 722-1.



Modellen har den mattsvarta tavlan med vita index och såldes från början på antingen en nitad 7835 länk eller ett amerikanskt C+I oyster som var en alternativ nitad länk producerad i USA för att undvika tullkostnader från Schweiz.



Klockan jag äger kommer direkt från första ägaren via en professionell säljare i staterna. Tyvärr har den nitade länken uppdaterats till en modern solid 78350 under en service men dessa solida länkar passar förvånansvärt bra till Daytonans lite högre boett och ger en något gedignare känsla på handleden. Skulle jag köpa någon annan länk skulle det vara en nitad amerikansk C+I men det känner jag inte att det är någon brådska med.



Då det är en 6239 kom den med en glasring i stål men jag valde att även investera i en MK1 bezel i svart plast som normalt sitter på 6241 då det är den enda skillnaden mellan referenserna och det ger dig två helt olika klockor. Självklart sparades originalringen om man skulle sälja klockan eller uppskatta en liten förändring.



Storleken på ca 37mm är verkligen perfekt och känslan ligger exakt mellan Datejust och t ex GMT i storlek. Pga att klockan är något högre känns den inte på något sätt för liten men sträcker sig inte heller över hela handleden. En vintage Daytona är en klocka jag drömt om i flera år och när jag fick möjligheten att komma över en var det minst sagt en milstolpe i mitt klockintresse...




Morgondagens klocka tar oss tillbaka till de lite mer avancerade tillverkarna och den stora konkurrenten till gårdagens klockan...
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fy f-n va´ fint...

En vintage Daytona, men svart bezel, är mitt mål (?) med klocksamlingen. Fyller 50 om 7 år - då jävlar! ;)
Kommer terrorisera forumet (som jag tar för givet kommer finna kvar då) med frågor & köphjälp då!

Tack Whedda återigen för en välkomponerad uppsats & för att du så generöst delar med dig!
Du förtjänar varenda like du fått i denna serien!
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Grymt bra! Återigen stort tack för att du delar med dig av din minst sagt väl genomtänkta samling.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Härligt inlägg, återigen. Och klockan......:happyhappy:

Börjar redan nu bäva för måndagen när man inte har något såhär trevligt att se fram emot...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Din samling är sjukt bra!

Har mina aningar om vad morgondagens klocka kan vara... en stor personlig favorit!
 

hejo

Panerai
Du bara levererar och levererar om och om igen. Du skriver på ett extremt underhållande och informativt
sätt, sen har du ju en fantastiskt bra smak oxå :) TACK för underhållningen!
 
Topp